شیره و عصاره واژه ها



تاریخ بشر پر است از انسانهای هوشمند و اهل فکر و تدبیر ، اما تنها عده معدودی از آنها نامشان و گفتارشان برای آیندگان باقی می ماند . در طول تاریخ باشکوه ایران هزاران هزار اندیشمند و متفکر بروز و ظهور یافته اند اما تنها امروز به پند های کوتاه دو نفر بر می خوریم بزرگمهر و ارد بزرگ .
نقل قول هاو جملات کوتاه و مختصر ، هوداران بسیاری در سرتاسر گیتی دارد . هزاران جمله کوتاه به زبانهای گوناگون ترجمه شده و مردم حاصل تجربیات بشری را اینگونه کسب می کنند سخنان ارد بزرگ و بزرگمهر حاصل و چکیده فرهنگ آریایی مردم کشورمان ایران است که امروز مورد استقبال جهانیان قرار گرفته است .
البته ایران ما آموزگاران بسیاری در عرصه شعر داشته است که پندها گفته اند بزرگترین شان حکیم فردوسی است سعدی ، خیام ، مولوی و ... نیز بوده اند همه آنها درد آموزش و انتقال تجربه را داشته اند .
اما مشخصه پند ها و سخنان حکیمانه ، اختصار و اعجاز در کلام است . این خلاصه گی شهد و عصار واژه ها را به نمایش می گذارد در این واژه های طلایی می توان فلسفه ، روانشناسی ، جامعه شناسی و  ... را دید .
امروز از سخنان حکیمانه ارد بزرگ ، بزرگمهر ، فریدریش نیچه ، جبران خلیل جبران ، فردوسی ، نادر شاه افشار ، گوته ، بودا ، کنفوسیوس ، ناپلئون بناپارت و ... بیشترین استقبال عمومی را به همراه داشته است .


نکته جالب : در مورد بزرگمهر و ارد بزرگ چند نکته قابل توجه وجود دارد . دو ستون سخنان پند آموز ایران هر دو از شمال خراسان هستند بزرگمهر و ارد بزرگ ریشه در شهرهای باستانی مرو و شیروان دارند ، هر دو در نام خویش کلمه بزرگ را دارند و بین مهر و ارد شباهت جالبی وجود دارد هر دو ریشه پهلوی دارند و سه حرفی هستند. آیا این همه شباهت و نزدیکی اتفاقی است ؟



تینا حقوقی
http://bufsystem.persianblog.ir





نظرات

جملات کوتاه مشاهیر جهان

پست‌های پرطرفدار