۱۳۸۸ شهریور ۱۰, سه‌شنبه

بعُد سوم (آرمان نامه ارد بزرگ) فر گرد *آرمان*

 

http://orodbozorg.parsweblog.com/files/2009/08/orod-bozorg-07-1.jpg


بُعد سوم (آرمان نامه) 

* فر گرد آرمان 


* فر گرد آرمان نویسنده : فرزانه شیدا


با سلام

من فرزانه شیدا در کتاب بُعد سوم در نظر دارم ایده ها وافکار

*ارد بزرگ *

این مرد اندیشمند را با اشعارخود تلفیق نموده و کتاب تازه ای را در اختیار علاقمندان ایشان

قرار دهم

امید این کتاب بمانند *سخنان ماندگار* من بعنوان


یادواره * ارد بزرگ و همنچنین کتاب ذرات طلائی 2/3 من *ف.شیدا
قادر باشد آنچه

در جستجوی آن هستید یافته در راه زندگی بکارگرفته وموفق باشید.


("بعُد سوم")از *آرمان نامه * کتابی ست همراه با متن واشعاری ازمن تا شاید

بدینوسیله توانسته باشم این بزرگمرد تاریخ را بگونه ی خود


ارج نهاده و در کنار نام او این کتاب ماندگار تاریخ را به شکلی دیگر مانا تر کنم شاید که بدینوسیله

دیّن خود را به او وبه هموطنان عزیزخود با ذره ای ناچیزاز نوشتار واشعار خود پرداخته باشم

___________________________:


بخش یک: فرگرد آرمان


میدانید که زندگی بمانند موجهای دریاست ودر

تلاطم این امواج گاه آدمی دچار لغزش ویا ناامیدی واندوه میگردد

اما آنچه بشر را سرپا نگاه داشته و میدارد

قدرت امیدی ست که اگر نباشد هرگز انسان قادر به ادامه زندگی نیست

حتی ناامید ترین انسانها نیز در درون ناخودآگاه خود همواره بدنبال امید می گردند

تا بوسیله آن قادربه ادامه زندگی خود باشند وچنانچه کسی بگوید :

من به "امید " اعتقاد ندارم

میتوان اورا دروغگوئی بزرگ شمرد.

چرا که همینقدر که او با فکر بیدار شدن در صبحی دیگر میخوابد , خود امید اوست به فردا.!

وآنکس که در زندگی خود پایدار میماند وخود را از اعماق مشکل یا مشکلات خویش

سربلند بیرون میکشد کسی نیست جز انسانی که به گفته *ارد بزرگ 

(آدمهای ماندگار*) خوانده میشوند.

__________________


در شعر موج دریا , من نیز بگونه خود ابراز داشته ام همچنانکه ایشان میفرمایند:


آدمهای ماندگار به چیزی جز آرمان نمی اندیشند.*ارد بزرگ

و:


پیش نیاز رسیدن به دلیری و بی باکی ، یافتن آرمان و خواسته ای هویدا است . *ارد بزرگ 

__________________________

* موج دریا:


چو دریائی که خاموش است وآرام 

خموش وساکت وافتاده موجم 

نه طوفانی ز خشمم در بگیرد 

نه موج خشم من آید به اوجم 

به نرمی همچو دریای خموشم 

که از تن خستگی ها بی خروشم 

نه موج خشم من آید به ساحل 

نه لرزد قایقی بر روی دوشم 

"همان دریا بود آرام وخاموش 

که* عمقی* بیشتر دارد درونش 

و گر خاموشی ا ش گیرد درازا 

سکوتی نیست بر خشم وجنونش" 

که گر خشمی بگیر د ناگهانی 
ز بهُت سینه ات بر جا بمانی 
چنان غرّنده وبی تاب ووحشی ست 
" که نتوانی زاو خشمش برانی"! 

*من آن دریای آرام وخموشم 

که در دل شیون وفریاد دارم 

اگر چندی سکوتی برگزیدم 

بدنبال خودم , بیداد دارم* 

به پشتم قایقی از رنج واندوه 

شناور بوده با پاروی تقدیر

کنم ویرانه روزی قایقم را

رهانم سینه را از قید زنجیر 

که من آخر زکین , این سکوتم 

به موج خشم خود دیوانه گردم 

به آشوبی برون ریزم غم خویش 

زخشمم باهمه , بیگانه گردم 

در آندم کس حریف قلب من نیست 

که طوفانم هیاهوئی زدرد است 

ز بغص وکینه وافسردگی هاست 

زقلبی مانده در دنیای سرد است! 

1361دی جمعه فرزانه شیدا 

همانگونه که در سروده ی موج نیز خواندید سکوت وسازش با مشکلات زندگی راه حل

وراه گشائی نخواهد بود چراکه تا * قدمی برداشته نشود کاری انجام نمیگردد

واین خود یکی دیگر از پند های *ارد بزرگ است

و: 
میندیش که دیگران ، تو را به آرمانت خواهند رساند . *ارد بزرگ


از سوی دیگر* اُرد بزرگ میفرمایند:


تنها آرمانهای بزرگ است که به ما بینشی فرا دنیوی می دهد . *ارد بزرگ


____________________________ 

دایره سرنوشت:


در سیاهی های غم گم گشته ام 

در جهان آواره ای سرگشته ام 

هرچه پیمودم , ره این زندگی 

باز هم برجای خود برگشته ام! 

سرنوشتم دایره وار است ومن 

از همه تکرارها , پُر گشته ام 

چون رهیدم از در تقدیر شُوم 

با غم وغصه برابر گشته ام

بسکه بودم با غم وغصه شریک

د ردرون همچون سماور گشته ام 

از یگانه بودن و بی یاوری 

عاقبت با "غصه " یاور گشته ام! 

ره ندارم یش از این در زندگی؟! 

من همان فرزانه ی سرگشته ام؟! 

جمعه 12 فروردین 1362 ف.شیدا


مردمان توانمند در میان جشن و بزم نیستند . آنها در هر دم به آرمانی بزرگتر می اندیشند

و برای رسیدن به آن در حال پیکارند .*ارد بزرگ

پیش نیاز رسیدن به دلیری و بی باکی ، یافتن آرمان و خواسته ای هویدا است

.*ارد بزرگ 

یاد کن:

______________


دمی از رفیقان خود یاد کن 

تو دل خستگان را کمی شاد کن 

تو بنشین به پای سخنهای دوست 

زآنچه شنیدی تو فریاد کن 

دمی با دل خسته ام یار باش 

بدرد دل من , تو غمخوار باش 

دمی بشنو از درد و ا ندوه یار 

بیادم شبی را , تو بیدار باش 

شبی بر دل زار و افسرده ام 

نظر کن!ببین از چه غم خورده ام 

که دل گوید از خنجر یار ودوست 

چه زخم عمیقی که من خورده ام ! 

وزآن پس تو اشک دلم پاک کن 

تن ُمرده ام را تو در خاک کن 

وگر بین مَردم دلی شد فنا 

تو یادی زاین قلب غمناک کن 

10/10/1361 ف.شیدا


کمر راه هم در برابر آرمان خواهی برآزندگان خواهد شکست . *ارد بزرگ 
ــــــــــــــــــــــــــــ


فریاد


دلا فریاد کن فریاد.... فریاد 

بگو ای مردمان بیُهده شاد 

چراآخر بدینسا ن شادمانید 

ز پیرامون ِ خود غافل نمانید 

همه دنیا بدست گرگ وروباه 

همه دنبال ثروت , مکنت وجاه! 

