۱۳۸۸ مهر ۱۲, یکشنبه

اسپري تقويت كننده حافظه توليد شد

دانشمندان آلماني موفق به توليد يك اسپري بيني شده‌اند كه حافظه را بهبود مي‌بخشد.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، اين دانشمندان نشان دادند كه يك مولكول از سيستم ايمني بدن موسوم به inter leukin-6 وقتي از طريق بيني استنشاق شود به مغز كمك مي‌كند كه خاطرات احساسي و كاري خود را در طول مرحله دوم خواب به ياد بياورند.

ليزا مارشال پژوهشگر دپارتمان غدد عصبي درون ريزشناسي در دانشگاه آلماني «لوبيك» با همكاري دستياران وي موفق به توليد اين اسپري شده‌اند.

دكتر مارشال در اين باره خاطرنشان ساخت: ما براي اولين بار به شواهد علمي دست يافته‌ايم كه نشان مي‌دهد سيگنال تنظيم ايمني موسوم به inter leukin-6 نقش سودمندي در شكل‌گيري حافظه طولاني مدت وابسته به خواب در انسانها ايفا مي‌كند.

در اين تحقيق دكتر مارشال و دستيارانش روي 17 مرد جوان و سالم طي دو شب در آزمايشگاه بررسي كردند. هر شب اين افراد داستانهاي كوتاه احساسي يا خنثي مطالعه كردند و بعد به آنها اسپري حاوي 1L-6 يا حاوي شبه دارو داده شد.

در پايان تحقيقات معلوم شد؛ افرادي كه اسپري حاوي 1L-6 استفاده كرده بودند مطالب و واژه‌هاي بسيار بيشتري را نسبت به كساني كه شبه دارو مصرف كرده بودند، به خاطر مي‌آوردند.


دشتهاي استراليا درانتظار غزال تيزپاي ايراني!

تيم خودرو خورشيدي «غزال ايراني» دانشكده فني دانشگاه تهران در رالي بزرگ استراليا شركت مي‌كند.

به گزارش خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين خودرو توسط تيم دانشجويي خودرو خورشيدي پرديس فني دانشگاه تهران ساخته شده كه تجربه‌ موفق طراحي و ساخت نخستين خودرو خورشيدي خاورميانه (غزال ايراني -1) را در كارنامه خود دارد.

«غزال ايراني – 1» اگرچه با بداقبالي، بخت حضور در رالي خودروهاي خورشيدي استراليا را در مهرماه 84 از دست داد و سال بعد هم به دليل نقص فني و مشكلاتي كه شايد تا حد زيادي ناشي از محدوديت‌هاي مالي بود نتوانست در مسابقات خودروهاي خورشيدي تايوان نمايش تمام‌عيار و مطلوبي از قابليت‌هايش داشته باشد اما نفس ساخت چنين خودرويي با امكانات محدود موجود در كشور و فرستادن آن به آوردگاه خودروهاي پر زرق و برق غربي و صد البته ويژگي‌هاي بارز و نوآورانه‌اش آن‌چنان چشمگير بود كه تحسين رييس استراليايي فدراسيون جهاني خودروهاي خورشيدي را برانگيخت و حتي رقباي آمريكايي اين تيم در موسسه‌ فن‌آوري ماساچوست از اين تيم به عنوان تنها تيم آسيايي براي حضور در يك پروژه بين‌المللي طراحي و ساخت خودرو هيبريدي كه با حضور 20 تيم برتر دنيا در آن دانشگاه برگزار شد دعوت كردند كه البته با كارشكني آمريكا در صدور رواديد براي سفر دانشجويان، اين فرصت از تيم گرفته شد.

از آغاز پروژه‌ خودرو خورشيدي دانشگاه تهران حدود پنج سال مي‌گذرد و بيشتر دانشجوياني كه در ساخت «غزال ايراني - 1» مشاركت داشتند با پايان تحصيلاتشان تيم را ترك كرده‌اند و دانشجوياني تازه نفس با اميد و اراده‌اي مضاعف بر پايه‌ تجربه‌ افتخارآميز آنها طرح خودرو خورشيدي غزال را پي گرفته‌اند.

تيم جديد در حال حاضر علي رغم كاستي‌ها، مشكلات و وقفه‌هاي گاه و بيگاهي كه در تامين منابع مالي و امكانات مورد نياز طرح با آن مواجه بوده‌اند، ساخت خودرو غزال ايراني – 2 را با بهينه‌سازي و رفع نواقص خودرو قبلي به پايان برده‌اند و خود را براي حضور در رالي بزرگ استراليا كه اواخر مهرماه جاري برگزار مي‌شود آماده مي‌كنند.

دكتر كارن ابري نيا - دانشيار دانشكده مكانيك دانشگاه تهران- و مدير پروژه خودرو خورشيدي كه مبتكر و هدايتگر پروژه‌هاي ساخت خودروهاي خورشيدي غزال ايراني 1 و 2 بوده است در گفت و گو با خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: مراحل ساخت غزال ايراني -2 به اتمام رسيده و هم اكنون تست نهايي آن در حال انجام است و اميدواريم بتوانيم در رالي بزرگ استراليا كه با حضور 45 تيم از 18 كشور مختلف دنيا برگزار مي‌شود، نتيجه مناسبي كسب كنيم.

وي با بيان آنكه ساخت غزال ايراني -2 از هر نظر با غزال ايراني -1 متفاوت است،‌ تصريح كرد: خودرو خورشيدي جديد حدود 100 كيلوگرم كاهش وزن داشته و از لحاظ طراحي ايروديناميك به طور كلي با خودرو قبلي متفاوت است و موتوري كه بر روي آن نصب شده راندمان بسيار بالاتري دارد.

ابري ‌نيا افزود: با توجه به كاهش وزني كه اعمال شده هدف اين است كه سرعت آن به 120 كيلومتر افزايش يابد. همچنين اين خودرو علي رغم نمونه قبلي شاسي فلزي نداشته و به صورت يكپارچه ساخته شده است.

