۱۳۹۹ اسفند ۷, پنجشنبه

یک مقاله از کتاب «نظریات نخبگان، پیرامون مبانی فلسفه اُرُدیسم»

 

 

🟢 یک مقاله از کتاب «نظریات نخبگان، پیرامون مبانی فلسفه اُرُدیسم»

🔴 کتایون گنجی (پژوهشگر)
در مورد 3 ستون فلسفه اُرُدیسم (عشق به گیتی، عشق به انسانیت و عشق به آزادی) و اینکه اگر مردم یک سرزمین عاشق جهانی که در آن زندگی می کنند، عاشق انسانیت و عاشق آزادی باشند، این جامعه چگونه اجتماعی خواهد شد؟ می گوید:

🔴 برای فهم این موضوع باید ابتدا نظر استاد فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی پیرامون عشق را بخوبی درک کنیم . بدانیم که مفهوم واقعی عشق از دیدگاه ایشان چیست تا بعد بتوانیم تفسیری درست از ((عشق به گیتی ، انسانیت و آزادی)) داشته باشیم .

✅ استاد فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی در کتاب سرخ پیرامون فلسفه عشق می فرمایند:
((عشق، همان کشش آهنربایی درون ماست، که آدمی را ناخودآگاه، بسوی دوست داشتنی ترین چیز می کشاند.)) و باز می گویند: ((آدمی در عشق راستین، بدنبال سود جستن نیست، می بخشد برای پرواز، رهایی و آزادگی.))
🔴 حال اگر این فهم زیبا را بر روی فلسفه اردیسم بگذاریم و بر خروجی آن متمرکز شویم می فهمیم که سه ستون فلسفه اُرُدیسم ((عشق به جهان، انسانیت و آزادی)) تا چه پایه ارزشمند هستند.

✅ فیلسوف بزرگ باز می فرمایند: ((بسیاری وهم و خیال خویش را عشق می نامند، حال آنکه عشق راه بالندگی شکوفه به میوه است، کوشش پیوسته ما برای زیبا و ناب شدن. ))
🔴 پس از این دیدگاه؛ عشق نه وهم است و نه بی ارزش ، نه خمودگی است و نه فساد . عشق برای زیباتر شدن و آراسته شدن به خوبی هاست.

✅فیلسوف بزرگ باز می فرمایند: (( در عشق !  شرف و آزادی هست، زندگی و پاکی هست، نام عشق برازنده هر کار غیر شرافتمندانه ای نیست.)) و ((عشق و شیفتگی، مهر و مهربانی نهفته در درون ما را بیدار و جاری می سازد.))
🔴 آیا تا بحال وصفی به این زیبایی درباره عشق شنیده بودید ؟ ((در عشق! شرف و آزادی هست.)) این یک دیدگاه فاخر است؛ از همین روست که فلسفه اُرُدیسم دوست داشتنی و جهانی شده است. آدمها در فلسفه اُرُدیسم، می توانند موجوداتی ارزشمند صلح جو و تکامل یافته باشند، می توانند جهان را به مرحله ای بالاتر سوق دهند نه آنکه انگل وار زندگی خود و دیگران را تباه ساخته و جهان و هستی را آلوده و نابود سازند. محیط زیست و طبیعت را به کام مرگ بکشانند و انواع دردها و مرض ها را به یکدیگر منتقل کنند. در اردیسم آدمها آگاه ، صلح جو و دلسوز هستند.
 
✅  آخرین سخنی که از استاد فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی در اینجا باید نقل قول کنم این سخن است که : ((انسانیت و کمک به همگان، دلبستگی و عشق برجستگان است.))
🔴 به دو کلید واژه ((عشق برجستگان)) و  ((کمک به همگان)) دقت کنیم... فیلسوف شایستگان را کسانی معرفی می کنند که عاشق کمک به دیگران هستند. آیا این اندیشه نیک همه فرهیختگان تاریخ نیست ؟ فلسفه اُرُدیسم اندیشه ای رو به کمال است.  
پس در پاسخ به این پرسش که خروجی مردمی که به آرمانهای سه گانه فلسفه اردیسم باور دارند و به آن عمل می کنند چه می شود؟ این است که بی هیچ تردیدی آنجا همان جزیره مهربانی و یا بهتر بگویم ((جزیره اُرُدیسم)) است که ما دوست داریم به آن برسیم.
 وقتی صحبت از مبانی فلسفه اُرُدیسم می کنیم در واقع اشاره به پاکترین خوی درون انسانها داریم به مهر و عشق ... و متاسفانه همان چیزی که ما فراموش ساخته ایم و فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی یک عمر کوشش نمود تا آن را بیادمان بیاورد و می گوید: (( به یاد بیاوریم که انسانیم و انسانیت، مهمترین چیزی است که از ما انتظار می رود.))












































استاد "طوبی برزگر" و خوشنویسی رهنمودهای فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 🔴 چند نمونه از آثار خوشنویسی بسیار زیبای استاد "طوبی برزگر" (فوق ممتاز خوشنویسی و کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی)
✅ مزین به سخنانی از استاد فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی (بنیانگذار فلسفه اُرُدیسم)
𝑻𝒐𝒐𝒃𝒂. CA. US.
🔹Persian calligrapher & teacher, web designer
https://www.instagram.com/p/CLknqBNAzoR/


سرچشمه کانال تلگرامی «اُرُدیست نوشت Orodist Note»

 https://t.me/orodistnote/633

 





 

اُرُد بزرگ.. أسطورة فلسفة إيران في العصر الحديث - نسمة طارق

 🔴 زندگینامه استاد فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی به قلم نسمة طارق در ((سایت عربی "ایران خانه" ))


✅ اُرُد بزرگ.. أسطورة فلسفة إيران في العصر الحديث

كتب : نسمة طارق
يعد الفيلسوف اُرُد بزرگ من أهم الفلاسفة المعاصرين، وهو من أشهر أربعة فلاسفة في إيران بعد كل من بزرگ مهر، والفردوسی الطوسی، وعمر خیام.

