روز تولد حکیم بزرگمهر, حکیم فردوسی توسی, حکیم خیام نیشابوری و حکیم ارد بزرگ

شاد باش ما را پذیرا باشید
امروز 13 دیماه است زاد روز حکیم فردوسی توسی ، دومین حکیم تاریخ ایران ، کسی که با کتاب خویش گنجینه ایی از زبان ، ادب ، هنر و تاریخ ایران زمین را برای ما به یادگار گذاشت . آیا می دانستید همه حکمای ایران متولد دی ماه و هشت روز هستند ؟




تاریخ تولد چهار حکیم تاریخ ایران در دیماه به ترتیب روز تولد :

حکیم ابوالقاسم فردوسی 13 دیماه
حکیم ارد بزرگ 17 دیماه
حکیم بزرگمهر 18 دیماه
حکیم خیام نیشابوری 20 دیماه


حکیم ابوالقاسم فردوسی 13 دیماه ، حکیم ارد بزرگ 17 دیماه ، حکیم بزرگمهر 18 دیماه ، حکیم خیام نیشابوری 20 دیماه

متاسفانه در حال حاضر روز مرگ این بزرگان (بجز حکیم ارد بزرگ - بزرگترین فیلسوف حال حاضر و چهارمین حکیم تاریخ ایران) به عنوان روز بزرگداشت حکمای ایران جشن گرفته می شود !
((بیست و دوم اردیبهشت ماه 1393 حکیم ارد بزرگ در "همایش بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی" در آمفی تئاتر دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی فرمودند : چرا به جای روز زاده شدن بزرگان ، از روز  مرگ آنها یاد می شود ؟ چرا روز درگذشت بزرگان را روز آنها نام نهاده اند ؟ حال آنکه آنها همواره با آثار خود زنده اند و تاریخی برای مرگ آنها نیست . حکیم فردوسی توسی 13 دیماه زاده شد و این روز باید روز بزرگداشت حکیم توس باشد نه 25 اردیبهشت ... حکیم ارد بزرگ ادامه دادند : هزار سال پیش حکیم فردوسی توسی بذر سخن شیرین پارسی را پاشید از ایرانی گفت که در آن زمان در دست خارجبان بود ، اما آیا امروز هم ما باید به این کتاب و این حماسه بسنده کنیم و گام از گام بر نداریم ؟ هویت ملی ما زمانی در جایگاه درست خویش قرار می گیرد که برای افتخار و بزرگی کوشش کنیم ، کار کنیم و سرزمین خویش را در همه دانش ها به قله های پیشرفت برسانیم . آینده از آن سرزمینی است که جوانانش به رشد و آینده پرشکوه کشور خویش باور دارند و برایش کوشش می کنند . حکیم فردوسی از ما می خواهد که بهترین باشیم و بهترین شدن با کوشش جوانان یک سرزمین به دست می آید )) .

 امیدواریم در آینده به جای روز مرگ حکمای ایران ، هشت روز دوره زایش آنها جشن گرفته شود و همگان در این چند روز با خدمات و اندیشه های حکمای ایران آشناتر شوند .
 
 
 

نظرات

جملات کوتاه مشاهیر جهان

پست‌های پرطرفدار