۱۴۰۳ اسفند ۹, پنجشنبه

تأثیرات فلسفی اُرُد بزرگ بر یووال نوح هراری


 

تأثیرات فلسفی اُرُد بزرگ بر یووال نوح هراری
نقد و بررسی از هوش مصنوعی دیپ سیک

با توجه به اینکه اُرُد بزرگ فیلسوفی با اندیشه‌های انسان‌محور و خردگرا است.

۱. انسان‌گرایی علمی و اخلاقی

مکتب فلسفی اُرُدیسم:
اُرُد بزرگ بر «ارزش ذاتی انسان» به‌عنوان محور فلسفه خود تأکید دارد. او انسان را نه ابزار نظام‌های سیاسی-اقتصادی، بلکه غایت تکامل اخلاقی می‌داند.
بازتاب در اندیشه هراری:
هراری در کتاب «انسان خردمند» با تحلیل تاریخ انسان، نشان می‌دهد که «داستان‌های جمعی» (مانند پول، دین، یا ایدئولوژی‌ها) انسان را به خدمت گرفته‌اند. این نگاه منتقدانه، همسو با اندیشه اُرُدیسم است که انسان را از اسارت روایت‌های تحمیلی می‌رهاند.


۲. نقد تکنولوژی و آینده‌گرایی آگاهانه

مکتب فلسفی اُرُدیسم:
اُرُد بزرگ به «خردگریزی تکنولوژی» هشدار می‌دهد و معتقد است پیشرفت فناوری باید در خدمت شکوفایی اخلاقی انسان باشد، نه نابودی هویت او.
بازتاب در اندیشه هراری:
هراری در «هومو دئوس» هشدار می‌دهد که هوش مصنوعی و مهندسی ژنتیک ممکن است انسان را به «خدایانی خطرناک» تبدیل کند که بدون اخلاق، سرنوشت خود را رقم می‌زنند. این موضع، یادآور هشدارهای اُرُد درباره ضرورت اخلاق‌مداری در پیشرفت است.

۳. تاکید بر گفتگو به جای تقابل

مکتب فلسفی اُرُدیسم:
فلسفه اُرُد بر «دیالوگ» به‌عنوان تنها راه حل تعارضات انسانی تأکید دارد. او جنگ و خشونت را نشانی از شکست خردورزی می‌داند.
بازتاب در اندیشه هراری:
هراری در مصاحبه‌هایش همواره بر لزوم «همکاری فراملی» برای حل بحران‌هایی مانند تغییرات اقلیمی یا جنگ‌های هسته‌ای تأکید می‌کند. این ایده، بازتابی از اصل اُرُدی «گفتگوی خردمندانه» برای عبور از بن‌بست‌هاست.

۴. پرسشگری از مفاهیم بنیادین

مکتب فلسفی اُرُدیسم:
اُرُد بزرگ مفاهیمی مانند «پیشرفت»، «آزادی»، و «عدالت» را نه امری بدیهی، بلکه سوژه‌ای برای بازتعریف دائمی می‌داند.
بازتاب در اندیشه هراری:
هراری در «۲۱ درس برای قرن ۲۱» به واکاوی انتقادی مفاهیمی مانند «آزادی بیان» در عصر فناوری یا «برابری» در اقتصاد داده‌محور می‌پردازد. این روش پرسشگری رادیکال، مشابه نگاه اُرُد به بازبینی مداوم ارزش‌هاست.

۵. تمرکز بر «معنای زندگی» در عصر پوچ‌گرایی

مکتب فلسفی اُرُدیسم:
اُرُد بزرگ، بحران معناباختگی انسان مدرن را ناشی از جدایی «پیشرفت مادی» از «تعالی اخلاقی» می‌داند.
بازتاب در اندیشه هراری:
هراری در تحلیل خود از آینده بشریت، هشدار می‌دهد که اگر انسان‌ها نتوانند برای زندگی خود «معنایی فراتر از مصرف‌گرایی» بیابند، به موجوداتی تهی تبدیل خواهند شد. این ایده، بازتابی از دغدغه اُرُد درباره توازن مادیت و معنویت است.