دانشيار دانشكده مكانيك دانشگاه تهران با بيان اين كه بسياري از بخش‌هاي الكترونيكي و برقي آن توسط تيم اين دانشگاه و در داخل دانشكده فني دانشگاه تهران طراحي و ساخته شده است، خاطرنشان كرد: به منظور كاهش وزن و افزايش استحكام خودرو در «غزال ايراني - 2» به جاي فولاد از فيبر كربن و سازه‌هاي مخصوصي شبيه لانه زنبوراستفاده شده است.

ابري‌نيا در گفت‌و‌گو با ايسنا تصريح كرد: بازده سلول‌هاي خورشيدي براي غزال ايراني-2 ،‌ 22 درصد و اين در صورتي است كه در نمونه سابق اين بازدهي 17 درصد بوده است.


بيشترين ناتواني ارتوپدي در كشورمربوط به حوادث مكانيكي است

رييس انجمن جراحان ارتوپدي ايران، بيشترين ناتواني ارتوپدي در كشور را مربوط به حوادث مكانيكي از جمله تصادفات دانست و با اشاره به استفاده از آخرين تكنولوژي‌هاي ارتوپدي دنيا در كشور، گفت: عليرغم بهره‌مندي بيمارستان‌هاي دولتي از تجهيزات روز دنيا، اما در بخش دولتي اجبار براي حضور فيزيكي در زمان‌هايي خاص و همچنين تعرفه پايين خدمات، انگيزه براي ارايه خدمات را كاهش داده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، دكتر غلامعلي عكاشه در نشستي با خبرنگاران، با بيان اين كه بيشترين ناتواني ارتوپدي در ايران به حوادث مكانيكي از جمله تصادفات مربوط مي‌شود، گفت: حوادث جاده‌اي و تصادفات، بيشترين عوارض ارتوپدي در كشور را سبب مي‌شوند كه استاندارد نبودن اتومبيل‌ها، خيابان‌ها، جاده‌ها و عواملي از اين قبيل در اين امر نقش موثري دارند؛ هر چند كه اقداماتي در جهت ايمن سازي و استاندارد كردن جاده‌ها و خيابان‌ها انجام شده است.

وي با بيان اين كه ايران نيز از آخرين تكنولوژي‌هاي ارتوپدي مورد استفاده در كشورهاي پيشرفته برخوردار است، در توضيح تفاوت چگونگي ارايه خدمات در بخش دولتي و خصوصي، ادامه داد: بخش وسيعي از تكنولوژي‌ روز دنيا در بيمارستان‌هاي آموزشي و دولتي استفاده مي‌شود و بخش خصوصي توان وارد كردن آنها را ندارد؛ اما در بخش خصوصي انگيزه‌هاي ارايه خدمات بالاتر است؛ چرا كه در بخش خصوصي، پزشك خود را با منافع زندگي خود نزديك‌تر مي‌داند. تعرفه‌هاي درمان بخش خصوصي نسبتا عادلانه‌تر از بخش دولتي است.

رييس انجمن جراحان ارتوپدي ايران با بيان اين كه بيماري‌هاي مفاصل چه در اندام تحتاني چه در اندام فوقاني به تدريج و به دنبال افزايش سن و فرسايش مفاصل، ايجاد مي‌شوند، افزود: به اين ترتيب افراد مسن در معرض فرسايش زانو قرار دارند و بيماري‌هاي مفاصل، درد، كم تحركي و كم قدرتي فرد در زندگي را به دنبال دارند. درد مفاصل در جوانان نيز به دنبال تغيير زاويه در قسمتي از بدن و فشار نامتعادل به مفاصل، ايجاد مي‌شود. همچنين ممكن است عضلات اطراف مفاصل آن قدر ضعيف باشند كه توانايي مفاصل را تحت تاثير قرار دهند. در مجموع روش زندگي و استفاده زياد از مفاصل بويژه مفاصل زانو و لگن مي‌تواند سبب بروز دردهاي مفاصل در جوانان باشد.


«درمان شكستگي‌هاي پيچيده»

برگزاري هفدهمين كنگره انجمن جراحان ارتوپدي ايران با موضوع «درمان شكستگي‌هاي پيچيده»

وي در ادامه با اشاره برگزاري هفدهمين كنگره سالانه انجمن جراحان ارتوپدي ايران، گفت: اين كنگره از 20 تا 24 ماه جاري، با هدف ارتقا سطح دانش علم ارتوپدي و با موضوع «درمان شكستگي‌هاي پيچيده» برگزار مي‌شود.

در ادامه دكتر سام حاجي علي‌لو سامي، دبير هفدهمين كنگره جراحان ارتوپدي ايران، با اشاره به ارسال 100 مقاله به دبيرخانه اين كنگره، ادامه داد: بيش از نيمي از مقاله‌هاي ارسال شده، براي ارايه در كنگره انتخاب شده‌اند. همچنين در هر روز از كنگره دو كارگاه نيز برگزار مي‌شود.

وي با اشاره به حضور مهمان‌هايي از آمريكا، كانادا، اتريش، امارات متحده عربي، آلمان و لبنان براي حضور در كنگره و ارايه سخنراني، گفت: در اين كنگره براي ارتوپدها 20 امتياز بازآموزي غيرمدون در نظر گرفته شده است.




نکاتی کوتاه در مورد احمدشاه مسعود و ارد بزرگ

ارد بزرگ  Orod Bozorg


آیا می دانستید ارد بزرگ (اندیشمند برجسته کشورمان ) و احمد شاه مسعود (فرمانده چریکهای مبارز بر علیه شوروی و طالبان ) دوست یکدیگر بوده اند ؟


آیا می دانستید دشمنان احمد شاه مسعود و ارد بزرگ ، عده ایی از پشتون های افغانستان هستند پشتونها یا همان افاغنه معتقدند احمدشاه مسعود (از تبار تاجیک) و ارد بزرگ (ایرانی) سعی بر آن داشته اند که نام افغانستان را خراسان بگذارند ؟


