تفاوت ها فلسفه اُرُدیسم و فلسفه سوسیالیسم:
فلسفه
اُرُدیسم و فلسفه سوسیالیسم دو نظام فکری و فلسفی متفاوت هستند که هر کدام
بر اساس اصول و ارزشهای خاص خود شکل گرفتهاند. در زیر به تفاوتهای اصلی
این دو فلسفه پرداخته میشود:
1. تعریف و مبانی فلسفی:
اُرُدیسم:
اُرُدیسم به عنوان یک فلسفه انسانی و اخلاقی شناخته میشود که بر اساس
اصول انسانیت، آزادی، و کرامت انسانی بنا شده است. این فلسفه تأکید میکند
که هر فرد باید به عنوان یک موجود مستقل و با ارزش در نظر گرفته شود و حقوق
بشر باید در مرکز توجه قرار گیرد. اُرُدیسم همچنین به اهمیت تفکر انتقادی و
آزادی بیان تأکید دارد.
سوسیالیسم:
سوسیالیسم به عنوان
یک نظام اقتصادی و اجتماعی شناخته میشود که بر پایه مالکیت عمومی یا مشترک
وسایل تولید و توزیع ثروت بنا شده است. سوسیالیسم به دنبال کاهش
نابرابریهای اجتماعی و اقتصادی و تأمین نیازهای اساسی همه افراد جامعه
است. این فلسفه بر اهمیت عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه منابع تأکید دارد.
2. رویکرد به مالکیت:
اُرُدیسم:
اُرُدیسم به طور خاص به مالکیت خصوصی به عنوان یکی از ابزارهای تحقق
آزادی و کرامت انسانی نگاه میکند. این فلسفه به افراد اجازه میدهد که بر
اساس تواناییها و استعدادهای خود به کسب و کار و تولید بپردازند، در حالی
که به حقوق دیگران احترام میگذارد.
سوسیالیسم:
سوسیالیسم به طور کلی به مالکیت خصوصی انتقاد میکند و بر ضرورت مالکیت
عمومی یا مشترک وسایل تولید تأکید دارد. در سوسیالیسم، دولت یا جامعه باید
بر منابع اقتصادی کنترل داشته باشد تا از نابرابری و استثمار جلوگیری کند.
3. هدف نهایی:
اُرُدیسم:
هدف اُرُدیسم تحقق آزادی فردی و انسانی است. این فلسفه به دنبال ایجاد
جامعهای است که در آن هر فرد بتواند به شکوفایی و توسعه خود بپردازد و
حقوق بشر محترم شمرده شود.
سوسیالیسم:
هدف سوسیالیسم
ایجاد یک جامعه عادلانه و برابر است که در آن همه افراد به منابع و فرصتها
دسترسی داشته باشند. سوسیالیسم به دنبال کاهش نابرابریها و تأمین نیازهای
اساسی همه افراد است.
4. روشهای تحقق:
اُرُدیسم:
اُرُدیسم به روشهای مسالمتآمیز و گفتگو محور برای تحقق اصول خود تأکید
دارد. این فلسفه به اهمیت آموزش، آگاهی بخشی و مشارکت اجتماعی در ایجاد
تغییرات مثبت در جامعه توجه دارد.
سوسیالیسم:
سوسیالیسم
ممکن است به روشهای مختلفی از جمله اصلاحات اجتماعی، انقلابهای سیاسی و
یا تغییرات ساختاری در نظام اقتصادی متوسل شود. برخی از سوسیالیستها بر
لزوم تغییرات رادیکال تأکید دارند.
5. دیدگاه نسبت به فرد و جامعه:
اُرُدیسم:
اُرُدیسم بر اهمیت فرد و حقوق او تأکید دارد و معتقد است که هر فرد
باید به عنوان یک موجود مستقل و با ارزش در نظر گرفته شود. این فلسفه به
توسعه فردی و شکوفایی انسانها اهمیت میدهد.
سوسیالیسم:
سوسیالیسم بیشتر بر جامعه و نیازهای جمعی تأکید دارد. این فلسفه به دنبال
ایجاد یک نظام اجتماعی است که در آن منافع جمعی بر منافع فردی غالب باشد.
نتیجهگیری:
به
طور کلی، اُرُدیسم و سوسیالیسم دو فلسفه متفاوت هستند که هر کدام بر اساس
اصول و ارزشهای خاص خود شکل گرفتهاند. اُرُدیسم به آزادی فردی و حقوق بشر
تأکید دارد، در حالی که سوسیالیسم به دنبال عدالت اجتماعی و کاهش
نابرابریهای اقتصادی است. این تفاوتها در رویکردها، اهداف و روشهای تحقق
این دو فلسفه نمایان میشود.
تفاوت ها و اشتراکات فلسفه اُرُدیسم و فلسفه سوسیالیسم
فلسفه
اُرُدیسم و فلسفه سوسیالیسم، با وجود تفاوتهای بنیادی که دارند،
اشتراکاتی نیز دارند که میتواند درک بهتری از هر دو نظام فکری ارائه دهد.