دگر "انسان" کلام پرطنین نیست 

مگر "انسان" غرور این زمین نیست؟! 

دلی سنگی، دلی فولادی وسخت 

دل پاک وخدائی ، ازمیان رفت! 

همه حا ّسد همه دشمن به کف دام 

بروی هر یکی "انسان " بوّد نام!! 

خدایا بنده ات ظاهر پسند است 

بدستش قفل وزنجیر وکمند است 

اسیرت می کند , با قفل و زنجیر 

چو آبی می کند روح تو تبخیر 

خدایا بنده ات ظاهر فریب است 

برویش نام انسانی غریب است!! 

یگانه مظهر درد وسیاهی ست 

چو تصویری که ترسیم تباهی ست 

تویاری کن که نامردی بمیرد 

که "انسان" نام * انسانی بگیرد! 

بنام آدمی براو ببخشا 

خداوندا ... گناه آدمی را!! 

رها کن سینه ی انسان ز تزویر 

ز روح آدمی , زشتی تو برگیر 

که دنیا بی تو دنیای زوال است 

فقط جنگ وتباهی وجدال است! 

به عرش تو نگاه ودیده ی ماست 

بنام آن خداوندی که یکتاست 

ببخشا بر دل انسان رهائی 

مبادا مهر خود ازما زُدائی! 

خدایا ... این جهان آباد گردان 

دل این مردمان را شاد گردان.


13 شهریور 1361 ف.شیدا

_____________________


اگر انسان در راه زندگی تنها وفقط بخود اندیشه کند هرگز زندگانی اجتماعی شکلی از هماهنگی 
وهمکاری بخود نخواهد گرفت اینکه سعی کنیم به آنچه بما واگذار شده است به خوبی انجام دهیم 
و تنها سرمان بکار خودمان باشد دوشکل دارد: 

۱/ تلاش میکنیم با دیگران در نیافتیم؟ یا فقط گلیم خود رااز آب بکشیم و فرقی 

برایمان نداشته باشد که چه بر سر دیگران می آید که خوب قانون جنگل نیز

مهر ومحبتی بیشتر ازاین را درخودجا داده است.!


2/ اینکه با انجام درست کارخود سعی کنیم چه برای خود چه دیگران فردی مفید باشیم 

واز اینکه دیگری را دراندوه و ملالت ومشکل می بینیم در نام انسانی خود، تحت تاثیر آن

قرار بگیریم .


زیرا بسیار ناشایست است از انسانی که بگوید: من کار خودم را میکنم , دیگران هرچه میخواهند 

بکنند مگرفردا او می آید نان مرا بدهد؟

واگر کسی روزی دلت را شکست یا ترا بگونه ای ترا ناامید کرد

آیا درست است که تونیز به مقام انتقام فردا همان کنی که او کرد وخود را درحد شان او 

پائین بکشی؟! 
____________________


همیشه بخاطر داشته باش که در جائی *سکوت* بهترین جواب هاست: 

اگر ساکت همی ماندم , به تندیت از آن آغاز 

مَپنداری زبانم نیست, که لبهایم نکردم باز 

بخود گفتم خموش ایدل, سکوتت بّه ز هر پاسخ 

سگی گر میگزد پایت...توهم گیری زپایش گاز؟!!! 

1363 ف.شیدا


این کاملا واضح است که در میان مرد م، انسانهائی یافت میشوند که دون وپست مایه بوده 

واز رنج دیگران نیز شادی کنند یا حتی مشکل ساز دیگران باشند. 

اما تو خود در مقابل ایشان چه میکنی؟ و توخود را چگونه می بینی ؟ 

اینکه در سطح یا جایگاه ا وقرار بگیر ی نه تنها بر توچیزی نخواهد افزود

بلکه از حرمت تونیز خواهد کاست:


*آدمهای آرمانگرا هنگامیکه به نادرست بودن آرزویا خواسته ای پی می برند بر ادامه آن پافشاری 
نمی کنند . 
*ارد بزرگ


واین باز دو شکل دارد : 

۱/ اینکه من تنها وفقط به نان وراحتی خود می اندیشم 

۲/ یا اینکه میترسم ازاینکه محتاج دیگران گردم؟! 

اما بگفته ی اندیشمندانه ی* ارد بزرگ: * آدم های هدفمند فرمندند ، چرا که برآیند 

هدفمندی،پاکی ست و پاکی شاهراه فرمندیست .*ارد بزرگ 
_________________________ 

وآنکه خود خوبی میکند خوبی نیز می بیند: 
*هدفمندان دارای دلدار ، فرهمندانند . *ارد بزرگ 

و


* آرمان ما نباید موجب نابودی دیگران گردد و * آرمانی ارزشمند است که بهروزی

ماودیگران را در پی داشته باشد . *ارد بزرگ


___________________________ 

از این روست که می بایست گفت هرگز چاه دیگران مباش که تو در کندن آن,

خود زودتر ته آن را نظاره گر خواهی بود! 

*زمانی می توانید کسی را از راهی بازدارید که ابتدا هدفش را دگرگون ساخته باشید .

تا کسی هدفش دگرگون نگردد شما راه به جایی نخواهید برد . *ارد بزرگ 

*برنامه داشتن ویژه گی آدمهای کارآمد است .*ارد بزرگ 

ـــــــــــــــــــــ 

واین همان لحظه ایست که باید بدنبال آرمان پری گشوده وپرواز کرد: 

*پر پرواز*


در سینه ی من ناله به فریاد رسیده 

اشکی دگر از دیده ی غمدیده چکیده 

هر خنده به قلبم به غم وغصه در آمیخت 

اندوه بسی را , دل افسرده کشیده 

هرروز مرا صد گذر از شهر هیاهوست 

این قلب غمین جز همه آشوب چه دیده؟! 

جان وتن وروحم همه آزرده ز اینجاست 

از شدت غم , دل به یکی گوشه خزیده 

دردیده ی من , هرطرفی مثل قفس شد 

حتی... نفس راحت ازاین سینه بریده ! 

باید که گریزی زد و زین شهر برون رفت 

کاین دل به هوای دگری .... باز طپیده


بی تاب دلم , نابگهان بال وپری یافت 

باید که شود... زین قفس تنگ , رهیده 

* کی مرغ ز پرواز حذر کرد وقدم زد؟؟!! 

آن مرغ که *داند* ره پرواز *پریده!* 

مرغ ِ دل ما هم , نتواند که نشیند 

بر این دل من لحظه ی * پرواز رسیده 

مرغ دل ما هم زتو بگذشت وگذر کرد 

آری بدلم *لحظه ی پرواز* رسیده 

بامن تومگو قصه زعشقی که دروغ است! 

مرغ دل ما بس بوّدش هرچه شنیده!!! 

سه شنبه 6 خردادماه 1365 ف.شیدا

________________________



* اندیشه همه گیر مردمی همیشگی نیست زیرا همواره دستخوش دگرگونی بدست جوانان 

پس از خود است ورود جوانان به آرامی ، آرمانهای نو پدید می آورد ،و اگر آرمان 

گذشتگان نتواند خود را بازسازی کند ناگریز نابود می گردد . *ارد بزرگ 

___________________________


*گاهی هدف چندان دور از دید آدمی نیست ولی باید کمی دور شد و آنگاه برگشت چه درخشان 
هویداست . *ارد بزرگـ

وگاه باید دوباره نگریست و ندیده های چشم را بازدید (دوباره نگاه کرد)تا به موفقیت رسید 

یا حتی قدمی بهتر وتازه تر برداشت زیرا نومیدی حصار آدمیست در راه های رفتن زندگی: 

___________________________

حسرت

گذارم نام خود یکباره ؛حسرت؛ 

که شاید آورم ؛غم ؛ را به غیرت 

زحرمان گر بخود نامش گذارم 

نباید "غم " شود حیران ز حیرت! 