آیا می دانستید احمد شاه مسعود و ارد بزرگ عاشق شاهنامه فردوسی بوده اند ؟


آیا می دانستید احمدشاه مسعود تا لحظه مرگ دیوان حافظ را از خود دور نکرد ؟


آیا می دانستید ارد بزرگ بر اساس شاهنامه فردوسی نظریه جهانی قاره کهن را بنیان نهاد ؟


آیا می دانستید احمد شاه مسعود پیش از گرفتن هدیه ایی از سوی ارد بزرگ خواب آن را دیده بود؟


آیا می دانستید احمد شاه مسعود همیشه روسیه را نفرین می کرد که عامل جدایی تاجیکستان از فارسی زبانان شده است ؟


آیا می دانستید دشمنان اصلی نظریه قاره کهن ارد بزرگ ، تجزیه طلبان بخصوص پان تورکهای متمایل به باکو و آنکارا هستند ؟


آیا می دانستید احمد شاه مسعود مجبور شد در طی عمر خود با روسیه و همچنین پاکستان به شکل مستقیم و عربستان و امارات متحده عربی به شکل غیر مستقیم بجنگد ؟


آیا می دانید چرا عربها و مزدورانشان در بخشهایی از پاکستان از یک سو و روسیه از سوی دیگر در طمع تصاحب افغانستان و اسیری فارسی زبان هستند ؟!


منبع : سایت معلومات عمومی


براستی ارد بزرگ کیست ؟ او برجسته ترین اندیشمند حال حاضر ایران است




ارد بزرگ  Orod Bozorg

ارد بزرگ
Orod Bozorg



اندیشمند ، متفکر و مصلح اجتماعی در قید حیات ایرانی است . شاید دوستان و دشمنانش خود گویای نوع ایده ها و افکار او باشند . دوستان او کسانی هستند که ایران دوست هستند و در آرزوی روزهای شکوه میهن می باشند و برای فرهنگ و تاریخ ایران زمین ارزش قائلند و دشمنان او  تجزیه طلبان متعصبی که می گویند او و فردوسی بزرگترین عوامل دوری آنها از خواسته شان که  تجزیه طلبی و انحطاط ایران عزیز است می باشند .

علت آن در این است که ارد بزرگ بر اساس شاهنامه حکیم توس نظریه قاره کهن را مطرح ساخته که بسیاری  در سطح منطقه و بخصوص ایران از آن استقبال نموده اند .

این نظریه می گوید تقسیم بندی قاره های جهان بر مبنای خواسته های شرق یعنی چین و غرب یعنی اروپا بنا شده است و حوزه تمدنی ایران باستان که کشورهای هم ریشه آن را در بر می گیرد در این بین نا دیده گرفته شده اند .  
در این شرایط  هر دو سوی این محیط یعنی چین و اروپا در حال سود بردن از  وضع موجود هستند .

ارد بزرگ می گوید اگر یونان نبض فرهنگی اروپاست و اگر چین نبض فرهنگ شرق ، ایران هم نبض قاره کهن است قاره ایی از کشمیر تا قبرس و از شمال دریای مازندران تا خلیج فارس گسترده شده است . قاره کهن 20 کشور را در بر می گیرد که عبارتند از :

قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ترکمنستان، افغانستان، کشمیر، پاکستان، ایران، عراق، ترکیه، سوریه، لبنان، قبرس، ، آذربایجان، ارمنستان و گرجستان سایر بخش‌های جنوبی ترین بخش روسیه در میانه استراخان در شمال دریای خزر تا جنوب اکراین .

این قاره می تواند سبب همکاری و همگرایی بسیار گسترده تری بین کشورهای داخل آن باشد و توان آن را دارد تا به سرعت رشد کند . شاید مهمترین قدرت قاره کهن این است که باعث متوقف شدن موج تجزیه طلبی باشد که پشت پرده آن اروپا ، آمریکا ، روسیه و حتی چین می باشند .پیمانهای شانگهای و اتحادیه اروپا در حال تصاحب مجموعه ما هستند که البته آن هم بدلیل خواب زدگی کشورهای مجموعه قاره کهن بوده است .



خطر تجزیه طلبی امروز بسیاری از کشورهای منطقه بخصوص گرجستان ، ترکیه ، عراق ، افغانستان ، پاکستان و... را تحدید می کند که مهمترین علت آن همدستی بعضی از کشورهای شیخ نشین خلیج فارس و غرب است .


این قاره می تواند موجب ترقی کلیه کشورهای منطقه گردد . و همچون یونان در اروپا ، ایران نقش مادر فرهنگی این سرزمین را دارد .

نظریه مشهور دیگر ارد بزرگ کهکشان بزرگ اندیشه است ، که علاقه مندان می توانند در این مورد تحقیق نمایند.

و اما شناخت مردم عادی نسبت به ارد بزرگ بحث دیگری دارد و آن نصایح و سخنان حکیمانه اوست که به شکل گسترده ایی مورد استفاده کتب ، نشریات ، مجلات و سایتها و وبلاگ ها قرار می گیرند .
در عرصه بین المللی نصایح اندیشمندانه او ترجمه شده که این خود استقبال بسیاری را برانگیخته است .

گفته می شود احمد شاه مسعود از دوستان نزدیک ارد بزرگ بوده و این دوستی در منش و خوی احمدشاه مسعود بسیار تاثیر گذار بوده است نزدیکی احمد شاه به ایران و همچنین نگاه ملی به مقوله مبارزه برای راندن نیروهای طالبان ، پاکستان و امارات متحده عربی بخشی از  همسوی اندیشه های این دو بوده است .


ارد بزرگ  Orod Bozorg




از این روی هنوز پس از سالها از شهادت مسعود بزرگ باز هم بسیاری از مردم این کشور نسبت به ارد بزرگ مهر دارند و عزیزش می دارند . که این در وبسایت هایشان  دیده می شود . بعضی از مخالفین احمد شاه مسعود و ارد بزرگ این دو را مروج تغییر نام افغانستان به خراسان می دانند که البته تا کنون در حد یک اتهام بی پایه باقی مانده است . اغلب مخالفین آنها پشتون هایی هستند که پیشتر مورد حمایت دولت پاکستان قرار داشته اند .

