وسائل ارتباطي امروز به عنوان بحراني در جامعه مطرح است

امروز همانند گذشته ما با بحران وسائل ارتباطي هم‌چون اينترنت و ماهواره مواجهيم و هنوز بحران‌هاي اين حوزه را حل نكرده‌ايم.

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) دكتر علي گرانمايه‌پور -عضو هيات علمي دانشگاه - در نشست تخصصي رسانه‌هاي نوين براي مخاطبان كودك و نوجوان با بيان اين مطلب اظهار كرد: اين بحران‌ها سبب شده است تا فاصله‌ي خانواده‌هاي ايراني كه در شرايط حاضر بيش‌تر به صورت هسته‌يي هستند با فرزندانشان روز‌به‌روز بيشتر شود و كودكان در جامعه‌ي كنوني ما پرخاشگرتر و عصبي‌تر شوند.

او تصريح كرد: اين در حالي است كه اگرچه در فضاي مجازي اخلاق نسبي است اما آموزش كاربران نسبي نيست و مي‌توان آن را به بهترين شكل از طريق آموزش خانواده‌ها تامين كرد.

اين استاد دانشگاه افزود: آنچه امروز مطرح است مثل بازي‌هاي رايانه‌يي و بسياري از فيلم‌هاي ماهواره‌يي براي نسل جوان ايراني بسيار جذاب‌اند درحالي كه ما در پرورش الگوهاي فرهنگي خود بسيار ضعيف عمل كرده‌ايم و نتوانستيم اين الگوها را از طريق وسائل مورد علاقه‌ آن‌ها منتقل كنيم.

وي تاكيد كرد: بهترين و ساده‌ترين كار آموزش، آموزش فردي و فرهنگي خانواده‌هاست. ما در اين زمينه مي‌توانيم از الگوهاي رايج در بسياري از كشورها استفاده كنيم.

گرانمايه‌پور با بيان اين‌كه در مسائل اجتماعي، سياسي، ارتباطي و غيره پيوسته مباحثي چون "مساله"، "پديده" و"بحران "وجود دارند، گفت: موضوع وسائل ارتباطي يك زماني "مساله" بود و بعد "پديده "شد و امروز به عنوان "بحراني" در جامعه مطرح است زيرا ما به اين مباحث فكر نكرده‌ايم؛ وسائل ارتباطي اگرچه از منظري براي ما آسيب‌زننده هستند اما نكات مثبتي هم دارند كه نمي‌شود نسبت به آن‌ها بي‌تفاوت بود.

در ادامه‌ اين جلسه محمدحسين فروتن- مدير روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان- نيز گفت: در مقابل وسائل ارتباطات جمعي نبايد مقاومت زيادي صورت گيرد و بايد پيش از وقوع بسياري از مسائل بينديشيم. در هيچ جامعه‌اي مثل ايران نهاد خانواده به عنوان نهادي قوي عمل نكرده است و اين امكان خوبي براي ماست و مي‌توانيم با آموزش خانواده‌ها از طريق سازمان‌هاي غيردولتي در مقابل بسياري از آنچه كه مي‌انديشيم به ضرر ماست، مقابله كنيم.

نجم‌الدين فرخ‌يار- مدير عامل يكي از نشريات الكترونيكي - نيز در اين نشست گفت: دوران «نادان‌سازي» سپري شده است؛ علت مقاومت ما در مقابل بسياري از پديده‌هاي روز ناآگاهي است. اگر بتوانيم با نگاه سالم و روشنگري به دنبال مباحث جديد برويم، بسياري از مسائل حل خواهد شد و احترام به كودك بخشي از همين روشنگري‌هاست كه بايد به آن تن داد.




نظرات

جملات کوتاه مشاهیر جهان

پست‌های پرطرفدار