حکیم ارد بزرگ فیلسوف است نه شاعر


http://s5.picofile.com/file/8160046542/great_orod.jpg


یکی از بیشترین واژه هایی که افراد با سرچ آن به وبلاگم وارد می شوند عنوان "اشعار حکیم ارد بزرگ" است در صورتی که حتی یک بیت شعر هم از حکیم ندیده ابم  حکیم ارد بزرگ یک فیلسوف است جملات قصار و فلسفی بسیاری گفته اند این جملات دیدگاه های ایشان درباره اخلاقیات ، هستی و گیتی را بیان می دارد . حکیم ارد بزرگ همانند حکیم بزرگمهر پندهای بسیار زیبا و حکیمانه و گزیده گویی را پیش گرفته اند و از این رو جملاتشان چون ضرب المثل در بین مردم رایج شده است . حکیم ارد بزرگ بُعد اجتماعی و جهانی دیگری هم دارند و آن نظریات قاره کهن و کهکشان اندیشه است .

برای شناخت بیشتر حکیم ارد بزرگ بزرگترین فیلسوف جهان بخشی از سخنرانی ایشان در اردیبهشت 93 در دانشگاه فردوسی مشهد را تقدیم می کنم :
حکیم ارد بزرگ : چرا به جای روز زاده شدن بزرگان ، از روز  مرگ آنها یاد می شود ؟ چرا روز درگذشت بزرگان را روز آنها نام نهاده اند ؟ حال آنکه آنها همواره با آثار خود زنده اند و تاریخی برای مرگ آنها نیست . حکیم فردوسی توسی 13 دیماه زاده شد و این روز باید روز بزرگداشت حکیم توس باشد نه 25 اردیبهشت ... حکیم ارد بزرگ ادامه دادند : هزار سال پیش حکیم فردوسی توسی بذر سخن شیرین پارسی را پاشید از ایرانی گفت که در آن زمان در دست خارجبان بود ، اما آیا امروز هم ما باید به این کتاب و این حماسه بسنده کنیم و گام از گام بر نداریم ؟ هویت ملی ما زمانی در جایگاه درست خویش قرار می گیرد که برای افتخار و بزرگی کوشش کنیم ، کار کنیم و سرزمین خویش را در همه دانش ها به قله های پیشرفت برسانیم . آینده از آن سرزمینی است که جوانانش به رشد و آینده پرشکوه کشور خویش باور دارند و برایش کوشش می کنند . حکیم فردوسی از ما می خواهد که بهترین باشیم و بهترین شدن با کوشش جوانان یک سرزمین به دست می آید . حکیم ارد بزرگ در ادامه فرمودند : ایران همانند یونان و چین و مصر یک مادر فرهنگی بزرگ و ریشه دار است اما ما همانند مادر فرهنگهای دیگر قاره ایی به دور خود نداریم . آسیا از آن چینی هاست ، اروپا از آن فرهنگ یونان است و آفریقا نیز به مصر می بالد اما سرزمین ما ایرانیان ، کجا را پوشش می دهد ؟ قاره کهن نام سرزمینهایست که وامدار اندیشه و تاریخ ایران هستند از پامیر تا مدیترانه سرزمینهای قاره کهن هستند 20 کشوری که سرزمینشان پیشینه همگون با ایران داشته  و هم اکنون توسط اروپا و آسیا بلعیده شده اند قاره کهن می تواند زمینه همگرایی و دوستی سرزمینهای بحران زده اطراف ایران باشد . غرب و شرق و اعراب جنوب خلیج فارس دست در دست هم نهاده اند تا سرزمینهایی که هویتی مشترک با ایران دارند را نابود سازند.
http://s3.picofile.com/file/7725472468/ghareh_kohan.jpg

اجرای "نظریه قاره کهن" و ایجاد ارتش مشترک در این منطقه و همچنین پول واحد و... می تواند سبب دگرگونی و پویشی بزرگ در گستره منطقه ما باشد و اینگونه است که ایران می تواند به کارکرد حقیقی و واقعی خود در نظم نوین جهانی دست یابد .


- حکیم ارد بزرگ در نظریه کهکشان اندیشه ، دهکده کوچک جهانی غرب را رد می کند . حکیم معتقد است با این که غرب تصور می کرد با در اختیار داشتن سخت افزار اینترنت می تواند با کوبیدن بر طبل جهانی سازی و دهکده کوچک جهانی قادر خواهد بود فرهنگ خود را بر کل جهان تحمیل نموده و فرهنگ های بومی را نابود کند اما دیدیم که کشورهای گوناگون خیلی زود توانستند فرهنگ بومی خود را به به درون جهان مجازی منتقل نموده و مروج فرهنگ خویش نیز باشند . حکیم ارد بزرگ معتقد است اگر ایران خود را از اینترنت جهانی جدا کند عملا از انتشار افکار جوانان خویش در گستره جهانی جلوگیری کرده است ما قادر خواهیم بود با ترجمه دادهای ملی مان و انتقال سریع فرهنگ خویش به درون جهان مجازی ، غرب و شرق را وادار به کرنش در برابر فرهنگ کهن و تاریخی خویش نماییم .

منبع مطلب :

نظرات

جملات کوتاه مشاهیر جهان

پست‌های پرطرفدار