۱۳۸۸ مرداد ۲۲, پنجشنبه

تارنگار عشق نامه مستان - سخنان حکیمانه قسمت پنجم

بايد از بدي كردن بيشتر بترسيم تا بدي ديدن. ابوالعلا



مهمتر از امنيت بيروني ما ، امنيت دروني ماست . هيچ ارتشي نمي تواند نا امني درون فرو ريخته مان را بهبود بخشد . تنها خود ما هستيم كه مي توانيم آن را سامان بخشيم . ارد بزرگ



آنجا كه طبيعت توقف مي كند هنر آغاز مي شود. ويل دورانت



آن چه هستي ، باش . نيچه



اگر ديگران را با زيباترين منشها و صفات بخوانيم چيزي از ارزش ما نمي كاهد بلكه او را دلگرم ساخته ايم آنگونه باشد كه ما مي گويم . ارد بزرگ



غير ممكن ها را انجام دادن نوعي لذت است . والت ديسني



انسانيت نيازمند حقيقت است . بيكن



صفات هر كس مربوط به محسنات و نقايص اخلاقي دوستان اوست. كارلايل



مرد بزرگ دير وعده مي دهد و زود انجام ميدهد . كنفوسيوس



كسي كه درد روشنگري و بازگويي تجربه را ندارد خود نيز زماني براي بهره از آن را نخواهد يافت . ارد بزرگ



بسياري از مردم ، گناه نارسائيهاي زندگي خود را به گردن وقايع و اتفاقات مي اندازند . در حالي كه آنچه زندگاني ما را شكل مي دهد، خود آن وقايع نيست، بلكه معنايي است كه به آن رويدادها مي دهيم . آنتوني رابينز



ارزيابي و پژوهش ما بر كار ديگران دو درس در پي دارد : نخست اينكه با دانش او آشنا مي شويم و دوم آنكه ما راه هاي تازه و درست را به او هديه خواهيم نمود . ارد بزرگ



زندگي هر يك از شما اين توانايي و قابليت را دارد كه عالي و فوق العاده باشد . هر يك از شما نيز اين توانايي و قابليت را در خود داريد كه از زندگي خود تا سرحد كمال لذت ببريد. كليد اين معما در زندگي همراه با عشق و شور زندگي نهفته است . باربارا دي آنجليس



انسان همچون رودخانه است ، هرچه عميقتر باشد آرام تر و متواضع تر است . منتسكيو



سربازان تنها نگاهبان مردم امروز كشور خويش نيستند آنها دستاوردهاي پيشينيان و سرمايه آيندگان را نيز پاس مي دارند . ارد بزرگ



مشكلات خود را بر ماسه ها بنويسيد و موفقيت هايتان را بر سنگ مرمر . پرمودا باترا



شجاعت مانندعشق از اميد تغذيه مي كند. بناپارت



چه بسيار آدميان ناداني كه مهرباني شايستگان را بر نمي تابند آنها در نهايت يا به بردگي تيزدندانان گرفتار آيند و يا چهره زشت تنهايي را آشكارا ببينند . ارد بزرگ



تعصب چشم هاي بينا را نابينا و گوش هاي شنوا را ناشنوا مي كند . ابوريحان ببِروني



كسي كه كوچكترين قسمت رازي را فاش كند بقيه آنرا هم نمي تواند حفظ كند . ريشتر



آنانكه پژوهش كرده اند تنها كمي به داشته هاي دروني خويش و رازهاي كيهاني آشنا شده اند و اين رويكرد نمي تواند دستاويزي براي كوچك شمردن ديگر كسان گردد چرا كه بسياري به اين رازها پي مي برند بي كوچكترين بررسي و پژوهشي، آنها با كار و همچنين نگرش در نمايه هاي هستي به بسياري از ناگفته ها پي مي برند . ارد بزرگ



يا چنان نماي كه هستي ،يا چنا باش كه مي نمايي . بايزيد بسطامي



كسي كه از هيچ چيز كوچكي خوشحال نمي شود ، هيچگاه خوشبخت نخواهد شد. اپيكور



تنها مبارزه با ناراستي ها به ما ارزش داده و هم زيستي با تباهي سرافكندگي به دنبال دارد . ارد بزرگ



هنگامي كه مصمم به عمل شديد ، بايد درهاي ترديد را كاملا مسدود كنيد. نيچه



سه چيز خيلي سخت است: فولاد ، الماس و خويشتن شناسي . فرانكلين



آنكه برنامه ها را از پايان به آغاز ، مورد ارزيابي قرار مي دهد به راستي در حال سرپوش گذاري بر روي چيزي است . ارد بزرگ



تنهايي در بهشت هم ارزش ندارد. دو سن پي ير



تربيت كودك را بايد بيست سال پيش از تولش آغاز كرد. ناپلئون



وقتي ناگهان رخداد مهمي از درون ديوان سالاري كشور به رسانه ها كشيده مي شود ، نكته بسيار مهم تري از ديد همگان پنهان مي گردد . ارد بزرگ



حتي ضرب المثل هاي كوتاه، بدنبال تجربه هاي طولاني ساخته شده اند. سروانتس



فهمِدن هميشه بهتر از آموختن است. لوبون



ارد بزرگ :
رسانه مي تواند

1- رسانه مي تواند در كوتاه مدت موجب شجاعت و يا ترس همگاني گردد .
2- رسانه مي تواند نشان دهنده فر و يا بيچاره گي يك كشور در گستره جهاني باشد .
3- رسانه مي تواند ذهن مردم را آرام و يا دگرگون و در هم بريزد .
4- رسانه مي تواند گزارش هاي دروغ و رويدادهاي غير مستند را هم در ميان اخبار درست به خورد آدميان دهد .
5- رسانه مي تواند با بستر سازي سياه ، موج هاي همگاني ايجاد نموده و براي كساني اسباب رشد يك شبه را فراهم سازد .
6- رسانه مي تواند اموري همانند مراسم هاي سنتي و يا بزم هاي همگاني را كاهش و يا گسترش دهد .
7- رسانه مي تواند در كوتاه مدت ابله ترين آدميان را روشنفكر و روشنفكران را خانه نشين بنمايد .
8- رسانه مي تواند ابزاري باشد براي همبستگي و يا جدايي طلبي در يك كشور .
9- رسانه مي تواند موجب افزايش آگاهي هاي شهروندي گردد .