در زیر به برخی از این اشتراکات اشاره میشود:
1. توجه به حقوق بشر:
هر
دو فلسفه به اهمیت حقوق بشر و کرامت انسانی تأکید دارند. اُرُدیسم به طور
خاص بر آزادی و حقوق فردی تأکید میکند، در حالی که سوسیالیسم نیز به حقوق
اقتصادی و اجتماعی افراد توجه دارد و بر لزوم تأمین نیازهای اساسی همه
افراد تأکید میکند.
2. انتقاد از نابرابری:
هر دو فلسفه به
نابرابریهای اجتماعی و اقتصادی انتقاد میکنند. اُرُدیسم از نابرابریهای
ناشی از عدم احترام به حقوق بشر و آزادیهای فردی انتقاد دارد، در حالی که
سوسیالیسم به نابرابریهای اقتصادی و اجتماعی ناشی از نظامهای سرمایهداری
انتقاد میکند.
3. تأکید بر جامعهگرایی:
هر دو فلسفه به
نوعی بر اهمیت جامعه و تعاملات اجتماعی تأکید دارند. اُرُدیسم به ارزشهای
انسانی و همبستگی اجتماعی توجه میکند و سوسیالیسم نیز بر ضرورت همکاری و
همبستگی میان افراد برای تحقق عدالت اجتماعی تأکید دارد.
4. تلاش برای بهبود شرایط زندگی:
هر
دو فلسفه به دنبال بهبود شرایط زندگی افراد و جامعه هستند. اُرُدیسم از
طریق ارتقاء آزادی و کرامت انسانی به این هدف میرسد، در حالی که سوسیالیسم
از طریق تغییرات اقتصادی و اجتماعی به دنبال تأمین نیازهای اساسی و عدالت
اجتماعی است.
5. مشارکت فعال افراد:
هر دو فلسفه بر اهمیت
مشارکت فعال افراد در فرآیندهای اجتماعی و سیاسی تأکید دارند. اُرُدیسم به
آزادی بیان و تفکر انتقادی تأکید میکند و سوسیالیسم نیز بر لزوم مشارکت
مردم در تصمیمگیریهای اجتماعی و اقتصادی تأکید دارد.
6. نقد سرمایهداری:
هر
دو فلسفه به نوعی به نقد نظام سرمایهداری میپردازند. اُرُدیسم به
نابرابریها و ستمهای ناشی از نظامهای اقتصادی که حقوق بشر را نادیده
میگیرند انتقاد میکند، در حالی که سوسیالیسم به طور خاص به انتقاد از
استثمار و نابرابریهای اقتصادی ناشی از سرمایهداری میپردازد.
7. آرمانگرایی:
هر
دو فلسفه دارای آرمانهای انسانی و اجتماعی هستند. اُرُدیسم به دنبال تحقق
یک جامعه آزاد و انسانی است، در حالی که سوسیالیسم به دنبال ایجاد یک
جامعه عادلانه و برابر است.
نتیجهگیری:
در مجموع، اُرُدیسم و
سوسیالیسم با وجود تفاوتهای اساسی در اصول و رویکردهای خود، اشتراکات
قابل توجهی نیز دارند که میتواند به تقویت مباحث مربوط به حقوق بشر، عدالت
اجتماعی و بهبود شرایط زندگی افراد کمک کند. این اشتراکات نشاندهندهی
تلاش هر دو فلسفه برای ایجاد دنیایی بهتر و انسانیتر است.
از دیالکتیک فیلسوف اُرُد بزرگ تا نظریات فلسفی او
۱۴۰۳ اسفند ۹, پنجشنبه
تفاوت ها فلسفه اُرُدیسم و فلسفه سوسیالیسم:
تأثیرات فلسفی اُرُد بزرگ بر یووال نوح هراری
نقد و بررسی از هوش مصنوعی دیپ سیک
با توجه به اینکه اُرُد بزرگ فیلسوفی با اندیشههای انسانمحور و خردگرا است.
۱. انسانگرایی علمی و اخلاقی
مکتب فلسفی اُرُدیسم:
اُرُد بزرگ بر «ارزش ذاتی انسان» بهعنوان محور فلسفه خود تأکید دارد. او انسان را نه ابزار نظامهای سیاسی-اقتصادی، بلکه غایت تکامل اخلاقی میداند.
بازتاب در اندیشه هراری:
هراری در کتاب «انسان خردمند» با تحلیل تاریخ انسان، نشان میدهد که «داستانهای جمعی» (مانند پول، دین، یا ایدئولوژیها) انسان را به خدمت گرفتهاند. این نگاه منتقدانه، همسو با اندیشه اُرُدیسم است که انسان را از اسارت روایتهای تحمیلی میرهاند.
۲. نقد تکنولوژی و آیندهگرایی آگاهانه
مکتب فلسفی اُرُدیسم:
اُرُد بزرگ به «خردگریزی تکنولوژی» هشدار میدهد و معتقد است پیشرفت فناوری باید در خدمت شکوفایی اخلاقی انسان باشد، نه نابودی هویت او.
