۱۳۸۸ مهر ۱۱, شنبه

ابله به نوک انگشت نگاه می کند و عاقل به جهت اشاره



ابله به نوک انگشت نگاه می کند و عاقل به جهت اشاره


فیلسوفی ملانصرالدین را در خیابان نگه داشت؛

برای این که او را امتحان کند و حساسیت او را نسبت به فلسفه بسنجد،
حرکتی انجام داد و به آسمان اشاره کرد.

منظور فیلسوف آن بود که:

فقط یک حقیقت وجود دارد، که همه چیز را در بر می گیرد.


دوست ملا که آدمی عامی بود فکر کرد: فیلسوف دیوانه است

؛ نمی دانم ملا چه تدبیری خواهد اندیشید.
ملا دست در کیسه اش کرد و طنابی بیرون آورد

. او طناب را به دست دوستش داد.
دوست ملا با خود گفت

: محشر است اگر دست به خشونت بزند، با این می بندیمش.
فیلسوف، منظور ملا را متوجه شد:

آدمهای نادان، با شیوه هایی به دنبال حقیقت می گردند

که مانند تلاش برای رفتن به آسمان؛ آن هم با یک ریسمان است!


شنبه 11 مهر ماه سال 1388


از سایت: Smile To Me * بمن لبخند بزن:


چقدر فرق کردی؟؟ به قلم نویسا از سایت مجله ی ادبی هنری گروه تئاتر هرمس


چقدر فرق کردی؟؟
به قلم نویسا
از سایت مجله ی ادبی هنری
گروه تئاتر هرمس





- چقدر فرق کرده ای !

- خب همه چی فرق کرده. منم مثل همه چیز.

- تو کوچیک شدی ، یا دنیا بزرگ شده ؟

- دنیا تا همیشه، همین دنیاست.

ریگ همین ریگه. حجم، همین حجمه.

- اما سبز، دیگه سبز نیست. آبی ، آبی نیست.

- قرارمون صحبت از رنگ نبود.

یادت هست... گفتی رنگ
، واسه چشمها درست شده نه برای دل.
خودت گفتی به چشمهات اعتماد نمیکنی.

- آره، یادمه. ولی میدونی چیه ؟

یه چیزایی، منو داره میترسونه.

هرچی بیشتر میفهمم، بیشتر میترسم.

- خب، طبیعیه.

تو داری توی مسیری راه میری که همه تابلوهاش زنگار گرفته

و کسی رو پیدا نمیکنی که راه درست رو نشونت بده.

همه میگن راه درست همینیه که من توشم.

تو راه خودت رو انتخاب کردی و هی داری میری جلوتر.

میدونم. مبهمه. این ترسناکه.
- ترسناکتر وقتیه که تو حرف نمیزنی.

از سکوتت میترسم.


- اما خودت گفتی، برای این دلتنگی همیشگی
، پاداشی جز سکوت نیست.

- برای این بود که چیز دیگه ای نداشم.
دستام خالی بود.

- مثل اینکه حواست نیست.

تو بهترین چیزی رو که داشتی بهم دادی.

- نمیدونم. به خدا نمیدونم.

اصلا ... اصلا برای چی اومدم سراغ تو ؟

- چون فکر کردی دلت داره کوچیک میشه.

یادت باشه، تا ریگ همون ریگه

، منم همون دلم.

از ریگ و از خاک و از سردی خاک نترس. قوی باش !

پاتو محکم بزار روش.

همه این ریگها از نسل تو هستن.

باهاشون غریبی ؟

- نه . ازشون نمیترسم .

باهاشون رفیقم.

چون قراره بیشتر عمرم رو باهاشون زندگی کنم.

اون موقع، من میشم تو .

اونوقت میفهمم که چقدر کوچیک بودی یا چقدر بزرگ .

- همون موقع امانتت رو پس میگیری.

- کدوم امانت رو ؟- سکوت

همه جا ساکت شد.


من موندم و سکوت.

باز هم یه عالم سوال بی جواب

.خسته شدم. فقط راضیم به اینکه هنوز دارم راه میرم و باکی ندارم.

چراغ نفتی کهنه که ارثیه خاندان نشناخته ام هست،

با منه و هنوز خاموش نشده و راه هم هنوز که هنوزه ادامه داره.

