آزادی در اندیشه ارد بزرگ از سایت ترکان قشقایی

پاسخ های اندیشمند نامدار کشورمان ارد بزرگ به پرسشهایی در مورد آزادی :

* آزادی چیست ؟ ابزار پیراستن ناراستی های آدمیان است .

* دشمنان آزادی چه کسانی اند ؟ خودکامگان - گروه هایی که بی هماورد ، دستگاه فرمانروایی را در اختیار می گیرند .

* آیا آزادی بستر هرج و مرج ، شورش و بی بند و باریست ؟ آزادی خود بزرگترین مانع هر نوع هرج و مرجی است .

* عده ایی می گویند آزادی غرب را به فساد رساند ؟ آنها پیشینه اروپا و باختر را نمی دانند . این بخش از جهان امروز پاکترین دوران خویش را تجربه می کند .

* بدترین تعریف از آزادی چیست ؟ همین موردی که شما گفتید ، برابر دانستن آزادی با بی بند و باری !

* چرا عده ایی این تعریف را از آزادی دارند ؟ چون بیم دارند داشته هایشان از دست برود . آنها می دانند وجود آزادی رسوایشان می کند

پس به بدترین شکل ممکن آن را هجو می کنند .

* آزادی فکر و بیان کی بدست می آید ؟ آن گاه که بتوان خودکامگان را با قوانین و هنجاری درست مهار کرد .

* چه کسانی بزرگترین مدافعان آزادیند ؟ از خود گذشتگان . آنانی که قدرت را بدون ترس به دیگری واگذار می کنند .

* آزادی دارای چه ویژه گی اساسی است ؟ ارزیابی و نقد ، بزرگترین ویژه گی آن است . آنگاه که ارزیابی نباشد کاستی ها بر ملا نمی شود . پلشتی روز افزون می گردد و نامردمان به نابکاری خود ادامه می دهند .

* آیا از دیدگاه شما آزادی تنها در اندیشه و بیان خلاصه می شود ؟ رسیدن به چنین هدفی خود موجب پیدایش آزادی در میدانهای دیگری همچون اقتصاد می گردد .

* آیا واژه آزادی برای ایرانیان وارداتی است ؟ ایرانیان خود نخستین منادیان آزادی بوده اند . آزادی همواره یکی از خواسته های مهم مردم ایران بوده است . مجلس ریش سفیدان در تمامی سلسله های باستانی ما وجود داشته است . در دوره اشکانیان بارها این مجلس پادشاه ایران را تغییر داد . حال آنکه اروپا در دست فرمانده هان نظامی بود . آزادی در ایران نه تنها وارداتی نیست بله زایشگاه و رویشگاه آن نیز هست .

* چرا خودکامگان نمی توانند خواست رسیدن به آزادی را ، از اذهان مردم پاک کنند ؟ چون آزادی آمیخته است با سرشت آدمی . آدمها می خواهند در سرنوشت خود و فرزندانشان سهیم باشند . نداشتن آزادی موجب بغض و کینه همگانی می گردد .

* چرا عده ایی آزادی خواهی را نتیجه و برآیند میل حیوانی انسان می دانند ؟ آزادیخواهی برآیند پاک ترین منش آدمیست . نتیجه خرد است . خواستی است آسمانی . تنها کسانی در راه آزادی گام بر می دارند که خواسته های فردی خویش را فراموش کرده اند .


ماخذ : سایت ترکان قشقایی
http://ghashghaietribe.persianblog.ir/page/orodbozorg

نظرات

جملات کوتاه مشاهیر جهان

پست‌های پرطرفدار