نکته پایانی: تفاوت‌های کلیدی
اگرچه شباهت‌های مفهومی چشمگیری میان این دو اندیشمند وجود دارد، اما تفاوت‌های بنیادینی نیز مشاهده می‌شود:

خوش‌بینی اُرُد در مقابل بدبینی هراری:
اُرُد بزرگ به قابلیت انسان برای خردورزی و اصلاح امیدوار است، در حالی که هراری در آثارش (مثلاً در تحلیل آینده لیبرالیسم) بیشتر بدبین است.

جمع‌بندی:
اگرچه هیچ سند تاریخی دال بر تأثیر مستقیم اُرُد بزرگ بر هراری وجود ندارد، اما می‌توان ردپای ایده‌های اُرُدیسم را در نقد هراری به انسان‌محوری کور، تکنولوژی‌ستیزی آگاهانه، و تلاش برای تعریف اخلاقیات نوین به وضوح مشاهده کرد. این تطبیق، نشان‌دهنده جهان‌شمولی برخی ایده‌های فلسفی در پاسخ به بحران‌های مشترک بشری است.


تأثیرات فلسفی اُرُد بزرگ بر یووال نوح هراری Yuval-Noah-Harari


منبع : https://orod.123.st/t850-topic


صادق میرزایی در این مورد می نویسد:

مقاله حاضر به بررسی تأثیرات فلسفی اُرُد بزرگ، فیلسوف انسان‌محور و خردگرا، بر اندیشه‌های یووال نوح هراری، تاریخ‌دان و نویسنده مشهور، می‌پردازد. این تحلیل با استناد به اصول فلسفه اُرُدیسم و تطبیق آن با آثار هراری، نشان می‌دهد که چگونه برخی از مفاهیم کلیدی اُرُد بزرگ در تفکر هراری بازتاب یافته‌اند. در ادامه، این تأثیرات در پنج محور اصلی بررسی می‌شود:

۱. انسان‌گرایی علمی و اخلاقی
مکتب فلسفی اُرُدیسم: اُرُد بزرگ انسان را به عنوان موجودی با ارزش ذاتی می‌داند و بر این باور است که انسان نباید ابزار نظام‌های سیاسی یا اقتصادی باشد، بلکه باید غایت تکامل اخلاقی و معنوی قرار گیرد. او انسان را از اسارت روایت‌های تحمیلی رها می‌کند و بر آزادی فردی تأکید دارد.

بازتاب در اندیشه هراری: هراری در کتاب انسان خردمند (Sapiens) به تحلیل تاریخ انسان می‌پردازد و نشان می‌دهد که چگونه «داستان‌های جمعی» مانند پول، دین و ایدئولوژی‌ها، انسان را به خدمت گرفته‌اند. این نگاه منتقدانه، همسو با اندیشه اُرُدیسم است که انسان را از اسارت روایت‌های تحمیلی رها می‌کند و بر ارزش ذاتی انسان تأکید دارد.

۲. نقد تکنولوژی و آینده‌گرایی آگاهانه
مکتب فلسفی اُرُدیسم: اُرُد بزرگ به «خردگریزی تکنولوژی» هشدار می‌دهد و معتقد است پیشرفت فناوری باید در خدمت شکوفایی اخلاقی انسان باشد، نه نابودی هویت او. او بر ضرورت اخلاق‌مداری در پیشرفت فناوری تأکید دارد.

بازتاب در اندیشه هراری: هراری در کتاب هومو دئوس (Homo Deus) هشدار می‌دهد که هوش مصنوعی و مهندسی ژنتیک ممکن است انسان را به «خدایانی خطرناک» تبدیل کند که بدون اخلاق، سرنوشت خود را رقم می‌زنند. این موضع، یادآور هشدارهای اُرُد درباره ضرورت اخلاق‌مداری در پیشرفت فناوری است.

۳. تأکید بر گفتگو به جای تقابل
مکتب فلسفی اُرُدیسم: اُرُد بزرگ بر «دیالوگ» به‌عنوان تنها راه حل تعارضات انسانی تأکید دارد. او جنگ و خشونت را نشانی از شکست خردورزی می‌داند و بر گفتگوی خردمندانه به عنوان راه‌حلی برای عبور از بن‌بست‌ها تأکید می‌کند.