مقصدم، شاید، اول یه راهه. یه راه درست.

خدا کنه راه درست ، همین باشه.

بالاخره یه روز میفهمم...
یه روز، یه شب.

آره ...گیرش میارم.


نوشته شده در پنجشنبه ٩ مهر ۱۳۸۸ساعت

نویسنده : نویسا

از سایت : گروه تئاتر هرمس:
http://www.meqnatis.persianblog.ir/

دو سروده از شاعر معاصر ابوالفضل داد وفرزانه شیدا


دو سروده از شاعر معاصر ابوالفضل داد وفرزانه شیدا


سروده ی شاعر معاصر ابوالفضل داد:

●● شما چطور؟!●●


من خسته از زمين و زمانم ، شما چطور ؟!

آغوش غم شبيـه كمانم ، شما چطور ؟!

ديگــر تكان نمي خورد اين پـاي تشنـه ام

دستي شكسته كوزه ي جانم ، شما چطور ؟!

ديشب بـه جان خود ، همه دشمن نموده ام

از اينكه سخـت طالب نانم ، شما چطور ؟!

گـاهــي خوشم به قهوه و يك چاي ميوه اي



گاهــي به آب هم نگرانم ، شما چطور ؟!


ديگــــر شبيه ِ مُرده سر ِ سفره مـــي روم


تنها به چشم ساده جوانم ، شما چطور ؟!


اصـلا ً دلـي بـه فكــرت ِ دادا نمـي تـپــد


از نـو اسيـر ِ خط ّ و زبانم ، شما چطور ؟!


شاعر : دادا

»»»««««««

●● ماهم همینطور! ●●

تو زار وخسته ای ...ما هم همينطور!
تن و ُ این قلب ِ*آگاهم *، همینطور!
غزل را گریه کردی چون شبی چند
منم در گاه و بی گاهم ... همینطور!
شکستی گر کمر در پای بودن
منِ ِ جان داده در *راه م *! همینطور!
ندیدی روشنائی در شب وروز؟!
من ِ افتاده در چاهم همینطور!
به شبها روشنی از مه ندیدی!؟
منِ سر کرده بی* ماهم*همینطور!
مگو دادا که آید روز دیگر
نشد آن کوه غم *کاهم *همینطور!
هنوزم پای این بودن نشستیم
بپای غصه و آهم همینطور!!!

فرزانه شیدا بداهه ی همین حالا
شنبه 11 مهر 1388


شاعران:
ابوالفضل دادا و فرزانه شیدا
از سایت شعرنو:

ارد بزرگ ونظریه ی قاره ی کهن به قلم فرزانه شیدا

ارد بزرگOrod Bozorg
ونظریه ی قاره ی کهن
»»»»«««««««««
به قلم فرزانه شیدا

اردبزرگ ونظریه ی قاره ی کهن مک لوهان ونظریه ی دهکده ی کوچک جهانی

وتفاوتها :


مک لوهان

طراح اولیه نظریه دهکده کوچک جهانی

این نظریه نوید تحولی بزرگ در آینده را برای ایرانیان می دهد .

نظریه ارد بزرگ دقیقا در مقابل نظریه دهکده کوچک جهانی است .

او در نظریه اش ثابت می کند دهکده کوچک جهانی

زاییده فکر سردمداران غرب است

که می پندارند با داشتن سخت افزار شبکه جهانی اینترنت می توانند

آن را مدیریت نیز بنمایند .

طراح اولیه نظریه دهکده کوچک جهانی مارک اوهان بوده است

اما بقول ارد بزرگ این ابزار دیگردر اختیار آنها نیست

و حرکت سریع این رسانه در درون جوامع و وجود میلیونها کاربر ،
جایی برای کنترل هدفمند آن توسط ارباب قدرت باقی نگذاشته است.
ارد بزرگ پیش بینی نموده که تعداد وبلاگها و سایتها بزودی
چندین برابر جمعیت کل جهان بشود
و برای هر سئوالی دهها راه حل پیدا می شود که بعضا مغایر هم هستند.
او رشد ترجمه داده ها را باعث تشدید جریان حاضر می داند
و در نهایت معتقد است رستاخیز و انقلابی در صحنه اندیشه در حال شکل گیری است.
و در آخر بر این اصل پای می فشارد که ایرانیان بخاطر پیشینه سترگ و بزرگشان
و همچنین
خلاقیت و نو آوری در صحنه اندیشه می توانند پاشاهان آینده این کهکشان باشند
" ایده کهکشان بزرگ اندیشه " " ارد بزرگ
در سطحی وسیع در عالم اینترنت نیز گسترش یافته است
که دست یابی به آن به سهولت نیز میسر است.