در مجموع شخصیتی که می توان از ارد بزرگ دید بدینگونه است : انسانی دانا و ریش سفیدی که هیچگاه آلوده دعواهای سیاسی نشده و حرفهایش برای زمان و مکان خاصی نیست و بیشتر برای عزت دانش و خرد است .




سروده ای از اقای حامد بهاروند :در مصاف منو تقدیر خدا خوابش برد

سروده ای از اقای حامد بهاروند :در مصاف منو تقدیر خدا خوابش برد



شاعر معاصر: حامد بهاروند


معرفی ایشان از زبان خود او:

تاريخ تولد: یکشنبه 6 بهمن 1364
کشور: ايران
شهر: کرج

سنندج به دنیا اومد


مروی کره زمین بزرگ شد


مو در کرج نابود شدم...


علوم سیاسی خوندم


اما به هیچ وجه سیاسی نیستم


همین.!





«««««« در مصاف منو تقدیر خدا خوابش برد!»»»»»



در مصاف من و تقدیر،خدا خوابش برد




تا مرا بست به زنجیر خدا،خوابش برد




سرنوشت من و تو داشت به هم می پیوس




تدر همان لحظه ی تحریر،خدا خوابش برد




خواب دیدم که زن آینه هایم شده ای




صبح ِ دلتنگی تعبیر،خدا خوابش بر




د- چشم یلدایی تو، بوسه ی بارانی من




-وسط این همه تصویر،خدا خوابش برد




رود یک شب به هواخواهی تو لب وا کرد




مثل بت های اساطیر خدا خوابش برد




ختم لبهای تو را رخوت من رج می زد




آخر سوره ی انجیر،خدا خوابش برد




شب پرواز تو شاعر شدم و داد زدم :




وای بر من! چقدَر دیر خدا خوابش برد




سایت شعرنو:


http://www.shereno.com/file.php?id=55146

ارد بزرگ کیست ؟

مطلب زیر از سایت زندگینامه چهره های ماندگار برداشت شده است :

ارد بزرگ  Orod Bozorg

ارد بزرگ - OROD BOZORG


خلاصه زندگی نامه :

- بی شک ارد بزرگ برجسته ترین اندیشمند حال حاضر ایران است .

- اندیشه های او در کتابی با عنوان آرمان نامه گرد آوری شده است .

- روح میهن پرستی و توجه ویژه اش به انسانیت بر سراسر نوشته هایش حاکم است .

- تا کنون در دهها کتاب به اشکال گوناگون به طرح نظریات و افکار او پرداخته اند .

- دو نظریه مشهور دارد به نام های قاره کهن و کهکشان بزرگ اندیشه .

- دارای هواخواهان بسیار در رده های مختلف کشورهای آسیای میانه است .

- از دوستانش می توان به احمد شاه مسعود اشاره کرد و بسیاری معتقدند احمد شاه مسعود در پنج سال پایانی زندگی خود به خاطر ارتباط با او از یک چریک صرفا مذهبی تبدیل به یک مبارز ملی شد.

- داده های موتور جستجوگر گوگل نشان می دهد او پر طرفدارترین نخبه زنده ایرانیست .

- ریشه خانواده گی او را در تبار سلجوقیان می دانند همانهایی که شاهنامه را تکثیر کردند و تاریخ خورشیدی را در مقابل تاریخ قمری به ایرانیان عرضه نمودند .

- پارسی زبانان از پند های اخلاقی و اجتماعی او بیشترین استقبال را نموده اند .




زندگی نامه و بیوگرافی ارد بزرگ :

بی شک ارد بزرگ یکی از برجسته ترین اندیشمندان حال حاضر ایران است نگاهی سطحی به زندگی و آثارش ما را چنان شیفته خود می سازد که می توان با نوای صدایش رقصید و پیش رفت اندیشه های او وجوه مختلفی دارند که قوی ترین وجه آن توجه ویژه اش به اخلاقیات و پاک زیستی انسان است . توجه ویژه ارد به اخلاقیات باعث نمی شود رازهای زندگی مدرن امروز را در نظر نگیرد ، فرآیند و بازده اندیشه خردگرایانه او موجب پیراستن ناراستی هاست .

حوزه فلسفه اجتماعی اش ریشه در سنت ایران باستان دارد می توان او را میهن پرست ترین اندیشمند صد ساله اخیر ایران دانست جایی که می گوید :

ستایش گران میهن ، زنان و مردان آزاده اند .
و یا :
میهن پرستی ، همچون عشق فرزند است به مادر .

بجز ایران بسیاری در کشورهای فارسی زبان حوزه فرهنگی ایران از مریدان ارد محسوب می شوند . این مسئله به جوانان و محیط های دانشگاهی ختم نمی شود گاهی در بین سیاستمداران و افراد نام آشنای کشورهای آنها هم می توان کسانی را دید که به جهات مختلف به او دل بسته اند بمانند این مطلب که از سایت موسسه مطالعاتی فرهنگی روسیه, آسیای مرکزی و قفقاز (ایراس) برداشت نموده ام :

خاطره ای از احمد شاه مسعود و ارد بزرگ :
این خاطره حکایت از روابط نزدیک این دو تن دارد که در طی سالهای تنهایی احمد شاه مسعود و ظهور و قدرت دو چندان طالبان ، که کابل ، هرات و مزار در اختیار طالبان و نیروهای متجاوز پاکستان بود . هر روز دهها بار مناطق اندک باقی مانده بمباران می شدند و در آن هنگامه ، که افکار عمومی می پنداشت شیر تنگه پنجشیر ( مسعود ) به زانو در خواهد آمد، و اندک نیروی مردم افغانستان هم قربانی سیاستهای آمریکایی دولت پاکستان و عربهای متجاوز امارات واقع شود .ارد بزرگ ، احمد شاه مسعود را مورد حمایت خویش قرار می دهد و چنانچه در آن خاطره می خوانیم احمد شاه به شدت تحت تاثیر روح بزرگ او قرار می گیرد. در این خاطره زیبا می خوانیم ارد بزرگ هدیه ای برای احمد شاه مسعود می فرستد .آن هدیه در واقع یکی از آثار هنرمندانه اوست. تابلویی فوق العاده زیبا ، با تمی شگفت انگیز ...در آنجا شیر سنگی است که پایش زخم برداشته و آهوی ظریف و کوچک ، گونه خویش را بر زخم گذاشته تا خون بیرون نزند ... این تشبیه و استعاره زیبا گویای درک عمیق ارد بزرگ از شرایط نه چندان مناسب احمد شاه مسعود را داشت . و در ادامه آن خاطره می خوانیم وقتی احمد شاه آن اثر را از پیک ارد بزرگ ، در طی مجلسی دریافت می کند شدیدا منقلب و دگرگون می شود و چهره آرام و متین او به هم می ریزد او در آن جا از خواب شب قبل خود به نزدیکانش سخن می گوید بله خوابی که از ارد بزرگ ، یک اسطوره می سازد و برای قوم افغان آشنایی دیرین می شود ...

