یک مقاله از کتاب «نظریات نخبگان، پیرامون مبانی فلسفه اُرُدیسم»

 

 

🟢 یک مقاله از کتاب «نظریات نخبگان، پیرامون مبانی فلسفه اُرُدیسم»

🔴 کتایون گنجی (پژوهشگر)
در مورد 3 ستون فلسفه اُرُدیسم (عشق به گیتی، عشق به انسانیت و عشق به آزادی) و اینکه اگر مردم یک سرزمین عاشق جهانی که در آن زندگی می کنند، عاشق انسانیت و عاشق آزادی باشند، این جامعه چگونه اجتماعی خواهد شد؟ می گوید:

🔴 برای فهم این موضوع باید ابتدا نظر استاد فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی پیرامون عشق را بخوبی درک کنیم . بدانیم که مفهوم واقعی عشق از دیدگاه ایشان چیست تا بعد بتوانیم تفسیری درست از ((عشق به گیتی ، انسانیت و آزادی)) داشته باشیم .

✅ استاد فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی در کتاب سرخ پیرامون فلسفه عشق می فرمایند:
((عشق، همان کشش آهنربایی درون ماست، که آدمی را ناخودآگاه، بسوی دوست داشتنی ترین چیز می کشاند.)) و باز می گویند: ((آدمی در عشق راستین، بدنبال سود جستن نیست، می بخشد برای پرواز، رهایی و آزادگی.))
🔴 حال اگر این فهم زیبا را بر روی فلسفه اردیسم بگذاریم و بر خروجی آن متمرکز شویم می فهمیم که سه ستون فلسفه اُرُدیسم ((عشق به جهان، انسانیت و آزادی)) تا چه پایه ارزشمند هستند.

✅ فیلسوف بزرگ باز می فرمایند: ((بسیاری وهم و خیال خویش را عشق می نامند، حال آنکه عشق راه بالندگی شکوفه به میوه است، کوشش پیوسته ما برای زیبا و ناب شدن. ))
🔴 پس از این دیدگاه؛ عشق نه وهم است و نه بی ارزش ، نه خمودگی است و نه فساد . عشق برای زیباتر شدن و آراسته شدن به خوبی هاست.

✅فیلسوف بزرگ باز می فرمایند: (( در عشق !  شرف و آزادی هست، زندگی و پاکی هست، نام عشق برازنده هر کار غیر شرافتمندانه ای نیست.)) و ((عشق و شیفتگی، مهر و مهربانی نهفته در درون ما را بیدار و جاری می سازد.))
🔴 آیا تا بحال وصفی به این زیبایی درباره عشق شنیده بودید ؟ ((در عشق! شرف و آزادی هست.)) این یک دیدگاه فاخر است؛ از همین روست که فلسفه اُرُدیسم دوست داشتنی و جهانی شده است. آدمها در فلسفه اُرُدیسم، می توانند موجوداتی ارزشمند صلح جو و تکامل یافته باشند، می توانند جهان را به مرحله ای بالاتر سوق دهند نه آنکه انگل وار زندگی خود و دیگران را تباه ساخته و جهان و هستی را آلوده و نابود سازند. محیط زیست و طبیعت را به کام مرگ بکشانند و انواع دردها و مرض ها را به یکدیگر منتقل کنند. در اردیسم آدمها آگاه ، صلح جو و دلسوز هستند.
 
✅  آخرین سخنی که از استاد فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی در اینجا باید نقل قول کنم این سخن است که : ((انسانیت و کمک به همگان، دلبستگی و عشق برجستگان است.))
🔴 به دو کلید واژه ((عشق برجستگان)) و  ((کمک به همگان)) دقت کنیم... فیلسوف شایستگان را کسانی معرفی می کنند که عاشق کمک به دیگران هستند. آیا این اندیشه نیک همه فرهیختگان تاریخ نیست ؟ فلسفه اُرُدیسم اندیشه ای رو به کمال است.  
پس در پاسخ به این پرسش که خروجی مردمی که به آرمانهای سه گانه فلسفه اردیسم باور دارند و به آن عمل می کنند چه می شود؟ این است که بی هیچ تردیدی آنجا همان جزیره مهربانی و یا بهتر بگویم ((جزیره اُرُدیسم)) است که ما دوست داریم به آن برسیم.
 وقتی صحبت از مبانی فلسفه اُرُدیسم می کنیم در واقع اشاره به پاکترین خوی درون انسانها داریم به مهر و عشق ... و متاسفانه همان چیزی که ما فراموش ساخته ایم و فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی یک عمر کوشش نمود تا آن را بیادمان بیاورد و می گوید: (( به یاد بیاوریم که انسانیم و انسانیت، مهمترین چیزی است که از ما انتظار می رود.))












































نظرات

جملات کوتاه مشاهیر جهان

پست‌های پرطرفدار