●●از ديگر افراد شناخته شده اى که با نظريه ارد بزرگ موافق است

پرفسور حمید مولانا مى باشد

با اینکه نظریه کهکشان بزرگ اندیشه ارد بزرگ تنها دو ماه است

که بر روی وب سایت های گوناگون قرار گرفته

اما تاثیرات آن بسرعت در حال گسترش است.

این خود باعث شده دانشمندان علوم انسانی این نظریه را هر چه بیشت

ر مورد تجزیه و تحلیل قرار بدهند .

امشب مصاحبه پرفسور مولانا با مرتضی حیدری را در شبکه دو سیما مشاهده می نمودم.

. پرفسور مولانا بدون آنکه نامی از ارد بزرگ بعنوان اولین دانشمند و متفکری

که نظریه دهکده کوچک جهانی را رد نموده بیاورد

، دو یا سه بار به صراحت این نظریه

را رد نموده و گفتند :

هیچ گاه جهان به شکل دهکده کوچک جهانی نبوده و نخواهد بود.

البته باید جسارت پرفسور مولانا را ستود چون در حالی که بسیاری از

حتی روشنفکران جامعه امروز ایران، سنگ دهکده کوچک جهانی

را به سینه می زنند

ایشان نیز به طیف مخالفین این نظریه پیوسته اند.

اما بطن نظریه ارد بزرگ تنها مخالفت با این نظریه نبود .

ایشان بر این باور است که مردم جهان با بدست آوردن ابزار رسانه ای قدرتمن

د در قالب اینترنت ، خود تبدیل به ستارگانی در عالم رویدادهای بشری

گشته اند ارد بزرگ معتقد است با رشد ترجمه داده ها این سرعت

بسیار بیشتر نیز خواهد شد .

و در واقع آینده افکار مردم جهان نه تنها حالت

تمرکز و همگرایی به خود نمی گیرد بلکه دچار گسترشی مهار ناشدنی

و پراکنده گی نیز خواهد شد.

ارد بزرگ بصراحت پیش بینی نموده اند که در آینده ای نه چندان دور

تعداد وب سایت های اینترنتی چندین برابر جمعیت کره زمین خواهند شد .

و این بدان معناست که برای هر سئوال دهها پاسخ می توان یافت

پاسخ هایی که گاها با یکدیگر متضاد هم هستند .

این بدان معناست که تفکر نه تنها به سوی نظامی واحد در حرکت نیست

بلکه هزار مسیر گوناگون پیش روی خود خواهد دید .

مک لوهان کانادایی با نظریه دهکده کوچک جهانی خود ،

عملا سعی داشت بگوید ارتباطات بیشتر مسیر ها را کوتاه تر و افکار را

به یکدیگر نزدیک می سازد.

حال آنکه اینترنت نه تنها به یک شاهرا مبدل نشده بلکه جای خود را

به میلیارد ها موی رگ کوچک و در هم تنیده داده است .

کسی بدرستی نمی تواند بر این داده های نا همگون رهبری کند .

البته ارد بزرگ نظریه خود را در تاریکی راه نمی کنند ،

ایشان معتقد است سرزمینهای که دارای پیشینه فرهنگی و تاریخی بیشتری هستند

و در عین حال جوانان خلاق و نو آور در اختیار دارند آنان پادشاهان

کهکشان بزرگ اندیشه آینده هستند ...

ارد بزرگ طراح نظریه کهکشان بزرگ اندیشه ، این نظریه در واقع

رد نظریه مک لوهان نظریه پرداز کانادایی

و طراح نظریه دهکده کوچک جهانی است .