احمد شاه می گوید "خواب می دیدم پایم در نبرد زخمی شده و در آن هنگامه تنهایی مردی با لهجه ایرانی می گفت احمد شاه ناراحت نباش ، تو فرزند ایرانی !! . و در ادامه می گوید آن مرد بزرگ بسرعت پایم را می بست تا جراحتم التیام یابد"

این خاطره زیبا از جهات گوناگون قابل ارز یابیست نگاه عمیق و مسئولیت شناس یک هنرمند را نشان می دهد.او خود می اندیشد ، احساس مسئولیت می کند و بدون آن که منتظر این و آن باشد دست به عمل می زند شاید امروز این خاطره با همان آدمهای اندکی که از آن خبر داشتند هیچ گاه گفته نمی شد و این راز همچون راز مرگ احمد شاه در دل تاریخ مدفون می شد ، اما! اما ارد مسئولیت خویش را پیش وجدان و آرمانهای خویش به انجام رسانیده است.او به هنر ایرانی به عنوان ابزاری می پردازد که می تواند قسمتی از خلقت انسانی که نیروی ست آسمانی ، را برای رهایی و کمال بشر بکار گیرد آثار او مادی نیستند و با نگاه مادی هم غیر قابل تفسیراند ، بقول دکتر مهرانفر برای شناخت ارد لازم است تائو ، فردوسی بزرگ و خیام فیلسوف را بشناسیم او از تائو لطافت و گذرایی و از فردوسی بزرگ هدف و آرمان مقدس و از خیام فیلسوف جهان فانی و بی ارزش را آموخته است.

احمد شاه مسعود به گفته یارانش در سفرها و منزلش در کنار قرآن دیوان حضرت حافظ را هرگز از خود جدای نمی کرد و ارادت خواصی به حافظ گرانمایه داشت .

آری داستان ارد داستان مردیست که عاشقانه سرزمین اجدادیش را ، فرزندان و تاریخش را دوست دارد اما این عشق موجب ستایشگری دائم و بی نتیجه گذشته نشده است . درسها و سخنان حکیمانه او این روزها از همه جا شنیده می شود صد ها هزار سایت و صدها نشریه روزانه کلام دلنشین او را تکرار می کنند و نسلی را با خود همراه نموده اند .

تصور این بود که جوانان ایران با اندیشمندان خویش قهر نموده اند اما امروز به خوبی شاهد موجی هستیم که همراه با اندیشمند معاصر آنهاست . ایرانیان هیچ وقت روشن اندیشان خویش را رها ننموده اند آنان بدنبال ندای حقیقی انسانهای آزاده اند . و او می گوید : رهایی و آزادی ، برآیند پرستش خرد است و دانایی . و این ندا را امروز در گلوی خسته و غمگین ارد یافته اند اشک ها و غمگنانه های او نوای دل انگیز هزاران هزار مشتاق رشد و آرمانخواهی ایرانیان گشته است آن گاه که می گوید : یاد اشک و شیفتگی ، آویزه خاموش دلهاست .

سخن گفتن از ارد OROD کار ساده ای نیست او و خواست هایش را نمی توان در یک مجموعه کوچک و یا حتی دریک کتاب تعریف نمود آنچه من از این نابغه معاصر کشورمان می دانم آنست که زاده شهر توس نو (مشهد )است اما پدرش و اصلیتش از دیار شیروان یکی از شمالی ترین شهرهای خراسان بزرگ است به لحاظ نژادی به سلاجقه متصل می شوند چنانچه می دانیم هزار سال قبل سلجوقیان ایل بزرگی در ناحیه آمودریا و فرارود بودند (ناحیه ای که همکنون کشورهای تاجیکستان ، جنوب شرقی ازبکستان ، شرق ترکمنستان و قسمت شمالی افغانستان است ) سلجوقیان مسعود جانشین محمود غزنوی را از سلطنت به زیر کشیدند و رفته رفته گستره ایران را تا مدیترانه پیش بردند سلجوقیان گسترده ترین حکومت ایرانی را پس از اسلام بر سراسر منطقه گسترانیدن بازماندگان آنان در نواحی از مناطق شمال خراسان و منطقه بختیاری ایران ساکن شدند . بله خواجه نظام الملک توسی صدر اعظم دولت سلجوقی در سایه قدرتی که از علم و اندیشه های فردوسی بدست آورده بود ، توانست از خرابه غزنویان ، نظام اداری و اجتماعی درخشانی همچون تاسیس مدارس نظامیه و بفرمان ملک شاه سلجوقی که عاشق فرهنگ نیاکان و فردوسی بود تقویم خورشیدی ( جلالی ، شمسی ) را با کمک خیام و گروهی دیگر از نخبگان سرزمینمان ایران در مقابل هجری قمری تازیان ایجاد نمود .
مهمترین رکن اداره کشور در این دوره در اختیار مجلس ریش سفیدان بود آنان امرا و پادشاهان دودمان سلجوقی را بر می گزیدند و از قدرتی نظارتی و گاها تنبیهی برخوردار بودند ( شبیه سلسله اشکانیان )آنان معتقد به اصل فکر برتر بودند شاهنامه فردوسی و صدها اثر تاریخی دیگر را احیا کردند آنان حاکمیت تازیان (اعراب) را بطور کلی در خاورمیانه محدود به منطقه شبه جزیره عربستان نمودند نکته جالب در مورد گسترش حاکمیت این قوم بزرگ وجود داشت و آن مطلب این است که آنها هیچ گاه به شهرهای بین راه وارد نمی شدند تنها سفیری را به داخل شهر مربوطه می فرستادند و اولین خواستشان آن بود که دیگر خطبه ای به نام خلیفه بغداد خوانده نشود و رسما حکومت سلجوقی را بپذیرند .ذکر این حوادث تاریخی باعث می شود بهتر با اندیشمندی آشنا شویم که بر پیرامون خود دارای شناخت و ریشه است بقول حکیم فردوسی:
پدر چون به فرزند ماند جهان ........کند آشکارا برو بر نهان
گر او بفگند فر و نام پدر ...............تو بیگانه خوانش مخوانش پسر
کرا گم شود راه آموزگار ...............سزد گر جفا بیند از روزگار

