۱۳۸۸ مرداد ۲۷, سه‌شنبه

تارنگار * ARIKE * - ارد بزرگ OROD BOZORG

ارد بزرگ  Orod Bozorg

خلاصه زندگی نامه :

- بی شک ارد بزرگ برجسته ترین اندیشمند حال حاضر ایران است .

- اندیشه های او در کتابی با عنوان آرمان نامه گرد آوری شده است .

- روح میهن پرستی و توجه ویژه اش به انسانیت بر سراسر نوشته هایش حاکم است .

- تا کنون در دهها کتاب به اشکال گوناگون به طرح نظریات و افکار او پرداخته اند .

- دو نظریه مشهور دارد به نام های قاره کهن و کهکشان بزرگ اندیشه .

- دارای هواخواهان بسیار در رده های مختلف کشورهای آسیای میانه است .

- از دوستانش می توان به احمد شاه مسعود اشاره کرد و بسیاری معتقدند احمد شاه مسعود در پنج سال پایانی زندگی خود به خاطر ارتباط با او از یک چریک صرفا مذهبی تبدیل به یک مبارز ملی شد.

- داده های موتور جستجوگر گوگل نشان می دهد او پر طرفدارترین نخبه زنده ایرانیست .

- ریشه خانواده گی او را در تبار سلجوقیان می دانند همانهایی که شاهنامه را تکثیر کردند و تاریخ خورشیدی را در مقابل تاریخ قمری به ایرانیان عرضه نمودند .

- پارسی زبانان از پند های اخلاقی و اجتماعی او بیشترین استقبال را نموده اند .




زندگی نامه و بیوگرافی ارد بزرگ :

بی شک ارد بزرگ یکی از برجسته ترین اندیشمندان حال حاضر ایران است نگاهی سطحی به زندگی و آثارش ما را چنان شیفته خود می سازد که می توان با نوای صدایش رقصید و پیش رفت اندیشه های او وجوه مختلفی دارند که قوی ترین وجه آن توجه ویژه اش به اخلاقیات و پاک زیستی انسان است . توجه ویژه ارد به اخلاقیات باعث نمی شود رازهای زندگی مدرن امروز را در نظر نگیرد ، فرآیند و بازده اندیشه خردگرایانه او موجب پیراستن ناراستی هاست .

حوزه فلسفه اجتماعی اش ریشه در سنت ایران باستان دارد می توان او را میهن پرست ترین اندیشمند صد ساله اخیر ایران دانست جایی که می گوید :

ستایش گران میهن ، زنان و مردان آزاده اند .
و یا :
میهن پرستی ، همچون عشق فرزند است به مادر .

بجز ایران بسیاری در کشورهای فارسی زبان حوزه فرهنگی ایران از مریدان ارد محسوب می شوند . این مسئله به جوانان و محیط های دانشگاهی ختم نمی شود گاهی در بین سیاستمداران و افراد نام آشنای کشورهای آنها هم می توان کسانی را دید که به جهات مختلف به او دل بسته اند بمانند این مطلب که از سایت موسسه مطالعاتی فرهنگی روسیه, آسیای مرکزی و قفقاز (ایراس) برداشت نموده ام :

خاطره ای از احمد شاه مسعود و ارد بزرگ :
این خاطره حکایت از روابط نزدیک این دو تن دارد که در طی سالهای تنهایی احمد شاه مسعود و ظهور و قدرت دو چندان طالبان ، که کابل ، هرات و مزار در اختیار طالبان و نیروهای متجاوز پاکستان بود . هر روز دهها بار مناطق اندک باقی مانده بمباران می شدند و در آن هنگامه ، که افکار عمومی می پنداشت شیر تنگه پنجشیر ( مسعود ) به زانو در خواهد آمد، و اندک نیروی مردم افغانستان هم قربانی سیاستهای آمریکایی دولت پاکستان و عربهای متجاوز امارات واقع شود .ارد بزرگ ، احمد شاه مسعود را مورد حمایت خویش قرار می دهد و چنانچه در آن خاطره می خوانیم احمد شاه به شدت تحت تاثیر روح بزرگ او قرار می گیرد. در این خاطره زیبا می خوانیم ارد بزرگ هدیه ای برای احمد شاه مسعود می فرستد .آن هدیه در واقع یکی از آثار هنرمندانه اوست. تابلویی فوق العاده زیبا ، با تمی شگفت انگیز ...در آنجا شیر سنگی است که پایش زخم برداشته و آهوی ظریف و کوچک ، گونه خویش را بر زخم گذاشته تا خون بیرون نزند ... این تشبیه و استعاره زیبا گویای درک عمیق ارد بزرگ از شرایط نه چندان مناسب احمد شاه مسعود را داشت . و در ادامه آن خاطره می خوانیم وقتی احمد شاه آن اثر را از پیک ارد بزرگ ، در طی مجلسی دریافت می کند شدیدا منقلب و دگرگون می شود و چهره آرام و متین او به هم می ریزد او در آن جا از خواب شب قبل خود به نزدیکانش سخن می گوید بله خوابی که از ارد بزرگ ، یک اسطوره می سازد و برای قوم افغان آشنایی دیرین می شود ...

احمد شاه می گوید "خواب می دیدم پایم در نبرد زخمی شده و در آن هنگامه تنهایی مردی با لهجه ایرانی می گفت احمد شاه ناراحت نباش ، تو فرزند ایرانی !! . و در ادامه می گوید آن مرد بزرگ بسرعت پایم را می بست تا جراحتم التیام یابد"

این خاطره زیبا از جهات گوناگون قابل ارز یابیست نگاه عمیق و مسئولیت شناس یک هنرمند را نشان می دهد.او خود می اندیشد ، احساس مسئولیت می کند و بدون آن که منتظر این و آن باشد دست به عمل می زند شاید امروز این خاطره با همان آدمهای اندکی که از آن خبر داشتند هیچ گاه گفته نمی شد و این راز همچون راز مرگ احمد شاه در دل تاریخ مدفون می شد ، اما! اما ارد مسئولیت خویش را پیش وجدان و آرمانهای خویش به انجام رسانیده است.او به هنر ایرانی به عنوان ابزاری می پردازد که می تواند قسمتی از خلقت انسانی که نیروی ست آسمانی ، را برای رهایی و کمال بشر بکار گیرد آثار او مادی نیستند و با نگاه مادی هم غیر قابل تفسیراند ، بقول دکتر مهرانفر برای شناخت ارد لازم است تائو ، فردوسی بزرگ و خیام فیلسوف را بشناسیم او از تائو لطافت و گذرایی و از فردوسی بزرگ هدف و آرمان مقدس و از خیام فیلسوف جهان فانی و بی ارزش را آموخته است.

احمد شاه مسعود به گفته یارانش در سفرها و منزلش در کنار قرآن دیوان حضرت حافظ را هرگز از خود جدای نمی کرد و ارادت خواصی به حافظ گرانمایه داشت .

آری داستان ارد داستان مردیست که عاشقانه سرزمین اجدادیش را ، فرزندان و تاریخش را دوست دارد اما این عشق موجب ستایشگری دائم و بی نتیجه گذشته نشده است . درسها و سخنان حکیمانه او این روزها از همه جا شنیده می شود صد ها هزار سایت و صدها نشریه روزانه کلام دلنشین او را تکرار می کنند و نسلی را با خود همراه نموده اند .