و اما●●● مطالبی در باره ی :

●● ارد بزرگ●●


Orod Bozorg

ارد بزرگ *این اندیشمند ، متفکر و مصلح اجتماعی در ایران ود حال حاضر
در قید حیات می باشد و ازجمله اندیشمندانی ست
که توجه ایران ودیگر ممالک دنیا را بخود جلب نموده است
وشاید دوستی ودشمنی های اطرافیان او، خود گویای این باشد که او چگونه
ایده ها و افکار ی را دراست که به دلیل آن دوست ودشمن فراوانی را متوجه ی
خویش نموده است .

* دوستان او , ایران دوستانی وطن پرستانی هستند که , در آرزوی
روزهای شکوه میهن بوده و برای فرهنگ و تاریخ ایران زمین ارزش قائلند

*و دشمنان او تجزیه طلبان متعصبی هستند که می گویند :
او و فردوسی بزرگترین عوامل دوری آنها, از خواسته شان که
تجزیه طلبی و انحطاط ایران عزیز است می باشند .
علت آن در این است که *ارد بزرگ بر اساس" شاهنامه حکیم طوس"

" نظریه قاره کهن " را مطرح ساخته است که بسیاری در سطح منطقه
و بخصوص ایران از آن استقبال نموده اند . این نظریه می گوید:

تقسیم بندی قاره های جهان بر مبنای خواسته های شرق یعنی چین و غرب
یعنی اروپا بنا شده است
و حوزه تمدنی ایران باستان که کشورهای هم ریشه آن
را در بر می گیرد در این بین نا دیده گرفته شده اند .
در این شرایط هر دو سوی این محیط یعنی چین و اروپا در
حال سود بردن از وضع موجود هستند .
● ارد بزرگ می گوید:
اگر یونان نبض فرهنگی اروپاست و اگر چین

نبض فرهنگ شرق ، " ایران هم نبض قاره کهن است"

" قاره ای از کشمیر تا قبرس و از شمال دریای مازندران تا خلیج فارس "
گسترده شده است .

● قاره کهن 20 کشور را در بر می گیرد که عبارتند از :

قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ترکمنستان، افغانستان، کشمیر،

پاکستان، ایران، عراق، ترکیه، سوریه، لبنان، قبرس
، آذربایجان، ارمنستان و گرجستان

سایر بخش‌های جنوبی ترین بخش روسیه در میانه استراخان
در شمال دریای خزر تا جنوب اکراین .


این قاره می تواند سبب همکاری و همگرایی بسیار گسترده تری
بین کشورهای داخل آن باشد و توان آن را دارد تا به سرعت رشد کند .
●●●●
شاید مهمترین قدرت قاره کهن این است که
باعث متوقف شدن موج تجزیه طلبی باشد که پشت پرده ی آن

اروپا ، آمریکا ، روسیه و حتی چین می باشند .

پیمانهای شانگهای و اتحادیه اروپا در حال تصاحب مجموعه ما هستند
که البته آن هم بدلیل خواب زدگی کشورهای مجموعه قاره کهن بوده است .


● خطر تجزیه طلبی امرو
ز بسیاری از کشورهای منطقه بخصوص گرجستان ،
ترکیه ، عراق ، افغانستان ، پاکستان و...
را تحدید می کند که مهمترین علت آن همدستی بعضی
از کشورهای شیخ نشین خلیج فارس و غرب است .


● این قاره می تواند موجب ترقی کلیه کشورهای منطقه گردد .
و همچون یونان در اروپا ،
ایران نقش مادر فرهنگی این سرزمین را دارد .نظریه مشهور دیگر* ارد بزرگ


●" کهکشان بزرگ اندیشه " است که تحقیق در مورد آن را به شما
که علاقمندان ارد بزرگ نظریات او ,وا می گذارم .



و اما شناخت مردم عادی نسبت به ارد بزرگ بحث دیگری دارد و آن
" نصایح و سخنان حکیمانه " اوست


که به شکل گسترده ایی مورد استفاده کتب ، نشریات ، مجلات و
سایتها و وبلاگ ها قرار می گیرند .

در" عرصه بین المللی" نصایح اندیشمندانه او ترجمه شده که
این خود استقبال بسیاری را برانگیخته است .