بازتاب در اندیشه هراری: هراری در مصاحبه‌ها و آثارش همواره بر لزوم «همکاری فراملی» برای حل بحران‌هایی مانند تغییرات اقلیمی یا جنگ‌های هسته‌ای تأکید می‌کند. این ایده، بازتابی از اصل اُرُدی «گفتگوی خردمندانه» است.

۴. پرسشگری از مفاهیم بنیادین
مکتب فلسفی اُرُدیسم: اُرُد بزرگ مفاهیمی مانند «پیشرفت»، «آزادی» و «عدالت» را نه امری بدیهی، بلکه سوژه‌ای برای بازتعریف دائمی می‌داند. او بر بازبینی مداوم ارزش‌ها تأکید دارد.

بازتاب در اندیشه هراری: هراری در کتاب ۲۱ درس برای قرن ۲۱ (21 Lessons for the 21st Century) به واکاوی انتقادی مفاهیمی مانند «آزادی بیان» در عصر فناوری یا «برابری» در اقتصاد داده‌محور می‌پردازد. این روش پرسشگری رادیکال، مشابه نگاه اُرُد به بازبینی مداوم ارزش‌هاست.

۵. تمرکز بر «معنای زندگی» در عصر پوچ‌گرایی
مکتب فلسفی اُرُدیسم: اُرُد بزرگ بحران معناباختگی انسان مدرن را ناشی از جدایی «پیشرفت مادی» از «تعالی اخلاقی» می‌داند. او بر توازن بین مادیت و معنویت تأکید دارد.

بازتاب در اندیشه هراری: هراری در تحلیل خود از آینده بشریت هشدار می‌دهد که اگر انسان‌ها نتوانند برای زندگی خود «معنایی فراتر از مصرف‌گرایی» بیابند، به موجوداتی تهی تبدیل خواهند شد. این ایده، بازتابی از دغدغه اُرُد درباره توازن مادیت و معنویت است.

تفاوت‌های کلیدی
اگرچه شباهت‌های مفهومی چشمگیری میان این دو اندیشمند وجود دارد، تفاوت‌های بنیادینی نیز مشاهده می‌شود:
خوش‌بینی اُرُد در مقابل بدبینی هراری: اُرُد بزرگ به قابلیت انسان برای خردورزی و اصلاح امیدوار است، در حالی که هراری در آثارش (به ویژه در تحلیل آینده لیبرالیسم و فناوری) بیشتر بدبین است.
رویکرد تاریخی در مقابل فلسفی: هراری به عنوان یک تاریخ‌دان، بیشتر بر تحلیل تاریخی و آینده‌نگاری متمرکز است، در حالی که اُرُد بزرگ به عنوان فیلسوف، بر اصول اخلاقی و فلسفی تأکید دارد.


در کُل باید گفت اگرچه هیچ سند تاریخی دال بر تأثیر مستقیم اُرُد بزرگ بر هراری وجود ندارد، اما می‌توان ردپای ایده‌های اُرُدیسم را در نقد هراری به انسان‌محوری کور، تکنولوژی‌ستیزی آگاهانه، و تلاش برای تعریف اخلاقیات نوین به وضوح مشاهده کرد. این تطبیق، نشان‌دهنده جهان‌شمولی برخی ایده‌های فلسفی در پاسخ به بحران‌های مشترک بشری است. به عبارت دیگر، هر دو اندیشمند، هر یک از منظر خود، به چالش‌های انسان مدرن و آینده بشریت پاسخ می‌دهند و بر ضرورت اخلاق‌مداری، خردورزی و بازتعریف مفاهیم بنیادین تأکید دارند.
این تحلیل نشان می‌دهد که فلسفه اُرُدیسم، با وجود قدمت کمتر نسبت به مکاتب فلسفی کلاسیک، توانسته است تأثیراتی فراتر از مرزهای جغرافیایی و زمانی بر اندیشمندان معاصر بگذارد. این موضوع، اهمیت بازخوانی و تطبیق ایده‌های فلسفی با چالش‌های روز را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

 

