از دیالکتیک فیلسوف اُرُد بزرگ تا نظریات فلسفی او
۱۳۸۸ شهریور ۶, جمعه
ارد بزرگ
كلمنت استون
Clement Stone
شما هماني هستيد كه فكر مي كنيد . كلمنت استون
دکتر شهناز خاتمی : نگاه ما به خود تابع چه عوامل و شرایطی است . اگر تابع شرایط خارجی همانند دید مردم باشد ما هموراه در یک بدهکاری شوم بسر می بریم . چون همیشه می پنداریم کمبودی در ما هست و آن را باید از چشم مردم بدور نگاه داریم .
هر روز بیشتر ظاهر سازی می کنیم و بدینسان رشد و باروری را در درون خویش بمرور می کشیم .
اما عده ایی هستند که نگاه به خود را از درون خویش آغاز می کنند . آنها سیر تکاملی خویش را می بینند و همواره سعی می کنند مسیر بالندگی و رشد خویش را بسنجند . این گونه افراد دارای رشدی تدریجی اما پایدار هستند شاید آنها در جوانی همانند گروه اول ( که خیلی زود موقعیت اجتماعی مناسبی بدست می آورند ) رشدی نکنند اما بمرور از گروه اول پیشی گرفته و مسیر ترقی خویش را طی می کنند . گروه سومی هم هستند که رشد آنها بسیار نازل است آنها در جوانی به سبب همراهی دوستان جوان خود در یک مسیر خوب قرار می گیرند اما بمرور بجای آنکه درون خویش را بپرورند تا رشد بیرونی داشته باشند از زمین و زمان کمک می گیرند تا درون خویش را نابود سازند !
این گونه افراد همواره به آدمهای گروه اول نزدیک می شوند تا در رشد آنها سهیم شوند !
آنها پیش از شروع هر کار آیه یاس می خوانند نگاه آنها از محافظه کاری شروع شده تا حرکت های شوم خود آزاری پیش می رود . جمله بسیار زیبایی متفکر کشورمان ارد بزرگ (Orod Bozorg) دارد که مصداق حال گروه سوم است او می گوید : آنکه ترانه زاری کشت می کند ، تباهیدن زندگی اش را برداشت می کند .
گروه اول رشد خویش را در دورویی و خوب نشان دادن سیمایشان به دیگران می بینند .
گروه دوم مسیر رشد خود را از درون همواره مدیریت می کنند .
گروه سوم رشد خویش را انکار نموده و بدنبال دوستانی هستند که خلع رشد آنها را پر کنند .
کلمنت استون(Clement Stone) می گوید : شما هماني هستيد كه فكر مي كنيد .
این سخن را هر سه گروه خیلی خوب درک می کنند همه ما رشد و پایداری خویش را می توانیم حدس بزنیم .
نکته آخر آنکه باید به توانایی های خویش ایمان بیاوریم و بر این اساس آینده را بسازیم .
ارد بزرگ
جامعه مجازی iran20.com - جملات و ادبيات بسیار زیبا
محبت نیرومندترین جادوها است. گولاس
مهم نیست کجا متولّد شدم و چگونه و کجا زندگی کرده ام. مهم این است که در آنجا که بوده ام چگونه رفتاری داشته ام . جوجیا اوکیف
توانگر کسی است که به آنچه خداوند توانا نصیبش کرده خرسند باشد . زیرا شوریده بخت تر و پراکنده خاطرتر از آزمند کسی نیست . بزرگمهر
باید زیاد مطالعه کنید تا بدانید که هیچ نمی دانید. مونت کیو
آدمهای ماندگار به چیزی جز آرمان نمی اندیشند . اُرد بزرگ
هرگز مردی ولو بسیار نادان را ندیدم که از وی چیزی نتوانسته ام بیاموزم . گالیله
پرحرف را که دشمن راستی و خصم روان پاک است هرگز نپذیر . بزرگمهر
براستي ؛ اي كاش جنون شان را حقيقت نام بود يا وفاداري يا عدالت . اما دريغ كه فضيلت شان در خدمت دراز زيستن است و آسودگي نكبت بار . فردریش نیچه
فرمانروایانی که یک شبه دارای توان می شوند ، با تلنگری فرو می ریزند . اُرد بزرگ
قدرزمان حال را بدانيد كه گذشته بر نمي گردد و آينده شايد نيايد. گالیله
در هر سرنوشتی ، رازی مهم فرو نهفته است . اُرد بزرگ
به هنگام باز ایستادن تنفس ،نفس از تکرار پی در پی آزاد می شود و تلاش برای آزادی از زندانی مخوف و اوج گرفتن در فضایی گسترده و پر از آثار حیات به سوی پروردگار ادامه می یابد ، تا بی پرده به وصال برسد . جبران خلیل جبران
شما نمی توانید به یک نفر چیزی را که خودش از قبل نمی داند یاد بدهید . فقط می توانید او را از آنچه می داند با خبر و آگاه کنید. گالیله
نرمدلی و نرمش منش آدمی است و سنگدلی و سختسری منش اهریمن. اُرد بزرگ
تو ممكن است در تمام دنيا فقط يك نفر باشي ،ولي براي بعضي افراد تمام دنيا هستي. گابريل گارسيا مارکز
گفتگو با خردمندان و دانشوران ، پاداشی کمیاب است . ارد بزرگ