رسانه نمي تواند

1- رسانه نمي تواند عشق و خواست هاي ميهني مردم را نابود و يا حتي سبك بشمارد .
2- رسانه نمي تواند براي هميشه اسطوره ها و بزرگان يك كشور را ناديده بگيرد .
3- رسانه نمي تواند در بلند مدت ، راستي حقيقتي را پنهان و دروغي را راست جلوه دهد .
4- رسانه نمي تواند براي هميشه آدمهاي ناشايست را شايسته جلوه دهد.
5- رسانه نمي تواند يك خواست همگاني را براي هميشه كم اهميت جلوه دهد .
6- رسانه نمي تواند خواهان پس رفت خواسته هاي مردمي باشد .
7- رسانه نمي تواند گريزگاهي براي سردمداران يك كشور به خاطر انجام ندادن درست كارهاي آنان باشد .
8- رسانه نمي تواند خشونت و بخشش بي اندازه از خزانه كشور را توجيه كند .
9- رسانه نمي تواند خودكامگي و پستي هيچ گروه و دسته ايي را پنهان سازد و سعي براي انجام آن رسوايي به بار مي آورد .



اگر مي خخواهي زياد عمر كني ، درجواني پير شو . مثل اسپانيايي



حكومت طلايي آنجاست كه نتوان قوانِن را با پول خريد. برنادشاو



كارهاي بزرگ تنها از مردان بزرگ ساخته است و مردان هنگامي بزرگ مي شوند كه بخواهند. شارل دوگل



ديگران خيلي زود بازخورد رفتار ما را نشان مي دهند . درستي و نادرستي كردارمان را در نگاه و سخن ديگران خواهيم يافت . ارد بزرگ



چون راه رفتن آموختم به دويدن پرداختم. نيچه



تو فقط امروز زنده نيستي ، فكر آينده هم باش مارسل آشارچ



آنكه براي بهروزي آدميان تلاش مي كند و راه درست را نشان مي دهد بارها و بارها مي زيد و تا ياد و سخنش جاريست او زاده مي شود و باز هم . ارد بزرگ



پيروزي واقعي جان آدمي، فكركردن است. هوگو



نگهداري ثروت به مراتب دشوار تراز كسب آن است. گوركي



افزايش ناگهاني مردم سبب كاهش ادب ،فرهنگ و فرهيختگي مي گردد آنهم از آن رو كه نسل و تبار پيش از آن نمي تواند بايستگيها و وظايف خويش را همچون آموزگار بدرستي انجام دهد . ارد بزرگ



آنكه را سخاوت است به شجاعت حاجت نيست . سعدي



استعداد هاي نهفته درون خود را كسف و شكوفا كنيد. آنتوني رابينز



زاد روز ما با تاري ناديدني به هزاران زاد روز ديگر گره خورده است ، مرگ هم زاد روزيست همانند زاده شدن كه بدرودي است به جهاني ديگر…ارد بزرگ



پشتكار، ارزشمندترين عامل شكل دهنده كيفيت زندگي است و حتي از استعداد نيز مهمتر است. آنتوني رابينز



به شكوه و اعجاز هستي و جهان پيرامون خود نگاهي بياندازيد. همه جا را غرق در زيبايي خواهيد ديد. اين زيبايي ها عشق درون شما را صدا مي زنند و فرا مي خوانند . شكوه و جلال جهان هستي را نظاره كنيد و شكوه و جلال خود را به ياد آوريد . هرگاه به خود اجازه دهيد تا هستي و آفرينش را با تمامي شكوه و عظمت آن حقيقتا نظاره كنيد، آن گاه به قطعيت اقتدار ، زيبايي و عشق و شور زندگي در خودتان پي خواهيد برد زيرا شما نيز بخشي از همين شكوه و عظمت هستيد. گويي آفريدگار هستي به شما مي گويد : من تو را دوست دارم . من عاشق تو هستم . به همين دليل اين همه زيبايي ها را براي تو آفريده ام . باربارا دي آنجليس



ميان اشك مرد و زن فاصله و بازه اي از آسمان تا زمين است . ارد بزرگ



اگر مي خواهي براي حال و آينده مفيد باشي از گذشته درس بگير. ناپلئون



حتي بدون آشنائي و انتظار هم مي توان يار ديگران بود. اسكار وايلد



در كنارمان دلبر هست و اگر نيست ، در سفر رسيدن به اويم . پس تنهاي وجود ندارد . ارد بزرگ



اگر از احساسات خود ناراضي هستيد مركز توجه خود و يا شيوه عملكرد خود را تغيير دهيد ، تا بلافاصله تغييري در عواطف تان ايجاد شود . آنتوني رابينز



انتخاب هاي شما همگي از سر عشق خواهند بود . باربارا دي آنجليس



آنكه مي گويد همه چيز خوب است و بدي وجود ندارد با كسي كه همه چيز را اهريمني مي پندارد تفاوتي ندارد . برآيند چنين افكار سخيفي به چاه نيستي گرفتار آمدن است تنها كساني خوبي را خوب مي بينند كه بدي و اهريمن را باور داشته باشند و از آن پرهيز كنند . ارد بزرگ