تصور این بود که جوانان ایران با اندیشمندان خویش قهر نموده اند اما امروز به خوبی شاهد موجی هستیم که همراه با اندیشمند معاصر آنهاست . ایرانیان هیچ وقت روشن اندیشان خویش را رها ننموده اند آنان بدنبال ندای حقیقی انسانهای آزاده اند . و او می گوید : رهایی و آزادی ، برآیند پرستش خرد است و دانایی . و این ندا را امروز در گلوی خسته و غمگین ارد یافته اند اشک ها و غمگنانه های او نوای دل انگیز هزاران هزار مشتاق رشد و آرمانخواهی ایرانیان گشته است آن گاه که می گوید : یاد اشک و شیفتگی ، آویزه خاموش دلهاست .

سخن گفتن از ارد OROD کار ساده ای نیست او و خواست هایش را نمی توان در یک مجموعه کوچک و یا حتی دریک کتاب تعریف نمود آنچه من از این نابغه معاصر کشورمان می دانم آنست که زاده شهر توس نو (مشهد )است اما پدرش و اصلیتش از دیار شیروان یکی از شمالی ترین شهرهای خراسان بزرگ است به لحاظ نژادی به سلاجقه متصل می شوند چنانچه می دانیم هزار سال قبل سلجوقیان ایل بزرگی در ناحیه آمودریا و فرارود بودند (ناحیه ای که همکنون کشورهای تاجیکستان ، جنوب شرقی ازبکستان ، شرق ترکمنستان و قسمت شمالی افغانستان است ) سلجوقیان مسعود جانشین محمود غزنوی را از سلطنت به زیر کشیدند و رفته رفته گستره ایران را تا مدیترانه پیش بردند سلجوقیان گسترده ترین حکومت ایرانی را پس از اسلام بر سراسر منطقه گسترانیدن بازماندگان آنان در نواحی از مناطق شمال خراسان و منطقه بختیاری ایران ساکن شدند . بله خواجه نظام الملک توسی صدر اعظم دولت سلجوقی در سایه قدرتی که از علم و اندیشه های فردوسی بدست آورده بود ، توانست از خرابه غزنویان ، نظام اداری و اجتماعی درخشانی همچون تاسیس مدارس نظامیه و بفرمان ملک شاه سلجوقی که عاشق فرهنگ نیاکان و فردوسی بود تقویم خورشیدی ( جلالی ، شمسی ) را با کمک خیام و گروهی دیگر از نخبگان سرزمینمان ایران در مقابل هجری قمری تازیان ایجاد نمود .
مهمترین رکن اداره کشور در این دوره در اختیار مجلس ریش سفیدان بود آنان امرا و پادشاهان دودمان سلجوقی را بر می گزیدند و از قدرتی نظارتی و گاها تنبیهی برخوردار بودند ( شبیه سلسله اشکانیان )آنان معتقد به اصل فکر برتر بودند شاهنامه فردوسی و صدها اثر تاریخی دیگر را احیا کردند آنان حاکمیت تازیان (اعراب) را بطور کلی در خاورمیانه محدود به منطقه شبه جزیره عربستان نمودند نکته جالب در مورد گسترش حاکمیت این قوم بزرگ وجود داشت و آن مطلب این است که آنها هیچ گاه به شهرهای بین راه وارد نمی شدند تنها سفیری را به داخل شهر مربوطه می فرستادند و اولین خواستشان آن بود که دیگر خطبه ای به نام خلیفه بغداد خوانده نشود و رسما حکومت سلجوقی را بپذیرند .ذکر این حوادث تاریخی باعث می شود بهتر با اندیشمندی آشنا شویم که بر پیرامون خود دارای شناخت و ریشه است بقول حکیم فردوسی:
پدر چون به فرزند ماند جهان ........کند آشکارا برو بر نهان
گر او بفگند فر و نام پدر ...............تو بیگانه خوانش مخوانش پسر
کرا گم شود راه آموزگار ...............سزد گر جفا بیند از روزگار

به نظر من ما با شخصیتی روبرو هستیم که در این پیشینه کهن شناور است اهل خرد همواره در دوران زندگی این جهانی خویش در چنین وضعیتی قرار دارند . شما به زندگی سراسر رنج و اندوه فردوسی بزرگ نظری بیفکنید و سپس هزار سال بعد در همان شهر و همان خاک اخوان ثالث متولد می شود رشد می کند برگ می دهد و شاخسارش پر میوه می شود با همان غمها و همان محنت ها با همان آواز با همان آثار تراژیک ...
هر چند خود اخوان داشتن ریشه باستانی خویش را در قالب شعری رد می کند
اما اگر این ریشه نبود سفارش نمی کرد در کنار فردوسی بزرگ دفنش کنند ...
آری اُرد نیز با آثارش از ریشه های مشترکی سخن می گوید که شاید امروز در مرزهای کنونی ایران نباشد اما روان او همچنان در دره های شگفت انگیز بدخشان و کوههای مرتفع پامیر و رود بزرگ جیهون پرواز می کند
وقتی او را در حال صحبت با تاجیکان و یا اهالی شمال افغانستان و یا جنوب ازبکستان که گاها برای دیدنش می آیند می بینید متوجه می شوید که پرواز روح در دل تاریخ یعنی چه ، آنوقت که چشمان متعجب و مبهوت میهمانان را می بینید با آهنگ صدای او همراه می شوید و به ژرفای روان او فرو می روید .

اندیشمند و متفکر ایرانی که نظریات شگفت انگیز او موجب جلب و گرایش بسیاری از علاقمندان به علوم انسانی و بعضا علوم سیاسی شده است . ارد بزرگ به نوعی معمار است ، او از آینده ایی سخن می گوید که می تواند ایران را به جایگاه اصلی خود باز گرداند . شاید مهمترین نظریه او یعنی قاره کهن خود به تنهایی بتواند بیشترین تغییرات را در سطح روابط خارجی ایران و 19 کشور اطراف آن بوجود آورد . او به صراحت از تبانی شرق و غرب برای بلعیدن حوزه فرهنگی مرکز جهان ( که ایران در قلب آنست) یاد کرده است نظریه او مبتنی بر سخن فردوسی است که می گوید سلم و تور دو فرزند فریدون که یکی بر غرب و دیگری بر شرق جهان حکومت می نمودند برای تصاحب سرزمین ایرج حاکم منطقه قاره کهن (نامیست که ارد بزرگ بر منطقه ای از کشمیر تا مدیترانه نهاده است ) را می کشند . و او می گوید قاره کهن امروز توسط آسیا و اروپا بلعیده شده است . و چین با شروع بحث جاده ابریشم بدنبال افکار استعماری است حال آنکه این جاده ، راه انتشار فرهنگ غنی ایران به شرق و غرب بوده است و نمونه آن افکار میترایزم و شاهنامه فردوسی ماست که هر دو را با جعل اسامی چینی ها از آن خود می دانند .

او به ساختارهای سیاسی کشورهای محدوده قاره کهن نظری ندارد او همه را دعوت به همگرایی می کند او با دلایل بسیار ثابت می کند اگر این 20 کشور دست در دست یکدیگر بگذارند ساختاری بسیار قدرتمندتر از اتحادیه اروپا خواهند یافت .