در میان دو کس دشمنی میفکن ، که ایشان چون صلح کنند تو در میانه شرمسار باشی . سعدی
براي گله ي انساني تمام نشانه هاي ابرانسان چون نشانه هاي بيماري يا ديوانگي ظاهر مي شوند . فردریش نیچه
اگر دشمنت با روی خوش نزدیکت شد ، در برابرش خموش باش و تنهایش بگذار . اُرد بزرگ
حقیقت می تواند مدتی در حجاب تعویق و تأخیر بماند ولی همیشه جوان بوده و خود را معرفی خواهد نمود . گولیو
اندیشه ها بزرگترین جنگنده های جهانند و جنگی که اندیشه ای در دنبال دارد چیزی جز وحشیگری نیست . گارفیلد
آنگاه مردم را درست می ببینی که در بلندیهای سر به آسمان کشیده حضور داشته باشی و نیز در منزلگاههای دور . جبران خلیل جبران
چون دل راست اندیش و زبان راستگو باشد در کاستی و نادرستی بسته می شود . بزرگمهر
جایی که شمشیر است آرامش نیست . اُرد بزرگ
ماخذ : http://www.iran20.com/blog.php?user=farmande&blogentry_id=26020
بُعد سوم (آرمان نامه) - فر گرد رنج وسختی

مقدمه:
مثال های بسیاری از نوع انتخابی که ما ,در زندگی خود کرده ایم را میتوان
گذشتن از سختی های پیش رو ، چندان سخت تر از
آن چه پشت سر گذاشته ایم نخواهد بود . ارد بزرگ
سازش با آنچه بر سرمان می اید جدا از تلاش برای بهتر نمودن آن است
اینکه دست بر دست نهاده انتظار بکشیم که همه چیز حل میگردد
مسلما عاقلانه نیست صرفنظر ازاینکه گاه مشکلی براستی از قدرت ما خارج باشد
بمانند بیماری یا مرگ وامثال اینها
به گفته یکی از بزرگان:
*من زمانی که میبینم دیگر قادر به حل کردن مشکلم نیستم آنرا بدست
زمان رها میکنم تا کائنات خود به حل آن بپردازد*
اما این به معنای اینکه تسلیم زندگی گردیم نیست
چراکه پیش ازآنکه بدانیم براستی راه حلی برای آن پیدا میشود یا خیر
اگر تنها بگوئیم خودش درست میشودیا بالاخره یکطوری میشود ,کافی نیست
انسان میبایست گامی بردارد تا خدواند وکائنات نیز گامی برای او بردارند
*ازتو همت* ازخدا برکت*
واین
جمله ایست کوتاه وبسیار اما جامع وگویا برای آنکه بدانیم زندگی نشستن
ودست روی دست نهادن نیست
واین کلامی ست که از کودکی توسط والدین خود,دین خود, اجتماع
خودباآن بزرگ گشته ایم وبه کرّرات آنرا شنیده ایم
وقتی به افرادی که به نشستن وامید بستن باینکه بالاخره درست خواهد شد نگاه میکنیم
******
صدایی خسته در صد واژه ی مبهم
دقیقا همانگونه که ارد بزرگ میفرمایند:
آنچه بدست خواهی آورد فراتر از رنج و زحمتت نخواهد بود . ارد بزرگ
آنهائی که قادر بدوست داشتن نیستن از مهمترین بخش زندگی
محروم میمانند
چراکه بسیاری از آنچه در دورادور ما وجود دار د
تنها زمانی دیده میشه که شخص قادر به احساس آن باشد
وانسانی که ازمحبت وعشق بهره ای نبرده است
از دیدن واحساس اینگونه چیزها نیز محرومند
انسانهائی ازاین دست همیشه دچار مشکلات بیشتری هستند
چرا که دنیای آنان قانون دودوتا چهارتا را دنبال میکند
وهرگز نخواهد آمدکه دودوتای آنان بشود سه یا پنج !
اما دنیای عاشقان در بسیار اوقات پنج هم میشود!
واگه بزبانه عامیانه برایش سه هم شده حسابی سه میشود!
وشاید به سختی نیز صدمه ببیند!
اما در یه چیز میتواند مطمئن باشهد که
پای دل خود را خورده است
اینگونه بسادگی این مطلب را بیان کردم چراکه
دردنیای عامه معمولا همینگونه است که گفته شد
د ر رابطه با چنین اشخاصی میتوان گفت
لااقل اینگونه انسانها برای اینکه ادم بدی بوده اند صدمه ندیده اند
بلکه از آن جهت که احساس دل را مقدم تر از عقل خویش قرار داده است
شاید به ضربه ای دچار شود که باید گفت چنین انسانهائی حتی درقبال اینگونه
صدمات نیز نخواهند شکست چراکه در
باور خود براین عقیده اند
که من از سر خوبی دل وبه نیتی پاک چنین کردم
اما اگر قدر دانسته نشد خداوندی هست که خواهد دید
وباز مرا درمانده نخواهد گذاشت وبدینگونه به حسرت وتاسف
نخواهند نشست
اگرچه دنیای فعلی هرگز بادنیای انسانهای رومانتیک پابپا نمیرود
اما یک چیز درهمه اوقات صادقاست
انسان بااحساس لااقل دلش شادتر از دیگران است
چراکه تنها نمیاند وهمیشه وقتی محبتی دردرون اوهست
دور واطرافش پر مخواهد شد از انسانهائی که به این نوع افراد علاقمندند
چون یه به زبانی ساده بمانند همان یکی یکدانه های مادرهستند
وته تغاری های خدا .