مشتاق باشيد كه زندگي را همانگونه كه هست ، بپذيريد. ويليام جيمز



بادها و امواج هميشه موافق ناخداي توانا جريان مي يابند. اي - گيبون



شاگرداني كه بدون نوآوري ! همواره سخن استاد خويش را تكرار مي كنند هيچگاه براي خود و استادشان فر و شكوهي ، ارمغان نمي آورند . ارد بزرگ



تجربه بالاتر از علم است . ابوعلي سينا



در درون هر يك از ما منابع نيروي عظيمي به وديعه نهاده شده است كه مي تواند ما رابه كليه آرزوهاي خود و حتي به چيزي بيش از آن برساند. آنتوني رابينز



هنر خوراك روان و هنرمند آفريننده آن است . بارگاه هنر با هيچ جايگاهي درخور ارزيابي نيست . ارد بزرگ



اين همان عشق است كه شما را در طي طريق به سوي خودكاوي و خود شناسي يك دم تنها نمي گذارد ، آن هم هنگامي كه نمي دانيد به كدامين سو روانيد و در پي كدامين گم گشته ايد . باربارا دي آنجليس



محترم بودن ، نتيجه يك عمر لياقت اندوختن است . مادام دامير



ناراستي ها پيشاپيش رو به مرگ و نيستي اند مگر آنكه ما آنها را در انديشه و روان خويش زنده نگاه داريم !. ارد بزرگ



كوشش اولين وظيفه انسان است . گوته



اگر مردم مرا نشناسند غصه نخواهم خورد ولي من اگر مردم را نشناسم افسرده خواهم شد. كنفوسيوس



رضايت وجدان بالاترين مرتبه است . ژول سيمون



هر چه بلند پروازتر باشيد تپش دلتان كمتر خواهد شد . فشار و دردهاي روانيتان نيز . ارد بزرگ



رمز آزاد كردن نيروهاي واقعي آن است كه هدفهاي هيجان آوري براي خود قرار دهيد كه حقيقتاٌ نيروي خلاقه را در شما زنده كند و محرك شور و شوق باشد. آنتوني رابينز



عاشق هر كه هستيد ، با وفاداري به او عشق بورزيد . باربارا دي آنجليس



ستيزه جويان ، كشته انديشه هاي پليد خويش خواهند شد . ارد بزرگ



پس از بررسي همه واقعيت ها تصميم بگيريد . هاوكز



هيچ چيز مثل احسان ، انسان را سير نمي كند . ارسطو



مردي كه همسرش را به درشتي بيرون مي كند ، به اشك به دنبالش خواهد دويد . ارد بزرگ



جسجو كنيد و هميشه در حستجو باشيد . تولستوي



مهرباني مانند بذر گندم كاشتن است كه بعد افزايش مي يابد. مثل افريقائي



راز اندوختن خرد ، يكرنگي است و بخشش . ارد بزرگ



هرچه بيشتر فكر مي كنيم ، بهتر مي فهميم كه هيچ نمي دانيم. ماري ولتر



تنها راه به وجود آوردن تغييرات مستمر در زندگي داشتن يك هدف دراز مدت است آنتوني رابينز



خودبيني ، خواستگاهش درون است و آدمي را شيفته خويش مي سازد ، وارون بر اين خواستگاه افتادگي پيرامون ماست ، كه همگان را به سوي ما مي كشاند . ارد بزرگ



خود را به هوس نزريك مكن كه خرد را از تو روي بر مي تابد. بزرگمهر



بسياري از ما (بد حال) بودن را طبيعي مي دانيم ، اما براي خوشحال بودن بايد دليلي داشته باشيم. اما شما براي احساس خوشحالي به هيچ بهانه اي نياز نداريد.مي توانيد هم اكنون تصميم بگيريد كه خوشحال باشيد ، به اين دليل ساده كه زنده ايد ، به اين دليل كه چنين مي خواهيد . لزومي ندارد كه منتظر چيزي يا كسي باشيد! . آنتوني رابينز



اگر بر ساماندهي نيروهاي خود توانا نباشيم ، ديگران سرنوشتمان را مي سازند . ارد بزرگ



هرگز اجازه ندهيد ترس شما را به " بي تفاوتي " سوق دهد . باربارا دي آنجليس



فقط مرد عاقل ، ثروتمند واقعي است. مثل اسپانيائي



اگر شناخت زن و مرد نسبت به ويژگي هاي دروني و بيروني يكديگر بيشتر گردد كمتر دچار گسست مي شوند . ارد بزرگ



از پشت عينك طلا ديدگان درخشش ندارند. آناتول فرانس



برخي كتب را بايد چشيد، بعضي را بايد بلعيد و قليلي را بايد جويد و هضم كرد. فرانسيس بيكن



گزينش مي تواند درست و يا نادرست باشد ، گزينش گري يك هنر است . بهره بردن از تجربه هاي ديگران مي تواند به گزينش راه درست كمك كند . ارد بزرگ



كارنه فقط هزينه زندگي را تأمين مي كند، بلكه زندگي كردن را هم به انسان مي آموزد. هنري فورد



مهرباني حكمت است و هيچكس نيست كه در زندگاني بدان نياز نداشته باشدو بايد آنرا بياموزد. بايلي



كسي كه چند آرزوي درهم ورهم دارد به هيچ كدام از آنها نمي رسد مگر آنكه با ارزشترين آنها را انتخاب كند و آن را هدف نهايي خويش سازد . ارد بزرگ



طوري زندگي كنيد كه دائماٌ احساس لذت فراوان كنيد و كمتر دچار رنج شويد . آنتوني رابينز



عشق واقعي از روح شما نشات مي گيرد اين نوع از عشق ناب هنگامي كه خود را در دل و جان ديگري مي يابيد شكل مي گيرد و پيوند اعجاز گونه اين دو را به جشن و سرور مي نشيند . باربارا دي آنجليس



عيب جامعه اين است كه همه دلشان مي خواهد آدم مهمي باشندوهيچ كس نمي خواهد فرد مفيدي باشد. چرچيل