پیام اصلی کتاب سرخ فیلسوف اُرُد بزرگ پدر فلسفه اُرُدیسم

«کتاب سرخ» فیلسوف اُرُد بزرگ، اثری عمیق و جامع است که به بررسی مفاهیم بنیادین زندگی، فلسفه، انسانیت، آزادی، عشق، و بسیاری دیگر از موضوعات مرتبط با هستی و جامعه می‌پردازد. این کتاب به عنوان میراثی ارزشمند از فیلسوف اُرُد بزرگ، بنیان‌گذار مکتب فلسفی اُرُدیسم، به آیندگان تقدیم شده است. فلسفه اُرُدیسم بر سه ستون اصلی «عشق به هستی»، «عشق به انسانیت» و «عشق به آزادی» استوار است و هدف آن احیای انسانیت و ایجاد جامعه‌ای مبتنی بر مهر، خرد، و آزادی است.

 

ساختار کتاب:

کتاب سرخ به 15 فرگرد (بخش) اصلی تقسیم شده است که هر کدام به موضوعات مختلفی می‌پردازند. برخی از این فرگردها عبارتند از:

  1. هستی: بررسی مفاهیم مرتبط با وجود، زمان، و گیتی.

  2. انسانیت و مهربانی: تأکید بر ارزش‌های انسانی، مهربانی، و همدلی.

  3. آزادی: بحث درباره آزادی، دموکراسی، احزاب، رسانه، و انتخابات.

  4. خرد و فلسفه: بررسی نقش خرد، فلسفه، و فلاسفه در زندگی انسان.

  5. عشق: تحلیل مفهوم عشق و دوستی.

  6. روان و خویش: بررسی مسائل روانی، امید، صبر، غرور، و ترس.

  7. نابکاران: نگاهی به دشمنان، خودکامگان، و افراد نادان.

  8. شادی و غم: تحلیل شادی، غم، و رنج در زندگی.

  9. آرمان: بحث درباره آرزوها، پیروزی، شکست، و پیشرفت.

  10. خانواده: بررسی نقش خانواده، همسر، خویشاوندان، و فرزندان.

  11. فرهنگ: تحلیل فرهنگ، هنر، سینما، و بزرگداشت.

  12. برآزندگان: بررسی نقش افراد برجسته در جامعه.

  13. ساختار و هنجار: بحث درباره نظم، نقد، و سیاستمداران.

  14. طبیعت: تأکید بر اهمیت طبیعت، زمین، و آب.

  15. زندگی: تحلیل مفاهیم زندگی، بخت، سرنوشت، و خوشبختی.

محتوای کتاب:

کتاب سرخ با نگاهی عمیق به مسائل فلسفی و انسانی، سعی دارد راه‌حل‌هایی برای بهبود زندگی فردی و اجتماعی ارائه دهد. فیلسوف اُرُد بزرگ در این کتاب به دنبال ایجاد جامعه‌ای است که در آن انسانیت، آزادی، و خرد در کنار هم قرار گیرند. او بر اهمیت عشق به هستی، احترام به طبیعت، و ارزش‌های انسانی تأکید می‌کند و معتقد است که تنها از طریق این ارزش‌ها می‌توان به جامعه‌ای آرمانی دست یافت.

پیام اصلی:

پیام اصلی کتاب سرخ این است که انسان‌ها باید به فطرت پاک خود بازگردند و با عشق به هستی، انسانیت، و آزادی، جامعه‌ای مبتنی بر مهر و خرد بسازند. فلسفه اُرُدیسم به دنبال ایجاد جهانی است که در آن همه انسان‌ها با هر نژاد، زبان، و ملیت، در کنار هم زندگی کنند و به یکدیگر احترام بگذارند.

«کتاب سرخ» نه تنها یک اثر فلسفی، بلکه راهنمایی برای زندگی بهتر است. این کتاب با ارائه دیدگاه‌های عمیق و کاربردی، خواننده را به تفکر و تأمل درباره زندگی، انسانیت، و جامعه دعوت می‌کند. فلسفه اُرُدیسم به عنوان یک مکتب فکری نوین، می‌تواند الهام‌بخش بسیاری از افراد در سراسر جهان باشد تا به سوی زندگی‌ای بهتر و جامعه‌ای انسانی‌تر گام بردارند.