چنان آورده غم بر روزگارم 

که دیگر روز وشب برخود ندارم 

چنان امید من درهم شکسته 

که در* نومیدی خود درحصارم 

ز دنیاوجهان , حیرانم و مات


براین "بازندگی" هیهات ..هیهات!


که ناگه ... آنچنان روزم سیه شد 

که منهم خود شدم جزئی ز امواّت! 

گرفته آرزویم با جسارت 

کمی ته مانده را غم کرده غارت!! 

چنان روح ودلم در هم شکسته 

که دل افتاده در رنج ومراّرت! 

ولی نه.... 

ولی نه (* ازچه من از پا درافتم؟!) 

چرا از * عزم خود اینگونه گفتم؟! 

بباید دل شود , همچون نهالی 

*که گوئی از دل *سنگی شکُفتم!* 

بباید زنده باشم , پا بگیرم 

نصیب خود زاین دنیا بگیرم! 

نباید تن دهم .. .بر ناامیدی 

نباید دیده از... فردا بگیرم 

هنوزم در جهانم "زنده هستم" 

هنوز از زندگی آکنده هستم! 

به قلبی پر طپش در سینه *"هـــستـم"!* 

"چنین" باید شدن در زندگانی 

که بتوانی دراین دنیا بمانی! 

*به شوقی زیستن , راه امید است* 

"چنین " سرشاری از شور و جوانی 

اول بهمن 1362 شنبه ف.شیدا


واینگونه باید بود تا کیهان وکائنات نیز باتو همقدم شده وترا یاری دهند تا خود بسازی 

وزندگی خویش رابه رشد برسانی 

*کیهان دارای ساختاری هدفمند است . این ساختار به آن پویایی بخشیده ،و برآیندی شگرف ،

در آن بر جای می گذارد . *ارد بزرگ


پایان این بخش از * فرگرد آرمان از آرمان نامه اُرد بزرگ



هشتاد و هفت جمله برگزیده


هشتاد و هفت جمله برگزیده : 

 1- اگر پایکوبی و شادی نباشد ، جهان را ارزش زیستن نیست . ارد بزرگ


2- بهترين وسيله دفع دشمنان ، ازدياد دوستان است . بيسمارک


3- کارهاي تکراري ما نشانه شخصيت ماست . ارسطو


4- آنگاه که هنر خوار مي گردد جادو ارجمند مي شود . فردوسي خردمند


5- وظيفه چيزي است كه از ديگران انتظار انجامش را داريم. اسكار وايلد


6- مردم موفق امروز، كودكان جسور ديروز بوده اند. ديزرائلي


7- فرمانروياني که گوش به فرمان مردم دارند در زندگي جز رامش و آواي نوش نخواهند شنيد . فردوسي خردمند


8- هر كس مرتكب اشتباهي نشده ، اكتشافي هم نكرده است. گاليله


9- هيچ کس جز خود ما مسوول بدبختي ها و يا خوشبختي هاي ما نيست . بودا


10- آدم پرحرف تخم مي پاشد و آدم خاموش درو مي كند. اقليدوس


11- هنر زمانی ارزش می یابد که سخن ناتوان از گفتن است . ارد بزرگ


12- انسان وقتي در خانه نشسته است خوهان حادثه اي در زندگي و هنگامي كه دچار حادثه مي شود طالب زندگي آرام در خانه است . وايلز


13- انسان وقتي در كار سياست آسان فريب مي خورد كه تصور مي كند ديگران را فريب داده است . ژول سيمون


14- به حال سرزميني که روشنفکرش ، حرف فرمانروايان تماميت خواه را تکرار مي کند بايد گريست . ارد بزرگ


15- هيچ كس به خرد غايى نرسد، مگر آن را در خود جست وجو كند. اينشتين


16- تاريخ حقيقتى است كه سرانجام به افسانه و افسانه دروغى است كه سرانجام به تاريخ مى پيوندد. جين كاكتيو


17- بيشترين تأثير افراد خوب زمانى احساس مى شود كه از ميان ما رفته باشند. امرسون


18- به موقع از جا برخاستن و در دوره جواني تاهل اختيار كردن، كاري است كه هرگز كسي از انجام آن پشيمان نخواهد شد. بوستر


19- نيك بخت ترين مردم كسي است كه كردار به سخاوت بيارايد و گفتار به راستي . بو علي سينا


20- در جستجوي نور باش، نور را مييابي. آرنت


21- سیاستمداری که تنها به پیشروی می اندیشد دمادم برای خویش دشمن تراشی می کند . ارد بزرگ


22- اگر بخواهي بر عالم فرمانروا باشي بايد عقل بر تو حاكم باشد . سه نه ك


23- صديق ترين ،بي توقع ترين،مفيدترين و دائمي ترين رفيق براي هر كسي كتاب است. مارك تواين


24- بي خردي اسارت بدنبال دارد .و خرد موجب آزادي و رهايي است . فردوسي خردمند


25- يكي از راههاي خوشبختي اين است كه نسبت به كوچكترين نعمت ها شكرگزار باشيم . هرشل


26- اگر در اولين قدم موفقيت نصيب ما مي شد سعي و عمل ديگر معني نداشت . مترلينگ


27- شادی کجاست ؟ جای که همه ارزشمند هستند . ارد بزرگ


28- موفقيت براي اشخاص کم ظرفيت مقدمه گستاخي است . ضرب المثل ايتاليايي


29- دستهایی که کمک می کنند مقدس تر از لبهایی هستند که دعا می کنند . کوروش


30- يك انسان ناسپاس خوشبخت نشان بده . زيگ زيگلر


31- فرمان ايزد به جهانداران داد و دهش است . فردوسي خردمند


32- کسي که مي تواند انجام مي دهد و کسي که نمي تواند به ديگران ياد مي دهد . جرج برنارد شاو


33- آنچه سبب امنيت روح مي شود ايمان است . گارودي


34- کسی که آزادی می جوید زندانی برای اندیشه های دیگر نمی گسترد . ارد بزرگ


35- شما هماني هستيد كه فكر مي كنيد . كلمنت استون


36- اگر باور داشته باشي كه مي تواني , حتما مي تواني . ناپلئون هيل


37- کسي که بر جايگاه خويش منم زد بخت از وي روي بر خواهد تافت . فردوسي خردمند


38- کمي عقل سليم، اندکي اغماض و قدري خوش خلقي داشته باشيد، آن وقت خواهيد ديد در اين دنيا چقدر آسوده و خوشبخت ايد. سامرست موام


39- وقتي جوانتر بودم همه چيز را به خاطر ميآوردم، حالا ميخواست اتفاق افتاده باشد يا نه! . مارك تواين


40- آنکه با تلاش بسیار اندیشه خویش را فربه نمود ، با این وجود باز گوش به سخن این و آن سپرد ، دیگر نمی توان آینده روشنی در پیش روی او دید . ارد بزرگ