آينده جوانان را از روي خواسته ها ، و گفتار ساده اشان ، مي توان پي برد . نپنداريم كه ميزان دارايي و يا امكانات ، دليلي بر پيروزي و يا شكست آنهاست ، مهم خواسته و آرزوي آنهاست . ارد بزرگ



اشخاصي كه نمي توانند ديگران را ببخشند، پلهائي را كه بايد از آن عبور كنند، خراب مي نمايند . هربرت اسپنسر



زندگي بسيار مسحور كننده است فقط بايد با عينك مناسبي به آن نگريست. دوما



دوست داشتن انسان‌ها به معناي دوست داشتن خود به اندازه ي ديگري است. اسكات پك



توان آدميان را، با آرزوهايشان مي شود سنجيد . ارد بزرگ



در دنياكساني موفق مي شوند كه به انتظار ديگران ننشينند و همه چيز را از حود بخواهند . شيلر


ماخذ : http://razeoshagh.blogfa.com/post-16.aspx

جملاتی بسیار زیبا از ارد بزرگ

ارد بزرگ - Orod Bozorg - Great Orod

آدمها را آنگونه بخواهیم که هستند نه آنگونه که می خواهیم.
کسی که آدم پیش رویش را آنگونه که هست نمی بیند خیلی زود به مرز جدایی می رسد.
آنکه دیگران را ابزار پرش خویش می سازد، خیلی زود تنها خواهد ماند.
نگارنده و سخنگویی که دیگران را کوچک و خوار می نامد، خود چیزی برای نمایش و بروز ندارد.
بد اندیشان و بد کرداران خیلی زود در آتش افکار و کردار اشتباهشان خواهند سوخت.
ره آورد گفتگو با نادان دو چیز است: نخست از دست دادن بخشی از عمر و دیگری گرفتار شدن، به افکار پوچ و بی ارزش.
نادانی، خودخواهی به بار می آورد.
آنان که همیشه در آرامش هستند لاابالی ترین آدمهایند.
آرامش اگر همیشگی باشد سستی و پلشتی در پی دارد.
جایی که شمشیر است آرامش نیست.
نرمدلی و نرمش منش آدمی است و سنگدلی و سختسری منش اهریمن.
نرمدلی و نرمش منش آدمی است و سنگدلی و سختسری منش اهریمن.
نادانی، خودخواهی به بار می آورد.
خموشی در برابر بدگویی از دوستان، گونه ای دشمنی است.
وزن یک تهمت، سنگین تر از هزار هزار دشنام است.
نمی توان امید داشت، که آدم های کوچک رازهای بزرگ را نگاه دارند.
اگر می‌خواهی کسی را بزرگ کنی، پیوسته از او به دشمنی یاد کن.
برای ربودن دل آدمیان باید بر هم پیشی گرفت و این زیباترین آورد زندگی است.
آدمیانی که با دیگران روراست نیستند با خود نیز بدین گونه اند.
تا چیزی از دست ندهی چیز دیگری بدست نخواهی آورد این یک هنجار همیشگی است.
ارد بزرگ

اگر دشمنت با روی خوش نزدیکت شد، در برابرش خموش باش و تنهایش بگذار.
پرسش روشن شاگرد از پاسخ استاد ارزشمندتر است.
پوزش خواستن از پس اشتباه، زیباست حتی اگر از یک کودک باشد.
دیدگاه خوب مردم، بهترین پشتیبان برگزیدگان است.
خودت را بشناس اما به آن مبال.
با فریب شاید بتوان چیزی بدست آورد اما در نهایت همان دستاورد مایه تباهی خواهد بود.
دشمن ابزار نابود ساختن آدمی را، در درون سرای او جستجو می کند.
اگر جانت در خطر بود بجای پنهان شدن بکوش همگان را از گرفتاری خویش آگاه سازی.
هر اندازه به دیگران ارج بگزاریم، گرامی و بزرگ خواهیم شد.
همواره تنهایی، توانایی به بار می آورد.
آدمهای ماندگار به چیزی جز آرمان نمی‌اندیشند.
خویشتن و مردم را هنگامی می شناسی، که تنها شوی.
هیچ گاه برای آغاز دیر نیست، همین بس که به خود بگویم این بار کار ناتمام را پایان می دهم.

ماخذ :
http://quotes.bihamtaa.com/author/orod
http://quotes.bihamtaa.com/author/orod/page/2

جملاتی بسیار زیبا از ارد بزرگ

ارد بزرگ - Orod Bozorg - Great Orod

آدمها را آنگونه بخواهیم که هستند نه آنگونه که می خواهیم.
کسی که آدم پیش رویش را آنگونه که هست نمی بیند خیلی زود به مرز جدایی می رسد.
آنکه دیگران را ابزار پرش خویش می سازد، خیلی زود تنها خواهد ماند.
نگارنده و سخنگویی که دیگران را کوچک و خوار می نامد، خود چیزی برای نمایش و بروز ندارد.
بد اندیشان و بد کرداران خیلی زود در آتش افکار و کردار اشتباهشان خواهند سوخت.
ره آورد گفتگو با نادان دو چیز است: نخست از دست دادن بخشی از عمر و دیگری گرفتار شدن، به افکار پوچ و بی ارزش.
نادانی، خودخواهی به بار می آورد.
آنان که همیشه در آرامش هستند لاابالی ترین آدمهایند.
آرامش اگر همیشگی باشد سستی و پلشتی در پی دارد.
جایی که شمشیر است آرامش نیست.
نرمدلی و نرمش منش آدمی است و سنگدلی و سختسری منش اهریمن.
نرمدلی و نرمش منش آدمی است و سنگدلی و سختسری منش اهریمن.
نادانی، خودخواهی به بار می آورد.
خموشی در برابر بدگویی از دوستان، گونه ای دشمنی است.
وزن یک تهمت، سنگین تر از هزار هزار دشنام است.
نمی توان امید داشت، که آدم های کوچک رازهای بزرگ را نگاه دارند.
اگر می‌خواهی کسی را بزرگ کنی، پیوسته از او به دشمنی یاد کن.
برای ربودن دل آدمیان باید بر هم پیشی گرفت و این زیباترین آورد زندگی است.
آدمیانی که با دیگران روراست نیستند با خود نیز بدین گونه اند.
تا چیزی از دست ندهی چیز دیگری بدست نخواهی آورد این یک هنجار همیشگی است.
ارد بزرگ