 

https://online.fliphtml5.com/tjqaj/wgze/#p=1

۱۴۰۰ بهمن ۱۶, شنبه

مرگ هم، پایانی برای پرنده در بند نیست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 


کسانی که آزادی را، وادادگی جنسی می نامند، بیمارند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

کسی که آزادی می جوید، زندانی برای اندیشه های دیگر نمی گسترد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

مرگ هم، پایانی برای پرنده در بند نیست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

شادی یک سرزمین، بدون داشتن آزادی، آفریده نمی شود. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

آزادی باجی به مردم نیست، چرا که حق و داشته آنهاست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

آزادی نیازمند نگهداری و نگهبانی است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی


بزرگترین ثروت یک ملت، آزادی است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

فداکاری در راه آزادی، خوی بزرگان و جاودانه هاست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

جوانان راستین و آزادیخواه، فر رستاخیزهای بشری هستند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

https://www.gettr.com/user/mahbobe

زندگی با آدمهای در بند و انکار شده، سودی ندارد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 


از دیدگاه "اُرُد" آزادی با پویش روز افزون فرهنگ عمومی، پر و بال می گیرد و این مهم، نیاز به رسانه های راستگو ،آزاد و فرهیخته دارد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

آزادی، به هیچ سرزمینی پیشکش نشده است. برای داشتن آزادی، باید لیاقت آن را داشت. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

آزادی بیان، در نهایت فساد را از بین می برد و رشد یک سرزمین را به ارمغان می آورد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

آزادی، یک فرهنگ پیشرو برای پویش و رشد است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

تنها مردم آزاده و آگاه می توانند سازنده یک فرمانروایی بزرگ و نیرومند شوند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

درخت آزادی، بدون باور و همراهی همگانی، ریشه نمی گیرد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

آزادی همگان را پاس بداریم. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

زندگی با آدمهای در بند و انکار شده، سودی ندارد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

پرهای خونین برآزندگان، نما و نوای آزادی آیندگان است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی


مهر و دوستی، در سرزمین آزادیخواهان، پاینده است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

همه مردم یک سرزمین، باید پیشوای آزادی و آزادیخواهی باشند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

آزادی هدیه و کادو نیست، آزادی مسئولیت است و بی شک مردم تن پرور و بی مسئولیت آزادی ندارند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

https://www.gettr.com/user/mahbobe


آزادی را، با پسوند و پیشوند ،بی ارزش و ناکارا نکنیم. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 


آگاهی و شعور، در میزان انسانیت ما دیده می شود . فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

بزرگ زادگی، تنها از آن کسانی است که انسانیت دارند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

انسانیت به ما می گوید، ارزش دیگران را پاس بداریم. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

انسانیت که باشد، سوء استفاده از دیگران گم می شود. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

انسانیت، صدقه ما به دیگران نیست، انسانیت نشان دهنده ارزش گوهر وجود ماست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

انسانیت ستودنیست، از منش مهربان درون خویش، آزرده مباش. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

بهترین هدیه پدر و مادر به فرزند، آموزش ادب و انسانیت است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

جام زندگی را، تنها با می مهر و دوستی پر کن. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی


آنهایی که مهر ورزیده اند، جاودانه شده اند... و چه زیباست فصل رویش مهر و دوستی... دیوارهای شهرهایمان را با مهر پرشکوفه کنیم و آنچه را نیاز نداریم بر آن بیاویزیم و به هم ببخشیم... این گام کوچک امروز ما، یادگاری باشکوه خواهد بود برای فرزندانمان و دودمانهای پسین، از مردم مهرورز زمانه ما... همدیگر را عاشقانه دوست بداریم که سفر زندگی بسیار کوتاه است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

دیوار مهربانی برآیند مهر و انسانیت است از این رو نامیراست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی


آزادی را، با پسوند و پیشوند ،بی ارزش و ناکارا نکنیم. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

آزادی، بدون از خودگذشتگی، ناکارا و ناتوان است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی



آگاهی، تنها راه رسیدن به آزادیست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 


دیوار مهربانی، جایی است که ما آدمها، آنچه نیاز نداریم را برای دیگرانی که نمی شناسیمشان هدیه می دهیم. پس هر چیز ارزشمندی می تواند به دیگران هدیه شود. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی


