سينما رفتن با فيلم ديدن فرق دارد

اين فقط تلويزيون نيست كه رقيب سينما بوده و همواره بخشي از مخاطبان هنر هفتم را از او ربوده است. تبليغات بازرگاني نيز امروزه با روش‌هاي غلط و صرفا تجاري خود به جنگ با سينما مي‌رود و خواسته و ناخواسته به بحران مخاطب در سينما دامن مي‌زند.

به گزارش سرويس نگاهي به وبلاگ‌هاي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ادامه مطلب وبلاگي به نشاني http://ssaemi.blogfa.com آمده است: پيام‌هاي بازرگاني تنها به آگهي تجاري تبديل شده كه هدفي جز بازاريابي ندارد، حتي اگر شيوه پخش اين آگهي به ناآگاهي مخاطب منتهي شود.

تركيب و ساخت برخي واژه‌هاي تبليغاتي بدون توجه به سويه روانشناختي آنچنان ضربه‌اي به كنش‌هاي فرهنگي در جامعه ما زده است كه به دليل پنهاني و نامحسوس بودن آن شايد به چشم نيايد، ولي آنقدر در ضمير ناخوداگاه جامعه نفوذ مي‌كند كه نتيجه آن را بايد در كاهش روز افزون مخاطبان در سالن‌هاي سينما مشاهده كرد.

متاسفانه عوامل مرتبط ديگري نيز موجب شده تا سينماي خانگي به تدريج جاي سينماي واقعي را بگيرد. مثلا ورود فيلم‌هاي اكران شده در كوتاه‌ترين زمان به شبكه نمايش خانگي و عرضه آن در فروشگاه‌هاي فرهنگي و مواد غذايي، موجب شده تا بسياري از مردم به جاي رفتن به سينما منتظر باشند تا بعد از پايان اكران عمومي‌، سي دي و دي وي دي آن را از اين مراكز خريداري و در سينماي خانگي منزل خود تماشا كنند.

متاسفانه توسعه تكنولوژي‌هاي ارتباطي به جاي اينكه در خدمت گسترش رفتارهاي فرهنگي و از جمله توسعه سينما منتهي شود به سمت نابودي سينما حركت مي‌كند. البته كمبود امكانات رفاهي در سينما مثل فقدان پاركنيگ اتومبيل، ممنوعيت مصرف تنقلات در سينماهاي مدرن و فقر تجهيزات سينماي مثل صدا و تصوير خوب و عواملي از اين دست هم به قهر مردم با سينما دامن زده است و اين ديگر جزء وظايف مسولان و متوليان امر است تا سينما و سالن‌هاي آن را براي مخاطبان جذاب و لذت بخش بسازند تا انگيزه و لذت تماشاي فيلم در سالن‌هاي سينما افزايش يابد.

در واقع بايد كنش رفتن به سينما علاوه بر جذابيت خود فيلم به رسميت شناخته شود و براي آن برنامه‌ريزي صورت گيرد. يادمان نرود سينما رفتن با فيلم ديدن فرق دارد.






نظرات

جملات کوتاه مشاهیر جهان

پست‌های پرطرفدار