نظریه قاره کهن . ایده ارد بزرگ

رنگ صورتی محدوده قاره کهن را به نمایش می گذارد

نقشی که ارد بزرگ برای ایران در قاره کهن قائل است نقشی فرهنگی و تاریخی نظیر یونان در اروپاست .

قاره کهن امروز اسیر آسیا و اروپاست .

تاریخ و فرهنگ در شرق به چین ختم می شود و در غرب به یونان .

یکی از وجوه جالب و بارز این نظریه ایجاد همگرایی بیشتر منطقه ایی است که خود موجب خلع سلاح تجزیه طلبان در سطح کشورهای منطقه می گردد .

ارد بزرگ با نظریه قاره کهن خود پرده از حقیقتی برداشته که تا کنون هیچ اندیشمندی به آن توجه نکرده بود .

یکی دیگر از ایده های او نظریه کهکشان بزرگ اندیشه است. که دقیقا نقطه عکس نظریه دهکده کوچک جهانی است او با دلایل مستدل ثابت می کند جهان رو به انفجار اندیشه های گوناگون است و پیش بینی می نماید بزودی تعداد سایت های اینترنتی به چندین برابر جمعیت کره زمین برسند . او ثابت می کند جهان غرب با ابزار رسانه و اینترنت نمی تواند با تزریق فرهنگش یکپارچگی مورد نظر خویش را فراهم سازد .

ارد بزرگ  GREAT OROD

با اینکه ایده های ارد بسیار جذاب است اما آنچه موجب شهرت روزافزون او گشته نصایح و پندهای حکیمانه اوست . پندهای او شامل تاکیدات مستمرش بر راستی ، احترام به ریش سفیدان ، پاسداشت اسطوره ها و میهن دوستی می گردد .

دهها مقاله و کتاب در مورد اندیشه های ارد بزرگ نگاشته شده است . بعضی او را علامه اقبال لاهوری عصر حاضر می دانند و عده ایی همپای فردریش نیچه در فلسفه و کسانی معتقدند جبران خلیل جبران امروز است . و البته جالب خواهد بود که بدانیم ارد و جبران خلیل جبران هر دو در 17 دی ماه زاده شده اند .

زهرا کاتب در سایت تک برگ در مورد ارد بزرگ می گوید :

آزادی باجی به مردم نیست ! چرا که مال و داشته آنهاست »
این سخن از آن مردیست که برای بسیاری از جوانان نسل امروز الگو بوده و سخنانش حامل بغضها و درد های آنهاست .
ارد بزرگ در کتاب «آرمان نامه» مو به مو پرسش ها ، مشکلات و مصیبتهای نسل امروز را پاسخ می گوید .
از ریش سفیدانی می گوید که همانند « سقفی بر خانه نسل امروز » هستند و اینکه « زنجیره نسلهایند »و وظایف بسیاری بر دوش دارند .

و از آزادی
که نهایت آرزوی بشر است می گوید : «رهایی و آزادی ، برآیند پرستش خرد است و دانایی »
از آزادیخواهان تجلیل می کند و می گوید :« پرهای خون آلود برآزندگان نقش زیبای آزادی آیندگان است » آزادی و پرستش میهن را راهی برای پیشرفت ما می داند و می گوید :« میهن پرستی و آزادیخواهی کلید درمان بسیاری از ناراستی هاست »
و هشدار می دهد که :« آنگاه که آزادی فدای میهن پرستی می شود و وارون بر این میهن پرستی فدای چیزهای دیگر ، کشور رو به پلشدی می گرایید و درد »

ارد بزرگ شجاعانه یک به یک عقایدش را می شکافد و نکته به نکته با مخاطب در میان می گذارد و در مورد میهن اینچنین می گوید :« میهن پرستی هنر برآزندگان نیست که آرمان آنان است » او کار را در همین جا رها نمی کند و ختم کلامش بسیار محکم است و می گوید :« آنکه به سرنوشت میهن و مردم سرزمین خویش بی انگیزه است ارزش یاد کردن ندارد »

آزادیخواهی و میهن پرستی دو رکن و ستون اندیشه او محسوب می شود اینچنین فکری بر سراسر کتاب آرمان نامه سایه افکنده است .

به خود بر می گردم به گذشته می نگرم به راهی که آمده ایم و آینده که چگونه مسیری خواهد بود و به آرمانهای ملت خویش ، آرمانهایی که برای غرب بسیار سنگین است و از هم اکنون با جعل اسامی ایرانی و ساختن فیلمهای 300 و اسکندر مقدونی و مواضع ضد ایرانی هویت تاریخی و فرهنگی ما را هدف قرار داده اند .
دشمنی آنان بیش از آنکه با نظام حاکمیتی ایران باشد دشمنی با هویت ملی و تاریخی ماست . آنها همواره از خروشیدن و برآمدن دوباره این ملت ترس و واهمه داشته اند . ارد بزرگ مستقیما به ما همان سو را نشان می دهد همان جایی که باعث سربلندی کشور ما در طول تاریخ بوده است . او از آرمان خواهی می گوید :« به جای خود کم بینی و آرمان گریزی ، پای در راه نهیم که این تنها درمانگر دردهای زندگی ست »
و از شرایط امروز و فاصله تا هدف می گوید :« میان گام نخست و آرمان بازه ای نیست ، آنچه داریم اندازه نیروی کنونی ماست » و نهیب می زند :« کمر راه هم در برابر آرمان خواهی برآزندگان خواهد شکست » او می داند جوان و دودمان آهنین ایرانی می تواند و در نهاد خود چنین قدرتی دارد که می گوید :« مردمان توانمند در میان جشن و بزم نیستند . آنها در هر دم به آرمانی بزرگتر می اندیشند و برای رسیدن به آن در حال پیکارند »
آزادی و عشق به میهن را نهایت این راه می داند و آرمانی والا . آرمانی که نباید گم شود ، آرمانی که وظیفه همه است و می گوید :« مهم نیست تا چه میزان رشد کرده ایم ، مهم این است که از آرمان هایمان دور نشده باشیم »

ارد بزرگ تجلی تاریخی پر شکوه است در فرگرد سرآمدان کتاب آرمان نامه می گوید :« کورش نماد فرمانروایان نیک اندیش است و نام او می ماند ، چرا که از راستی و کمک به آدمیان روی برنگرداند » اندیشه او همراز داستانهای شاهنامه است و خرد برایش شرط اول است همان خردی که در فرگرد آرمان به آن اشاره می کند و می گوید :« آدمهای آرمانگرا هنگامیکه به نادرست بودن آرزویی پی می برند بر ادامه آن پافشاری نمی کنند » او فردوسی را راوی یک داستان ساده نمی داند و شاهنامه را بسیار فراتر از حماسه ایی ادبی می داند و می گوید :« ایرانیان نیک نامی و پاکی تبار گذشتگان خویش را در شاهنانه فردوسی می بینند و در هر دودمانی که باشند برآن راه خواهند بود »

براستی کدام یک از روشنفکران این سرزمین تا این حد حساب خود را با تاریخ پر فراز و نشیب این سرزمین روشن کرده اند بسیاری از آنها یا دچار تجدد شدند و یا گرفتار سحر کلام و آنچه پنهان ماند مظاهر بسیار روشن و آشکار ملت سرافراز ایران بود .
تنها نام انسان غیر ایرانی آرمان نامه نام مهاتما گاندیست :« بارزترین و گرامی ترین گرایش گاندی ، میهن پرستی او بود »
در عرصه سیاست جهانی هزاران نام برای گفتن وجود دارد اما ارد از گاندی سخن می گوید و کنش اجتماعی و سیاسی او را یادآور می شود . آرمانی که توانست کشور هفتاد و دو ملت را از دست استعمار پیر نجات بخشد .