41- يك انسان خردمند فرصتها و شانس ها را مي سازد , نه اينكه در انتظار آنها بنشيند . فرانسيس بيكن


42- شجاعت داشته باش تا با حقيقت رو به رو شوي . استون


43- در تاریکترین شب های ستم ، روشنترین ستاره ها زاده می شوند . ارد بزرگ


44- چيزي ساده تر از بزرگي نيست آري ساده بودن همانا بزرگ بودن است. امرسون


45- به نتيجه رسيدن امور مهم ، اغلب به انجام يافتن يا نيافتن امري به ظاهر كوچك بستگي دارد. چارديني


46- آنجا که بيم و هراس سايه افکند شادي را جايي نسيت! . ارنست اپيکور


47- آنچه هستيد شما را بهترمعرفي مي کند تا آنچه مي گوييد . بزرگمهر


48- خسروي بزرگتر ، بندگي بيشتر مي خواهد . فردوسي خردمند


49- براي آدم بهانه گير هميشه بهانه وجود دارد . ضرب المثل آلماني


50- دروغ آيين اربابان و بردگان , و حقيقت خداي انسان هاي آزاد است . ماكسيم گوركي


51- ريشه کارمند نابکار ، در نهاد سرپرست و مدير ناتوان است . ارد بزرگ


52- عاقل آنچه را كه مي داند ، نمي گويد ؛ ولي آنچه را كه مي گويد ، مي داند. ارسطو


53- بسيار نادر هستند کلماتي که ارزششان بيشتر از سکوت باشد. هانري دونومتر


54- بسياري از افراد خوب موفقيت را مي بينند. براي من موفقيت با تكرار خطا و درون بيني آن بدست مي آيد. در حقيقت موفقيت حاصل يك درصد كار است كه خود از 99 در صد خطا حاصل شده است. سوشيرو هوندا


55- کسي که به آباداني مي کوشد جهان از او به نيکي ياد مي کند . فردوسي خردمند


56- آنكه خود را به امور كوچك سرگرم ميكند چه بسا كه تواناي كاهاي بزرگ را ندارد. لاروشفوكو


57- اگر طالب زندگي سالم و بالندگيرو مي باشيم بايد به حقيقت عشق بورزيم. اسكات پك


58- اشتباه فرصتي است كه هوشمندتر باشيم. هنري فورد


59- هر چه شما را نمي كشد شما را قوي تر مي كند. مارلون براندو


60- آیینی که آدمی را به گوشه نشینی وادار کند دوامی نخواهد داشت . ارد بزرگ


61- همة چيزي كه در اين زندگي لازم داريد بي خبري و اعتماد به نفس است و موفقيت حتمي است. مارك تواين


62- يک اراده خم نشونده ، بر همه چيز، حتي بر زمان قالب مي آيد. شاتو بريان


63- دشمن چون از همه حيلتي فرو ماند سلسله دوستي بجنباند . پس آنگه به دوستي کارها کند که هيچ دشمني نتواند . سعدي


64- جز مرگ را ، هيچ کسي از مادر نزاد . فردوسي خردمند


65- نشاط و خوشدلي ، اعتماد به نفس شما را تقويت و زندگي را دلپذيرتر مي سازد و باعث مي شود كه اطرافيان شما شادي بيشتري را احساس كنند. خوشدلي به معني خوشخيالي و فرار از مشكلات نيست بلكه نشانه هوش و ذكاوت شماست . آنتوني رابينز


66- شايد مانند كودكي باشيم كه در كنار دريا با سنگ ريزه ها و صدفهاي زيبا بازي مي كند اما غافل ار آنيم كه دريايي بس بزرگ و اقيانوسي بي كران در مقابل ديدگانمان وجود دارد كه در اعماق آن اسرار عظيم و شگفت انگيز نهفته است . نيوتن


67- آنکه شادی را پاک می کند ، روان آدمیان را به بند کشیده است . ارد بزرگ


68- دوستي براي خود برگزين که به گاه سختي و درماندگي مددکارت باشد. بزرگمهر


69- وقتي ارتباط عاشقانه ات به انتها ميرسد ، فقط به سادگي بگو«همه اش تقصير من بود . جكسون براون


70- ابليس مانند نيکخواهان پيش مي آيد ، ابتدا عهد و پيمان مي گيرد ، سپس راز مي گويد . فردوسي خردمند


71- اگر به مهماني گرگ مي رويد ، سگ خود را به همراه ببريد . گوته


72- وقتي نانوا نان را با دقت و وسواس مي پزد و به دست مشتري ميدهد ، خدا با او در كنار تنور ايستاده است . كريستيان بوبن


73- تقريبا هر چيزي كه وجود دارد در معرض تاويل است؛ زندگي خود چيزي نيست جز ستيزه و جدال ارزش ها و مبارزه براي تاويل انديشه ها و آرمان ها . فردريش نيچه


74- «عقلانيت باز» آن عقلانيتي است كه فراموش نميكند كه «يكي» در «چند» است و «چند» در «يكي». ادگارمون


75- آرامش،زن دلانگيزي است كه در نزديكي دانايي منزل دارد. اپيكارموس


76- درست در همان لحظه که عشق شما خود را به نوعي ابراز مي کند حال چه از طريق آغوشي گرم ، نگاهي محبت آميز يا رفتاري مهربانه ، به قلمرو بي زمان قلب گام نهاده ايد مهم نيست پيش از آن چه اتفاقي افتاده است . تنها اين مهم است که چه اتفاقي خواهد افتاد . تمامي آن چه براستي اهميت دارد همين لحظه است . تنها اين عشق است که مهم است . باربارا دي آنجليس


77- براي آنکه دوستيمان پا برجا بماند بهتر است همواره ميانمان فاصله ايي باشد . ارد بزرگ


78- اگر نتوانيم آزاد زندگي نمائيم ، بهتر است مرگ را با آغوش باز استقبال کنيم . مهاتما گاندي


79- سعادت مثل پروانه اي است كه روي برگهاي گل بخواب رفته باشد به مجرد اينكه نزديكش بروي بالهاي خود را باز كرده و در فضا پرواز مي كند. آندره توريه


80- يکي از معجزات عشق اين است که ما از درد هاي آن نيزلذتي احساس مي کنيم . ژان ژاک روسو


81- يک بطري آب که تا نيمه داشته باشد،ازنظر يک فرد بدبين خالي وازنظريک فردخوش بين نيمه پراست . جرج برنارد شاو


82- گوش شنونده هميشه در جست و جوي سخن خردمندانه و حکيمانه است . فردوسي خردمند


83- تمام موفقيت هائي که نصيب بشر شده ، عموما"درسايه تحمل و بردباري بوده است کريستوفر مارلو


84- وقتي در کار ما " اگر " نباشد، پيروز خواهيم شد . نلسون


85- مي گويند رسيدن به آرامش هدف است بايد گفت آرامش تختگاه نوک کوه است آيا کوهنورد هميشه بر آن خواهد ماند ؟ بيشتر زمان زندگي او در کوهپايه و دامنه مي گذرد به اميد رسيدن به آرامشي اندک و دوباره نهيب دل و دلدادگي به فرازي ديگر . ارد بزرگ


86- اگر قصد رقابت داري، باکسي رقابت کن که از تو برتر و سرترباشد . لوئي آگاسيز


87- لحظه پيروزي براي من از آن جهت شيرين است که پيران ، زنان و کودکان کشورم را در آرامش و شادان ببينم . نادر شاه افشار


http://booker.lefora.com/2009/08/31/20090831184947/page1/


زندگی نامه ارد بزرگ

http://tradea.org/uploads/p/pandha/648.jpg



خلاصه زندگی نامه  :

- بی شک ارد بزرگ برجسته ترین اندیشمند حال حاضر ایران است .