به این معنی که چوننیتی پاک وقلبی صاف ومهربان را دارا هستند
مورد مهر ومحبت خداوند واطرافیان نیز واقع میگردند.
چنین افرادی هرگز قلب خویش را از تنفر آکنده نمی کنند
وهمواره با تمامی مصائبی که بر آنان میگذردسرشار از عشقی هستند
که میشود گفت بگونه ای عشقی خداوندیست.
* که خوش به سعادتشان باشد .*
و از این دست آدمهاهم در این دنیا بسیار نادر بوده وکم پیدا میشوند.
* دیروز ...امروز ...فردا*
_________
دیروز فردایم را بی ثمر خواندم
امروز دریافتم که بی ثمر نبود
گریز از دیروزی که زندگیم را...
عبث کرده بود،بی آنکه عبث باشد!..
رنگ تیره ای، از گذشته را ، ثمره ی فردایم کرد!
چه با اشتیاق از میله های زندان ِگذشته گریخته بودم!
و چه تلخ دریافتم که هنوز ،در حصار گذشته ها،
درزنجیر مانده ام!
با عشق... بی عشق ,به جرم گناه آلوده ی!
دوست داشتن!!!
در اسارت بودم!هر چند که عشق ،
روزگاری معنای زیبای محبت بود...
بر هر چه در دنیاست!
و امروز ....دوست داشتن ، سمبل قلبی ...که هنوز
...بی مهری ندیده است!...
هر چند بسیار دیده بودم بی مهری را....اما دوست میداشتم!
آری دوست میداشتم ،لطف دوست داشتن را
آنهم درکدامین دنیا،در کدامین دنیا!!؟
دیروز, فردایم را بی ثمر خواندنم
امروز دریافتم, که بی ثمر نبود
امروز نیز، لبهای ِخاموش پر فریادم
در بیصدائی ها ،بر هم فشرده میشود
با پرده ی سکوتی که رو یاروی من...
و بر لبهای خموش من... فرمان خموشی صادر نموده است!
و رویایم را درهم می شکند...
رویای دوست داشتن را !
دیروز رنج می کشیدم،چرا که دوست می داشتم
امروز رنج می کشم.... زیرا می پرسند:
چرا دوست میدارم ؟!و من خاموشم! چرا که نمیدانم
دوست داشتن چه معنائی جز ؛دوست داشتن؛
میتواند داشته باشد!
و آنکه دوست میداشت...دیروز چرا،
مرغِ شکستهِ بال ِقفس دردانگیز ِعشق بود
و امروز چرا... بستهِ پر ِقفسِ ناباوری های،
دنیای بی محبت!
با من بگو.... چرا نا آشناست
دلهای امروز با محبت و عشق چرا تردید هاست
در معنای عشق؟! ...
لیک بر من شرمی نیست
اگردر دنیای.. خالی ازعشق "توانم" بود ...عاشقانه...
قلب ِ محبت باشم و ...دوست بدارم عاشقی را!
دنیای من آخر، دنیای محبت بود!
هرچند در نگاهها، ناشناس!
در باور ها ، پر تردید!!!
اما ...عشق را "توان"ِ آن است که،
بر گلبرگ گلی ...دلبسته باشد!...
اگر قلبی را... توان بخششی
از محبت و دوست داشتن باشد!
این نیز.. شاید...ساده نیست !!!
بر آنکه مهربانی را نمی شناسد
دیروز فردایم را بی ثمر خواندم
امروز دریافتم که بی ثمر نبود
قلبم ثمره ی دوست داشتن خویش را
دریافته بود،در تعلیم عاشقی !
دل ،خدای عشق خویش ... جُسته بود!
و او را،که خود بردل، عشقی بخشیده بود!
....
دیگر میدانستم... ازشهر ِ"بیهوده گی "گریخته ام
حتی اگر از دید دیگران ،راهی نپیموده باشم!
دیروز فردایم را بی ثمر خواندم
امروز دریافتم که بی ثمر نبود
عشق, گناه بی گناهیم بود
واگر از زندان ناباوری خویش،آزادم کرده اند،
یا بنام دیوانگی،میخواهند زندانی را ببخشند!
که گناهی نکرده بود!
من اما ...به سر بلندی....
از کنار اینان، خواهم گذشت
گناه من اگر گناهی باشد ،
جز دوست داشتن ،نبوده است
آری... امروز یا فردایم ....از اثر دیروز
از احساس عشق در درونم،
در امروزمیتواند...
دردستهای دیگران، به ظلمت باشد
اما برای آنکه.... سراپا سوخته بود
ودیگر ،آتش نمی گرفت....مگر چه فرقی داشت؟!؟
من اماهرگز....
به ظلمت خوُ نخواهم کرد... که دوست داشتنم
هر گونه بود ،هر گونه هست
به هر چه خواهد بود....به هر که خواهد بود
روشنائی روح است و نورِ درون من !