اگر دشمنت با روی خوش نزدیکت شد، در برابرش خموش باش و تنهایش بگذار.
پرسش روشن شاگرد از پاسخ استاد ارزشمندتر است.
پوزش خواستن از پس اشتباه، زیباست حتی اگر از یک کودک باشد.
دیدگاه خوب مردم، بهترین پشتیبان برگزیدگان است.
خودت را بشناس اما به آن مبال.
با فریب شاید بتوان چیزی بدست آورد اما در نهایت همان دستاورد مایه تباهی خواهد بود.
دشمن ابزار نابود ساختن آدمی را، در درون سرای او جستجو می کند.
اگر جانت در خطر بود بجای پنهان شدن بکوش همگان را از گرفتاری خویش آگاه سازی.
هر اندازه به دیگران ارج بگزاریم، گرامی و بزرگ خواهیم شد.
همواره تنهایی، توانایی به بار می آورد.
آدمهای ماندگار به چیزی جز آرمان نمی‌اندیشند.
خویشتن و مردم را هنگامی می شناسی، که تنها شوی.
هیچ گاه برای آغاز دیر نیست، همین بس که به خود بگویم این بار کار ناتمام را پایان می دهم.

منبع :
http://quotes.bihamtaa.com/author/orod
http://quotes.bihamtaa.com/author/orod/page/2

ماخذ : http://asan.blogsky.com/1388/05/23/post-138/

جملاتی بسیار زیبا از ارد بزرگ

ارد بزرگ - Orod Bozorg - Great Orod

آدمها را آنگونه بخواهیم که هستند نه آنگونه که می خواهیم.
کسی که آدم پیش رویش را آنگونه که هست نمی بیند خیلی زود به مرز جدایی می رسد.
آنکه دیگران را ابزار پرش خویش می سازد، خیلی زود تنها خواهد ماند.
نگارنده و سخنگویی که دیگران را کوچک و خوار می نامد، خود چیزی برای نمایش و بروز ندارد.
بد اندیشان و بد کرداران خیلی زود در آتش افکار و کردار اشتباهشان خواهند سوخت.
ره آورد گفتگو با نادان دو چیز است: نخست از دست دادن بخشی از عمر و دیگری گرفتار شدن، به افکار پوچ و بی ارزش.
نادانی، خودخواهی به بار می آورد.
آنان که همیشه در آرامش هستند لاابالی ترین آدمهایند.
آرامش اگر همیشگی باشد سستی و پلشتی در پی دارد.
جایی که شمشیر است آرامش نیست.
نرمدلی و نرمش منش آدمی است و سنگدلی و سختسری منش اهریمن.
نرمدلی و نرمش منش آدمی است و سنگدلی و سختسری منش اهریمن.
نادانی، خودخواهی به بار می آورد.
خموشی در برابر بدگویی از دوستان، گونه ای دشمنی است.
وزن یک تهمت، سنگین تر از هزار هزار دشنام است.
نمی توان امید داشت، که آدم های کوچک رازهای بزرگ را نگاه دارند.
اگر می‌خواهی کسی را بزرگ کنی، پیوسته از او به دشمنی یاد کن.
برای ربودن دل آدمیان باید بر هم پیشی گرفت و این زیباترین آورد زندگی است.
آدمیانی که با دیگران روراست نیستند با خود نیز بدین گونه اند.
تا چیزی از دست ندهی چیز دیگری بدست نخواهی آورد این یک هنجار همیشگی است.
ارد بزرگ

اگر دشمنت با روی خوش نزدیکت شد، در برابرش خموش باش و تنهایش بگذار.
پرسش روشن شاگرد از پاسخ استاد ارزشمندتر است.
پوزش خواستن از پس اشتباه، زیباست حتی اگر از یک کودک باشد.
دیدگاه خوب مردم، بهترین پشتیبان برگزیدگان است.
خودت را بشناس اما به آن مبال.
با فریب شاید بتوان چیزی بدست آورد اما در نهایت همان دستاورد مایه تباهی خواهد بود.
دشمن ابزار نابود ساختن آدمی را، در درون سرای او جستجو می کند.
اگر جانت در خطر بود بجای پنهان شدن بکوش همگان را از گرفتاری خویش آگاه سازی.
هر اندازه به دیگران ارج بگزاریم، گرامی و بزرگ خواهیم شد.
همواره تنهایی، توانایی به بار می آورد.
آدمهای ماندگار به چیزی جز آرمان نمی‌اندیشند.
خویشتن و مردم را هنگامی می شناسی، که تنها شوی.
هیچ گاه برای آغاز دیر نیست، همین بس که به خود بگویم این بار کار ناتمام را پایان می دهم.