- اندیشه های او در کتابی با عنوان آرمان نامه گرد آوری شده است .

- روح میهن پرستی و توجه ویژه اش به انسانیت بر سراسر نوشته هایش حاکم است .

- تا کنون در دهها کتاب به اشکال گوناگون به طرح نظریات و افکار او پرداخته اند .

- دو نظریه مشهور دارد به نام های قاره کهن و کهکشان بزرگ اندیشه .

- دارای هواخواهان بسیار در رده های مختلف کشورهای آسیای میانه است .

- از دوستانش می توان به احمد شاه مسعود اشاره کرد و بسیاری معتقدند احمد شاه مسعود در پنج سال پایانی زندگی خود به خاطر ارتباط با او از یک چریک صرفا مذهبی تبدیل به یک مبارز ملی شد.

- داده های موتور جستجوگر گوگل نشان می دهد او پر طرفدارترین نخبه زنده ایرانیست .

- ریشه خانواده گی او را در تبار سلجوقیان می دانند همانهایی که شاهنامه را تکثیر کردند و تاریخ خورشیدی را در مقابل تاریخ قمری به ایرانیان عرضه نمودند .

- پارسی زبانان از پند های اخلاقی و اجتماعی او بیشترین استقبال را نموده اند .




زندگی نامه و بیوگرافی ارد بزرگ :

بی شک ارد بزرگ یکی از برجسته ترین اندیشمندان حال حاضر ایران است نگاهی سطحی به زندگی و آثارش ما را چنان شیفته خود می سازد که می توان با نوای صدایش رقصید و پیش رفت اندیشه های او وجوه مختلفی دارند که قوی ترین وجه آن توجه ویژه اش به اخلاقیات و پاک زیستی انسان است . توجه ویژه ارد به اخلاقیات باعث نمی شود رازهای زندگی مدرن امروز را در نظر نگیرد ، فرآیند و بازده اندیشه خردگرایانه او موجب پیراستن ناراستی هاست .

حوزه فلسفه اجتماعی اش ریشه در سنت ایران باستان دارد می توان او را میهن پرست ترین اندیشمند صد ساله اخیر ایران دانست جایی که می گوید :

ستایش گران میهن ، زنان و مردان آزاده اند .
و یا :
میهن پرستی ، همچون عشق فرزند است به مادر .

بجز ایران بسیاری در کشورهای فارسی زبان حوزه فرهنگی ایران از مریدان ارد محسوب می شوند . این مسئله به جوانان و محیط های دانشگاهی ختم نمی شود گاهی در بین سیاستمداران و افراد نام آشنای کشورهای آنها هم می توان کسانی را دید که به جهات مختلف به او دل بسته اند بمانند این مطلب که از سایت موسسه مطالعاتی فرهنگی روسیه, آسیای مرکزی و قفقاز (ایراس) برداشت نموده ام :

خاطره ای از احمد شاه مسعود و ارد بزرگ :
این خاطره حکایت از روابط نزدیک این دو تن دارد که در طی سالهای تنهایی احمد شاه مسعود و ظهور و قدرت دو چندان طالبان ، که کابل ، هرات و مزار در اختیار طالبان و نیروهای متجاوز پاکستان بود . هر روز دهها بار مناطق اندک باقی مانده بمباران می شدند و در آن هنگامه ، که افکار عمومی می پنداشت شیر تنگه پنجشیر ( مسعود ) به زانو در خواهد آمد، و اندک نیروی مردم افغانستان هم قربانی سیاستهای آمریکایی دولت پاکستان و عربهای متجاوز امارات واقع شود .ارد بزرگ ، احمد شاه مسعود را مورد حمایت خویش قرار می دهد و چنانچه در آن خاطره می خوانیم احمد شاه به شدت تحت تاثیر روح بزرگ او قرار می گیرد. در این خاطره زیبا می خوانیم ارد بزرگ هدیه ای برای احمد شاه مسعود می فرستد .آن هدیه در واقع یکی از آثار هنرمندانه اوست. تابلویی فوق العاده زیبا ، با تمی شگفت انگیز ...در آنجا شیر سنگی است که پایش زخم برداشته و آهوی ظریف و کوچک ، گونه خویش را بر زخم گذاشته تا خون بیرون نزند ... این تشبیه و استعاره زیبا گویای درک عمیق ارد بزرگ از شرایط نه چندان مناسب احمد شاه مسعود را داشت . و در ادامه آن خاطره می خوانیم وقتی احمد شاه آن اثر را از پیک ارد بزرگ ، در طی مجلسی دریافت می کند شدیدا منقلب و دگرگون می شود و چهره آرام و متین او به هم می ریزد او در آن جا از خواب شب قبل خود به نزدیکانش سخن می گوید بله خوابی که از ارد بزرگ ، یک اسطوره می سازد و برای قوم افغان آشنایی دیرین می شود ...

احمد شاه می گوید "خواب می دیدم پایم در نبرد زخمی شده و در آن هنگامه تنهایی مردی با لهجه ایرانی می گفت احمد شاه ناراحت نباش ، تو فرزند ایرانی !! . و در ادامه می گوید آن مرد بزرگ بسرعت پایم را می بست تا جراحتم التیام یابد"

 این خاطره زیبا از جهات گوناگون قابل ارز یابیست نگاه عمیق و مسئولیت شناس یک هنرمند را نشان می دهد.او خود می اندیشد ، احساس مسئولیت می کند و بدون آن که منتظر این و آن باشد دست به عمل می زند شاید امروز این خاطره با همان آدمهای اندکی که از آن خبر داشتند هیچ گاه گفته نمی شد و این راز همچون راز مرگ احمد شاه در دل تاریخ مدفون می شد ، اما! اما ارد مسئولیت خویش را پیش وجدان و آرمانهای خویش به انجام رسانیده است.او به هنر ایرانی به عنوان ابزاری می پردازد که می تواند قسمتی از خلقت انسانی که نیروی ست آسمانی ، را برای رهایی و کمال بشر بکار گیرد آثار او مادی نیستند و با نگاه مادی هم غیر قابل تفسیراند ، بقول دکتر مهرانفر برای شناخت ارد لازم است تائو ، فردوسی بزرگ و خیام فیلسوف را بشناسیم او از تائو لطافت و گذرایی و از فردوسی بزرگ هدف و آرمان مقدس و از خیام فیلسوف جهان فانی و بی ارزش را آموخته است.

احمد شاه مسعود به گفته یارانش در سفرها و منزلش در کنار قرآن دیوان حضرت حافظ را هرگز از خود جدای نمی کرد و ارادت خواصی به حافظ گرانمایه داشت .

آری داستان ارد داستان مردیست که عاشقانه سرزمین اجدادیش را ، فرزندان و تاریخش را دوست دارد اما این عشق موجب ستایشگری دائم و بی نتیجه گذشته نشده است . درسها و سخنان حکیمانه او این روزها از همه جا شنیده می شود صد ها هزار سایت و صدها نشریه روزانه کلام دلنشین او را تکرار می کنند و نسلی را با خود همراه نموده اند .

