از دیالکتیک فیلسوف اُرُد بزرگ تا نظریات فلسفی او
۱۳۸۸ آبان ۱۴, پنجشنبه
زندگینامه و بیوگرافی ارد بزرگ
پادشاه روشنفکران و انديشمندان امروز ايران کسي نيست جز ارد بزرگ . او مرجع خرد و دانش کهن ايران زمين است . آغشته ايسم هاي فرنگي نشده و در عين حال از صوفي گري بيزار است نگاه او چنان که در نظريه قاره کهن اش ديده مي شود سازنده و رو به جلو ست .
بسياري از روشنفکران قرن حاضر ، رشد خود را مديون مچ گيريها و انتقادات بي پايه و اساس از اين و آن هستند حال آنکه ارد بزرگ به جاي اين اعمال همواره مسير درست را نشان مي دهد و هدفش ساختن است نه تخريب کردن .
او با سخنان و نظرياتش روح اميد و زندگي را بر قلب و روح جوانان نسل امروز مي دمد .
ارد بزرگ دوست داشتني ترين متفکر و انديشمند حال حاضر حوزه تمدني ايران است بسياري از جوانان هر روز سخنان او را برنامه زندگي خويش قرار مي دهند اين از بازخورد و نگاه آنان در حجم گسترده سايتها و انجمنها اينترنتي قابل مشاهده است نشريات در کشورهاي فارسي زبان هم از مشتريان دائمي انديشه هاي اين خردمند بزرگ هستند .
چه چيزهاي باعث شده است ارد بزرگ بدين پايه دوست داشتني باشد ؟
آيا اين اثر سخنان اوست که روان انسان را به هيجان مي آورد و يا نظريه عالي او که خواستار جدا شدن قاره کهن از آسيا و اروپاست و قاره کهن ، که انديشه ايراني برآن حاکم است را از کشمير و پامير تا مديترانه ميداند؟
ويا اهميت دادن وي به ميهن پرستي و آزاديخواهي که آن را دو رکن رشد مي داند؟
ويا دوستي نزديک او و شهيد احمد شاه مسعود ؟
و يا توجه بسيارش به ادب و اخلاقيات ؟
و يا رد نظريه دهکده کوچک جهاني و اعتقاد به اينکه در دنياي امروز برتري از آن فرهنگ هاي متعالي همچون انديشه ايراني است ؟
و يا کتاب آرمان نامه که حاوي انديشه هاي اوست و به شدت مورد استقبال قرار گرفته است؟…
هر چه که هست انديشه او گوياي يک گام رو به جلو درعرصه فرهنگ و انديشه ايرانيست .
علاقه بزرگان و مردم کشورهاي فارسي زبان نسبت به او هم خود حديثي مفصلي است . در سايت هوادران رييس جمهور تاجيکستان نام او را مي بينيد تا نمايندگان ارشد و حتي هيئت رييسه مجلس افغانستان و حتي هواداران رييسان جمهور گذشته افغانستان ، همه جا ياد و نام اوست . در ايران هم که از بزرگترين سايتهاي اينترنتي حاضر تا وبلاگهاي ساده همه جا با سخنان و انديشه هاي او برخورد مي کنيد .
ارد بزرگ تمام اين شهرت روزافزون خويش را مديون همنوايي با تاريخ ، فرهنگ و مردم سرزمين خويش است . سرزميني که به وسعت قاره کهن است .
نکته بارز عملکرد ارد بزرگ در آن است که به هيچ وجه خود را آغشته درگيريهاي روزمره اجتماعي نمي کند و همواره همه را به نيک انديشي و تحمل يکديگر فرا مي خواند .
اين در حالي است که در همه جا از صوفي منشي جوانان انتقاد کرده و خواستار حرکت و جوشش نسل نوي ايراني براي کسب افتخارات بي پايان است .