ارد بزرگ اهل فریاد و جدل نیست او می گوید :« پرداختن به ریشه ها ، کار ریش سفیدان و اهل دانش است » و براستی او یک شکافنده و اندیشمند است کسی که بدنبال خرد است و نه بلواهای سیاسی و ...

او به تاریخ گره خورده است و خود چه جالب می گوید :« آدمها میوه های درختانی هستند که ریشه ای از دیرینه دارند »
در طی سالهای گذشته کمترین گفتگو و صحبتی از او با رسانه ها دیده و یا شنیده ایم . شاید اصلا او به رسانه ها آنگونه که عده ایی برایش سینه چاک می دهند نمی نگرد و می گوید :« رسانه تنها می تواند پژواک ندای مردم باشد نه اینکه به مردم بگوید شما چه بگویید که خوشایند ما باشد »
پژواک مردم برای او بسیار مهمتر از آنچه وجود دارد می باشد .
و این همان آزادی است که ارد بزرگ از آن یادها کرده است . آنگاه که توده مردم به شکل های مختلف حرفهای خودشان را بزنند موجب گسترش و رشد آگاهی های یکدیگر در هر زمینه ایی می گردند . پس باید ندای مردم را شنید و مسیر را برای کاستن دردها و مشکلات فراهم نمود . برای این بزرگمرد ایرانی آرزوی طول عمر و سعادت بیشتر می کنیم .



منابع به ترتیبی که در متن بود :

* فرگرد آزادی - فرمان نخست
* فرگرد ریش سفید - فرمان هشتم
* فرگرد ریش سفید - فرمان ششم
* فرگرد آزادی - فرمان دوم
* فرگرد برآزندگان - فرمان سیزدهم
* فرگرد میهن - فرمان سیزدهم
* فرگرد میهن - فرمان دوازدهم
* فرگرد برآزندگان - قرمان هفدهم
* فرگرد میهن - فرمان نهم
* فرگرد آرمان - فرمان دهم
* فرگرد آرمان - فرمان شانزدهم
* فرگرد آرمان - فرمان هفدهم
* فرگرد آرمان - فرمان دوم
* فرگرد آرمان - فرمان ششم
* فرگرد سرآمدان - فرمان دوم
* فرگرد آرمان - فرمان هیجدهم
* فرگرد سرآمدان - فرمان نخست
* فرگرد سرآمدان - فرمان چهارم
* فرگرد ریشه ها - فرمان دوم
* فرگرد ریشه ها - فرمان پنجم
* فرگرد رسانه - فرمان دوم

ماخذ : http://arike.blogfa.com/post-118.aspx

نصایح ارد بزرگ - ADVICE Orod Bozorg 4

http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=301
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=302
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=303
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=304
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=305
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=306
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=307
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=308
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=309
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=310
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=311
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=312
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=313
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=314
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=315
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=316
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=317
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=318
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=319
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=320
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=321
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=322
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=323
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=324
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=325
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=326
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=327
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=328
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=329
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=330
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=331
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=332
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=333
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=334
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=335
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=336
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=337
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=338
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=339
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=340
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=341
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=342
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=343
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=344
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=345
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=346
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=347
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=348
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=349
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=350
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=351
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=352
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=353
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=354
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=355
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=356
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=357
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=358
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=359
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=360
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=361
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=362
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=363
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=364
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=365
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=366
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=367
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=368
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=369
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=370
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=371
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=372
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=373
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=374
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=375
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=376
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=377
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=378
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=379
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=380
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=381
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=382
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=383
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=384
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=385
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=386
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=387
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=388
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=389
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=390
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=391
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=392
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=393
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=394
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=395
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=396
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=397
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=398
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=399
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=400

سایت نصایح ارد بزرگ - ADVICE Orod Bozorg 2

http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=201
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=202
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=203
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=204
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=205
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=206
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=207
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=208
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=209
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=210
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=211
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=212
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=213
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=214
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=215
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=216
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=217
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=218
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=219
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=220
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=221
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=222
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=223
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=224
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=225
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=226
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=227
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=228
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=229
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=230
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=231
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=232
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=233
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=234
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=235
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=236
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=237
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=238
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=239
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=240
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=241
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=242
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=243
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=244
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=245
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=246
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=247
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=248
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=249
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=250
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=251
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=252
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=253
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=254
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=255
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=256
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=257
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=258
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=259
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=260
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=261
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=262
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=263
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=264
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=265
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=266
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=267
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=268
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=269
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=270
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=271
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=272
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=273
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=274
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=275
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=276
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=277
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=278
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=279
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=280
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=281
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=282
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=283
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=284
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=285
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=286
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=287
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=288
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=289
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=290
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=291
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=292
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=293
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=294
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=295
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=296
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=297
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=298
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=299
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=300

سایت نصایح ارد بزرگ - ADVICE Orod Bozorg 3

http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=401
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=402
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=403
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=404
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=405
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=406
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=407
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=408
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=409
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=410
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=411
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=412
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=413
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=414
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=415
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=416
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=417
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=418
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=419
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=420
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=421
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=422
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=423
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=424
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=425
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=426
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=427
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=428
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=429
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=430
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=431
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=432
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=433
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=434
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=435
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=436
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=437
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=438
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=439
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=440
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=441
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=442
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=443
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=444
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=445
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=446
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=447
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=448
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=449
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=450
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=451
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=452
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=453
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=454
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=455
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=456
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=457
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=458
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=459
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=460
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=461
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=462
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=463
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=464
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=465
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=466
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=467
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=468
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=469
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=470
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=471
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=472
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=473
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=474
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=475
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=476
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=477
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=478
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=479
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=480
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=481
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=482
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=483
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=484
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=485
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=486
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=487
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=488
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=489
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=490
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=491
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=492
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=493
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=494
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=495
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=496
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=497
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=498
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=499
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=500

تارنگار یادداشتهای من - مهارت‌های زندگی Life skills

مهارت‌های زندگی Life skills را می‌توان در سه معنی یا شیوه ی زیستن تقسیم کرد:


1- مهارت‌های مربوط به امرار معاش مانند این که چگونه فرد مشغول کار شود.

در این مرحله با افزایش سطح دانش و معلومات شهروندان، آنها را برای کسب یک حرفه ی ویژه در جامعه آماده می‌سازیم. این توانایی نه تنها چرخه ی معیشت افراد را می‌چرخاند بلکه در تأمین سلامت روانی و اجتماعی آنان تأثیر مثبت می‌گذارد.
به هر حال کار و تلاش نماد زنده بودن و زندگی است به قول ارد بزرگ :آنکه زندگی بدون رنج و تلاش را برمی گزیند پیشاپیش مرگ خویش را نیز جشن گرفته است .