تصور این بود که جوانان ایران با اندیشمندان خویش قهر نموده اند اما امروز به خوبی شاهد موجی هستیم که همراه با اندیشمند معاصر آنهاست . ایرانیان هیچ وقت روشن اندیشان خویش را رها ننموده اند آنان بدنبال ندای حقیقی انسانهای آزاده اند . و او می گوید : رهایی و آزادی ، برآیند پرستش خرد است و دانایی . و این ندا را امروز در گلوی خسته و غمگین ارد یافته اند اشک ها و غمگنانه های او نوای دل انگیز هزاران هزار مشتاق رشد و آرمانخواهی ایرانیان گشته است آن گاه که می گوید : یاد اشک و شیفتگی ، آویزه خاموش دلهاست .

سخن گفتن از ارد OROD کار ساده ای نیست او و خواست هایش را نمی توان در یک مجموعه کوچک و یا حتی دریک کتاب تعریف نمود آنچه من از این نابغه معاصر کشورمان می دانم آنست که زاده شهر توس نو (مشهد )است اما پدرش و اصلیتش از دیار شیروان یکی از شمالی ترین شهرهای خراسان بزرگ است به لحاظ نژادی به سلاجقه متصل می شوند چنانچه می دانیم هزار سال قبل سلجوقیان ایل بزرگی در ناحیه آمودریا و فرارود بودند (ناحیه ای که همکنون کشورهای تاجیکستان ، جنوب شرقی ازبکستان ، شرق ترکمنستان و قسمت شمالی افغانستان است ) سلجوقیان مسعود جانشین محمود غزنوی را از سلطنت به زیر کشیدند و رفته رفته گستره ایران را تا مدیترانه پیش بردند سلجوقیان گسترده ترین حکومت ایرانی را پس از اسلام بر سراسر منطقه گسترانیدن بازماندگان آنان در نواحی از مناطق شمال خراسان و منطقه بختیاری ایران ساکن شدند . بله خواجه نظام الملک توسی صدر اعظم دولت سلجوقی در سایه قدرتی که از علم و اندیشه های فردوسی بدست آورده بود ، توانست از خرابه غزنویان ، نظام اداری و اجتماعی درخشانی همچون تاسیس مدارس نظامیه و بفرمان ملک شاه سلجوقی که عاشق فرهنگ نیاکان و فردوسی بود تقویم خورشیدی ( جلالی ، شمسی ) را با کمک خیام و گروهی دیگر از نخبگان سرزمینمان ایران در مقابل هجری قمری تازیان ایجاد نمود .
مهمترین رکن اداره کشور در این دوره در اختیار مجلس ریش سفیدان بود آنان امرا و پادشاهان دودمان سلجوقی را بر می گزیدند و از قدرتی نظارتی و گاها تنبیهی برخوردار بودند ( شبیه سلسله اشکانیان )آنان معتقد به اصل فکر برتر بودند شاهنامه فردوسی و صدها اثر تاریخی دیگر را احیا کردند آنان حاکمیت تازیان (اعراب) را بطور کلی در خاورمیانه محدود به منطقه شبه جزیره عربستان نمودند نکته جالب در مورد گسترش حاکمیت این قوم بزرگ وجود داشت و آن مطلب این است که آنها هیچ گاه به شهرهای بین راه وارد نمی شدند تنها سفیری را به داخل شهر مربوطه می فرستادند و اولین خواستشان آن بود که دیگر خطبه ای به نام خلیفه بغداد خوانده نشود و رسما حکومت سلجوقی را بپذیرند .ذکر این حوادث تاریخی باعث می شود بهتر با اندیشمندی آشنا شویم که بر پیرامون خود دارای شناخت و ریشه است بقول حکیم فردوسی:
پدر چون به فرزند ماند جهان ........کند آشکارا برو بر نهان
گر او بفگند فر و نام پدر ...............تو بیگانه خوانش مخوانش پسر
کرا گم شود راه آموزگار ...............سزد گر جفا بیند از روزگار

به نظر من ما با شخصیتی روبرو هستیم که در این پیشینه کهن شناور است اهل خرد همواره در دوران زندگی این جهانی خویش در چنین وضعیتی قرار دارند . شما به زندگی سراسر رنج و اندوه فردوسی بزرگ نظری بیفکنید و سپس هزار سال بعد در همان شهر و همان خاک اخوان ثالث متولد می شود رشد می کند برگ می دهد و شاخسارش پر میوه می شود با همان غمها و همان محنت ها با همان آواز با همان آثار تراژیک ...
هر چند خود اخوان داشتن ریشه باستانی خویش را در قالب شعری رد می کند
اما اگر این ریشه نبود سفارش نمی کرد در کنار فردوسی بزرگ دفنش کنند ...
آری اُرد نیز با آثارش از ریشه های مشترکی سخن می گوید که شاید امروز در مرزهای کنونی ایران نباشد اما روان او همچنان در دره های شگفت انگیز بدخشان و کوههای مرتفع پامیر و رود بزرگ جیهون پرواز می کند
وقتی او را در حال صحبت با تاجیکان و یا اهالی شمال افغانستان و یا جنوب ازبکستان که گاها برای دیدنش می آیند می بینید متوجه می شوید که پرواز روح در دل تاریخ یعنی چه ، آنوقت که چشمان متعجب و مبهوت میهمانان را می بینید با آهنگ صدای او همراه می شوید و به ژرفای روان او فرو می روید .

اندیشمند و متفکر ایرانی که نظریات شگفت انگیز او موجب جلب و گرایش بسیاری از علاقمندان به علوم انسانی و بعضا علوم سیاسی شده است . ارد بزرگ به نوعی معمار است ، او از آینده ایی سخن می گوید که می تواند ایران را به جایگاه اصلی خود باز گرداند . شاید مهمترین نظریه او یعنی قاره کهن خود به تنهایی بتواند بیشترین تغییرات را در سطح روابط خارجی ایران و 19 کشور اطراف آن بوجود آورد . او به صراحت از تبانی شرق و غرب برای بلعیدن حوزه فرهنگی مرکز جهان ( که ایران در قلب آنست) یاد کرده است نظریه او مبتنی بر سخن فردوسی است که می گوید سلم و تور دو فرزند فریدون که یکی بر غرب و دیگری بر شرق جهان حکومت می نمودند برای تصاحب سرزمین ایرج حاکم منطقه قاره کهن (نامیست که ارد بزرگ بر منطقه ای از کشمیر تا مدیترانه نهاده است ) را می کشند . و او می گوید قاره کهن امروز توسط آسیا و اروپا بلعیده شده است . و چین با شروع بحث جاده ابریشم بدنبال افکار استعماری است حال آنکه این جاده ، راه انتشار فرهنگ غنی ایران به شرق و غرب بوده است و نمونه آن افکار میترایزم و شاهنامه فردوسی ماست که هر دو را با جعل اسامی چینی ها از آن خود می دانند .

او به ساختارهای سیاسی کشورهای محدوده قاره کهن نظری ندارد او همه را دعوت به همگرایی می کند او با دلایل بسیار ثابت می کند اگر این 20 کشور دست در دست یکدیگر بگذارند ساختاری بسیار قدرتمندتر از اتحادیه اروپا خواهند یافت .

نظریه قاره کهن . ایده ارد بزرگ

رنگ صورتی محدوده قاره کهن را به نمایش می گذارد

 

نقشی که ارد بزرگ برای ایران در قاره کهن قائل است نقشی فرهنگی و تاریخی نظیر یونان در اروپاست .