ثروت من است ،در اوج تنگدستی
در دنیای مردمانِ خودباخته ای که
از عشق بی نصیب مانده اند
از بخشش ...بی خبر ...ا
ز خودِ خویش، لبریز...
از باور عشق ناکام!
مرا چه باک... مرا چه غم
آنگاه که خداوندم با من است
دیروز فردایم را بی ثمر خواندم ... امروز دریافتم که بی ثمر نبود
*1364____* فرزانه شیدا*
رنج آدمی را نیرومند می سازد برسان کوهستان سخت . ارد بزرگ
اینچنین پابندم:
____________________
دیده ام خیره بر این کاغذ هاست
بر خطوطی که قلم بر آن زد
بر حروفی که گهی خط خورده
و به آشفتگی صدها حرف
که اگر باز نویسم آنرا
بازهم دل به پریشانی وغم
در پی حرف دگر میگردد
آن الفبائی را
که دبستان وکلاس
بمن آموخته بود
گوئیا گم کردم
دفتر وکیف و کتابم را هم
ودلم را پس از آن
خیره ام بر همه ء کاغذها
که من آخر ز چه رو
اینهمه کاغذ سرگردان را
اینچنین سال به سال
یک بیک می گردم
وتوان در من نیست
بگذرم از ورقی تا خورده
که درونش یکروز
در میان شعری
چشم گریانی را
کرده ترسیم تب احساسم
یا که در یک شب دیگر خطی
روی یک برگ تهی
با ز ترسیم شدو شعری شد
مانده در دفتر شعرم برجا
قدرتم نیست سپارم بر باد
چک نویسی حتی
که بر آن قطره اشکی افتاد
قدرتم نیست فراموش کنم
که به هر بیت وبه هر تک غزلی
که به هر نثر وبه هرواژه عشق
اینچنین پابندم
وتمامیت این برگ به برگ
از درخت دل پر باری بود
که به هر فصل که از راه رسید
از خود وبودن خویش
نقش خود ایفا کرد
لحظه ای سبز بهارانی بود
لحظه ای میوه به تابستان داد
در خزان
برگ وجودش خشکید
وتن لرزانی
در زمستانی شد
و هر آن دانه ءبرف
نزد او حرمت داشت
بر تنش جائی داشت
زندگی بود تمامیت این بودن ها
لیک من حیرانم
که کجاشد همه آن روز وشبی
که کنون در تقویم
بدلم میگوید
اینهمه سال گذشت
آه ای برگ سفید
که کنون منتظری
تا دگر باره به احساسی سبز
سردی بودن را
از تو واز دلها
بزدایم با شعر
از دل خود هم نیز
لیک ای برگ سفید
گوئیا هیزم تن میسوزد
شعله اش پیدا نیست
در دلم
روح الفبا هم نیز
خود شراری دارد
زندگی قصه یک پرواز است
لیک بر روی زمین
روح همواره ز جسم ,آسمان میخواهد
آسمانی که درآن
دل اگر بارانی
یا که در پائیز است
یا زمستان بدلش سردی داد
باز هم هیزم یک بودن بود
در درون آتش
بازهم هیزم یک بودن بود
گرچه تن سوخته اما سرشار
از همه احساسی
که بدل ره میداد
وبه آن دل می بست
اینچنین پابندم
اینچنین پابندم به هر آن لحظه خویش
اینچنین پابند است
دل به رویائی چند
که به عمرش همه روز
زندگانی بخشید
اینچنین پابندم ...اینچنین پابندم
آسمان گاه بگاه ،ابری وتیره و بارانی وتلخ
لیک افسوس دلم...
تو ولی ازدل من بازنویس :
ولی در اوج تنهائی نیز انسان میتواند برخود خویش تکیه زند
وبرخدای خویش که در راه زندگی
نیز همواره یده ایم هیچکس به اندازه خود ما به یاری خداوندگار
قادر نخواهد بود
اندوه درونی ما را بشناسد وبه چاره
ی آن بپردازد چراکه هیچکسی بدرستی نمیتواند آنگونه که باید
ازدرون تو باخبر باشد
وباز این خود توهستی که میدانی چگونه و
باکدامین راه میتوانی به آرامش دل خودبرسی
وآنچه دکتر روانشناس واعصاب تو نیز
برای تو انجام میدهند چیزی نیست جز اینکه بتو یادآور شوند
که تا زمانی که خود از درون غمگین باشی
هرگز دنیای اطراف توزیبا نخواهد بود وهرگز حتی بهاران نیز گلی برای تو
نخواهد داشت زمانی که به اندوه چشم بر زمین غم خویش دوخته
از نگاه به اطراف از فرط افسردگی چشم پوشیده ای
مستمند کسی است ، که دشواری و سختی ندیده باشد . ارد بزرگ
_____________________
زندگی سخت است و دراین حرفی نیست
اما سخت تر میگردد اگر سخت نیز بگیری
دنیا را می بایست آسان گرفت لااقل بخاطر خود برخود.
*و کسی نیز بما گوش نکرد ....!*
______________
گفتی وباز شنیدم که دلت سخن از دلتنگی ست ..