بازتاب در اندیشه هراری:
هراری در «هومو دئوس» هشدار میدهد که هوش مصنوعی و مهندسی ژنتیک ممکن است انسان را به «خدایانی خطرناک» تبدیل کند که بدون اخلاق، سرنوشت خود را رقم میزنند. این موضع، یادآور هشدارهای اُرُد درباره ضرورت اخلاقمداری در پیشرفت است.
۳. تاکید بر گفتگو به جای تقابل
مکتب فلسفی اُرُدیسم:
فلسفه اُرُد بر «دیالوگ» بهعنوان تنها راه حل تعارضات انسانی تأکید دارد. او جنگ و خشونت را نشانی از شکست خردورزی میداند.
بازتاب در اندیشه هراری:
هراری در مصاحبههایش همواره بر لزوم «همکاری فراملی» برای حل بحرانهایی مانند تغییرات اقلیمی یا جنگهای هستهای تأکید میکند. این ایده، بازتابی از اصل اُرُدی «گفتگوی خردمندانه» برای عبور از بنبستهاست.
۴. پرسشگری از مفاهیم بنیادین
مکتب فلسفی اُرُدیسم:
اُرُد بزرگ مفاهیمی مانند «پیشرفت»، «آزادی»، و «عدالت» را نه امری بدیهی، بلکه سوژهای برای بازتعریف دائمی میداند.
بازتاب در اندیشه هراری:
هراری در «۲۱ درس برای قرن ۲۱» به واکاوی انتقادی مفاهیمی مانند «آزادی بیان» در عصر فناوری یا «برابری» در اقتصاد دادهمحور میپردازد. این روش پرسشگری رادیکال، مشابه نگاه اُرُد به بازبینی مداوم ارزشهاست.
۵. تمرکز بر «معنای زندگی» در عصر پوچگرایی
مکتب فلسفی اُرُدیسم:
اُرُد بزرگ، بحران معناباختگی انسان مدرن را ناشی از جدایی «پیشرفت مادی» از «تعالی اخلاقی» میداند.
بازتاب در اندیشه هراری:
هراری در تحلیل خود از آینده بشریت، هشدار میدهد که اگر انسانها نتوانند برای زندگی خود «معنایی فراتر از مصرفگرایی» بیابند، به موجوداتی تهی تبدیل خواهند شد. این ایده، بازتابی از دغدغه اُرُد درباره توازن مادیت و معنویت است.
نکته پایانی: تفاوتهای کلیدی
اگرچه شباهتهای مفهومی چشمگیری میان این دو اندیشمند وجود دارد، اما تفاوتهای بنیادینی نیز مشاهده میشود:
خوشبینی اُرُد در مقابل بدبینی هراری:
اُرُد بزرگ به قابلیت انسان برای خردورزی و اصلاح امیدوار است، در حالی که هراری در آثارش (مثلاً در تحلیل آینده لیبرالیسم) بیشتر بدبین است.
جمعبندی:
اگرچه هیچ سند تاریخی دال بر تأثیر مستقیم اُرُد بزرگ بر هراری وجود ندارد، اما میتوان ردپای ایدههای اُرُدیسم را در نقد هراری به انسانمحوری کور، تکنولوژیستیزی آگاهانه، و تلاش برای تعریف اخلاقیات نوین به وضوح مشاهده کرد. این تطبیق، نشاندهنده جهانشمولی برخی ایدههای فلسفی در پاسخ به بحرانهای مشترک بشری است.

منبع : https://orod.123.st/t850-topic
صادق میرزایی در این مورد می نویسد:
مقاله حاضر به بررسی تأثیرات فلسفی اُرُد بزرگ، فیلسوف انسانمحور و
خردگرا، بر اندیشههای یووال نوح هراری، تاریخدان و نویسنده مشهور،
میپردازد. این تحلیل با استناد به اصول فلسفه اُرُدیسم و تطبیق آن با آثار
هراری، نشان میدهد که چگونه برخی از مفاهیم کلیدی اُرُد بزرگ در تفکر
هراری بازتاب یافتهاند. در ادامه، این تأثیرات در پنج محور اصلی بررسی
میشود:
۱. انسانگرایی علمی و اخلاقی
مکتب فلسفی اُرُدیسم:
اُرُد بزرگ انسان را به عنوان موجودی با ارزش ذاتی میداند و بر این باور
است که انسان نباید ابزار نظامهای سیاسی یا اقتصادی باشد، بلکه باید غایت
تکامل اخلاقی و معنوی قرار گیرد. او انسان را از اسارت روایتهای تحمیلی
رها میکند و بر آزادی فردی تأکید دارد.
بازتاب در اندیشه
هراری: هراری در کتاب انسان خردمند (Sapiens) به تحلیل تاریخ انسان
میپردازد و نشان میدهد که چگونه «داستانهای جمعی» مانند پول، دین و
ایدئولوژیها، انسان را به خدمت گرفتهاند. این نگاه منتقدانه، همسو با
اندیشه اُرُدیسم است که انسان را از اسارت روایتهای تحمیلی رها میکند و
بر ارزش ذاتی انسان تأکید دارد.