قاره کهن امروز اسیر آسیا و اروپاست .

تاریخ و فرهنگ در شرق به چین ختم می شود و در غرب به یونان .

یکی از وجوه جالب و بارز این نظریه ایجاد همگرایی بیشتر منطقه ایی است که خود موجب خلع سلاح تجزیه طلبان در سطح کشورهای منطقه می گردد .

ارد بزرگ با نظریه قاره کهن خود پرده از حقیقتی برداشته که تا کنون هیچ اندیشمندی به آن توجه نکرده بود .

یکی دیگر از ایده های او نظریه کهکشان بزرگ اندیشه است. که دقیقا نقطه عکس نظریه دهکده کوچک جهانی است او با دلایل مستدل ثابت می کند جهان رو به انفجار اندیشه های گوناگون است و پیش بینی می نماید بزودی تعداد سایت های اینترنتی به چندین برابر جمعیت کره زمین برسند . او ثابت می کند جهان غرب با ابزار رسانه و اینترنت نمی تواند با تزریق فرهنگش یکپارچگی مورد نظر خویش را فراهم سازد .

ارد بزرگ  GREAT OROD

با اینکه ایده های ارد بسیار جذاب است اما آنچه موجب شهرت روزافزون او گشته نصایح و پندهای حکیمانه اوست . پندهای او شامل تاکیدات مستمرش بر راستی ، احترام به ریش سفیدان ، پاسداشت اسطوره ها و میهن دوستی می گردد .

دهها مقاله و کتاب در مورد اندیشه های ارد بزرگ نگاشته شده است . بعضی او را علامه اقبال لاهوری عصر حاضر می دانند و عده ایی همپای فردریش نیچه در فلسفه و کسانی معتقدند جبران خلیل جبران امروز است . و البته جالب خواهد بود که بدانیم ارد و جبران خلیل جبران هر دو در 17 دی ماه زاده شده اند . 

  

 

زهرا کاتب در سایت تک برگ در مورد ارد بزرگ می گوید : 
 

آزادی باجی به مردم نیست ! چرا که مال و داشته آنهاست »
این سخن از آن مردیست که برای بسیاری از جوانان نسل امروز الگو بوده و سخنانش حامل بغضها و درد های آنهاست  .
ارد بزرگ در کتاب «آرمان نامه» مو به مو پرسش ها ، مشکلات و مصیبتهای نسل امروز را پاسخ می گوید .
از ریش سفیدانی می گوید که همانند « سقفی بر خانه نسل امروز » هستند و  اینکه «  زنجیره نسلهایند »و وظایف بسیاری بر دوش دارند .

و از آزادی
که نهایت آرزوی بشر است می گوید : «رهایی و آزادی ، برآیند پرستش خرد است و دانایی »
از آزادیخواهان تجلیل می کند و می گوید :« پرهای خون آلود برآزندگان نقش زیبای آزادی آیندگان است »  آزادی و پرستش میهن را راهی برای پیشرفت ما می داند و می گوید :« میهن پرستی و آزادیخواهی کلید درمان بسیاری از ناراستی هاست »
و هشدار می دهد که :« آنگاه که آزادی فدای میهن پرستی می شود و  وارون بر این میهن پرستی فدای چیزهای دیگر ، کشور رو به پلشدی می گرایید  و درد »

ارد بزرگ شجاعانه یک به یک عقایدش را می شکافد و نکته به نکته با مخاطب در میان می گذارد و در مورد میهن اینچنین می گوید :« میهن پرستی هنر برآزندگان نیست که آرمان آنان است » او کار را در همین جا رها نمی کند و ختم کلامش بسیار محکم است و می گوید :« آنکه به سرنوشت میهن و مردم سرزمین خویش بی انگیزه است ارزش یاد کردن ندارد »

آزادیخواهی و میهن پرستی دو رکن و ستون اندیشه او محسوب می شود اینچنین فکری بر سراسر کتاب آرمان نامه سایه افکنده است .

به خود بر می گردم به گذشته می نگرم به راهی که آمده ایم و آینده که چگونه مسیری خواهد بود و به آرمانهای ملت خویش ، آرمانهایی که برای غرب بسیار سنگین است  و از هم اکنون با جعل اسامی ایرانی و ساختن فیلمهای 300 و اسکندر مقدونی و مواضع ضد ایرانی هویت تاریخی و  فرهنگی ما را هدف قرار داده اند .
دشمنی آنان بیش از آنکه با نظام حاکمیتی ایران باشد دشمنی با هویت ملی و تاریخی ماست . آنها همواره از خروشیدن و برآمدن دوباره این ملت ترس و واهمه داشته اند . ارد بزرگ مستقیما به ما همان سو را نشان می دهد همان جایی که باعث سربلندی کشور ما در طول تاریخ بوده است . او از آرمان خواهی می گوید :« به جای خود کم بینی و آرمان گریزی ، پای در راه نهیم که این تنها درمانگر دردهای زندگی ست »
و از شرایط امروز و فاصله تا هدف می گوید :« میان گام نخست و آرمان بازه ای نیست ، آنچه داریم  اندازه نیروی کنونی ماست » و نهیب می زند :« کمر راه هم در برابر آرمان خواهی برآزندگان خواهد شکست » او می داند جوان و دودمان آهنین ایرانی می تواند و در نهاد خود چنین قدرتی دارد که می گوید :« مردمان توانمند در میان جشن و بزم  نیستند . آنها در هر دم به آرمانی بزرگتر می اندیشند  و برای رسیدن به آن در حال پیکارند »
آزادی و عشق به میهن را نهایت این راه می داند و آرمانی والا . آرمانی که نباید گم شود  ، آرمانی که وظیفه همه است و می گوید :« مهم نیست تا چه میزان رشد کرده ایم ، مهم این است که از آرمان هایمان دور نشده باشیم »

ارد بزرگ تجلی تاریخی پر شکوه است در فرگرد سرآمدان کتاب آرمان نامه می گوید :« کورش نماد فرمانروایان نیک اندیش است و نام او می ماند ، چرا که از راستی و کمک به آدمیان روی برنگرداند » اندیشه او همراز داستانهای شاهنامه است و خرد برایش شرط اول است همان خردی که در فرگرد آرمان به آن اشاره می کند و می گوید :« آدمهای آرمانگرا هنگامیکه به نادرست بودن آرزویی پی می برند بر ادامه آن پافشاری نمی کنند » او فردوسی را راوی یک داستان ساده نمی داند و شاهنامه را بسیار فراتر از حماسه ایی ادبی می داند و می گوید :« ایرانیان نیک نامی و پاکی تبار گذشتگان خویش را در شاهنانه فردوسی می بینند و در هر دودمانی که باشند برآن راه خواهند بود »

براستی کدام یک از روشنفکران این سرزمین تا این حد حساب خود را با تاریخ پر فراز و نشیب این سرزمین روشن کرده اند بسیاری از آنها یا دچار تجدد شدند و یا گرفتار سحر کلام و آنچه پنهان ماند مظاهر بسیار روشن و آشکار ملت سرافراز ایران بود .
تنها نام  انسان غیر ایرانی آرمان نامه نام مهاتما گاندیست :« بارزترین و گرامی ترین گرایش گاندی ، میهن پرستی او بود »
در عرصه سیاست جهانی هزاران نام برای گفتن وجود دارد اما ارد از گاندی سخن می گوید و کنش اجتماعی و سیاسی او را یادآور می شود . آرمانی که توانست کشور هفتاد و دو ملت را از دست استعمار پیر نجات بخشد .