ادامه مطلب در آدرس زیر :
http://www.ciirang1.com/showthread.php?p=124600#post124600
وِیژگی فرمانروایان از دیدگاه ارد بزرگ (فرزندشیروان)
فرمانروای بزرگ مردم خویش را در هیچ کجای دنیا از یاد نمی برد و همیشه پناه آنان است . ارد بزرگ
فرمانروا اندیشه خویش را درگیر رخدادهای کوچک نمی کند . ارد بزرگ
فرمانروا اندیشه خویش را درگیر رخدادهای کوچک نمی کند . ارد بزرگ

فرمانروای بزرگ مردم خویش را در هیچ کجای دنیا از یاد نمی برد و همیشه پناه آنان است . ارد بزرگ
فرمانروا اندیشه خویش را درگیر رخدادهای کوچک نمی کند . ارد بزرگ
سیاست بازان بدانند که فرمانروا همیشه به مردم بدهکار است . ارد بزرگ
سردمداران ناشایست ترسشان از ناکارآمدیشان نیست ، دوری از فرمانروایی آنها را می ترساند ! . ارد بزرگ
سردمداران برای آنکه به توفان مردم گرفتار نشوند باید با امواج دریای آدمیان هماهنگ گردند .مهار دریا غیر ممکن است کسانی که فکر می کنند مردم را با امکانات خود مهار کرده اند دیر یا زود گم می شوند . ارد بزرگ
ادامه در آدرس زیر :
http://www.ofogshirvan.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=363:1388-08-13-21-47-18&catid=119:1388-08-07-07-10-12&Itemid=44
شیروان شناسی - ارد بزرگ افتخار شیروان
به کوشش محمد سیاح
بعُد سوم آرمان نامه ● فرگرد پیران ●

فرگرد پیران چاپ
تاریخ : پنجشنبه 14 آبان ماه سال 1388
بعُد سوم آرمان نامه ارد بزرگ
● فرگرد پیران ●
در این بخش به « فرگرد پیران » نگاهی خواهیم داشت
همانگونه که از اندرزهای ارد بزرگ میخواینم ومی آموزیم
همچنان که جوانان ومردم موظفند در قبال پیران وبزرگان طایفه ومحل ومیهن
وکشور خود وظایفی را بر عهده گرفته وبه آن عمل کنند
و پیران بر گردن افراد پیرامون خود چه درمحدوده ی زندگی چه در سطح جهانی
حقی را دارا هستند همچنین
پیران نیز وظایفی را بر عهده دارند که بنا بر آن
می بایست بر اساس تجربیات واندیشه های درست وقابل استفاده ی خویش
از آن بهره جسته وجوانان را بدین وسیله راهنما ورهبر باشد
* پیران جهان دیده همواره جوانان را به خروش و بیداری فرا می خوانند
و بیماران پیوسته از پایان هر خروشی دم می زنند این کار !
صوفی منشانی خموش ، روانه میدان زندگی می کند .* ارد بزرگ
و اینکه تا چه حودو مرز این یاری رسانی ها میتواند گسترش یافته
ودر خدمت جوانان ومردم باشد بستگی به بزرگ منشی ودانائی آن فرد دارد
مسلم است که انسانها در زندگی خود همواره می آموزند
ودر نتیجه آنچه باعث میگردد که در راه زندگی ودر دوران پیری از
تجربیات بسیاری برخوردار باشند چیزی نیست که به سهولت
به انجام رسیده باشد وهر فردی در طی سالهای عمر خود زندگی خود را داراست که
چون پای حرف هریکی بنشینیم هر کدام افسانه وقصه ای جدید است
وبااینکه زندگی ودروان زندگی هر فردی در پی خود پیآمد ها و
خوبی بدی های دوره ی خود را داراست
اما همانگونه که از اشعار بزرگان جهان وبخصوس شاعران نام آور جهان چون
سشمس تبریزی -مولانا -سعدی حافظ - شهریار -رهی معیری و....
یا شاعران سبک شعرنو چون شاملو
اخوان ثالث -فریدون مشیری ونیما و....
می بینیم ومیخوانیم :
رَستم ازاین نفس وهوا زنده بلا مرده بلا
زنده ومرده وطنم نیست یبجز فضل خدا
رَستم از این بیت وغزل ای شه وسلطان ازل
مفتعلن مفتعلن مفتعلن کُشت مرا
قافیه ومغلطه راگو همه سیلا ب ببر
پوست بود پوست بود ( درخور مغز شعرا )!
ای خمُشی مغز منی , پرده ی آن نغز منی
کمتر فضل خمشی کش نبود خوف ورجا
برده ی ویران نبود عشر زمین کوچ و قلان
مست وخراب مطلبم در سخنم نقد وخطا
تا ه خرابم نکند کی دهد ان گنج مرا
تاکخ به سیلم ندهد, کی کشدم بهر عطا
مرد سخن را چه خبر ازخمُشی همچو شکر
خشک چه داند چه بوّد ترللا ترللا
آینه ام آینه ام مرد مقالات نه ام
دیده شود حال من ار , چشم شود گوش شما
دست فشا نم چو شجر چرخ زنان همچو قمر
چرخ من از رنگ زمین پاکتر از چرخ سما
عارف گوینده بگو تا مه دعای تو کنم
چونک خوش ومست شوم هر سحری وقت دعا
دلق من و خرقه ی من ازتو دریغی نبود
وآنک ز سلطان رسدم نیم مرا نیم ترا
از کف سلطان رسدم ساغر وسغراق قدم
چشمه ی خورشید بوّد جرعه ی او را چو گدا!
