شگفتی های ذهن


قدرت های باور نکردنی ذهن بشر به طریق مختلف تجلی می یابد.برای مثال برخی قادرند افکار دیگران را دریابند و برخی می توانند از مغز خود به عنوان یک ماشین حساب استفاده کنند.در حالی که دانشمندان قادر به توجیه آنها نیستند و آنها را تنها به پرورش توانایی برای استفاده از ضمیر ناخودآگاه و انجام عملیات سرگرم کننده حافظه ، نسبت می دهند.

شاید مشهورترین انسانی که دارای چنین قدرت شگفت آوری است رابی ایلایجه از اهالی لیتوانی است. او در طول زندگی اش بیش از دو هزار کتاب را تنها برای یک بار خوانده و به خاطر سپرده بود . به طوری که قادر بود مطالب هر صفحه و هر بخش از هریک از کتاب ها را دقیقا بازگو کند.از نظر او این توانایی نامطلوب بود، زیرا او قادر نبود مطلبی را که یک بار خوانده است فراموش کند. به طوری که خودش اظهار می داشت : این کار مانند این بود که شخصی تمام روز را در کتابخانه ای به سر ببرد و هنگام شب همه محتویات کتاب ها را با خود به بستر ببرد.

لئون گامبتا سیاستمدار فرانسوی نیز دست کمی از رابی ایلایجه نداشت. او قادر بود هزاران صفحه از آثار ویکتور هوگو را از اول تا آخر و بالعکس کلمه به کلمه بازگو کند.
کسانی که از توانایی انجام عملیات حیرت آور ریاضی برخوردارند اصطلاحا" ماشین حساب انسانی" نامیده می شوند.
یکی از این افراد مردی بود به نام زیرا کالبرن . دانشمندان وی را در هشت سالگی مورد آزمایش های بسیاری قرار دادند که بیش از پیش آنها را متحیر ساخت.به این دلیل کهکالبرن حتی از قواعد ساده ریاضی نیز بی خبر بود ، به طرزی شگفت آور می توانست به طور هم زمان همه مسائل را حل کند.مثلا زمانی که در حال استخراج ریشه سوم 268336125 بود در همان زمان حاصل عدد 8 به توان 16 را نیز پیدا می کرد. در ضمن آزمایشات در لندن از وی خواسته شد تا روش خود را در مورد ضرب عدد 21735 در 534 توضیح دهد. او به سرعت پاسخ داد که : من فقط عدد 65205 را در 181 ضرب کردم!
این پسر بچه همیشه مسائل را به درستی پیدا می کرد ولی قادر نبود مانند استادان ریاضی مراحل انجام عمل را شرح دهد.

شخصی به نام یوهان مارتین نیز دارای چنین قدرتی بود.وی یک بار یک عدد 100 رقمی را ظرف 9 دقیقه در یک عدد مشابه ضرب کرد. در حالی که اگر قرار بود این عملیات را با مغزهای الکترونیک جدید انجام گیرد، دو برابر این وقت می گرفت.
اعمال حیرت انگیز این افراد نشان می دهد که مغز انسان سرزمینی اعجاب انگیز با قابلیت های باور نکردنی است که ما از درک ساختمان و عملکرد پیچیده آن عاجز هستیم


.سایت مدیریت زمان: نویسنده متن ارسالی خانم: طاهره
به قلم اقای علی راد از سایت:
مدیریت زمان
http://novin21.blogsky.com

نظرات

جملات کوتاه مشاهیر جهان

پست‌های پرطرفدار