گفته می شود "احمد شاه مسعود " از دوستان نزدیک ارد بزرگ
بوده است و این دوستی در منش و خوی احمدشاه مسعود
بسیار تاثیر گذار بوده است


نزدیکی احمد شاه به ایران


و همچنین نگاه ملی به مقوله مبارزه برای راندن نیروهای طالبان ،


پاکستان و امارات متحده عربی بخشی از


هم سوی اندیشه های این دو بوده است .
●●●●

از این روی هنوز پس از سالها از شهادت مسعود بزرگ باز
هم بسیاری از مردم این کشور نسبت به ارد بزرگ
مهر دارند و عزیزش می دارند .
که این در وبسایت های ایشان دیده می شود .


بعضی از مخالفین احمد شاه مسعود و ارد بزرگ این دو را مروج
تغییر نام افغانستان به خراسان می دانند
که البته تا کنون در حد یک اتهام بی پایه باقی مانده است .


اغلب مخالفین آنهاافرادی هستند که پیشتر مورد حمایت دولت پاکستان
قرار داشته اند .


در مجموع شخصیتی که می توان از ارد بزرگ دید بدینگونه است :

"انسانی دانا و ریش سفیدی" که هیچگاه" آلوده دعواهای سیاسی" نشده

و حرفهای او برای" زمان و مکان "خاصی نیست
و بیشتر برای" عزت دانش و خرد" است .

●●●●

* از عمده طرفداران او * قشر


"*جوان و*عمیق جامعه ی ایران وخارج از کشور" است


که از" نصایح واندرز وپند و سخنان ارزشمند او"


"منبع امیدی" را دریافت میکنند


که لازمه پیشرفت در زندگی کنونی بوده ودرجهت ترقی بیشتردر


جامعه ی امروزی مادر سطح بالائی لازم وضروری بنظر میرسد.


لذاآشنائی با نظریات افکار وایده های این بزرگمرد تاریخ نه تنها چیزی از


دانش وآگاهی ما نخواهد کاست که درنگاه نقد نیز اگر کسی به آشنائی با آن


بپردازد بی شک نه تنها چیزی را ازدست نخواهد داد


بلکه همینقدر که اندیشه های متفاوت را بیآموزیم

خود دانشی ست که انسان در زندگی نیازمند آن می باشد.


چراکه در طول زندگی بشر همواره تغییرات متعدد وکشفیات بسیار
ونظریات متفاوتی در جوامع رشد پیدا نموده ودانش وآگاهی
بر آنچه موجود است


یاور بسیار خوبی خواهد بود تا توانائی آنرا درخویش بیابیم


تا بهترین نظریه ی موجود ومنطقی ترین آن را برگزیده ودر راهی
که گام بر میداریم , آشنا با دیدگاههای متفاوت نیز
بوده وبدینوسیله

در نحوه ی شناخت فکری واندیشه شخصی واجتماعی خود
گامی درست برداریم

تاآنچه بعنوان نظریه ی شخصی خود ارائه میدهیم بر اساس


دانستنیهای روز ما نیز بوده وتنها اکتفا شده به محیط محدود پیرامون خودنباشد.


گذ شته از آندر اندیشه ها و نظریات ارد بزر گ شما اندیشه ای نخواهید یافت


که ضرر وزیانی را متوجه ی خواننده ویا علاقمندان وحتی دشمنان او گردد


چراکه آنانکه در خصومت فکری واندیشه ای زیان بار را برای دیگران
به همراه دارد وبه دشمنی با دیگران مبادرت میورزندآنگونه که باید


ارزش شنیدن را نیز ندارند درنتیجه آشنائی با شخنان واندیشه ای که

بنوعی در سرنوشت وراه زندگی بشر گامی به سزا برداشته باش
د نه تنها درخور تقدیر است بلکه می بایست


منو شما این آموزش را به نسل آینده خود نیز بدهیم که با توجه وعلاقه


به پیگیری نظریات , اندیشه ها, وپندها

وهمچنین دانستنی هائی بپردازند که دربه هدف رسیدن عزیزان ما


و هر انسان دیگر در اجتماعی که خود در آن زندگی میکنیم


موثر وباارزش باشد

باتشکر وامید موفقیت همگان در زندگی
بدرود.


