دشتهاي استراليا درانتظار غزال تيزپاي ايراني!

تيم خودرو خورشيدي «غزال ايراني» دانشكده فني دانشگاه تهران در رالي بزرگ استراليا شركت مي‌كند.

به گزارش خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين خودرو توسط تيم دانشجويي خودرو خورشيدي پرديس فني دانشگاه تهران ساخته شده كه تجربه‌ موفق طراحي و ساخت نخستين خودرو خورشيدي خاورميانه (غزال ايراني -1) را در كارنامه خود دارد.

«غزال ايراني – 1» اگرچه با بداقبالي، بخت حضور در رالي خودروهاي خورشيدي استراليا را در مهرماه 84 از دست داد و سال بعد هم به دليل نقص فني و مشكلاتي كه شايد تا حد زيادي ناشي از محدوديت‌هاي مالي بود نتوانست در مسابقات خودروهاي خورشيدي تايوان نمايش تمام‌عيار و مطلوبي از قابليت‌هايش داشته باشد اما نفس ساخت چنين خودرويي با امكانات محدود موجود در كشور و فرستادن آن به آوردگاه خودروهاي پر زرق و برق غربي و صد البته ويژگي‌هاي بارز و نوآورانه‌اش آن‌چنان چشمگير بود كه تحسين رييس استراليايي فدراسيون جهاني خودروهاي خورشيدي را برانگيخت و حتي رقباي آمريكايي اين تيم در موسسه‌ فن‌آوري ماساچوست از اين تيم به عنوان تنها تيم آسيايي براي حضور در يك پروژه بين‌المللي طراحي و ساخت خودرو هيبريدي كه با حضور 20 تيم برتر دنيا در آن دانشگاه برگزار شد دعوت كردند كه البته با كارشكني آمريكا در صدور رواديد براي سفر دانشجويان، اين فرصت از تيم گرفته شد.

از آغاز پروژه‌ خودرو خورشيدي دانشگاه تهران حدود پنج سال مي‌گذرد و بيشتر دانشجوياني كه در ساخت «غزال ايراني - 1» مشاركت داشتند با پايان تحصيلاتشان تيم را ترك كرده‌اند و دانشجوياني تازه نفس با اميد و اراده‌اي مضاعف بر پايه‌ تجربه‌ افتخارآميز آنها طرح خودرو خورشيدي غزال را پي گرفته‌اند.

تيم جديد در حال حاضر علي رغم كاستي‌ها، مشكلات و وقفه‌هاي گاه و بيگاهي كه در تامين منابع مالي و امكانات مورد نياز طرح با آن مواجه بوده‌اند، ساخت خودرو غزال ايراني – 2 را با بهينه‌سازي و رفع نواقص خودرو قبلي به پايان برده‌اند و خود را براي حضور در رالي بزرگ استراليا كه اواخر مهرماه جاري برگزار مي‌شود آماده مي‌كنند.

دكتر كارن ابري نيا - دانشيار دانشكده مكانيك دانشگاه تهران- و مدير پروژه خودرو خورشيدي كه مبتكر و هدايتگر پروژه‌هاي ساخت خودروهاي خورشيدي غزال ايراني 1 و 2 بوده است در گفت و گو با خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: مراحل ساخت غزال ايراني -2 به اتمام رسيده و هم اكنون تست نهايي آن در حال انجام است و اميدواريم بتوانيم در رالي بزرگ استراليا كه با حضور 45 تيم از 18 كشور مختلف دنيا برگزار مي‌شود، نتيجه مناسبي كسب كنيم.

وي با بيان آنكه ساخت غزال ايراني -2 از هر نظر با غزال ايراني -1 متفاوت است،‌ تصريح كرد: خودرو خورشيدي جديد حدود 100 كيلوگرم كاهش وزن داشته و از لحاظ طراحي ايروديناميك به طور كلي با خودرو قبلي متفاوت است و موتوري كه بر روي آن نصب شده راندمان بسيار بالاتري دارد.

ابري ‌نيا افزود: با توجه به كاهش وزني كه اعمال شده هدف اين است كه سرعت آن به 120 كيلومتر افزايش يابد. همچنين اين خودرو علي رغم نمونه قبلي شاسي فلزي نداشته و به صورت يكپارچه ساخته شده است.

دانشيار دانشكده مكانيك دانشگاه تهران با بيان اين كه بسياري از بخش‌هاي الكترونيكي و برقي آن توسط تيم اين دانشگاه و در داخل دانشكده فني دانشگاه تهران طراحي و ساخته شده است، خاطرنشان كرد: به منظور كاهش وزن و افزايش استحكام خودرو در «غزال ايراني - 2» به جاي فولاد از فيبر كربن و سازه‌هاي مخصوصي شبيه لانه زنبوراستفاده شده است.

ابري‌نيا در گفت‌و‌گو با ايسنا تصريح كرد: بازده سلول‌هاي خورشيدي براي غزال ايراني-2 ،‌ 22 درصد و اين در صورتي است كه در نمونه سابق اين بازدهي 17 درصد بوده است.


نظرات

جملات کوتاه مشاهیر جهان

پست‌های پرطرفدار