2- مهارت‌های مراقبت از خود مانند مصرف‌غذاهای سالم،ورزش و...

این مهارت‌ها به حفظ و نگهداری سلامت جسمانی افراد یاری می‌رساند. به خاطر بسپارید که این مهارت‌ها کم‌ارزش و بی‌اهمیت نیستند. سلامت روان و سلامت اجتماعی بر پایه‌های سلامتی جسمی استوار است. مصداق این سخن همان ضرب‌المثل معروف است که «عقل سالم در بدن سالم است».

3- مهارت‌هایی که برای پرداختن به موقعیت‌های پرخطر زندگی، آموزش داده می‌شوند.

مانند توانایی نه گفتن در مقابل فشار جمع جهت استفاده از مواد مخدر، توانایی مقابله با افسردگی در موقعیت‌های دشوار زندگی، کنترل خشم و عصبانیت و ... در واقع مهم‌ترین بخش از آموزش مهارت‌های زندگی به این قسمت مربوط می‌شود و منظور ما دراین مقاله نیز اهمیت و ضرورت این بخش از مهارت‌های زندگی است.

با این توصیف مهارت‌های زندگی، مهارت‌هایی هستند که برای افزایش توانایی‌های روانی، اجتماعی افراد آموزش داده می‌شوند و فرد را قادر می‌سازند که به طور موثر با مقتضیات و کشمکش‌های زندگی روبه رو شود، به عبارت دیگر هدف از آموزش مهارت‌های زندگی، افزایش توانایی‌های روانی- اجتماعی و در نهایت پیشگیری از ایجاد رفتارهای آسیب زننده به بهداشت و سلامت و ارتقای سطح سلامت روان افراد است.

مهارت‌های زندگی، دارای پنج حوزه اصلی است:

1- مقابله با هیجان‌ها و استرس‌ها
2- خودآگاهی همدلانه
3- ارتباطات اجتماعی و ارتباطات بین فردی
4- تفکر خلاق و تفکر نقادانه
5- تصمیم‌گیری و حل مساله

و خلاصه اینکه به قول ارد بزرگ : ساده باش ، آهوی دشت زندگی ، خیلی زود با نیرنگ می میرد .


ماخذ :http://nazari4.blogfa.com/post-57.aspx



http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=101
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=102
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=103
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=104
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=105
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=106
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=107
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=108
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=109
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=110
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=111
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=112
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=113
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=114
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=115
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=116
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=117
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=118
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=119
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=120
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=121
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=122
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=123
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=124
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=125
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=126
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=127
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=128
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=129
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=130
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=131
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=132
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=133
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=134
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=135
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=136
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=137
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=138
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=139
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=140
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=141
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=142
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=143
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=144
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=145
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=146
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=147
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=148
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=149
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=150
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=151
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=152
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=153
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=154
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=155
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=156
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=157
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=158
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=159
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=160
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=161
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=162
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=163
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=164
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=165
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=166
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=167
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=168
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=169
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=170
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=171
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=172
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=173
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=174
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=175
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=176
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=177
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=178
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=179
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=180
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=181
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=182
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=183
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=184
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=185
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=186
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=187
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=188
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=189
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=190
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=191
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=192
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=193
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=194
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=195
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=196
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=197
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=198
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=199
http://orodbozorg.parsweblog.com/?p=200


تارنگار گنجینه من - جمله های ارد بزرگ بخش اول

توان آدمیان را، با آرزوهایشان می شود سنجید. اُرد بزرگ


آنکه برنامه ها را از پایان به آغاز ، مورد گفتگو و ارزیابی قرار می دهد بر راستی در حال سرپوش گذاری بر روی چیزی است . اُرد بزرگ


گفتگو با آدمیان ترسو ، خواری بدنبال دارد. اُرد بزرگ


دوستان فراوان نشان دهنده کامیابی در زندگی نیست ، بلکه نشان نابودی زمان ، به گونه ای گسترده است. اُرد بزرگ


آدمی می تواند بارها و بارها به شیوه های گوناگون قهرمان شود . اُرد بزرگ


اگر دست تقدیر و سرنوشت را فراموش کنیم پس از پیشرفت نیز افسرده و رنجور خواهیم شد . اُرد بزرگ


آنکه پیاپی سخنتان را می برد ، دلخوش به شنیدن سخن شما نیست . اُرد بزرگ


اندیشه و انگاره ای که نتواند آینده ای زیبا را مژده دهد ناتوان و بیمار است . اُرد بزرگ


کارمندان نابکار ، از دزدان و آشوبگران بیشتر به کشور آسیب می رسانند. ارد بزرگ


مردانی که بیشتر از حقوق و هنجار زنان پشتیبانی می کنند خود بیشتر از دیگران به نهاد زن می تازند . اُرد بزرگ


دشمن ابزار نابود ساختن آدمی را ، در درون سرای او جست و جو می کند . اُرد بزرگ


خنده فراوان و بلند و پیگیر ، نفیر فرا رسیدن هنگامه رنج و سختی است. اُرد بزرگ


اگر آغاز زندگی ات با سپیده دم و روز همزاد گشت همواره در جست و جوی چراغ و پناهگاهی برای شبانگاهان باش ، و اگر درشب و سیاهی آغاز شد از امید در خود چراغی بیافروز که پگاه خوشبختی نزدیک است. اُرد بزرگ


گاهی تنها راه درمان روانهای پریشان ، فراموشی است. اُرد بزرگ


اهل خرد ، پیشتاز روزگار خویش اند . ارد بزرگ


نقد و ارزیابی بی کینه ، پاداشی است که ارزش آن را باید دانست . اُرد بزرگ


مردمان توانمند در خواب نیز ، رهسپار جاده پیشرفتند . اُرد بزرگ


آنکه دیگران را ابزار پرش خویش می سازد ، تنها خواهد ماند . اُرد بزرگ


بزرگترین کارخانه نابودی توانمندیها ، آیین آموزشی نادرست است. اُرد بزرگ


هم رنگ دیگر کسان شدن ، باور هیچ کدام از بزرگان نبوده است . اُرد بزرگ


صدا زنده است یا مرده؟ رنگ ها بخشی از پیکره ای زنده اند یا مرده ؟ ! آذین بند و رخت چطور؟ !!!اگر کسی در این پرسش ها خوب بنگرد خواهد دید همه آنها دارای روان و نیرو هستند . یک آوای زیبا می تواند شما را از خود بی خود کند ، رنگی ویژه می تواند شما را آرامش و یا به خشم در آورد و یا پدیده های بی جانی همچون نامه و جامه و ... به صد زبان با شما گفتگو می کنند ، همه آنها در حال سرودن آواز خوش دمادم زندگی اند ... اُرد بزرگ


دشمنی و پادورزی ، به آدم خردمند انگیزه زندگی می دهد . اُرد بزرگ


آدم بی مایه ، همه افراد را ابزار رسیدن به خواسته های خویش می سازد . اُرد بزرگ


آدم های بزرگ به خوشی های کوتاه هنگام تن نمی دهند . اُرد بزرگ


برای پویایی و پیشرفت ، گام نخست از پشت درهای بسته برداشته می شود . اُرد بزرگ


جایی که شمشیر است آرامش نیست . اُرد بزرگ


ریشه کارمند نابکار ، در نهاد سرپرست و مدیر ناتوان است . اُرد بزرگ


اگر به سخنی که گفته اید با تمام وجود پایبند هستید، دیگر نیازی نیست برای آن پوزش بخواهید . اُرد بزرگ