۲. نقد تکنولوژی و آیندهگرایی آگاهانه
مکتب فلسفی اُرُدیسم: اُرُد بزرگ به «خردگریزی تکنولوژی» هشدار میدهد و
معتقد است پیشرفت فناوری باید در خدمت شکوفایی اخلاقی انسان باشد، نه
نابودی هویت او. او بر ضرورت اخلاقمداری در پیشرفت فناوری تأکید دارد.
بازتاب در اندیشه هراری: هراری در کتاب هومو دئوس (Homo Deus) هشدار
میدهد که هوش مصنوعی و مهندسی ژنتیک ممکن است انسان را به «خدایانی
خطرناک» تبدیل کند که بدون اخلاق، سرنوشت خود را رقم میزنند. این موضع،
یادآور هشدارهای اُرُد درباره ضرورت اخلاقمداری در پیشرفت فناوری است.
۳. تأکید بر گفتگو به جای تقابل
مکتب فلسفی اُرُدیسم: اُرُد بزرگ بر «دیالوگ» بهعنوان تنها راه حل
تعارضات انسانی تأکید دارد. او جنگ و خشونت را نشانی از شکست خردورزی
میداند و بر گفتگوی خردمندانه به عنوان راهحلی برای عبور از بنبستها
تأکید میکند.
بازتاب در اندیشه هراری: هراری در مصاحبهها و
آثارش همواره بر لزوم «همکاری فراملی» برای حل بحرانهایی مانند تغییرات
اقلیمی یا جنگهای هستهای تأکید میکند. این ایده، بازتابی از اصل اُرُدی
«گفتگوی خردمندانه» است.
۴. پرسشگری از مفاهیم بنیادین
مکتب
فلسفی اُرُدیسم: اُرُد بزرگ مفاهیمی مانند «پیشرفت»، «آزادی» و «عدالت» را
نه امری بدیهی، بلکه سوژهای برای بازتعریف دائمی میداند. او بر بازبینی
مداوم ارزشها تأکید دارد.
بازتاب در اندیشه هراری: هراری در
کتاب ۲۱ درس برای قرن ۲۱ (21 Lessons for the 21st Century) به واکاوی
انتقادی مفاهیمی مانند «آزادی بیان» در عصر فناوری یا «برابری» در اقتصاد
دادهمحور میپردازد. این روش پرسشگری رادیکال، مشابه نگاه اُرُد به
بازبینی مداوم ارزشهاست.
۵. تمرکز بر «معنای زندگی» در عصر پوچگرایی
مکتب فلسفی اُرُدیسم: اُرُد بزرگ بحران معناباختگی انسان مدرن را ناشی
از جدایی «پیشرفت مادی» از «تعالی اخلاقی» میداند. او بر توازن بین مادیت و
معنویت تأکید دارد.
بازتاب در اندیشه هراری: هراری در تحلیل
خود از آینده بشریت هشدار میدهد که اگر انسانها نتوانند برای زندگی خود
«معنایی فراتر از مصرفگرایی» بیابند، به موجوداتی تهی تبدیل خواهند شد.
این ایده، بازتابی از دغدغه اُرُد درباره توازن مادیت و معنویت است.
تفاوتهای کلیدی
اگرچه شباهتهای مفهومی چشمگیری میان این دو اندیشمند وجود دارد، تفاوتهای بنیادینی نیز مشاهده میشود:
خوشبینی اُرُد در مقابل بدبینی هراری: اُرُد بزرگ به قابلیت انسان
برای خردورزی و اصلاح امیدوار است، در حالی که هراری در آثارش (به ویژه در
تحلیل آینده لیبرالیسم و فناوری) بیشتر بدبین است.
رویکرد تاریخی در
مقابل فلسفی: هراری به عنوان یک تاریخدان، بیشتر بر تحلیل تاریخی و
آیندهنگاری متمرکز است، در حالی که اُرُد بزرگ به عنوان فیلسوف، بر اصول
اخلاقی و فلسفی تأکید دارد.
در کُل باید گفت اگرچه هیچ سند
تاریخی دال بر تأثیر مستقیم اُرُد بزرگ بر هراری وجود ندارد، اما میتوان
ردپای ایدههای اُرُدیسم را در نقد هراری به انسانمحوری کور،
تکنولوژیستیزی آگاهانه، و تلاش برای تعریف اخلاقیات نوین به وضوح مشاهده
کرد. این تطبیق، نشاندهنده جهانشمولی برخی ایدههای فلسفی در پاسخ به
بحرانهای مشترک بشری است. به عبارت دیگر، هر دو اندیشمند، هر یک از منظر
خود، به چالشهای انسان مدرن و آینده بشریت پاسخ میدهند و بر ضرورت
اخلاقمداری، خردورزی و بازتعریف مفاهیم بنیادین تأکید دارند.