به نظر من ما با شخصیتی روبرو هستیم که در این پیشینه کهن شناور است اهل خرد همواره در دوران زندگی این جهانی خویش در چنین وضعیتی قرار دارند . شما به زندگی سراسر رنج و اندوه فردوسی بزرگ نظری بیفکنید و سپس هزار سال بعد در همان شهر و همان خاک اخوان ثالث متولد می شود رشد می کند برگ می دهد و شاخسارش پر میوه می شود با همان غمها و همان محنت ها با همان آواز با همان آثار تراژیک ...
هر چند خود اخوان داشتن ریشه باستانی خویش را در قالب شعری رد می کند
اما اگر این ریشه نبود سفارش نمی کرد در کنار فردوسی بزرگ دفنش کنند ...
آری اُرد نیز با آثارش از ریشه های مشترکی سخن می گوید که شاید امروز در مرزهای کنونی ایران نباشد اما روان او همچنان در دره های شگفت انگیز بدخشان و کوههای مرتفع پامیر و رود بزرگ جیهون پرواز می کند
وقتی او را در حال صحبت با تاجیکان و یا اهالی شمال افغانستان و یا جنوب ازبکستان که گاها برای دیدنش می آیند می بینید متوجه می شوید که پرواز روح در دل تاریخ یعنی چه ، آنوقت که چشمان متعجب و مبهوت میهمانان را می بینید با آهنگ صدای او همراه می شوید و به ژرفای روان او فرو می روید .

اندیشمند و متفکر ایرانی که نظریات شگفت انگیز او موجب جلب و گرایش بسیاری از علاقمندان به علوم انسانی و بعضا علوم سیاسی شده است . ارد بزرگ به نوعی معمار است ، او از آینده ایی سخن می گوید که می تواند ایران را به جایگاه اصلی خود باز گرداند . شاید مهمترین نظریه او یعنی قاره کهن خود به تنهایی بتواند بیشترین تغییرات را در سطح روابط خارجی ایران و 19 کشور اطراف آن بوجود آورد . او به صراحت از تبانی شرق و غرب برای بلعیدن حوزه فرهنگی مرکز جهان ( که ایران در قلب آنست) یاد کرده است نظریه او مبتنی بر سخن فردوسی است که می گوید سلم و تور دو فرزند فریدون که یکی بر غرب و دیگری بر شرق جهان حکومت می نمودند برای تصاحب سرزمین ایرج حاکم منطقه قاره کهن (نامیست که ارد بزرگ بر منطقه ای از کشمیر تا مدیترانه نهاده است ) را می کشند . و او می گوید قاره کهن امروز توسط آسیا و اروپا بلعیده شده است . و چین با شروع بحث جاده ابریشم بدنبال افکار استعماری است حال آنکه این جاده ، راه انتشار فرهنگ غنی ایران به شرق و غرب بوده است و نمونه آن افکار میترایزم و شاهنامه فردوسی ماست که هر دو را با جعل اسامی چینی ها از آن خود می دانند .

او به ساختارهای سیاسی کشورهای محدوده قاره کهن نظری ندارد او همه را دعوت به همگرایی می کند او با دلایل بسیار ثابت می کند اگر این 20 کشور دست در دست یکدیگر بگذارند ساختاری بسیار قدرتمندتر از اتحادیه اروپا خواهند یافت .

نظریه قاره کهن . ایده ارد بزرگ

رنگ صورتی محدوده قاره کهن را به نمایش می گذارد

نقشی که ارد بزرگ برای ایران در قاره کهن قائل است نقشی فرهنگی و تاریخی نظیر یونان در اروپاست .

قاره کهن امروز اسیر آسیا و اروپاست .

تاریخ و فرهنگ در شرق به چین ختم می شود و در غرب به یونان .

یکی از وجوه جالب و بارز این نظریه ایجاد همگرایی بیشتر منطقه ایی است که خود موجب خلع سلاح تجزیه طلبان در سطح کشورهای منطقه می گردد .

ارد بزرگ با نظریه قاره کهن خود پرده از حقیقتی برداشته که تا کنون هیچ اندیشمندی به آن توجه نکرده بود .

یکی دیگر از ایده های او نظریه کهکشان بزرگ اندیشه است. که دقیقا نقطه عکس نظریه دهکده کوچک جهانی است او با دلایل مستدل ثابت می کند جهان رو به انفجار اندیشه های گوناگون است و پیش بینی می نماید بزودی تعداد سایت های اینترنتی به چندین برابر جمعیت کره زمین برسند . او ثابت می کند جهان غرب با ابزار رسانه و اینترنت نمی تواند با تزریق فرهنگش یکپارچگی مورد نظر خویش را فراهم سازد .

ارد بزرگ  GREAT OROD

با اینکه ایده های ارد بسیار جذاب است اما آنچه موجب شهرت روزافزون او گشته نصایح و پندهای حکیمانه اوست . پندهای او شامل تاکیدات مستمرش بر راستی ، احترام به ریش سفیدان ، پاسداشت اسطوره ها و میهن دوستی می گردد .