سخن اینکه سکوت در دلت باز شکست
وتو گفتی با دل
هرچه در قلبت بود... لیک گوش همه این مردم دهر
خالی از گفت وشنودخالی از باورهاست
ودلی چون دل ماهرچه مینالد ومیگوید باز
کس به یک چشم ونگاه
به رخ خسته ما نیز نگاهی زسر شوق نکرد
من که فریاد زدم با دل خویش
منکه گفتم همه اندوه دلم
منکه هر روز و هرآ ن شب به غمی
واژه در واژه به تکرار امید
درقلم مُردم وبا اشک
به صبح دگری...
پای اندوه دلم باز کشید
وهنوزم که هنوزبیصدا مانده دلم
باهمه گفتن هاباهمه شعر وسخن
باهمه دفتر و گفتار وکتاب
هیچکس گوش شنیدن که نداشت
هیچکس غصه عالم که نداشت
همه کس غرقه به خویش
غرقه در دنیائیست
که در آن یاد دگر مردم دهر...
رفته دیگر ازیادومن افسوس ...
خدا
ازچه رو اینهمه غم را بدلم باز کشم
من که هر فریادم .... میخورد بردیوار!!!
منکه حتی به قلم ,اشک و به دل خون دادم
ما چه گفتیم مگرجز حقیقت جز عشق
جز محبت.... خوبی ...
ما فقط قصه تکرار همان دیروزیم
شنوائی به جهان نیست که نیست
رمز ویران سکوت ... عاقبت بر لب من نیز نشست ...
وسکوتم پس ازاین ...نه به فریاد و قلم
نه به اشک ونه به آه
با کسی هیچ نخواهد گفتن
من فقط تکرارم ...تو فقط تکراری
و کسی نیز بما گوش نکرد
و کسی نیز بما گوش نکرد!!!
،، دل من پرشده از گفتنها،، ،،
دل من پرشده از گفتنها،،
از: فــرزانه شــیدا
یکشنبه ۱۶ دیماه ۱۳۸۶
________________
نه اور کنید که این دنیا نیست که سرد شده است
این ما آدمها هستیم که قلبهایمان از هم دور گردیده است
وموضوع زندگی تنها دارائی وفقر وثروت وپول نیست
که انسانها را ازهم دور کردهاست
این فقدان عاطفه هاست
که نمیگذارد نه نتها کسی به کسی نزدیک شود
بلکه حتی
از ترس صدمه دیدن میل کمک کردن رانیز درخویش نمی بیند
حتی بااینکه شاید قدرت انجام آنرا نیز داشته باشد ودردرون مایل به انجام آن باشد
در دنیای ساعتی امروزمانند این است که انسانها
به مانند "تیک تاک ساعت " قدم بقدم جلو میروند
وحاضر نیستند و نمیتوانند انحرافی بسوی چپ یا راست داشته باشند
ودایره وار زندگی را دور زده ودور میزنند
واینگونه میشود که هرکدام تبدیل میشویم
به ساعت هائی می که فقط وظیفه گذران شب وروز را
بخوبی از عهده برمیائیم
وحتی نیاز نداریم جر صدای قدمهای خود
در سکوت زندگی
چیز دیگری را بهم گفته یا اعطا نمائیم
متاسفانه این هدیه ی عصر جدید ماست
اما آیا می بایست فراموش کنیم
که دردرون ما احساس عطوفت ومهربانی وعشق نیز
از دردگاه تعالی خداوند بخشیده شده است!؟
مرغکی پر زد و بر شاخه نشست
باد در برگ درختان پیچید ..
سیب سرخی در آب ...
در دل حوض سفید ... همچنان میرقصید
عکس خورشید چه لغزنده بر آب..
در گذر بود و... کنارش ابری
من ولی ... غرقه به یک برگ سفید
بر دل و دامن دفتر...تنها....
غرقه در صحبت دائم با دل
منو خودکار سیاه...
منو این برگ سفید ...
منو دنیائی حرف...
بارش اشک مداوم بر آن...
لحظه ای خیره به پائیزی سرد...
لحظه ای غرقه به خویش!
...
روز پائیز به همراهی باد
...در شتابی جدّی ...
در جدا کردن هر برگ ... پس از برگ دگر
گوئیا قصد سفر داشت که زود ...
تا زمانی باقی ست
فصل پائیزی خود را اینجا
به هر آنکس که نگاهش میکرد ...
باز پس داده و اثبات کند...
که دگر پائیز است.!
و منو دفتر من... بی هرآن پائیزی
فصل در فصل همه ؛بودن؛ را ...
در هرآن برگ... پس از برگ دگر
قصه گفتیم و کسی گوش نکرد!!
و کسی نیز ندید...که جهان ِ دل ما
در کجا برفـی بود....
در کجا بارانی...
کی به پائیز رسید
یا بهارانش را...در کجا سر میکرد؟
...چه زمان طی میکرد؟
...
مرحبا بر دل هر فصل جهان...
که اگر آمد و رفت ...لااقل در نگه مردم دهر
همه جا دیده شد و نقشی داشت....
در دل یک یک افراد جهان!
......آه و افسوس بما..
که بدون اثری...
آمده ... مانده و... آخر رفتیم
همه جا بودم وُ , هر جا به یه حالی . . .!