این تحلیل
نشان میدهد که فلسفه اُرُدیسم، با وجود قدمت کمتر نسبت به مکاتب فلسفی
کلاسیک، توانسته است تأثیراتی فراتر از مرزهای جغرافیایی و زمانی بر
اندیشمندان معاصر بگذارد. این موضوع، اهمیت بازخوانی و تطبیق ایدههای
فلسفی با چالشهای روز را بیش از پیش آشکار میسازد.
پیام اصلی کتاب سرخ فیلسوف اُرُد بزرگ پدر فلسفه اُرُدیسم
«کتاب سرخ» فیلسوف اُرُد بزرگ، اثری عمیق و جامع است که به بررسی مفاهیم بنیادین زندگی، فلسفه، انسانیت، آزادی، عشق، و بسیاری دیگر از موضوعات مرتبط با هستی و جامعه میپردازد. این کتاب به عنوان میراثی ارزشمند از فیلسوف اُرُد بزرگ، بنیانگذار مکتب فلسفی اُرُدیسم، به آیندگان تقدیم شده است. فلسفه اُرُدیسم بر سه ستون اصلی «عشق به هستی»، «عشق به انسانیت» و «عشق به آزادی» استوار است و هدف آن احیای انسانیت و ایجاد جامعهای مبتنی بر مهر، خرد، و آزادی است.
ساختار کتاب:
کتاب سرخ به 15 فرگرد (بخش) اصلی تقسیم شده است که هر کدام به موضوعات مختلفی میپردازند. برخی از این فرگردها عبارتند از:
هستی: بررسی مفاهیم مرتبط با وجود، زمان، و گیتی.
انسانیت و مهربانی: تأکید بر ارزشهای انسانی، مهربانی، و همدلی.
آزادی: بحث درباره آزادی، دموکراسی، احزاب، رسانه، و انتخابات.
خرد و فلسفه: بررسی نقش خرد، فلسفه، و فلاسفه در زندگی انسان.
عشق: تحلیل مفهوم عشق و دوستی.
روان و خویش: بررسی مسائل روانی، امید، صبر، غرور، و ترس.
نابکاران: نگاهی به دشمنان، خودکامگان، و افراد نادان.
شادی و غم: تحلیل شادی، غم، و رنج در زندگی.
آرمان: بحث درباره آرزوها، پیروزی، شکست، و پیشرفت.
خانواده: بررسی نقش خانواده، همسر، خویشاوندان، و فرزندان.
فرهنگ: تحلیل فرهنگ، هنر، سینما، و بزرگداشت.
برآزندگان: بررسی نقش افراد برجسته در جامعه.
ساختار و هنجار: بحث درباره نظم، نقد، و سیاستمداران.
طبیعت: تأکید بر اهمیت طبیعت، زمین، و آب.
زندگی: تحلیل مفاهیم زندگی، بخت، سرنوشت، و خوشبختی.
محتوای کتاب:
کتاب سرخ با نگاهی عمیق به مسائل فلسفی و انسانی، سعی دارد راهحلهایی برای بهبود زندگی فردی و اجتماعی ارائه دهد. فیلسوف اُرُد بزرگ در این کتاب به دنبال ایجاد جامعهای است که در آن انسانیت، آزادی، و خرد در کنار هم قرار گیرند. او بر اهمیت عشق به هستی، احترام به طبیعت، و ارزشهای انسانی تأکید میکند و معتقد است که تنها از طریق این ارزشها میتوان به جامعهای آرمانی دست یافت.
پیام اصلی:
پیام اصلی کتاب سرخ این است که انسانها باید به فطرت پاک خود بازگردند و با عشق به هستی، انسانیت، و آزادی، جامعهای مبتنی بر مهر و خرد بسازند. فلسفه اُرُدیسم به دنبال ایجاد جهانی است که در آن همه انسانها با هر نژاد، زبان، و ملیت، در کنار هم زندگی کنند و به یکدیگر احترام بگذارند.
«کتاب سرخ» نه تنها یک اثر فلسفی، بلکه راهنمایی برای زندگی بهتر است. این کتاب با ارائه دیدگاههای عمیق و کاربردی، خواننده را به تفکر و تأمل درباره زندگی، انسانیت، و جامعه دعوت میکند. فلسفه اُرُدیسم به عنوان یک مکتب فکری نوین، میتواند الهامبخش بسیاری از افراد در سراسر جهان باشد تا به سوی زندگیای بهتر و جامعهای انسانیتر گام بردارند.