منبع :
http://quotes.bihamtaa.com/author/orod
http://quotes.bihamtaa.com/author/orod/page/2

ماخذ : http://asan.blogsky.com/1388/05/23/post-138/

نگاهی به زیبائی شناسی ادبیات از دید هانری برگشن بنوشته آقای مهدی عاطف راد/منخب فرزانه شیدا

مهدی عاطف راد:

نگاهی به زیبایی شناسی ادبیات از دید هانری برگسن
__________________________________

هانری لویی برگسن فیلسوف شهود گرای فرانسوی در اواخر سده نوزدهم
و نیمه نخست سده بیستم، در اثر مشهورش "پژوهش در باره بخشندگان مستقیم
خودآگاهی" که در ایران با عنوان "زمان و اراده آزاد" ترجمه شده، و
در فصل نخست آن، با عنوان "شدت حالات نفسانی"،
به موضوع های گوناگونی از قبیل احساسات، عاطفه ها، هیجانات و مراتب آن ها
و کمی بودن یا کیفی بودن مفهوم شدت و ضعف
در آن ها و دلایل این شدت و ضعف پرداخته، و در میان بحث هایی که مطرح کرده
به موضوع احساسات هنری و درک زیباییدر هنر و ادبیات و تفاوتش با زیبایی طبیعی
نیز توجه کرده است.

متن زیر نگاهی ست به زیبایی شناسی ادبیات از دیدگاه فلسفه برگسن
و بر مبنای تعمیم ایده های پردازش یافته او در این کتاب از هنر به طور عام، بر ادبیات به طور خاص.

سرچشمه زیبایی در ادبیات رام ساختن است
و مهار کردن جنبش های بیرونی و درونی جهان و انسان،
این رام ساختن و مهار کردن جنبش های سرکش،

ایجاد نوعی آرامش روانی می کند که لذت بخش و مطلوب است،

و همین لذت بخشی و مطلوبیت یک متن ادبی است که آن را در نظر ما زیبا و دلارا
جلوه می دهد و ما با خوانش آن احساس زیبایی می کنیم.

در هر متن ادبی جنبش هایی احساس زیبایی می آفرینند که نرم پو هستند
و راه را برای جنبش های دیگر هموار می کنند و ما را به یافتن مرتبه ای بالاتر
از روانی در حرکت و نرمش در پویش رهنمون می شوند.
این روانی و نرمش در پویایی یک متن ادبی به ما این امکان را می دهد که با مشاهده
وضعیت حال جنبش های درون متنی، وضعیت حرکت آتی آن را پیش بینی و از پیش مجسم کنیم.
اگر جهش های ناگهانی در متن ادبی و حرکات ناهنجار بی قاعده، نه تنها ایجاد احساس زیبایی نمی کنند،
بلکه، بر عکس، زشت و زمخت به نظر می رسند، از این روست که مستقل و خودبسنده هستند،
و از جنبش هایی که در پی آن ها خواهند آمد خبر نمی دهند، به همین دلیل ایجاد حالت انتظار و کشش
نمی کنند.
این حرکت های سترون درون متنی آثار ادبی که نه گذشته ای دارند، نه تاریخچه ای و نه آینده ای،
نه معلوم است از کجا و چرا پدید آمده اند، نه روشن است که به کجا می روند و چه می شوند،
نه از چیزی زاده می شوند، یا معلوم است که از چه چیزی زاده شده اند، نه چیزی را بار می آورند
و می زایند، همانند شهابی ثاقب، به طرزی ناگهانی حادث می شوند و به طور ناگهانی می میرند،
نمی توانند ایجاد احساس زیبایی ماندگار و اصیل کنند.

اگر مسیر های خمیده و کمانی شکل در پویش ادبی زیبا تر و شکیل تر از مسیر های تشکیل یافته
از خطوط شکسته با زیگزاگ ها و گوشه های تند ناگهانی هستند، از این روست که امتداد خمیده
در هر لحظه به طور پیوسته و تدریجی مسیر خود را تغییر می دهد و هر مسیر تازه از دل مسیر
پیشین زاده می شود و فرزند اوست. به همین دلیل مخاطبی که در این مسیر پیش می رود،
در هر لحظه کم و بیش آگاه است که انتظار چه چیز را دارد می کشد، یا باید بکشد،
و منتظر تولد چه موجودی باید باشد. این انتظار و آگاهی، که به یک بازی "پنهانش و پیدایش
"- قایم موشک بازی- شبیه است، به شرکت کننده در بازی احساس لذت و رضایت خاطر می بخشد،
چه موفق به پیدا کردن آنچه در دل متن ادبی نهان شده، بشود- یعنی پیش بینی اش از مسیر آینده
درست در آید و انتظارش به ثمر برسد- چه موفق نشود، در هر دو حالت، نوعی حالت هول و ولا
در او ایجاد می شود که هم کشش زاست و هم تنش زا، و ترکیب این دو فرایند متضاد است که به
او لذت می بخشد و همین لذت سرچشمه احساس زیبایی در اوست. بنابراین ادراک روانی و نرمش
جنبش و سیالیت حرکت در متن ادبی، لذت رام کردن گردش زمان و به چنگ آوردن آینده در حال
را ایجاد می کند.