باید بسوی جزیره مهربانی کوچ کرد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

جزیره مهربانی کجاست؟ جزیره مهربانی ،جایی است برای گریختن از بندها و هزاران سال بردگی. جزیره مهربانی، زایش دوباره سادگی و رها شدن آدمیان از مردابی است که خود ساخته اند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

در جزیره مهربانی، آدمی از پیچیدگی ها رها شده و به سرشت پاک خویش نزدیک می شود. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

در جزیره مهربانی ،آزادی همچون آسمان گسترده و آبادی و شادی در هر کوی و برزن هویداست. باید به درون مایه درخشنده رنگ های بکر و پاک برسیم. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

جزیره مهربانی، آغاز دوستی دوباره آدمیان با زمین است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

آگاهی، تنها راه رسیدن به آزادیست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

زندگی، بدون آزادی شرم آور است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

آزادی را باید شکافت و در مورد هر بخش از آن، نظرخواهی همگانی برپا نمود، چون آزادی، برگردان دیدگاه همه مردم است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

دیدگاه اکثریت هرگز نمی تواند حق اقلیت را نادیده و یا کتمان کند. اکثریت باید فضای آرامش و رشد را در اختیار اقلیت قرار دهد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

آزادی یک پروسه ی در هم تنیده و کلان است که برای پیدایش آن، نیاز به همراهی همه مردم یک سرزمین دارد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

آزادی، تنها برای ما نیست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

https://www.gettr.com/user/mahbobe

در یک جامعه سالم، مردم پیوسته برای هم فداکاری می کنند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 


جهان مهربان است، به یاد آر، بارش باران را، که تپش مهر و زندگیست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

مهر و مهربانی ،درخشش باورهای پاک درون آدمیان است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

درازای زندگی، در بخشندگی و مهربانی است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

کسانی که از جهان مهربان درون خویش دور شده اند، همواره زندگی را بر خود سخت می کنند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

مهربان باش، تا هرگز تنها نشوی. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

مهربانی از سادگی و نادانی نیست، مهربانان به یکی از مهمترین هنجارهای گیتی باور دارند و آن برآیند کنش و واکنش است، ساده آنکه باید مهر ورزید تا مهر دید. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

نامیرای راستین، کسی است که ستاره مهر آدمیان شده است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

هیچ دری به روی مهربانان، بسته نخواهد ماند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

از نامهربانان دوری کنید تا از آتش خشم و کین آنها در امان مانید. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

افسوس که تا زنده هستیم، قدر یکدیگر را نمی دانیم. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی


آیا ما مهربان هستیم؟! آنگاه که در هنگامه دیدار این و آن، یا رهایی از رنج و سختی، جانداری را سر می بریم؟! به جای این کارها، درخت بکاریم، نان ببخشاییم و براستی مهربان باشیم. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

با کسانی که دستشان به خون دیگران آغشته است، نمی توان مهربان بود. آنها را باید به قانون سپرد ،"اُردُ" مهربانی را، همانند بسیاری موارد دیگر، مطلق نمی داند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

آدم شایسته، بخاطر بدی های دیگران، نامهربانی پیشه نمی کند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

تنها از چشمه نیکوکاری و مهربانی، آرامش در وجود ما جاری می شود. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

در یک جامعه سالم، مردم پیوسته برای هم فداکاری می کنند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

https://www.gettr.com/user/mahbobe


پاکترین آرزوها، در سینه مهربانان است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 


آدم های مهربان، همواره خوبی ها را می بینند و بدیها را چه زود می بخشند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

مردم نامهربان، فرمانروایی مهربان نخواهند داشت. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

آدم های مهربان را، نمی توان فراموش ساخت. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی


آدمیان تنها با مهر، به یکدیگر گره می خورند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

آنکه مهربان نیست، بیمار است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

آنکه همراه است و یاور، هر نفسش، بهایی بی انتها دارد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

با مهربانی، مهر شیر درنده را هم خواهیم دید. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

باید از مهربانی ها و از خودگذشتگی ها تجلیل شود تا همه برای هم جانفشانی کنند . فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

براستی مهربانان، فرمانروایان گیتی اند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