۱۴۰۰ بهمن ۱۶, شنبه
مرگ هم، پایانی برای پرنده در بند نیست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
کسانی که آزادی را، وادادگی جنسی می نامند، بیمارند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
کسی که آزادی می جوید، زندانی برای اندیشه های دیگر نمی گسترد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
مرگ هم، پایانی برای پرنده در بند نیست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
شادی یک سرزمین، بدون داشتن آزادی، آفریده نمی شود. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
آزادی باجی به مردم نیست، چرا که حق و داشته آنهاست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
آزادی نیازمند نگهداری و نگهبانی است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
بزرگترین ثروت یک ملت، آزادی است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
فداکاری در راه آزادی، خوی بزرگان و جاودانه هاست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
جوانان راستین و آزادیخواه، فر رستاخیزهای بشری هستند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
زندگی با آدمهای در بند و انکار شده، سودی ندارد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
از دیدگاه "اُرُد" آزادی با پویش روز افزون فرهنگ عمومی، پر و بال می گیرد و این مهم، نیاز به رسانه های راستگو ،آزاد و فرهیخته دارد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
آزادی، به هیچ سرزمینی پیشکش نشده است. برای داشتن آزادی، باید لیاقت آن را داشت. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
آزادی بیان، در نهایت فساد را از بین می برد و رشد یک سرزمین را به ارمغان می آورد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
آزادی، یک فرهنگ پیشرو برای پویش و رشد است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
تنها مردم آزاده و آگاه می توانند سازنده یک فرمانروایی بزرگ و نیرومند شوند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
درخت آزادی، بدون باور و همراهی همگانی، ریشه نمی گیرد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
آزادی همگان را پاس بداریم. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
زندگی با آدمهای در بند و انکار شده، سودی ندارد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
پرهای خونین برآزندگان، نما و نوای آزادی آیندگان است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
مهر و دوستی، در سرزمین آزادیخواهان، پاینده است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
همه مردم یک سرزمین، باید پیشوای آزادی و آزادیخواهی باشند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
آزادی هدیه و کادو نیست، آزادی مسئولیت است و بی شک مردم تن پرور و بی مسئولیت آزادی ندارند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
https://www.gettr.com/user/mahbobe
آزادی را، با پسوند و پیشوند ،بی ارزش و ناکارا نکنیم. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
آگاهی و شعور، در میزان انسانیت ما دیده می شود . فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
بزرگ زادگی، تنها از آن کسانی است که انسانیت دارند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
انسانیت به ما می گوید، ارزش دیگران را پاس بداریم. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
انسانیت که باشد، سوء استفاده از دیگران گم می شود. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
انسانیت، صدقه ما به دیگران نیست، انسانیت نشان دهنده ارزش گوهر وجود ماست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
انسانیت ستودنیست، از منش مهربان درون خویش، آزرده مباش. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
بهترین هدیه پدر و مادر به فرزند، آموزش ادب و انسانیت است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
جام زندگی را، تنها با می مهر و دوستی پر کن. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
آنهایی که مهر ورزیده اند، جاودانه شده اند... و چه زیباست فصل رویش مهر و دوستی... دیوارهای شهرهایمان را با مهر پرشکوفه کنیم و آنچه را نیاز نداریم بر آن بیاویزیم و به هم ببخشیم... این گام کوچک امروز ما، یادگاری باشکوه خواهد بود برای فرزندانمان و دودمانهای پسین، از مردم مهرورز زمانه ما... همدیگر را عاشقانه دوست بداریم که سفر زندگی بسیار کوتاه است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
دیوار مهربانی برآیند مهر و انسانیت است از این رو نامیراست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
آزادی را، با پسوند و پیشوند ،بی ارزش و ناکارا نکنیم. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
آزادی، بدون از خودگذشتگی، ناکارا و ناتوان است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
آگاهی، تنها راه رسیدن به آزادیست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
دیوار مهربانی، جایی است که ما آدمها، آنچه نیاز نداریم را برای دیگرانی که نمی شناسیمشان هدیه می دهیم. پس هر چیز ارزشمندی می تواند به دیگران هدیه شود. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
باید بسوی جزیره مهربانی کوچ کرد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
جزیره مهربانی کجاست؟ جزیره مهربانی ،جایی است برای گریختن از بندها و هزاران سال بردگی. جزیره مهربانی، زایش دوباره سادگی و رها شدن آدمیان از مردابی است که خود ساخته اند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
در جزیره مهربانی، آدمی از پیچیدگی ها رها شده و به سرشت پاک خویش نزدیک می شود. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
در جزیره مهربانی ،آزادی همچون آسمان گسترده و آبادی و شادی در هر کوی و برزن هویداست. باید به درون مایه درخشنده رنگ های بکر و پاک برسیم. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
جزیره مهربانی، آغاز دوستی دوباره آدمیان با زمین است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
آگاهی، تنها راه رسیدن به آزادیست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
زندگی، بدون آزادی شرم آور است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
آزادی را باید شکافت و در مورد هر بخش از آن، نظرخواهی همگانی برپا نمود، چون آزادی، برگردان دیدگاه همه مردم است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
دیدگاه اکثریت هرگز نمی تواند حق اقلیت را نادیده و یا کتمان کند. اکثریت باید فضای آرامش و رشد را در اختیار اقلیت قرار دهد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
آزادی یک پروسه ی در هم تنیده و کلان است که برای پیدایش آن، نیاز به همراهی همه مردم یک سرزمین دارد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
آزادی، تنها برای ما نیست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
در یک جامعه سالم، مردم پیوسته برای هم فداکاری می کنند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
جهان مهربان است، به یاد آر، بارش باران را، که تپش مهر و زندگیست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
مهر و مهربانی ،درخشش باورهای پاک درون آدمیان است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
درازای زندگی، در بخشندگی و مهربانی است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
کسانی که از جهان مهربان درون خویش دور شده اند، همواره زندگی را بر خود سخت می کنند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