من خمشُم خسته گلو , عارف گوینده بگو
زآنک تو داوود دَمی! من چو کهم رفته زجا
«کلیات شمس تبریزی »
بسیاری از تجربیاتی که دراشعار ایشان میتوانیم پیدا کنیم درهر زمانی
وهر نسلی به همان شکل قابل استفاده وبهره گیریست
ما در فرگرد سر آمدان نیز گفتیم که سر آمدانمشتمل از همه ی
گروه هائی هستند که تاکنون در مورد آن به بررسی نشسته ایم واین
مورد نیز ذکر شده است که سرآمدان هرگز از اینکه
آموخته ها وشکستها وپیروزی های خود را با دیگران درمیان بگذارند وحتی رنج ها
ومصائب خویش را بی پرده به در سفره ی احسان خویش
با دیگران شریک شوند
شرمی نداشته بلکه درست برعکس ایشان همه درپی راهنمائی دیگرانند
وشاعراگر حتی سرودن و سرایشی
یا از « نویسندگان,» کتابی ونوشتاری یا از
« اندیشمندان» نسخه ای وجزوه ای وسرانجام پندی واندرزی
دیده وخوانده ایم که شاعر ونویسنده و.. در آن به گویائی خودنشسته
ودردی را که درخود او میجوشیده به شعر ونوشته در آورده است که شاید هدف او
التیام بخشی به آن لحظه تلخ بوده باشد
اما آنچه آشکارا قادر به درک آنیم که بیشترین نوشته های چنین افرادی
که خود پیران واندیشمندان جامعه برای یاری منو شما بی ثمر نبوده است
وآنچه دلیل گشته است تا نام آوری نیز نام آور شود
اندیشه نبوغ ودانائی او بوده است که توجه دیگران را
باو جلب نموده است تا به تکرار چاپ آثار او پرداخته وهمچنان نیز به
اینکار ادامه داده وبدهیم
* پیران آزاده آنانیند که از آموزش دودمان امروز کوتاهی نمی کنند و هر آنچه
در اندیشه دارند را هدیه می کنند . ارد بزرگ
اما اگر بخاطر داشته باشید در فرگرده ای اول نیز اینرا به تکرار نوشته ام که هیچ
انسانی حق اینرا ندارد که دیگری بدون درخواست او
دخالت نماید خواه از پیران وبزرگان باشد خواه از نزدیکان حتی بسیار نزدیک چون
پدر ومادر
وقتی که در تمامی دنیا از سن 18 سالگی شخص را بالغ دانسته
وحتی در بیشتر جوامع دنیا چنین حقی را براو قائل هستند که زندگی شخصی
خود را به تنهائی شروع کرده وخود ازپایه و اساس مسئولیت زندگی خویش را
بر عهده گرفته واز پس مشکلات خود بر آمده ومسئولیت پذیر باشد
بی شک بخاطر این نبوده است که خواسته باشند مسئولیت والدین
را سبک کرده و آنان را از مشکلات وزحمات نگهداری فرزندی بالای 18
سال راحت کرده باشند که چنین تصمیمی بر اساس واقعیات وبر پایه تحقیق های
بسیار جامعه شناسی /انسان شناسی/ روانشناسی/ وبسیاری علوم مرتبطه ی دیگر بوده است
که محققان دانشمند وبا تجربه, بسیار وقت خویش را بر ان نهاده اند تا در یابند
انسان براستی در چه موقعی میتواند مسئولیت زندگی خود را بر عهده گرفته و
گلیم خود را از آب بیرون بکشد .
متاسفانه فرهنگ غلط جامعه ی ما در این زمینه ودربا ب اینکه جوان دختر وپسر
تا زمان ازدواج نمی بایست خانه وخانواده را ترک کند باعث گردیده است
که جوانی تا سن کهولت نیز بعلل ودلایلی خواه بیکاری بوده باشد
خواه علاقه نداشتن یا آمادگی نداشتن برای ازدواج همچنان در منزل پدری بسر میبرد
من در کتاب واژه های خود به تفضیل ازاین مورد سخن گفتم
که حمایت از فرزند نیز تا جائی قابل قبول است که اینکار صدمه ای به اینده ی او نزند
وبا دلسوزی های بی جا مانع پیشرفت وبدست اوردن اعتماد بنفس در جوان ما نگردد
واورا از افتادن بر غلتک زندگی باز نداشته ومانع سعادت او نشودو
تاحدی قابل قبول است که این مطلب از سوی فرزند هم
پذیرفته شده باشد و خود نیز خواهان بودن در کنار خانواده باشد
تا آن زمانی که متاهل شود !