آنچه بدست خواهی آورد فراتر از رنج و زحمتت نخواهد بود . ارد بزرگ
انقدر ها که گمان میکردیم
تازه وبکر نبود
قصه تکرا ر همان
قصه دیروز وکسان دگر است
ما فقط بار دگر
روی سن رفته
چو آن بازیگرزندگی را
همه بازی کردیم
تا بدانیم همه , دنیا نیز
گذری بیش نبود
گذری بی برگشت
گه به لبخند وگهی در گریه
گاه افسرده دل وآزرده
گذری بیش نبود
گذری بی برگشت
نه بدان گونه که می باید بود
و گر امروز بپرسند مرا
ثروت و علم کدامین خواهی
خواهمت گفت: بدون تردید
که بدون دل و عشق
زندگی بی معناست
چه به ثروت باشد
چه بدانستن علم
گذر زندگی ماست که بی برگشتی
گر بدون دل عاشق باشد
بس تهی بس خالیست
و به ثروت و علوم
در تهی بودن قلبی خالی
انتهایش به خراب آباد است
ثمری نیست که نیست
گر که بی عشق دلی
در خرابات جهان راه برد
جسم خالی زهمه ایمان را
جسم خالی ز خدای دل ودهر
جسم خالی ز خدای دل را .
ف . شیدا
۱۷ /اردیبهشت/ ۱۳۸۴
_______________________
مستمند کسی است ، که دشواری و سختی ندیده باشد . ارد بزرگ
یادبگیریم شکر گذار خداوندگار خویش باشیمدر شادی وغم ورنج ومشقت
در رهر روزه ی زندگی خویش که به سلامت از خانه بیرون رفته به سلامت باز میگردیم
که پدر ومادری داریم یا حتی یکی از ایندورا که شاید فرزندانی که بامید خدا به بیراهه نرفته اند
وبالاتر ازهمه خداوندی که همواره پناه ماست اینها تماما معجزات زندگیست
پس یادبگیریم بگوئیم خدواندا شکر تو
●
اگر توانست فر یاد زند فر یاد زد
اگر چشمانش خواست بگرید، گر یست
در آینه چو خود را دید
گر لب تمایل به لبخند داشت لبخندی زد
چو خواست دیده از خویش بر گیرد برگرفت
اما نمی توان گفت اسیر نفس خویش بود
که اسیران نفس بازیگران شیطانند و شادمان
او اما اسیر احساس بود و غمگین
گویند فرمان اشک و خنده ز
ادراک ذهنی ست
و دل بازیگر نقشی
باور ندارم اینرا
که دلشکستگی را
دل بود که احساس کرد
ذهن باور کرد
و چشم گریست
آندم که دل گفت : بمان ...مرو
ذهن گفت : برو گر بروی غنگین نخواهی شد
و رفتی و دریافتی که غمگین تری
آندم دل بود که گفت : غمگینم
نمیدانم ساید باید شاعر بود
یا در احسـاس آزاده
تا فرمان دل
فرمان تو باشد
اما میدانم آنجا که ذهن
فرمان دهد
احسـاس زنـدانی ست
و زندانی در همه جا زندانی ست
چه در اسارت عقل
چه در میان دیواری
من این میدانم
که با دل از ورای دیوار
از مرز آسمان
ار لابلای ابـر
و حتی ار آتش خورشید
میتوان گذشت
آنگاه که عقل میگوید ترا
راه گذری از دیوار نیست
به خورشید نمی توان نزدیک شد
بی پرو بال نمی توان پریــد
اسیــر نفــس نبوده ام هـرگـز
اسیــراحسـاسـم که مرا همه جا بـرد
گریانـم کـرد خنـدانم کـرد
ایــمانم داد
مهـر خـداونـد را بر من بخشیـد
خـوارم کـرد بلنــدم کـرد
هـر چـه بود
هـرگز ازا حســاسـم
نرنجیــدم
هـرگـز بر او نخنـدیدم
و هـرگـز از او
جــدا نگـردیـدم
چــرا کـه خــدایـم را
بــر مــن بخشیــد
کـه بیـــش از تمـامـی
آنان کـه بایــد یـارم بـــود!
فرزانه شید ا 25 مهر1383
فرگرد رنج وسختی را بپایان میبریم باامید آنکه نوانسته باش
د نیروی دوباره بودن را از کلام بزرگان وسخنان ارد بزرگ بر م
ا دوباره باز گرداند چراکه انسانها گاه نیاز به یادآوری همه ی اموخته های خویش را دارن
د تا با نیرو وانرزی دوباره ای قادر به ادامه روزانه زندگی خویش باشند
باامید موفقیت برای یکایک شما عزیزان
وتا دیداری دوباره بدرود
به قلم فرزانه شیدا
فرگرد گیتی
دربخش4 بعدسوم آرمان نامه بزودی درهمین وب سایت
به نظر دوستان گرامی خواهد رسید
شادزی ومانا
بُعد سوم (آرمان نامه) - فر گرد عشق

فر گرد عشق
به قلم فرزانه شیدا
نماز عشق ترتیبی ندارد چرا که با نخستین سر بر خاک گذاردن ،
______________
کاری میشویم که در آن« عشق وعلاقه ای » نیست
اینجاست که روانشناسان دنیا از بهترین ها ومعروف ترینها تا ساده ترین
دکتران روانشناس نشسته در مطب باهم اتفاق سلیقه ای مشترک دارند
3/ با بیماری از زندگی روزانه ی خود باز خواهی ماند
4/ با بازماندن در روزانه ی زندگی از داشتن
عشق همچون طوفان سرزمین غبار گرفته وجود را پاک
*دشواری ، به هدف ما ارزش می بخشد .