مهربان باش، تا هرگز تنها نشوی. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
مهربانی از سادگی و نادانی نیست، مهربانان به یکی از مهمترین هنجارهای گیتی باور دارند و آن برآیند کنش و واکنش است، ساده آنکه باید مهر ورزید تا مهر دید. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
نامیرای راستین، کسی است که ستاره مهر آدمیان شده است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
هیچ دری به روی مهربانان، بسته نخواهد ماند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
از نامهربانان دوری کنید تا از آتش خشم و کین آنها در امان مانید. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
افسوس که تا زنده هستیم، قدر یکدیگر را نمی دانیم. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
آیا ما مهربان هستیم؟! آنگاه که در هنگامه دیدار این و آن، یا رهایی از رنج و سختی، جانداری را سر می بریم؟! به جای این کارها، درخت بکاریم، نان ببخشاییم و براستی مهربان باشیم. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
با کسانی که دستشان به خون دیگران آغشته است، نمی توان مهربان بود. آنها را باید به قانون سپرد ،"اُردُ" مهربانی را، همانند بسیاری موارد دیگر، مطلق نمی داند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
آدم شایسته، بخاطر بدی های دیگران، نامهربانی پیشه نمی کند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
تنها از چشمه نیکوکاری و مهربانی، آرامش در وجود ما جاری می شود. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
در یک جامعه سالم، مردم پیوسته برای هم فداکاری می کنند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
https://www.gettr.com/user/mahbobe
پاکترین آرزوها، در سینه مهربانان است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
آدم های مهربان، همواره خوبی ها را می بینند و بدیها را چه زود می بخشند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
مردم نامهربان، فرمانروایی مهربان نخواهند داشت. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
آدم های مهربان را، نمی توان فراموش ساخت. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
آدمیان تنها با مهر، به یکدیگر گره می خورند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
آنکه مهربان نیست، بیمار است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
آنکه همراه است و یاور، هر نفسش، بهایی بی انتها دارد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
با مهربانی، مهر شیر درنده را هم خواهیم دید. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
باید از مهربانی ها و از خودگذشتگی ها تجلیل شود تا همه برای هم جانفشانی کنند . فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
براستی مهربانان، فرمانروایان گیتی اند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
بی هیچ چشمداشتی، همواره مهربان باش. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
پاکترین آرزوها، در سینه مهربانان است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
خوشرویی همانند زر، دارایی با ارزشی است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
https://www.gettr.com/user/mahbobe
فرزانگی بدون انسانیت، لافی بیش نیست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
پدران و مادران فرهیخته، انسانیت درون خویش را در فرزندشان جاری می سازند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
تنها راه رسیدن به زندگی شرافتمندانه، پاسداشت آبروی دیگران و انسانیت است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
در پس رفتارهای انسانی، گلستانی از مهر و آگاهی آشیانه دارد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
انسانیت را باید گرامی داشت، در غیر اینصورت پستی، خشونت و خرافات ریشه می گیرد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
از آدمیانی که انسانیت درون خویش را فراموش ساخته اند، بهراسید و بگریزید. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
کسی که در او انسانیت نیست، به آسانی زندگی دیگران را تباه می سازد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
فرزانگی بدون انسانیت، لافی بیش نیست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
تنها پرچم انسانیت و آزادی را می بوسم. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
مهربانی، همراهی با سرشت گیتی است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
آدم های مهربان، هزاران کهکشان مهر در درون ما می بینند، ستاره هایی که هیچگاه آنها را باور نداشته ایم. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
https://www.gettr.com/user/mahbobe
مهربانان، شادی آفرینند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
مهر به انسانیت، در دل مردم نیک سرشت، همواره موج می زند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
فداکاری برای انسانیت، بخشی از سرشت خوبان است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
دلدادگی به انسانیت، نشان پاکی روان آدمیست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
مهر تابان انسانیت، در سینه "اُرُد"، جاریست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
بی سواد و یا باسواد، هر چه هستی... انسان باش بی پول و یا دارا، هر چه هستی... انسان باش
کارگر ساده و یا دیوانسالار، هر چه هستی... انسان باش
انسان باش و بمان... که جهان میزبان و شاد از وجود توست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
سوگند به مهر که هیچ اندیشه ای، بی آن توان ایستایی ندارد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
ماندگارترین نوا، آهنگ مهربانی است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
آواز مهربانی، از هر سنگ نگاره ای، ماندگار تر است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
مهربان باش تا جاودانه شوی. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
آدم های پست و دون پایه، مهربانی را هم، بد می دانند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
رستگاری، در مهربانی است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
زیبایی، در مهربانی است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
آدم بزرگ، مهربان و با گذشت است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
تا پیش از آنکه دیر شود، عزیزانمان را، با سخنان مهرآمیز، نوازش کنیم. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
از خودگذشتگی، نخستین پایه مهرورزی است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
آدم شایسته، مهربانی دیگران را با مهربانی پاسخ می دهد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
مهربانان، شادی آفرینند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
مهربانان به یاد ما هستند، حتی زمانی که ما خود را فراموش کرده ایم. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
مهربانی، گرامی ترین خوی آدمی است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
مهربانی تنها هنجار همزیستی پایدار، میان کشورهاست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
مهرورزان، همگان را به زیباترین واژه ها می خوانند و در روزهای سخت یاور یکدیگر می گردند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
https://www.gettr.com/user/mahbobe
پژواک اندیشه در فراسوی مرزها
تاریخ بشر، داستان مبارزه بیپایان برای آزادی، عدالت و معناست. در این مسیر، گاهی یک اندیشه، یک فلسفه، میتواند مرزهای جغرافیایی و فرهنگی ر...