هنگامی که حرکت های متن ادبی موزون می شوند و بر مبنای آهنگی خاص و روندی موج وار
و موزون پیش می روند، در ما انتظاری خاص پدید می آورند که تشویش آفرین و تنش زاست،
و به ما قدرت پیش بینی و تجسم پیش از وقوع رویدادها را می بخشند که جذاب و کشش زاست ،
و ما را به این باور می رسانند که حرکت ها و جنبش های متن ادبی را مهار و رام کرده ایم و دهانه ی
این توسن سرکش و نافرمان را در دست نیروی تخیل و تصور خویش،
و در نتیجه در دست نیروی اراده و قدرت خویش داریم.
این احساس توانمندی از اینجا حاصل می شود که چون امتداد و جهت حرکت آتی متن ادبی
و مسیر پیشرفت آن را حدس می زنیم و پیش بینی می کنیم، هنگامی که به آن مسیر می رود
و پیش بینی ما به حقیقت می پیوندد، گویی متن از ما فرمان برده است و مقهور قدرت اراده
ما بوده است، و این احساس قهاریت و قدرتمندی ما را ارضا می کند و در ما ایجاد رضایت خاطر
و لذت می کند و از این لذت است که احساس زیبایی می کنیم.
توازن و تناسب بین انتظارات و پیش بین های ما و متن ادبی نوعی رابطه برقرار می کند
که خوشایند و لذت بخش است. این ارتباط از طریق ریسمان های بسیار زیاد و نازک نامشهود
پدید می آید، که با آن متن ادبی را، همچون عروسکی تخیلی، تابع اراده و اختیار ما می کند،
و اگر به دلیلی، در لحظه ای، متن از حرکت بایستد، دست ما نمی تواند از حرکت خودداری کند،
و بی صبرانه تلاش می کند که عروسک تخیلی خویش را به حرکت در آورد و آن را به پیروی
از حرکات خود وادار کند، و دگر باره آن را به جای حقیقی خود باز گرداند و در قلب این جنبشی
که سرچشمه آن در تصرف کامل فکر و اراده ماست، جای دهد. و اگر تمام تلاش های ما ناکام بماند
و عروسک تخیلی متن ادبی، لجوجانه و سرسختانه، از حرکات دست ما سر پیچی کند،
یا حرکتش سمت و سویی مخالف و متنافر با حرکت دست ما پیدا کند، در دست ما سکته ای ایجاد می کند
که موجد احساس آشفتگی، اغتشاش و پریشانی است، و این آشفتگی بدآیند ما را منزجر می کند.
بدین سان حرکت منظم هدفمند قابل پیش بینی، و جنبش موزون در متن ادبی موجد حس همنوایی
بین ما و متن است، و از این حس همنوایی احساس زیبایی آفریده می شود.

این همنوایی افسونگر از طریق وابستگی اش با همدلی اخلاقی، که تصور آن را زیرکانه القا می کند،
به ما لذتی می بخشد که آن را لذت ادبی می نامیم. این عنصر که عناصر دیگر، پس از این که آن را
تا حدی به خود راه دادند، در درونش مستهلک می شوند، جاذبه مقاومت ناپذیر زیبایی را تبیین می کند.
سخت است فهم این موضوع که چرا این عنصر که چیزی نیست جز صرفه جویی در کوشش و کشش،
آن گونه که اسپنسر معتقد است، قادر به آفریدن چنین لذتی است. برای فهم این موضوع باید بپذیریم که در
هر متن ادبی که آن را زیبا می یابیم، می توانیم، افزون بر سبکی که نشانه حرکت متن، و راستا و جهت
پویش آن، و روانی و سیالیت هدفمندش است، اشاراتی از یک جنبش به سوی خود، از یک همنوایی توان مند و
درشرف تکوین، از یک سرچشمه درونی پویش که با سرچشمه جنبش در متن ادبی پیوندی نادیدنی
و ناگسستنی دارد، کشف کنیم. این همنوایی سیال که پیوسته آماده برای عرضه خویشتن است،
عین ماهیت زیبایی ادبی در عالی ترین شکل تجلی آن است

-آدمی آن است که خود باور دارد و آن کسی میشود که خود میخواهد بشود .
-درباور خویش هرگونه خود را ببینی همان نیز خواهی بود
-تا خود را باور نکنی کسی به باور تو برنخواهد خواست
-تا گامی برنداری قدمی بجلو نخواهی رفت!!!
- زمانی که خود را دوست بداری وبخوداحترام بگذاری دیگران نیز ترا دوست داشته
بتو احترام خواهند گذاشت.
پیشرفت خود بخواه و باور کن میتوانی پیشرفت کنی وچنین نیز خواهد شد.
ایا به معنای واقعی دعا فکر کرده اید دعا در درجه اول تخلیه روحی آدمی ست
از غم در درجه دوم تقاضائی ست که بسوی کائنات فرستاده میشود وکائنات موظف به
انجام آن میگردند
وخداوند نیز میگوید هرچه میخواهی زمن طلب کن وبر زبان بیاور
وزمانی که چنین کنی نیز درون ناخود اگاه تو انرا باور کرده
امید ی که بر شنیدن خداوند میبندی خود راهگشای راه تو خواهد بود
پس بخواه بگو دعا کن ودرباور خویش باور کن که
هرچه هست بدست خواهی اوردهرچه!و....
بسیارند کلمات وجملاتی از بزرگان که درتعریف معنائی جز این ندارد
که خود را خوشبختی خود را وموفقیت خود را درهرکجا که ایستاده ای
باور کن
ومطمئن باش فردا از امروز نیز بهتر خواهی بودموفق وشادمان باشید
منتخب : فرزانه شیدا

تر جمه متنی از کهکشان ( زبان نروژی-فارسی)نوری از قلبی سرخ وغبارآلوده و نورانی:

نوری از قلبی سرخ وغبارآلوده و نورانی:

ترجمه نروژی /فارسی

همراه با شعری بر اساس این عکس از : فــرزانه شــیدا

Farzaneh Sheida

Hverdag kommer det et nytt bilde fra vårt
fantastiske

univers sammen med en kort forklaring av en

profesjonell astronom

آدرس عکس در صورت مشاهده نشدن:
http://www.vitnytt.no/getfile.php/353528.721.fpdsdcypat/500x400/353528.jpg


Lys fra hjerte
"
نوری از یک قلب سرخ وآتشین

نوری از قلبی غبارآلوده و نورانی:
Lys fra hjertetåken Opphavsrett:

تعریف : Forklaring
Hva driver Hjertetåken? Den store emisjonståken
kalt
IC 1805 ser i sin helhet ut som et menneskehjerte.
Tåken lyser klart i rødt, lys avgitt av dens mest
markante element:
hydrogen.
Den røde gløden og de store formene er
alle skapt av en liten gruppe stjerner nær
tåkens sentrum. Et nærbilde over rundt 30 lysår
inneholder mange av stjernene
som
vises over Denne
åpne stjernehopen inneholder noen få
lyssterke stjerner som har nesten 50 ganger
så stor masse
som vår egen sol, mange lyssvake
stjerner på bare en brøkdel av vår sols
masse og en
manglende mikrokvasar
som ble kastet ut for millioner av år siden.
Hjertetåken befinner seg rundt 7500 lysår unna, nær
konstellasjonen Cassiopeia.
قلبی سرخ و آتشین (منبع گوگل)