نرمدلی و نرمش منش آدمی است و سنگدلی و سختسری منش اهریمن. اُرد بزرگ


گفتگو با خردمندان و دانشوران ، پاداشی کمیاب است . ارد بزرگ


فرمانروایانی که یک شبه دارای توان می شوند ، با تلنگری فرو می ریزند . اُرد بزرگ


در هر سرنوشتی ، رازی مهم فرو نهفته است . اُرد بزرگ


آدمهای ماندگار به چیزی جز آرمان نمی اندیشند . اُرد بزرگ


اندیشه برتر در روزهای توفانی و آشوب و در همان حال خموشی و آرامش ، توانایی برتر خویش را از دست نمی دهد. اُرد بزرگ


آدمیانی که با دیگران روراست نیستند با خود نیز بدین گونه اند . اُرد بزرگ


پیش نیاز رسیدن به دلیری و بی باکی ، یافتن آرمان و خواسته ای هویدا است . اُرد بزرگ


گاهی برای رسیدن به پیشرفت می بایست راه سخت کوهستان را برگزینیم . اُرد بزرگ


رَد راستی ، رَد خویشتن است . اُرد بزرگ


اگر از خودخواهی کسی به تنگ آمده ای او را خوار مساز ، بهترین راه آن است که چند روزی رهایش کنی . اُرد بزرگ


هر آرزویی بدون پژوهش و تلاش ، به سرانجام نخواهد رسید . اُرد بزرگ


فرمانروایان نیرومند ، رایزنانی باهوش و کارآمد در کنار خود دارند . اُرد بزرگ


جایگاه ارزیابی و نقد شما بر کارکرد دیگران ، می تواند آغازگاه نخستین گام شما برای سازندگی باشد . ارد بزرگ


آدمهای بزرگ و اندیشمند ، بسیار اشک می ریزند . اُرد بزرگ


میندیش که دیگران ، تو را به آرمانت خواهند رساند . اُرد بزرگ


اگر شناخت زن و مرد نسبت به ویژگی های درونی و بیرونی یکدیگر بیشتر گردد کمتر دچار گسست می شوند . اُرد بزرگ


الگوی انسانی شما هر چه بزرگتر باشد سرنوشت زیباتری در برابر شماست . اُرد بزرگ


آدمهای آرمانگرا هنگامیکه به نادرست بودن آرزویی پی می برند بر ادامه آن پافشاری نمی کنند . اُرد بزرگ


هر چه بلند پروازتر باشید تپش دلتان کمتر خواهد شد . فشار و دردهای روانیتان نیز . اُرد بزرگ


آدمهای پاک نهاد درهای وجودشان را پس از ناسپاسی می بندند نه پیش از آن . اُرد بزرگ


اگر دیگران را با زیباترین منشها و صفات بخوانیم چیزی از ارزش ما نمی کاهد بلکه او را دلگرم ساخته ایم آنگونه باشد که ما می گویم . اُرد بزرگ


پیرامونیان ما چه بخواهیم و یا نخواهیم بر اندیشه های ما اثر خواهند گذاشت . اُرد بزرگ


آرمان و انگیزه هویدا ، ویژگی آدم کار آمد است . اُرد بزرگ


آنکه درست سخن نمی گوید داناترین هم که باشد همگان بی سوادش می پندارند . اُرد بزرگ


هیچ گاه در برابر فرزند ، همسرتان را بازخواست نکنید . اُرد بزرگ


فرمانروا با اندیشه وزیران توانمند خویش فرمانروایی می کند . اُرد بزرگ


پرسش روشن شاگرد از پاسخ استاد ارزشمندتر است . اُرد بزرگ


همه آدمیان به شیوه های گوناگون سختی های روزگار را می چشند . اُرد بزرگ


ارزش استاد را دانستن هنر نیست ، بلکه بایستگی و وظیفه است . اُرد بزرگ


پیام آوران باورهای پست و خُرد بزرگترین پیروزیهای تاریخ مردم خویش را با گفتاری پست به ریشخند گرفته اند . اُرد بزرگ


آنکه پرسشهای پراکنده در وادی های گوناگون را همزمان می پرسد ، تنها می خواهد زمان و نیروی استاد را تباه کند . اُرد بزرگ


درون ما با تمام جزئیات ، از نگاه تیزبین اهل خرد پنهان نیست . ارد بزرگ


بکار گیری آشنایان در یک گردونه کاری برآیندی جز سرنگونی زود هنگام سرپرست آن گردونه را به دنبال نخواهد داشت . اُرد بزرگ


آهنگ دلپذیر ، ریتم و آوای طبیعت است. اُرد بزرگ


بی پایبندی به نظم در گیتی ، ویژگی انسانهای گوشه گیر است که عشق و احساس را سپر دیدگاههای نادرست خود می کنند. اُرد بزرگ


هنگام گسست و بریدن از همه چیز ، می توانی بسیاری از نداشته ها را در آغوش کشی . اُرد بزرگ


خودبینی ، چنبره و محیط گیراییش درون است و افتادگی ، پیرامون و بیرون ماست و این می تواند همگان را به سوی ما بکشاند . اُرد بزرگ


در خواب می توانی نیروی روان خویش را بنگری . اُرد بزرگ


بدبخت کسی است که نمی تواند ناراستی خویش را درست کند . اُرد بزرگ


میان اشک مرد و زن فاصله و بازه ای از آسمان تا زمین است . اُرد بزرگ


آنگاه که شب فرا رسید و همه پدیدگان فرو خُفتند ابردریاها به پا می خیزند، آیا تو هم بر می خیزی ؟ اُرد بزرگ


آنکه نمی تواند از خواب خویش برای قراگیری دانش و آگاهی کم کند توانایی برتری و بزرگی ندارد . اُرد بزرگ


گیتی همواره در حال زایش است و پویشی آرام در همه گونه های آن در حال پیدایش است . اُرد بزرگ


بزرگترین نابکاری آن است که بپنداریم برای آنکه برترین باشیم باید دست به ویرانگری چهره دیگران بزنیم . اُرد بزرگ


وارونگی آدمیان و جانوران در پویایی اندیشه و دانش است ولی آدمی هر دم می تواند به رفتار و خوی بسیار بربرگونه دست یابد و دست به هر بزهی بزند که پلیدترین جانوران هم در بایسته ترین هنگامه از انجام آن می پرهیزند . اُرد بزرگ


هنر خوراک روان و هنرمند آفریننده آن است . بارگاه هنر با هیچ جایگاهی درخور ارزیابی نیست . اُرد بزرگ


شورشهای آدمیان ، با بسامدهای پر نیروی کیهان خیلی زود به سامانه درست خویش باز می گردد . اُرد بزرگ


سازگاری با زیستگاه و تلاش برای بهتر شدن جایگاه کنونی ویژگی ناب آدمهای پاک است . اُرد بزرگ


