آنگولا، بهشت جويندگان دوران ژوراسيك


بسياري از مردم ،آنگولا را به واسطه نفت و الماس مي‌شناسند، اما اين كشور داراي ذخاير بسيار ارزشمندتري براي دانشمندان است كه آن را تبديل به موزه‌اي بي‌نظير و عرصه كاوشي شگفت‌انگيز براي ديرينه‌شناسان مي‌كند.

اين منطقه از زمين، زيستگاه حكمرانان غول پيكر دوران باستان بوده است، بسياري از فسيل‌هاي دايناسورها در اين منطقه يافت شده‌اند و بيشتر ديرينه‌شناسان، اين منطقه را نوعي بهشت حرفه‌اي براي فعاليت خود مي‌دانند.

لوييس جاكوب استاد دانشگاه ساوت متوديست در شهر دالاس در اين باره به خبرگزاري رويترز گفته است: «در مناطق بكر اين كشور مي‌توان بسياري از فسيل‌ها را پيدا كرد كه مانند قطعه سنگي از دل زمين بيرون زده‌اند و منتظر كشف هستند. اين محل نوعي موزه روي خاك است كه بايد مورد بررسي بيشتر قرار گيرد.»

اما راه دانشمندان به اين سرزمين غني از فسيل حكمرانان سابق زمين چندان هم ساده و آسان نيست. جنگ‌هاي داخلي كه بيش از 3 دهه در اين منطقه ادامه داشته است، باعث شده تا شرايط مناسبي براي كاوش‌هاي ديرينه‌شناسي فراهم نشود، اما با آرام شدن شعله‌هاي جنگ‌هاي خونين در اين ناحيه اينك سيل ديرينه‌شناسان عازم اين منطقه هستند. يكي از مهم‌ترين كشف‌هاي تاريخي در اين منطقه به سال 2005 باز مي‌گردد؛ زماني كه يك ‌گروه تحقيقاتي موفق شد بخشي از پاي دايناسور كمتر شناخته شده گياهخوار دوره ژوراسيك را كشف كند. اين گروه از آن به بعد نمونه‌هاي زيادي از فسيل‌هاي مربوط به خانواده لاك‌پشت‌ها، كوسه‌ها و نوعي دايناسور مار مانند در اين منطقه را كشف كردند.

بررسي اين فسيل‌ها از اين رو براي دانشمندان مهم است كه با كمك بازيابي آنها مي‌توانند تصوير درست‌تري از تاريخ گذشته سياره زمين را ترسيم كنند. تصويري كه هم به درك بهتر تحول حيات روي زمين منجر خواهد شد و هم ما را با خطرهاي بزرگي كه منجر به انقراض نسل‌هاي عظيم شده است آشنا مي‌كند.

دايناسورها هميشه براي مردم جذابيتي فراوان داشته‌اند و بررسي آنها فراتر از يك رشته آكادميك، راه حلي براي علاقه‌مند كردن جوانان و نوجوانان به دانش شمرده مي‌شده است.

پوريا ناظمي

نظرات

جملات کوتاه مشاهیر جهان

پست‌های پرطرفدار