دهها مقاله و کتاب در مورد اندیشه های ارد بزرگ نگاشته شده است . بعضی او را علامه اقبال لاهوری عصر حاضر می دانند و عده ایی همپای فردریش نیچه در فلسفه و کسانی معتقدند جبران خلیل جبران امروز است . و البته جالب خواهد بود که بدانیم ارد و جبران خلیل جبران هر دو در 17 دی ماه زاده شده اند .

زهرا کاتب در سایت تک برگ در مورد ارد بزرگ می گوید :

آزادی باجی به مردم نیست ! چرا که مال و داشته آنهاست »
این سخن از آن مردیست که برای بسیاری از جوانان نسل امروز الگو بوده و سخنانش حامل بغضها و درد های آنهاست .
ارد بزرگ در کتاب «آرمان نامه» مو به مو پرسش ها ، مشکلات و مصیبتهای نسل امروز را پاسخ می گوید .
از ریش سفیدانی می گوید که همانند « سقفی بر خانه نسل امروز » هستند و اینکه « زنجیره نسلهایند »و وظایف بسیاری بر دوش دارند .

و از آزادی
که نهایت آرزوی بشر است می گوید : «رهایی و آزادی ، برآیند پرستش خرد است و دانایی »
از آزادیخواهان تجلیل می کند و می گوید :« پرهای خون آلود برآزندگان نقش زیبای آزادی آیندگان است » آزادی و پرستش میهن را راهی برای پیشرفت ما می داند و می گوید :« میهن پرستی و آزادیخواهی کلید درمان بسیاری از ناراستی هاست »
و هشدار می دهد که :« آنگاه که آزادی فدای میهن پرستی می شود و وارون بر این میهن پرستی فدای چیزهای دیگر ، کشور رو به پلشدی می گرایید و درد »

ارد بزرگ شجاعانه یک به یک عقایدش را می شکافد و نکته به نکته با مخاطب در میان می گذارد و در مورد میهن اینچنین می گوید :« میهن پرستی هنر برآزندگان نیست که آرمان آنان است » او کار را در همین جا رها نمی کند و ختم کلامش بسیار محکم است و می گوید :« آنکه به سرنوشت میهن و مردم سرزمین خویش بی انگیزه است ارزش یاد کردن ندارد »

آزادیخواهی و میهن پرستی دو رکن و ستون اندیشه او محسوب می شود اینچنین فکری بر سراسر کتاب آرمان نامه سایه افکنده است .

به خود بر می گردم به گذشته می نگرم به راهی که آمده ایم و آینده که چگونه مسیری خواهد بود و به آرمانهای ملت خویش ، آرمانهایی که برای غرب بسیار سنگین است و از هم اکنون با جعل اسامی ایرانی و ساختن فیلمهای 300 و اسکندر مقدونی و مواضع ضد ایرانی هویت تاریخی و فرهنگی ما را هدف قرار داده اند .
دشمنی آنان بیش از آنکه با نظام حاکمیتی ایران باشد دشمنی با هویت ملی و تاریخی ماست . آنها همواره از خروشیدن و برآمدن دوباره این ملت ترس و واهمه داشته اند . ارد بزرگ مستقیما به ما همان سو را نشان می دهد همان جایی که باعث سربلندی کشور ما در طول تاریخ بوده است . او از آرمان خواهی می گوید :« به جای خود کم بینی و آرمان گریزی ، پای در راه نهیم که این تنها درمانگر دردهای زندگی ست »
و از شرایط امروز و فاصله تا هدف می گوید :« میان گام نخست و آرمان بازه ای نیست ، آنچه داریم اندازه نیروی کنونی ماست » و نهیب می زند :« کمر راه هم در برابر آرمان خواهی برآزندگان خواهد شکست » او می داند جوان و دودمان آهنین ایرانی می تواند و در نهاد خود چنین قدرتی دارد که می گوید :« مردمان توانمند در میان جشن و بزم نیستند . آنها در هر دم به آرمانی بزرگتر می اندیشند و برای رسیدن به آن در حال پیکارند »
آزادی و عشق به میهن را نهایت این راه می داند و آرمانی والا . آرمانی که نباید گم شود ، آرمانی که وظیفه همه است و می گوید :« مهم نیست تا چه میزان رشد کرده ایم ، مهم این است که از آرمان هایمان دور نشده باشیم »

ارد بزرگ تجلی تاریخی پر شکوه است در فرگرد سرآمدان کتاب آرمان نامه می گوید :« کورش نماد فرمانروایان نیک اندیش است و نام او می ماند ، چرا که از راستی و کمک به آدمیان روی برنگرداند » اندیشه او همراز داستانهای شاهنامه است و خرد برایش شرط اول است همان خردی که در فرگرد آرمان به آن اشاره می کند و می گوید :« آدمهای آرمانگرا هنگامیکه به نادرست بودن آرزویی پی می برند بر ادامه آن پافشاری نمی کنند » او فردوسی را راوی یک داستان ساده نمی داند و شاهنامه را بسیار فراتر از حماسه ایی ادبی می داند و می گوید :« ایرانیان نیک نامی و پاکی تبار گذشتگان خویش را در شاهنانه فردوسی می بینند و در هر دودمانی که باشند برآن راه خواهند بود »

براستی کدام یک از روشنفکران این سرزمین تا این حد حساب خود را با تاریخ پر فراز و نشیب این سرزمین روشن کرده اند بسیاری از آنها یا دچار تجدد شدند و یا گرفتار سحر کلام و آنچه پنهان ماند مظاهر بسیار روشن و آشکار ملت سرافراز ایران بود .
تنها نام انسان غیر ایرانی آرمان نامه نام مهاتما گاندیست :« بارزترین و گرامی ترین گرایش گاندی ، میهن پرستی او بود »
در عرصه سیاست جهانی هزاران نام برای گفتن وجود دارد اما ارد از گاندی سخن می گوید و کنش اجتماعی و سیاسی او را یادآور می شود . آرمانی که توانست کشور هفتاد و دو ملت را از دست استعمار پیر نجات بخشد .