سربازی که می ترسد ، جان خود و دیگر سربازان را به خطر می افکند . اُرد بزرگ


همواره آدمیان محیط و چنبره بدی و پلیدی را با دانش و اندیشه برتر خویش بسته و بسته تر می سازند . اُرد بزرگ


بسیاری از جنگها و آوردهای مردمی از روی نبود شناخت و آگاهی آنها نسبت به یکدیگر بوده است . اُرد بزرگ


خوار نمودن هر آیین و نژادی به کوچک شدن خود ما خواهد انجامید . اُرد بزرگ


فزون خواهی برای داشته های ما زیانبار است . اُرد بزرگ


افزایش ناگهانی مردم سبب کاهش ادب ،فرهنگ و فرهیختگی می گردد آنهم از آن رو که نسل و تبار پیش از آن نمی تواند بایستگیها و وظایف خویش را همچون آموزگار بدرستی انجام دهد . اُرد بزرگ


آنانیکه خویی جانور گونه دارند و تنها در پی زدودن گرفتاریهای خویشتن و یا گهگاه افزایش قلمروی زمینی خویش هستند بزهکاران روزگارند. باید گفت نشانه آنها بر گیتی هم تراز ریگ کوچکی در کرانه دریای بشری نیز نخواهد بود . اُرد بزرگ


تاراج و شورش هیج گاه بهانه تاراج و شورش دیگر نیست . اُرد بزرگ


جشن های بزرگ انگیزه افزایش باروری و پویایی آدمیان می شود . اُرد بزرگ


خوش نامی بزرگترین فر و افتخار هر آدمی است . اُرد بزرگ


بسیاری از چیزهای را که می خواهیم داشته باشیم می توانیم با نشان دادن توانمندی خویش به آسانی بدست آوریم . اُرد بزرگ


پیش از آنکه با کسی پیمانی ببندید ، دمی درباره توانایی خود در اجرای آن بیندیشید و سپس پاسخ گویید . اُرد بزرگ


برای ربودن دل آدمیان باید بر هم پیشی گرفت و این زیباترین آورد زندگی است . اُرد بزرگ


جز نامیدی و افسردگی هیچ بن بستی در زندگی آدمی نیست . اُرد بزرگ


دیدگاه خوب مردم ، بهترین پشتیبان برگزیدگان است . اُرد بزرگ


خود را برای پیشرفت مردم ارزانی دار تا مردم پشتیبان تو باشند . اُرد بزرگ


آنگاه که سنگ خویشتن را به سینه می زنید نباید امید داشته باشید همگان فرمانبردار شما باشند . اُرد بزرگ


تا چیزی از دست ندهی چیز دیگری بدست نخواهی آورد این یک هنجار همیشگی است . اُرد بزرگ


تبهکار همیشه نگران کیفر خویش است حتی اگر بر زر و زور لمیده باشد و این بسیار درد آور است چرا که سایه کیفر همواره در برابر دیدگانش است . اُرد بزرگ


سختی های بزرگ به آدمی نیرویی دو چندان می بخشد . اُرد بزرگ


اگر برای رسیدن به آرزوهای خویش زور گویی پیشه کنیم ، پس از چندی کسانی را در برابرمان خواهیم دید که دیگر زورمان بدانها نمی رسد . اُرد بزرگ


فرهنگ های همریشه ، انگیزه ای توانمند است که موجب همبستگی کشورها در آینده می گردد . اُرد بزرگ


آب و هوا ، بر جهان بینی ، پبوندهای مردمی و اندیشه ما تاثیرگذار است . ارد بزرگ


اهل فرهنگ و هنر ، سازندگان آینده اند . اُرد بزرگ


شالوده و زیربنای گسترش هر کشور ، فرهنگ است . اُرد بزرگ


با گذشت ، شما چیزی را از دست نمی دهید بلکه بدست می آورید . اُرد بزرگ


آنکه به سرنوشت میهن و مردم سرزمین خویش بی انگیزه است ارزش یاد کردن ندارد . اُرد بزرگ


شکست های زندگی ، درهای پیروزی را می گشاید و خودپسندی درهای پیروزی را یکی پس از دیگری می بندد . اُرد بزرگ


کوشش های سیاسی برای جوانان ، مردابی مرگبار است . اُرد بزرگ


آنانکه پژوهش کرده اند تنها کمی به داشته های درونی خویش و رازهای کیهانی آشنا شده اند و این رویکرد نمی تواند دستاویزی برای کوچک شمردن دیگر کسان گردد چرا که بسیاری به این رازها پی می برند بی کوچکترین بررسی و پژوهشی، آنها با کار و همچنین نگرش در نمایه های هستی به بسیاری از ناگفته ها پی می برند . اُرد بزرگ


هیچ دوستی بهتر از تنهایی ، برای اهل اندیشه نیست . اُرد بزرگ


برای آنکه همواره دوستانمان را نگاه داریم بهتر است همواره فاصله و بازه ای میان خود و آنها داشته باشیم . اُرد بزرگ


اگر می خواهی دوستیت پا برجا بماند هیچ گاه با دوستت شریک مشو . اُرد بزرگ


آدم خودباور ، هیچ گاه برای رسیدن به مادیات ، ارزشهای آدمی را زیر پا نمی گذارد . اُرد بزرگ


آزمودگی انسانها ، از زر هم با ارزشتر است . اُرد بزرگ


پیران فریبکار، آتش زندگی جوانانند . اُرد بزرگ


هنرمند و نویسنده مزدور ، از هر کشنده ای زیانبارتر است . اُرد بزرگ


بزرگواری ، بی مهر و دوستی بدست نمی آید . اُرد بزرگ


اگر جانت در خطر بود بجای پنهان شدن بکوش همگان را از گرفتاری خویش آگاه سازی . اُرد بزرگ


پشتیبانی از داشته دیگران ، پشتیبانی از داشته خود ماست . ارد بزرگ


هیچ گاه در برابر فرزند ، همسرتان را بازخواست نکنید . اُرد بزرگ


هنگامی که می خواهی وظیفه و بایسته خویش را انجام دهی از کسی فرمان نگیر . اُرد بزرگ


همای بخت بر شانه ات نخواهد نشست مگر آنکه شانه ای به گستره و پهنای کوهستان داشته باشی . اُرد بزرگ


برای رسیدن به کامیابی نباید از شکست های پیشین خیلی ساده بگذرید ، شناخت موشکافانه آنها ، پیشرفت شما را در پی خواهد داشت . اُرد بزرگ


هیچ گاه عشق به همدم را پاینده مپندار و از روزی که دل می بندی این نیرو را نیز در خویش بیافرین که اگر تنهایت گذاشت نشکنی و اگر شکستی باز هم نامید نشو چرا که آرام جان دیگری در راه است . اُرد بزرگ


بدان همواره آنکه برای رسیدن به تو از همه چیزش می گذرد روزی تنهایت خواهد گذاشت، این هنجار دردناک زندگی است . اُرد بزرگ


تنها مادر و پدر خواست های فرزند را بی هیچ چشم داشتی بر آورده می سازند . اُرد بزرگ


در بلند هنگام هیچ نیرویی نمی تواند در برابر فرهنگ و هنر ایستادگی کند . اُرد بزرگ


در دوی زندگی ، همیشه هماورد را شانه به شانه ات بپندار و همیشه با خود بگو تنها یک گام پیشترم ، تنها یک گام . اُرد بزرگ