(افلاطون*)
زمانی که عشق همراه آدمیست حتی اگر دیوارها ی بتُونی وسدهای محکم
ودره های وسیع وعمیق درپیش روباشد
انسان سرانجام راهی برای گذر پیدا خواهد نمود
خواه این در طبیعت زندگی وجود داشته باشد
خواه تمامی این سدها ودیواره ها ودرها از وجود انسانی
که خواهان ممانعت ما از رسیدن با اهداف ماست.
برای مثال: یک هنرمند, نقاش, نویسنده , شاعر وووو
یک مهندس, یک دکتر ودر هرزمینه شغلی دیگری
یا حتی یک قلب درعشقی عمیق
بهانه:
تو برام بهونه ای
تا به شوقی به روزام نگا کنم
واسه من یه چاره ای
که دلم رو به غمام رضا کنم
انگاری بودن تو
حتی یاد و خاطره ات
نفس آبی این قلب منه...تا دل شقایقیم
با همون خال سیاه غصه هاش
واسه تو طپیدنُ و شعری کنه
انگاری بودن تو...حتی یاد و خاطره ات
تو رگ سرخ وجودم...مثه یک رود امید
راهی پیدا کرده از...چشمه ی دل
که همه عاشقی رو...تو تنم جاری کنه
مثه اون زمزمهی رودی که رفت...از تموم رگ من
تا توی متن وجود.
بی تو دنیا...مثه یک دشت سیاهه واسه من
واسه من طلوع فردا نداره
خورشید و آفتاب و مهتاب نداره
بی تو چشمامم دیگه خواب نداره
دنیا هم برای من ...مثه یک شب سیاست
.. که همه ستاره هاش... پشت یک ابر سیا قایم شدن
توی قهر لحظه های بی کسی
تُو سکوت یه شب سرد و سیاه.
بی تو دنیا ...دیگه بودن نداره
وقتی که آسمونش ...آبی رویا نداره
وقتی حرفی از منو ما نداره
چیزی جز غصه ی فردا نداره!
بی تو دنیا...مثه یک قاب رو دیوار میمونه
خالی از نقاشی زندگیه
رنگ سبز و سرخ و آبی نداره
طرحی از روزای شادی نداره
خالی از تصویر یک عاشقیه... آخه قابی خالیه
بی تو دنیا دیگه بودن نداره
دل من شوقی به موندن نداره
آره تو بهانه ای...آره عشق من برام بهانه ای
....واسه قلب عاشقم....که به شوق بودنت
زندگی روسر کنم
به امید عشق تو....توی راهه زندگی
خستگی رو از تنم بدر بکنم
آخه دل محبتو ...باتو شناخت
قاب خالی دلم ....نقشی گرفت
رنگ زیبای محبت و وفا
نقش رنگین یه باغ باصفا
همه یادآور قدرت خدا....همه یادآور قدرت خدا.
آره دنیا بی تو بودن نداره
وقتی که آسمونش آبی رویا نداره
وقتی که حرفی دیگه...از منو از ما نداره
تو برام بهونه ای... یه بهونه ی قشنگ
تا بیادم بمونه ... همه عشقای قشنگ رو زمین
ذره ی کوچیکی از عشق خداست
عشقی که بی انتهاست
عشقی که بی انتهاست* ف.شید ا 1383 سوم مهرماه
یک زندگی گرم مشتاقانه ورنده در یاد گرفتن ,
آرزوی دانستن و دانش واحساس کردن , اندیشه کردن
و عمل کردن است
واین آن چیزی است که من میخواهم ونه هیچ چیز دیگر
می بینند که خواهان آن هستند با وجودی گرم
ومتمول از امید هر راهی را که ممکن است حاضرند در
پیش گرفته به قله ی اهداف خود برسند.
اشخاص بزرگ و با همت به کوه مانند، هر چه به ایشان
نزدیک شوی عظمت وابهت آنان بر تو معلوم شود و مردم
پست و دون همانند سراب مانند که چون کمی به آنان
نزدیک شوی به زودی پستی و ناچیزی خود را بر تو
آشکار سازند. *(گوته)
*خاطرم هست در کلاس دکوراسیون ویترینی که میرفتم
(پیش از دانشگده دیزاینری مد* )استاد ما که یک مرد دانمارکی بود و به هریک از ما کلاسور
روی جلد آن جلدی پلاستیکی / نایلونی کشیده شده بود
ودرداخل آن میشد کاغذ یا عکسی را قرار داد
وگفت آنچه طرح میدهیم وانجام میدهیم همراه با تمامی جزوه ها وعکسهایمان
در این کلاسور بعنوان نمونه ی کار ما باید جمع گردد اما پیش از شروع کار
حال دربدترین یا بهترین شکل آن حتی در بحث روانشناسی نیز گفته میشود:
من اگر روزی صدبار بخو دبگویم من شادترین آدم دنیا هستم وحتی اگر نباشم
پس هیچ چیز بی دلیل نیست وهمچنین عشق ووجود عشق در زندگی آدمی
__________________
و از روزی که دل می بندی این نیرو را نیز در خویش بیآفرین که اگر تنهایت گذاشت نشکنی
یا:
اینکه با آتشهای درونی بسوزیوشادی را همچنان در دل داشته باشی
من برای بهار شعر نمیگویم
من اما...شعر ی خواهم سرود
دراینجا *فرگرد عـشق* را بپایان می بریم
فرگردهای دیگر آرمان نامه در دست نوشتارمی باشد ...بزودی درهمین سایت ...