. fpdsdcypat/500x400/353528.jpg&imgrefurl=


http://www.vitnytt.no/2006-oktober-03-lys-fra
hjertetaaken.374943-37617.html&h=333&w=500&sz=54&hl=
no&start=140&tbnid=9pe64M6PwSpA0M:&tbnh=87&tbnw=
130&prev=/images%3Fq%3Dlys
%26start%3D126%26gbv%3D2%26ndsp%3D18%26
svnum%3D10%26hl%3Dno%26sa%3DN
با سلام خدمت علاقمندان به کهکشان وستارگان
وشعر وادب
ترجمه ای به زبان ساده از مقاله ای به زبان نروژی به زبان شیرین فارسی

که امید است مورد قبول همگان قراربگیرد.ف.شیدا-f.sheida


ترجمه : (منبع: گـوگل)

* کشفی دیگر از کهـکشان:*
___________________________

هرروز عکسی جدید از کهکشان زیبای ما کشف میشود همراه

با یک معرفه وتعریف نامه از یک ستاره شناس .
این عکس نیز کشفی است ازاآقای مت راسل:

مت راسل :
Matt Russell
ونام متن: نوری از قلبی غبارآلوده و نورانی
چگونه این قلب سرخ آتشین درست شده است؟
_____________________________________:

این مدار نوری
IC 1805 نامیده میشود و کاملا همانند قلب آدمی
بنظر میرسد در رنگی سرخ وآتشین و منیع اصلی این نو غباری
از هیدروژن می باشد.

این مدار نورانی ۳۰ میلیون سال نوری از ما دور است و سرشار
از ستارگان بسیار می باشد که بعضی از آنها
که درخشان تر دیده میشوند .
پنجاه برابر از انداره خورشید مابزرگتر می باشد که بعلت
دور بودن اینگونه دیده میشوند .
و صرفنظر از آن هزاران ستاره کم نور دیگر نیز در
این دریای ستارگان
وجود دارند که در اندازه ای تقریبی نصف خورشید ما می باشند !
گذشته از آن هزاران ذرات کوچک نوری دیگر
از جمله ستارگانی هستند که میلیونها سال پیش از این مدار نوری
به بیرون انداخته شده اند
و ما تنها انشعابی از نور آنر ا در این دریای پر ستاره می بینیم .
این قلب درخشان سرخ در حدود۷۵۰۰ سال است که در کهکشان ما وجود دارد
ودر نزدیکی مدار نوری:

konstellasjonen Cassiopeia (کاسی أوُپیا)
قرار دارد.

پایان !
_________________________________

شادی ولبخند وخنده رو در زندگی فراموش نکنید!!
و به گفته بزرگان تاریخ:
*( انسان بهتر است در پیری با تنی سالم و روح و قلبی جوان بمیرد!
تا در جوانی با قلبی پیرو تنی فرسوده!) *
در رابطه با من هم , اگر خنده ها وشادیهای روزانه رو ازم بگیرن
زندگی برای من به معنای یک (صفر بزرگ ) خواهد بود !
ودیگر ارزش زندگی نخواهد داشت

واقعا چه سودی داره زندگی بدون لذت لبخند ها وخنده هاا؟!!!!

*وباز به گفته بزرگان:
(این نظر شخصی من است : شاد بودن مهمترین
کاری ست که یک انسان می تواند انجام دهد!!! ) (از:تیرین لیسه)
************************************
ودر نهایت شعری رو در حال حاضر در وصف این قلب آتشین

برای دوستداران شعر مینویسم:

قلب آتشین من :

آسمان را بنگر... قلب من در آنجاست!!
رنگ آن خون آلود..در میان آتش!
رنگ زیبای محبت با عشق!
رنگ زیبای دل یک عاشق!
آسمان را بنگر
به کجا می نگری ؟؟؟ ....آسمان را بنگر!!!
دل من در آنجاست!!!!
تو ولی... روی زمین در پی آن میگردی!!!

دل من اینجا نیست ...نه دگر روی زمین
نه دگر با همه غمهائی که... بر دل خاک وزمین
...چون هر آن ذره شن ...پاشیده ست
آسمان را بنگر
که دلم رفته به آن بالاها

و اگر ...می سوزد... از غم دوری توست
از غم و دوری ها...!!!
و دگر خسته وغمناک بجا مانده دلم
خسته از درد زمین... خسته از درد بشر
خسته از دوری ها...خسته از دوری ها!!!
و تو هم.....و تو هم بال وپرت را بگشا
پربکش سوی همان آبی زیبای بزرگ
ومرا هم دریاب
که به چشم دل خود منتظرم!
تا ابد تا همه ی فرداها
تاابد تا همه ی فرداها
با همه دیده ی دل منتظرم!!!
انتظار تلخی ست!!! انتظار تلخی ست!!!
پروبالی بگــــشا
وتو هم نیز بــــیا
وتو هم نیز بیـــــا

به قلم: فرزانه شیدا شهریور- 1386
و جهت دانلود:________________:

شعر قلب آتشین من : سروده فــرزانه شــیدا

( دکلمه از: اقای مهدی لقمانی/وبلاگ دفتر عشق)

پژواک اندیشه در فراسوی مرزها

  تاریخ بشر، داستان مبارزه بی‌پایان برای آزادی، عدالت و معناست. در این مسیر، گاهی یک اندیشه، یک فلسفه، می‌تواند مرزهای جغرافیایی و فرهنگی ر...

بازتاب فلسفه اُرُدیسم در سراسر جهان