ارد بزرگ اهل فریاد و جدل نیست او می گوید :« پرداختن به ریشه ها ، کار ریش سفیدان و اهل دانش است » و براستی او یک شکافنده و اندیشمند است کسی که بدنبال خرد است و نه بلواهای سیاسی و ...

او به تاریخ گره خورده است و خود چه جالب می گوید :« آدمها میوه های درختانی هستند که ریشه ای از دیرینه دارند »
در طی سالهای گذشته کمترین گفتگو و صحبتی از او با رسانه ها دیده و یا شنیده ایم . شاید اصلا او به رسانه ها آنگونه که عده ایی برایش سینه چاک می دهند نمی نگرد و می گوید :« رسانه تنها می تواند پژواک ندای مردم باشد نه اینکه به مردم بگوید شما چه بگویید که خوشایند ما باشد »
پژواک مردم برای او بسیار مهمتر از آنچه وجود دارد می باشد .
و این همان آزادی است که ارد بزرگ از آن یادها کرده است . آنگاه که توده مردم به شکل های مختلف حرفهای خودشان را بزنند موجب گسترش و رشد آگاهی های یکدیگر در هر زمینه ایی می گردند . پس باید ندای مردم را شنید و مسیر را برای کاستن دردها و مشکلات فراهم نمود . برای این بزرگمرد ایرانی آرزوی طول عمر و سعادت بیشتر می کنیم .



منابع به ترتیبی که در متن بود :

* فرگرد آزادی - فرمان نخست
* فرگرد ریش سفید - فرمان هشتم
* فرگرد ریش سفید - فرمان ششم
* فرگرد آزادی - فرمان دوم
* فرگرد برآزندگان - فرمان سیزدهم
* فرگرد میهن - فرمان سیزدهم
* فرگرد میهن - فرمان دوازدهم
* فرگرد برآزندگان - قرمان هفدهم
* فرگرد میهن - فرمان نهم
* فرگرد آرمان - فرمان دهم
* فرگرد آرمان - فرمان شانزدهم
* فرگرد آرمان - فرمان هفدهم
* فرگرد آرمان - فرمان دوم
* فرگرد آرمان - فرمان ششم
* فرگرد سرآمدان - فرمان دوم
* فرگرد آرمان - فرمان هیجدهم
* فرگرد سرآمدان - فرمان نخست
* فرگرد سرآمدان - فرمان چهارم
* فرگرد ریشه ها - فرمان دوم
* فرگرد ریشه ها - فرمان پنجم
* فرگرد رسانه - فرمان دوم



در مورد ارد بزرگ بیشتر بدانیم :

بر روی لینک زیر کلیک کنید :

ارد بزرگ از سایت ( اسمال تو می= Smile To Me )/بمن لبخند بزن


** ارد بزرگ**


از سایت:


( ِاسمال ُتو می= Smile To Me )/بمن لبخند بزن



۱) گزینش امروز ما، برآیند اندیشه ها و راه بسیار درازیست که تاکنون از آن گذشته ایم.


این گزینش می تواند سیمای نوی را از ما به نمایش گذارد.


۲)آدمی تنها زمانی در بند رویدادهای روزمره نخواهد شد که در اندیشه ای فراتر


از آنها در حال پرواز باشد.


۳) دیگران خیلی زود بازخورد رفتار ما را نشان می دهند؛ درستی و نادرستی کردارمان ر

ا در نگاه و سخن دیگران خواهیم یافت.


۴) فراموش نشدنی ترین اندرزها آنهایست که اندوهی فراوان برای بدست آوردنشان کشیده ایم.

۵) گذشتن از سختی های پیش رو، چندان سخت تر از آن چه پشت سر گذاشته ایم نخواهد بود

.
۶) بسیار یاد کردن از سختی های زندگی، بردگی می آورد.


۷) عشق چنان شیفتگی در نهان خود دارد که سخت ترین دلها نیز،

هوس شنا در آن را می کنند.


۸) با بدی های دیگران دل خویش را به سیاهی نیالاییم؛ همواره ساز سادگیمان کوک باشد


و نگاهمان امیدوار.

۹) تواناترین آدمها، بیشتر زمانها خود را ناتوان می یابند.



۱۰) اهل سیاست پاسخگو هستند! البته به پرسشهایی که دوست دارند!



شنبه 4 مهر ماه سال 1388


از سایت ( اسمال تو می= Smile To Me )/بمن لبخند بزن


احساسی از جنس مریم



احساسی از جنس مریم


و اکنون من بازتنهایم؛
و وسعت تنهائیم
آن چنان زیاد است که مرا در خویش گم کرده است.
قلب من در بهت ناباورانه اش هزیمت عشقش را
به گریه نشسته است
و خواهش خاموش دستانم
که هنوز بسوی تو درازند
یادآور تلخی رقص برگی در یورش بی امان پاییز است.
هنوز باور ندارم،
هنوز باور ندارم که آسمان چشمانت دیگر
برایم چراغانی نیست.
هرگز نمی خواهم باورم را با عدم حضورت پر کنم ...

گناه از من نیست؛
گناه از چشمان توست؛
گناه از شکوه خاطرات توست؛
گناه این که من قادر به فراموشیت نیستم . ...
هرچه بودی، هر چه هستی،
هر چه باشی من تنها شکفتن تو را دیدم
و سبزی من تنها در تداوم حضور تو تجلی یافت .
هنوز باور ندارم،
هنوز باور ندارم که تو سپیدی صبح عشق را
به ظلمت بی پایان شب یلدا فروخته ای.
هنوز باور ندارم که زوال روشن عشق را بیرحمانه
به تماشا نشسته ای و زلال خاطراتمان را
در ورطه وحشتناک شب
به پنجه ی آلوده ی مرداب سپرده ای... .

دوشنبه 6 مهر ماه سال 1388
از سایت:
Smile To Me

پژواک اندیشه در فراسوی مرزها

  تاریخ بشر، داستان مبارزه بی‌پایان برای آزادی، عدالت و معناست. در این مسیر، گاهی یک اندیشه، یک فلسفه، می‌تواند مرزهای جغرافیایی و فرهنگی ر...

بازتاب فلسفه اُرُدیسم در سراسر جهان