در دیگر وبلاگها: فرزانه شیدا:
پژواک اندیشه در فراسوی مرزها
تاریخ بشر، داستان مبارزه بیپایان برای آزادی، عدالت و معناست. در این مسیر، گاهی یک اندیشه، یک فلسفه، میتواند مرزهای جغرافیایی و فرهنگی ر...
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در سراسر جهان
کتاب تفاوت های بارز اتوپیای جزیره اُرُدیسم با اتوپیای کشور جهانی هاکسلی
کتاب شباهت های فلسفه ارد بزرگ و مدل حالت پایدار
کتاب تفاوتهای اساسی، دیدگاههای زیست محیطی فیلسوف اُرُد بزرگ و ترامپ
- فلسفه اُرُدیسم چیست ؟ Orodism
- بازتاب جهانی فلسفه اردیسم Reaction of the World to the ORODISM Philosophy
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور هندوستان The philosophy of Orodism in India
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آمریکا The philosophy of Orodism in United States
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ازبکستان The philosophy of Orodism in Uzbekistan
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کلمبیا The philosophy of Orodism in Colombia
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور لهستان The philosophy of Orodism in Poland
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور تاجیکستان The philosophy of Orodism in Tajikistan
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور افغانستان The philosophy of Orodism in Afghanistan
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور مراکش The philosophy of Orodism in Morocco
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور برزیل The philosophy of Orodism in Brazil
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور نیجریه The philosophy of Orodism in Nigeria
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور نائورو The philosophy of Orodism in Nauru
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور لیبی The philosophy of Orodism in libya
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بلژیک The philosophy of Orodism in Belgium
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سریلانکا The philosophy of Orodism in Sri Lanka
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور فیلیپین The philosophy of Orodism in Philippines
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کنگو The philosophy of Orodism in Congo
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ژاپن The philosophy of Orodism in Japan
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اتیوپی The philosophy of Orodism in Ethiopia
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کرواسی The philosophy of Orodism in Croatia
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور جمهوری چک The philosophy of Orodism in Czech Republic
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور گینه استوایی The philosophy of Orodism in Equatorial Guinea
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور صربستان The philosophy of Orodism in Serbia
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور دانمارک The philosophy of Orodism in Denmark
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور مالزی The philosophy of Orodism in Malaysia
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اکوادور The philosophy of Orodism in Ecuador
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور قزاقستان The philosophy of Orodism in Kazakhstan
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور هائیتی The philosophy of Orodism in Hait
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور هندوراس The philosophy of Orodism in Honduras
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور تانزانیا The philosophy of Orodism in Tanzania
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سوئیس The philosophy of Orodism in Switzerland
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور نپال The philosophy of Orodism in Nepal
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور تایلند The philosophy of Orodism in Thailand
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ایتالیا The philosophy of Orodism in Italy
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور گرجستان The philosophy of Orodism in Georgia
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آفریفای جنوبی The philosophy of Orodism in South Africa
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بلغارستان The philosophy of Orodism in Bulgaria
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کنیا The philosophy of Orodism in Kenya
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کامرون The philosophy of Orodism in Cameroon
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کره جنوبی The philosophy of Orodism in South Korea
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور نروژ The philosophy of Orodism in Norway
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور مکزیک The philosophy of Orodism in Mexico
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اندونزی The philosophy of Orodism in Indonesia
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در جمهوری آذربایجان The philosophy of Orodism in Azərbaycan
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور انگلیس The philosophy of Orodism in England
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور عراق The philosophy of Orodism in iraq
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آلمان The philosophy of Orodism in Germany
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور پورتوریکو The philosophy of Orodism in Puerto Rico
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور غنا The philosophy of Orodism in Ghana
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اسپانیا The philosophy of Orodism in Spain
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور فرانسه The philosophy of Orodism in France
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ترکیه The philosophy of Orodism in Turkey
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور روسیه The philosophy of Orodism in Russia
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بنگلادش The philosophy of Orodism in Bangladesh
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور پاکستان The philosophy of Orodism in Pakistan
- زندگینامه فیلسوف حکیم ارد بزرگ ( بنیانگذار فلسفه اُرُدیسم Orodism)
-
* «اگر انسانها در طول عمر خویش فعالیت مغزشان به اندازه یک میلیونیوم معدهشان بود، اکنون کره زمین تعریف دیگری داشت.» * «اگر واقعیات با نظر...
-
سياستمدار انسانها را به دو دسته تقسيم ميكند: ابزار و دشمن. يعني فقط يك طبقه را ميشناسند و آن هم دشمن است. فردریش نیچه بلند پروازی من ...