بی هیچ چشمداشتی، همواره مهربان باش. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

پاکترین آرزوها، در سینه مهربانان است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

خوشرویی همانند زر، دارایی با ارزشی است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

https://www.gettr.com/user/mahbobe


فرزانگی بدون انسانیت، لافی بیش نیست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 


پدران و مادران فرهیخته، انسانیت درون خویش را در فرزندشان جاری می سازند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

تنها راه رسیدن به زندگی شرافتمندانه، پاسداشت آبروی دیگران و انسانیت است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

در پس رفتارهای انسانی، گلستانی از مهر و آگاهی آشیانه دارد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

انسانیت را باید گرامی داشت، در غیر اینصورت پستی، خشونت و خرافات ریشه می گیرد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

از آدمیانی که انسانیت درون خویش را فراموش ساخته اند، بهراسید و بگریزید. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

کسی که در او انسانیت نیست، به آسانی زندگی دیگران را تباه می سازد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

فرزانگی بدون انسانیت، لافی بیش نیست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

تنها پرچم انسانیت و آزادی را می بوسم. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

مهربانی، همراهی با سرشت گیتی است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

آدم های مهربان، هزاران کهکشان مهر در درون ما می بینند، ستاره هایی که هیچگاه آنها را باور نداشته ایم. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

https://www.gettr.com/user/mahbobe


مهربانان، شادی آفرینند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 


مهر به انسانیت، در دل مردم نیک سرشت، همواره موج می زند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

فداکاری برای انسانیت، بخشی از سرشت خوبان است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

دلدادگی به انسانیت، نشان پاکی روان آدمیست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

مهر تابان انسانیت، در سینه "اُرُد"، جاریست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

بی سواد و یا باسواد، هر چه هستی... انسان باش بی پول و یا دارا، هر چه هستی... انسان باش 

کارگر ساده و یا دیوانسالار، هر چه هستی... انسان باش 

انسان باش و بمان... که جهان میزبان و شاد از وجود توست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی


سوگند به مهر که هیچ اندیشه ای، بی آن توان ایستایی ندارد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

ماندگارترین نوا، آهنگ مهربانی است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

آواز مهربانی، از هر سنگ نگاره ای، ماندگار تر است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

مهربان باش تا جاودانه شوی. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

آدم های پست و دون پایه، مهربانی را هم، بد می دانند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

رستگاری، در مهربانی است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

زیبایی، در مهربانی است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

آدم بزرگ، مهربان و با گذشت است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

تا پیش از آنکه دیر شود، عزیزانمان را، با سخنان مهرآمیز، نوازش کنیم. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

از خودگذشتگی، نخستین پایه مهرورزی است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

آدم شایسته، مهربانی دیگران را با مهربانی پاسخ می دهد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی


مهربانان، شادی آفرینند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

مهربانان به یاد ما هستند، حتی زمانی که ما خود را فراموش کرده ایم. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

مهربانی، گرامی ترین خوی آدمی است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

مهربانی تنها هنجار همزیستی پایدار، میان کشورهاست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

مهرورزان، همگان را به زیباترین واژه ها می خوانند و در روزهای سخت یاور یکدیگر می گردند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

https://www.gettr.com/user/mahbobe


هیچ آرمانی، نباید انسانیت درون ما را به آتش کشد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 


کسانی که انسانیت را به زیر پا نهاده اند، بی شک در آغوش پستی و رذالت، فرو افتاده اند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

هیچ آرمانی، نباید انسانیت درون ما را به آتش کشد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

چه فرقی است میان برهوت و دیاری که در آن انسانیت مرده است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

برآزندگان، آزادی و انسانیت را ستایش می کنند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

بر انسانیت، آزادگی و ادب خویش ببالیم نه بر زبان و نژاد خود. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

 

https://www.gettr.com/user/mahbobe


پژواک اندیشه در فراسوی مرزها

  تاریخ بشر، داستان مبارزه بی‌پایان برای آزادی، عدالت و معناست. در این مسیر، گاهی یک اندیشه، یک فلسفه، می‌تواند مرزهای جغرافیایی و فرهنگی ر...

بازتاب فلسفه اُرُدیسم در سراسر جهان