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در سراسر جهان
کتاب تفاوت های بارز اتوپیای جزیره اُرُدیسم با اتوپیای کشور جهانی هاکسلی
کتاب شباهت های فلسفه ارد بزرگ و مدل حالت پایدار
کتاب تفاوتهای اساسی، دیدگاههای زیست محیطی فیلسوف اُرُد بزرگ و ترامپ
- فلسفه اُرُدیسم چیست ؟ Orodism
- بازتاب جهانی فلسفه اردیسم Reaction of the World to the ORODISM Philosophy
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور هندوستان The philosophy of Orodism in India
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آمریکا The philosophy of Orodism in United States
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ازبکستان The philosophy of Orodism in Uzbekistan
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کلمبیا The philosophy of Orodism in Colombia
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور لهستان The philosophy of Orodism in Poland
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور تاجیکستان The philosophy of Orodism in Tajikistan
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور افغانستان The philosophy of Orodism in Afghanistan
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور مراکش The philosophy of Orodism in Morocco
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور برزیل The philosophy of Orodism in Brazil
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور نیجریه The philosophy of Orodism in Nigeria
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور نائورو The philosophy of Orodism in Nauru
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور لیبی The philosophy of Orodism in libya
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بلژیک The philosophy of Orodism in Belgium
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سریلانکا The philosophy of Orodism in Sri Lanka
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور فیلیپین The philosophy of Orodism in Philippines
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کنگو The philosophy of Orodism in Congo
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ژاپن The philosophy of Orodism in Japan
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اتیوپی The philosophy of Orodism in Ethiopia
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کرواسی The philosophy of Orodism in Croatia
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور جمهوری چک The philosophy of Orodism in Czech Republic
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور گینه استوایی The philosophy of Orodism in Equatorial Guinea
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور صربستان The philosophy of Orodism in Serbia
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور دانمارک The philosophy of Orodism in Denmark
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور مالزی The philosophy of Orodism in Malaysia
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اکوادور The philosophy of Orodism in Ecuador
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور قزاقستان The philosophy of Orodism in Kazakhstan
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور هائیتی The philosophy of Orodism in Hait
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور هندوراس The philosophy of Orodism in Honduras
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور تانزانیا The philosophy of Orodism in Tanzania
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سوئیس The philosophy of Orodism in Switzerland
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور نپال The philosophy of Orodism in Nepal
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور تایلند The philosophy of Orodism in Thailand
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ایتالیا The philosophy of Orodism in Italy
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور گرجستان The philosophy of Orodism in Georgia
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آفریفای جنوبی The philosophy of Orodism in South Africa
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بلغارستان The philosophy of Orodism in Bulgaria
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کنیا The philosophy of Orodism in Kenya
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کامرون The philosophy of Orodism in Cameroon
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کره جنوبی The philosophy of Orodism in South Korea
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور نروژ The philosophy of Orodism in Norway
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور مکزیک The philosophy of Orodism in Mexico
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اندونزی The philosophy of Orodism in Indonesia
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در جمهوری آذربایجان The philosophy of Orodism in Azərbaycan
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور انگلیس The philosophy of Orodism in England
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور عراق The philosophy of Orodism in iraq
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آلمان The philosophy of Orodism in Germany
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور پورتوریکو The philosophy of Orodism in Puerto Rico
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور غنا The philosophy of Orodism in Ghana
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اسپانیا The philosophy of Orodism in Spain
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور فرانسه The philosophy of Orodism in France
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ترکیه The philosophy of Orodism in Turkey
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور روسیه The philosophy of Orodism in Russia
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بنگلادش The philosophy of Orodism in Bangladesh
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور پاکستان The philosophy of Orodism in Pakistan
- زندگینامه فیلسوف حکیم ارد بزرگ ( بنیانگذار فلسفه اُرُدیسم Orodism)
-
* «اگر انسانها در طول عمر خویش فعالیت مغزشان به اندازه یک میلیونیوم معدهشان بود، اکنون کره زمین تعریف دیگری داشت.» * «اگر واقعیات با نظر...
-
سياستمدار انسانها را به دو دسته تقسيم ميكند: ابزار و دشمن. يعني فقط يك طبقه را ميشناسند و آن هم دشمن است. فردریش نیچه بلند پروازی من ...