النشأة

اسمه الحقيقي مجتبي شركاء، كان والده رجل طيب ذو سمعة طيبة من خراسان الشمالية، وهو محمد تقي شركاء، اما والدته فهي السيدة فاطمة جاهد طبسي من شيراز وكانت امرأة عاقلة ومتعلمة، تزوجا في مدينة مشهد و ظلا فيها حتى وفاتهما.

أحب منذ طفولته الهندسة والتاريخ والكتابة، حينما بلغ 11 عام بدأ يسأل أساتذته لماذا خُلقنا ؟ ما فائدة الحياة ؟ أين الله ؟ وبرغم ميله إلى الفلسفة قرر في البداية أن يدرس الهندسة، ثم تركها ليدرس علم الإجتماع، وفي النهاية وجد ضالته في دراسة الفلسفة.

مكانته الإجتماعية بين الجيل الجديد

يقول المقربون منه أنه فيلسوف وعالم بالغ التواضع وشديد الإنسانية، عكس التصور العام له، و يعيش الآن ببساطة وهدوء في مدينة كرج في محافظة البرز بإيران، ومع ذلك يذهب إليه الكثير من معتنقي افكاره ومحبي آرائه من كل أنحاء إيران، وقد قال الكثير منهم أنهم كانوا يعتقدون أن الجيل الحقيقي من الحكماء والفلاسفة العظماء في إيران قد انقرض، لكن عندما ألتقوا بالفيلسوف اُرُد العظيم أدركوا أنهم مخطئين، فإيران مازالت قادرة على إنجاب فيلسوف عالمي مثله.

ومن الجدير بالذكر أنه حينما سافر من مدينة كرج إلى مدينة شيروان، وقف أكثر من ثلاثين ألف شخص لإستقباله، ليصبح بذلك من أكثر الشخصيات شعبية، فلم تُرد أي أخبار في تراجم الفلاسفة عن التفاف الناس حولهم وحبهم لهم في حياتهم، فالفلاسفة دائمًا منبذون، ولكنه يعد بين الفلاسفة استثناء ربما لوطنيته الشديدة، كما أن لديه مريدين في مختلف بلدان آسيا الوسطى، وخاصة ناطقي اللغة الفارسية من الأفغان والطاجيك اللذين يحبونه ويقدرونه، كما كان الزعيم الأفغاني أحمد شاه مسعودي صديق مقرب له.

الكتاب الأحمر

قد جمع اُرُد آرائه ومقالاته الفلسفية التي تصل إلى 1500 مقالة في كتابٍ اطلق عليه اسم الكتاب الأحمر، وقد تمت ترجمته إلى الكثير من اللغات، وقد ألف الكثير من الكُتاب الشباب كتب حول آرائه و محاضراته الفلسفية.

و من أشهر نظرياته الفلسفية (نظرية القارة القديمة و نظرية مجرة الفكر الكبرى)، فالقارة القديمة من وجهة نظر اُرُد هي ما أورده في كتابه الأحمر حيث أنه يعتبر إيران كدولة أم الثقافة، فإيران بالإضافة إلى عشرين دولة يقعن على جانبيها يمثلان النسيج المشترك للثقافة والتاريخ القديم للعالم، وقد أطلق على هذا النسيج المتجانس اسم القارة القديمة، وتشمل هذه القارة دول: إيران وكازاخستان وطاجيكستان وقرغيزستان وأوزبكستان وتركمانستان وأفغانستان وشمال غرب الهند (إقليم كشمير)، باكستان، العراق، تركيا، سوريا، لبنان، قبرص، والجزء الجنوبي من روسيا إلى جنوب أوكرانيا وأذربيجان وأرمينيا وجورجيا والبحرين.

وبإعتبار أن الصين أم الثقافة في آسيا، و اليونان أم الثقافة في أوربا، ومصر أم الثقافة في إفريقيا فإن إيران هي أم الثقافة في القارة القديمة.

وهذا يدعو لتوسيع التعاون الاقتصادي والعسكري والأمني   بين أجزاء القارة القديمة من وجهة نظره، حيث أن تطبيق “نظرية القارة القديمة” وإنشاء جيش مشترك في هذا المجال، فضلاً عن توحيد العملة.. يمكن أن يسبب تغيرًا كبيرًا في المنطقة، ومن ثم تستطيع إيران أن تحقق وظيفتها الحقيقية في النظام العالمي الحديث.

http://www.irankhana.com/16375/
https://t.me/orodistnote/641



پژواک اندیشه در فراسوی مرزها

  تاریخ بشر، داستان مبارزه بی‌پایان برای آزادی، عدالت و معناست. در این مسیر، گاهی یک اندیشه، یک فلسفه، می‌تواند مرزهای جغرافیایی و فرهنگی ر...

بازتاب فلسفه اُرُدیسم در سراسر جهان