هیچ گاه هماورد خویش را کوچک مپندار چون او بهترین دوست توست او انگیزه پیشرفت و پویش می دهد . اُرد بزرگ


اگر می خواهی کسی را بزرگ کنی ، پیوسته از او به دشمنی یاد کن . اُرد بزرگ


پیش نیاز دلیر بودن بدنی ورزیده نیست ، گاهی آدمهای سبکبار، پشت کوهستان را هم به خاک مالیده اند . اُرد بزرگ


خموشی در برابر بدگویی از دوستان ، گونه ای دشمنی است . ارد بزرگ


دریاها نماد فروتنی هستند . در نهاد خود کوه هایی بلندتر از خشکی دارند ولی هیچ گاه آن را به رخ ما نمی کشند . اُرد بزرگ


سامانه همه گیر هستی با آنکه یکنواخت پنداشته می شود ولی رو به پویش و پیشرفت است . گردش آرام هستی نباید ما را فریب دهد ، ما بخشی از یک برنامه بزرگ و پیشخواسته در کیهان هستیم که پیشرفت را در نهاد خود دارد . اُرد بزرگ


پوزش خواستن از پس اشتباه ، زیباست حتی اگر از یک کودک باشد. اُرد بزرگ


در هنگام توانایی اگر بستانکاری دیگران را ندهی ، بویژه هنگامی که او درمانده باشد ، فر و جایگاه خویش را برای همیشه از دست می دهی . اُرد بزرگ


میهمانی های فراوان از ارزش آدمی می کاهد ، مگر دیدار پدر و مادر . اُرد بزرگ


خویشتن و مردم را هنگامی می شناسی ، که تنها شوی . اُرد بزرگ


همیشه بین خود و همسرت بازه ای را نگاهدار تا به خواری گرفتار نشوی . اُرد بزرگ


خوارترین کارفرما کسی است که با ندادن و یا کم کردن دستمزد زیر دست فرمانروایی می کند . اُرد بزرگ


بخشیدن تخت و اورنگ به خویشاوندان ، از زبونی است . اُرد بزرگ


بهترین آموزگار استاد ، شاگرد اوست . اُرد بزرگ


اگر می خواهی بزرگ شوی ، از کردار نیک دیگران فراوان یاد کن . اُرد بزرگ


هرگز به کودکانتان نگویید پیشه آینده اش چه باشد همواره به او ادب و ستایش به دیگران را آموزش دهید چون با داشتن این ویژگیها همیشه او نگار مردم و شما در نیکبختی خواهید بود و اگر اینگونه نباشد هیچ پیشه ای نمی تواند به او و شما بزرگواری بخشد . اُرد بزرگ


هیچ گاه برای آغاز دیر نیست ، همین بس که به خود بگویم این بار کار نا تمام را پایان می دهم . اُرد بزرگ


میان گام نخست و آرمان بازه ای نیست ، آنچه داریم اندازه نبروی کنونی ماست . اُرد بزرگ


در پشت هیچ در بسته ای ننشینید تا روزی باز شود . راه کار دیگری جستجو کنید و اگر نیافتید همان در را بشکنید . اُرد بزرگ


فرودستان ، در بهترین هنگامه هم ، بهانه های فراوان ، برای انجام ندادن کار های خویش دارند . اُرد بزرگ


هیچ گاه از داشتن دشمن نترس ، از انجام ندادن درست آرمان های خویش بترس . اُرد بزرگ


رایزنی با خردمندان ، پیروزی در پی دارد . اُرد بزرگ


آنانیکه سامان و پویندگی در کیهان را دروغ می پندارند ، همواره در اندیشه کین خواهی و حمله به جهان پیرامون خویش هستند . زندگی خود و نزدیکانشان را تباه می سازند و سرانجام در برآیندی بزرگتر از هستی ناپدید می شوند . اُرد بزرگ


به کوهستان می نگرم ، درونم سرشار از نیرو می شود کوهها سر فرود می آورند ، و می گویند : باز ما را درخواهی نورد . اُرد بزرگ


امیدوار مباش دیگران همراهیت کنند ، تنها به درمان دردهای روزگار خویش بیاندیش . اُرد بزرگ


مردمان توانمند در میان جشن و بزم نیستند . آنها در هر دم به آرمانی بزرگتر می اندیشند و برای رسیدن به آن در حال پیکارند . اُرد بزرگ


مستمند کسی است ، که دشواری و سختی ندیده باشد . ارد بزرگ


قهرمان های آدمهای کوچک ، همانند آنها زود گذرند . اُرد بزرگ


نامداری بی نیک نامی ، به پشیزی نمی ارزد . اُرد بزرگ


دوستی که نومیدنامه می خواند ، همیشه سوار تو و پیشدار دورخیزهای بلندت خواهد شد . اُرد بزرگ


آن که پند پذیر نیست ، در حال افتادن در چاله سستی و زبونی است . اُرد بزرگ


دست استاد خویش را ببوس ، چون او هم پدر است هم پرورنده خرد . اُرد بزرگ


با ترشرویی به میان مردم رفتن ، تنها از بیماران ساخته است . اُرد بزرگ


مادر و پدر ، زندگیشان را با فروتنی به فرزند می بخشند . اُرد بزرگ


فرومایگان پس از پیروزی ، همآورد شکست خورده خویش را به ریشخند می گیرند . اُرد بزرگ


اگر دشمنت با روی خوش نزدیکت شد ، در برابرش خموش باش و تنهایش بگذار . اُرد بزرگ


دل کیهان را اگر بگشاییم این سخن را خواهیم شنید " هر کنشی واکنشی را در پی دارد " پس بر این باور باشید ! همه کردار ما چه خوب و چه زشت ، بی بازگشت نخواهد بود . اُرد بزرگ


بی مایگی و بدکاری پاینده نخواهد بود ، گیتی رو به پویندگی و رشد است . با نگاهی به گذشته می آموزیم آدمیان، اشتباهاتی همچون : برده داری ، همسر سوزی و ... را رها نموده است ، خردورزی ! آدمی را پاک خواهد کرد . اُرد بزرگ


همواره تنهایی ، توانایی به بار می آورد . اُرد بزرگ


برای پرش های بلند ، گاهی نیاز است چند گامی پس رویم . ارد بزرگ


سرپرستانی که از ارزش سربازی می کاهند ، و پدر و مادرانی که ، پیشدار میهنداری فرزندان خویش می شوند ، به کشورشان پشت کرده اند . اُرد بزرگ


یک آموزگار می تواند با رفتار و گفتارش کشوری را دگرگون سازد . اُرد بزرگ


پیامد دانایی ، پذیرفتن بار ساماندهی دیگران است . اُرد بزرگ


هنرمندان ناب ، هر روز در برابر دیدگان مردم نیستند . اُرد بزرگ


ماخذ : http://www.ami-man.blogfa.com


پژواک اندیشه در فراسوی مرزها

  تاریخ بشر، داستان مبارزه بی‌پایان برای آزادی، عدالت و معناست. در این مسیر، گاهی یک اندیشه، یک فلسفه، می‌تواند مرزهای جغرافیایی و فرهنگی ر...

بازتاب فلسفه اُرُدیسم در سراسر جهان