فرزانه شیدا / اسلو ، نروژ
شنبه 11 مهر 1388

سروده ای زیبا از شاعره محترم خانم افرین پناهی :* محکمه بود انگار...!


سروده ای زیبا از شاعره محترم خانم افرین پناهی
متولد: جمعه 1 خرداد 1349
کشور:ايران
شهر:خرم آباد
:: * محکمه بود انگار... ! :
محکمه بودانگار...


شاه وچند وزیر


و ما, چون مردگان!


خدایان لب شکری
به مجازاتمان نشسته بودند.


گفتند:این جامکان ِ کسانی است...که



همیشه" بی اجازه" قد کشیده اند



گفتند: سهم شما


دره ای است!!! ...


برای آبادانی اش


بایددست به دامان خدایان شوید!


گفتیم : ماخود....!


حرفمان رابریدند


باواژه های مسلول ...


ناسزایمان کردند.


ساکت شدیم


یوغ برگردنمان نهادند


سپرشدیم


و یادمان رفت


خوابیم ... یامرده!


ودره همچنان باسرهای بی صدا


روبه قرون ماضی


افتاده ازنای و....



مادریک گورجمعی


تاهزارسال نیامده


درکارگاه هیچ کوزه گری


به سخن درنیامدیم!


محکمه بودانگار!


شاعره معاصر: آفرین پنهانی




در سایت" شعرنو ":


دوست از دیدگاه بزرگان

دوست از دیدگاه بزرگان

 - دوست واقعی کسی است که دستهای ترا بگیرد ولی قلب ترا لمس کند . مارکز

- دوست مثل پول، به دست آوردنش از نگهداشتش آسانتر است. باتلر

- دوستان را در خلوت توبیخ کن و در حضورعام تحسین کن. اسکاروایلد

- همه کسانیکه با تو می خندند، دوستان تو نیستند. مثل آلمانی

- چیزی در جهان بهتر از دوست واقعی نیست . آکویناس

- نشان دوست نیکو آنست که خطای تو بپوشد، ترا پند دهد و رازت را آشکار نکند . ابن سینا

- دوستی برای خود برگزین که به هنگام سختی و درمانده گی مدد گارت باشد . بزرگمهر

- در روز عید برای دوستت کارتی بفرست و در آن بنویس: « از طرف کسیکه فکر میکند تو بی مانندی ». براون

- خموشی در برابر بدگویی از دوست تان، گونه ای از دشمنی است. ارد بزرگ

- دوست بجای چتری است که باید روزهای بارانی همراه شما باشد . پل نرولا

- دوستان برای شکار دشمنان ، چون تیر و کمان اند . بزرگمهر

- رابطه قلبی دو دوست نیاز به بیان الفاظ وعبارات ندارد . جبران خلیل جبران

- هر بدی میتوانی به دشمن نرسان که ممکن است روزی دوستت گردد و هر رازی داری با دوستت در میان نگذار که ممکن است روزی دشمنت گردد . سعدی

- بهترین وسیله برای کاهش دشمنان ازدیاد دوستان است . انوره دوبالزاک

- ارزش دوست را هنگامی پی میبری که در بند دشمنان باشی . ارد بزرگ

- اگر میخواهی دوستی ات پا برجا بماند هیچگاه با دوستت در معامله ای شریک مشو . ارد بزرگ

- دشمن چون از همه حیله ها فرو ماند، سلسله دوستی بجنباند. پس آنگه با دوستی، کارها کند که هیچ دشمنی نتواند.  سعدی

- اگر میخواهید دشمنان خود را تنبیه کنید، به دوستان خود نیکی کنید . کورش


وب سایت آرزوها - محبوبه "فرید کریمی"

http://maboba.blogfa.com/post-37.aspx


پژواک اندیشه در فراسوی مرزها

  تاریخ بشر، داستان مبارزه بی‌پایان برای آزادی، عدالت و معناست. در این مسیر، گاهی یک اندیشه، یک فلسفه، می‌تواند مرزهای جغرافیایی و فرهنگی ر...

بازتاب فلسفه اُرُدیسم در سراسر جهان