دهکده کوچک جهانی ، کهکشان بزرگ اندیشه و چالشی عمیق


مک لوهان (Marshal McLuhan)  دنياي امروز را دنياي الکترونيک مي داند وي معتقد است: محيط الکترونيکي عصر حاضر فضاي قديمي تصويري را که سالهاست به آن خو گرفته ايم، نامطبوع وبدون ارزش خواهد ساخت. در دنياي الکترونيک حوادث، اشياء و موجودات در يکديگر فرو مي روند، با يکديگر رابطه پيدا مي کنند، جدايي ها از بين مي رود، تمايزات فراموش مي گردد، شباهت ها خود نمايي مي کند وبدين ترتيب محيط جديد بوجود مي آيد. محيطي که مي توان آن را يک"دهکده جهاني"نامگذاري کرد.
این دقیقا خلاف نظر متفکر برجسته ایی نظیر ارد بزرگ (Great Orod) می باشد . ارد بزرگ در نظریه کهکشان بزرگ اندیشه تعابیر و نوع شناخت از همه چیز را در حال تکثیر می داند . او معتقد است موقعیت انتشار افکار آن هم به شکل گسترده در اینترنت ، میلیارها نگاه جدید را به دایره بسته تعابیر و فهم گذشته افزوده است .

مارشال مک لوهان نظريه پرداز کانادايي در حوزه ارتباطات است که به سبب نظريه هايش درباره رسانه هاي جمعي به خوبي شناخته شده است. وي از سال 1964 در دانشگاه تورنتو شروع به تدريس کرد و بخاطر جمله قصارش که"رسانه پيام است"مشهور شده است.

عبارت معروف وي "دهکده جهاني" اين ايده را به ذهن ميرساند که رسانه هاي جمعي از طريق تأثيرات فرهنگي فراگيرشان جهان را به يک دهکده تقليل داده اند. برخي آثار تأثير گذار مک لوهان عبارتند از: کهکشان گوتنبرگ: شناخت انسان چاپي(1962) ، براي درک رسانه ها (1964)، رسانه پيام است ( همراه با فيور1967)و جنگ وصلح در دهکده جهاني(1968).

مک لوهان با جمله قصار خود که"رسانه پيام است" انديشه هاي بسياري را به چالش طلبيد. منظور وي از اين جمله آن است که پيامي که از سوي هر شکل ارتباطات انتقال مي يابد ، اساساً تحت تاثير رسانه اي است که از طريق آن فرستاده شده است.

مک لوهان معتقد بود که رسانه هاي جديد باعث بوجود آمدن پديده جهش اطلاعات خواهند شد و مي گفت: " اطلاعاتي که انسانها نياز خواهند داشت ، از چهار گوشه جهان و با سرعت فراوان در اختيارشان قرار خواهد گرفت. جهان بزرگ، روز به روز کوچکتر مي شود و انسانها چه بخواهند وچه نخواهند، گويي در يک قبيله جهاني يا يک دهکده جهاني زندگي مي کنند. چنين وضعيتي را امکانات الکترونيک فراهم خواهد کرد.

تفاوت نگاه ارد بزرگ و مک لوهان آنگاه بخوبی دیده می شود که به نکاتی ریزی نظیر این تعبیر توجه کنیم : ارد بزرگ افراد را بنگاه های نشر افکار و خبر گستر می داند و مک لوهان جهان را در زیر یوغ چند رسانه ی بزرگ الکترونیک می بیند که جهان را تغذیه می کنند .
در دیدگاه ارد بزرگ غول های رسانه جای خود را به میلیاردها رسانه کوچک اما شفافتر می دهند در صورتی که در نظر مک لوهان غول های خبری جهان نیازهای فکری و ذهنی افراد جامعه را تامین می کنند . در نبود پایگاههای اینترنتی وسیع نظر مک لوهان منطقی به نظر می رسید اما با باز شدن میلیاردها صفحه اینترنتی و میلیونها وبلاگ و سایت  هر روز از ارزش خبرگزاریهای بزرگ کاسته می شود و بدین سان می بینیم نظریه کهکشان بزرگ اندیشه نظریه دهکده کوچک جهانی را به کنار زده و عرض اندام می نماید .
لازم به ذکر است ارد بزرگ پر آوازه ترین اندیشمند و نخبه زنده ایرانی است که نظریه مشهور قاره کهن او امروز افکار بخشی از اندیشمندان بیست کشور خاورمیانه و غرب آسیا را  مشغول خویش ساخته است .

نظرات

جملات کوتاه مشاهیر جهان

پست‌های پرطرفدار