ارد بزرگ اهل فریاد و جدل نیست او می گوید :« پرداختن به ریشه ها ، کار ریش سفیدان و اهل دانش است » و براستی او یک شکافنده و اندیشمند است کسی که بدنبال خرد است و نه بلواهای سیاسی و ...

او به تاریخ گره خورده است و خود چه جالب می گوید :« آدمها میوه های درختانی هستند که ریشه ای از دیرینه دارند »
در طی سالهای گذشته کمترین گفتگو و صحبتی از او با رسانه ها دیده و یا شنیده ایم . شاید اصلا او به رسانه ها آنگونه که عده ایی برایش سینه چاک می دهند نمی نگرد و می گوید :« رسانه تنها می تواند پژواک ندای مردم باشد نه اینکه به مردم بگوید شما چه بگویید که خوشایند ما باشد »
پژواک مردم برای او بسیار مهمتر از آنچه وجود دارد می باشد .
و این همان آزادی است که ارد بزرگ از آن یادها کرده است . آنگاه که توده مردم به شکل های مختلف حرفهای خودشان را بزنند موجب گسترش و رشد آگاهی های یکدیگر در هر زمینه ایی می گردند . پس باید ندای مردم را شنید و مسیر را برای کاستن دردها و مشکلات فراهم نمود .  برای این بزرگمرد ایرانی آرزوی طول عمر و سعادت بیشتر می کنیم .



منابع به ترتیبی که در متن بود :

   *   فرگرد آزادی  -  فرمان نخست
   *   فرگرد ریش سفید - فرمان هشتم
   *   فرگرد ریش سفید - فرمان ششم
   *   فرگرد آزادی  -  فرمان دوم
   *   فرگرد برآزندگان - فرمان سیزدهم
   *   فرگرد میهن - فرمان سیزدهم
   *   فرگرد میهن - فرمان دوازدهم
   *   فرگرد برآزندگان - قرمان هفدهم
   *   فرگرد میهن - فرمان نهم
   *   فرگرد آرمان - فرمان دهم
   *   فرگرد آرمان - فرمان شانزدهم
   *   فرگرد آرمان - فرمان هفدهم
   *   فرگرد آرمان - فرمان دوم
   *   فرگرد آرمان - فرمان ششم
   *   فرگرد سرآمدان - فرمان دوم
   *   فرگرد آرمان - فرمان هیجدهم
   *   فرگرد سرآمدان - فرمان نخست
   *   فرگرد سرآمدان - فرمان چهارم
   *   فرگرد ریشه ها - فرمان دوم
   *   فرگرد ریشه ها - فرمان پنجم
   *   فرگرد رسانه - فرمان دوم 



 

در مورد ارد بزرگ بیشتر بدانیم :

 بر روی لینک زیر کلیک کنید :

 

 


دکتر شهناز خاتمی

Orod Bozorg


اگر پایکوبی و شادی نباشد ، جهان را ارزش زیستن نیست . ارد بزرگ
همه روانشناسان و جامعه شناسان متفق القولند که شادی بستر فعالیتهای مناسب شهری و اجتماعی است .
شادی می تواند پتانسیل های مثبت انسان را آزاد نموده و با خود رشد و پویشی دو چندان را سبب گردد .
آدمهای افسرده و کم بازده همه با قرار گرفتنن در محیط شاد وارد فعالیتهای اجتماعی شده و خلاقیتهای بسیاری از خود به نمایش می گذارند .
آنگاه که "اُرُد بزرگ " دانشمند و متفکر کشورمان می گویند : اگر پایکوبی و شادی نباشد ، جهان را ارزش زیستن نیست . دقیقا اشاره به همین موضوع نموده است پایکوبی و شادی موجب بالا رفتن سرعت تحرک و رشد انسانی می گردد . در جامعه شاد تولید بالا رفته و امور خدماتی نظیر مراکز رفع افسردگی و روانپزشکی ، و همچنین آمار خودکشی و طلاق به نحو چشمگیری کاسته می شود .
فرار کودکان از خانه و نامیدی رخت بر می بندد و تلاش برای رفع مشکلات دو چندان می شود . ارد بزرگ چه زیبا و بجا گفته اند که : آنکه شادی را پاک می کند ، روان آدمیان را به بند کشیده است .
شادی هدیه ایی در ذات بشر است می توان آن را نادیده گرفت و به همه چیز رنگ سیاهی زد ! و می توان آن را دید و طعم واقعی زندگی را چشید .


http://drshahnazkhatami.blogspot.com/2009/08/blog-post_28.html

کتابهای فرزانه شیدا





سخن اندیشمندان



هيچ گاه عشق به همدم را پاينده مپندار و از روزي که دل مي بندي اين نيرو را نيز در خويش بيافرين که اگر تنهايت گذاشت نشکني و اگر شکستي باز هم ناميد نشو  چرا که آرام جان ديگري در راه است . ارد بزرگ

 

گاه لازم است که انسان ديدگان خود راببندد ، زيرا اغلب خود را به نابينايي زدن نيز نوعي خوشبختي است . نيوتون

 

نفرت همان خشم و غضب است که روي هم انباشته شده است . سيسرون

 

برنامه داشتن ويژه گي آدمهاي کارآمد است . ارد بزرگ

 

کسي که فکر نمي کند ، به ندرت دم فرو مي بندد . نيوتن

 

هرگز نمي توان با آدمهاي کوچک کارهاي بزرگ انجام داد. سيسرون

 

برای آدم زیاده خواه ، جهان هم کم است . بانو ورتا



آدمهاي ماندگار به چيزي جز آرمان نمي انديشند .  ارد بزرگ

 

اگر قرار است براي چيزي زندگي خود را خرج كنيم ، بهتر آن است كه آنرا خرج لطافت يك لبخند و يا نوازشي عاشقانه كنيم . شكسپير


سایت ( شعر و ادب*)

فروغ فرخزاد


سهراب سپهری

احمد شاملو

اخوان ثالث


نیما یوشیج (علی اسفندیاری)


Forever Poems
*جاودانه اشعاری برای همیشه زندگی*

***********
به دوزبان فارسی /انگلیسی

با امکان دانلود اشعارشاعران

با صدای خود شاعر(یا دیگر افراد شناخته شدهدر شعر وادب*)
وهمچنین دست نوشته هائی ایشان

ماخذ:


پر طرفدار ترین کتاب ایران "آرمان نامه" در سه سرور برای دانلود رایگان

ارد بزرگ / Orod Bozorg / Great Orod


 برای دریافت کتاب آرمان نامه از لینک های زیر استفاده کنید :

حجم : 561 KB
فرمت : پی دی اف PDF

سرور یک برای دانلود---دریافت کنید

و در صورت خرابی سرور از لینک زیر بهره بجویید :

سرور دو برای دانلود---دریافت کنید

سرور سه برای دانلود ---دریافت کنید


پژواک اندیشه در فراسوی مرزها

  تاریخ بشر، داستان مبارزه بی‌پایان برای آزادی، عدالت و معناست. در این مسیر، گاهی یک اندیشه، یک فلسفه، می‌تواند مرزهای جغرافیایی و فرهنگی ر...

بازتاب فلسفه اُرُدیسم در سراسر جهان