اما مشکل تنها باین ختم نمیشود
وقتی کسی درخانه ی ما زندگی میکند موظف به رعایت قانون خانه ی ماست
خواه فرزند باشد خواه مهمان
« وبه این نکته نیز درهمینجا میشود اشاره کرد » که :
برای همین است که شاید وقتی به مسافرت به منزل اقوام میرویم با وجود آنکه
شایدبسیار هم به ما خوش گذشته باشد اما زمانی که بخانه ی خود میرسیم
دست وپای خویش را بروی همان زمین شاید حتی خالی خانه ی خود
دراز میکنیم ومیگوئیم :
هیچ کجا خانه ی خود آدم نمیشود !
واین گفته بدلیل آن نیست که عذابی را درخانه ی دیگری تحمل کرده ایم
که مسلما اگر چنین بود زودتراز مثلا یکهفته ای
که قرار بود بمانیم ساز بازگشت میز دیم وبرمیگشتیم
بلکه تنها بدلیل این است که قانون هر خانه هر حتی هتل وجایگاهی متعلق
به همانجاست
وبسیارند ساعات ومواقعی که منوشما بشخصه درآن ساعت میل به انجام کاری
را نداریم که دیگران پیشنهاد آنرا میدهند حتی اگر غذا خوردن باشد
وشاید ساعات ناهار من
با ساعات ناهار آنان متفاوت باشد که این مسئله برای خود من مشکلی
درسفرهایم بوده است که در نروژ فرم وساعات غذائی بسیار متفاوت است
مردم بعلت بودن بر سرکار ومدرسه درمیانه ی روزی غذای سردی
را بعنوان ناهار صرف میکنند بمانند یک ساندویچ ساده
ومعمولا در ساعات 5 ببعد غذای گرمی درخانه پخته وصرف میشود
که شام محسوب میشود
وپس ازان میتوان با دسری شیرین چون کیک یا بستنی و... که معمولا
برای هضم غذا صرف میشود
مابقی شب را سرکرد که هم سبکتر خوابیده باشیم
وهم اینکه بیدلیل خود را انباشته از غذای غیر ضروری نکرده باشیم
تاشبی را به سختی صبح کرده وروزی خسته کننده را
در خواب آلودگی شروع کنیم
این برنامه حتی برای کدبانوی خانه هم که شوهر وفرزندی دارد
به همین شکل است چراکه
بودن اودرخانه نمیبایست تماما صرف پخت وپز یا
. حتی خوردن بیش از اندازه ازروی بیکاری باشد
حال بدون اینکه از بحث خارج شده باشیم در نظر بگیرید که پیران هرخانه ای
والدین وپدر بزرگ ومادربزرگ هستند
وقانون خانه قانون این بزرگان است
حال اگر پسر یا دختر 18/19 ساله وبه بالا ... ما دوست داشته باشد
غذای خود را ساعت 6 بخورد ومن در ساعت 5 گرسنه باشم ویا برعکس...
هیچ چیزدلیل نمیشود که شخص گرسنه , تمام این ساعات را گرسنه بماند
و به معده ی خود صدمه بزند تا حتما با دیگران غذای خود را صرف کند
بلکه میتواند لقمه ای ساده بگیرد تا از زخم معده ی خود جلوگیری کرده
ومنتظر بماند که یا غذا یا دیگران نیز بر سر سفره حاضر باشند
بر ای خانواده ی من بسیار اتفاق افتاده است که نتوانیم همزمان وباهم
غذای خود را دراین یک وعده ی غذائی صرف کنیم
که این نه بعلت سردی عواطف بین ماست بلکه بعلت برنامه ریزی روزانه ی ما
در زندگیست .
برای مثال اینکه درست ساعت غذا ساعت کلاس ورزش یکی از فرزندانم بوده
یا همسرم درجلسه ای بوده است
یا ازطرف خانه ومدرسه مجبور به حضور در مدرسه یا جائی چون این بوده ایم ویکی
دوتائی به دلایل متفاوت در برنامه ی زندگی درخانه نبوده اند .
ما ایرانیها معتقدیم هیچ چیز بهترازاین نیست که دورهم غذائی صرف کنیم
اما این درصورتی الویت دارد که باعث رنج آزار وبیماری دیگری نشود
ازاین رو من به هیچ وجه در قانون خانه ی خود این را حکم نمیدانم که
به فرزندم بگویم:
حتما چه گشنه هستی چه نه ،کار داری یا نداری اما همه باید راس 5 غذا خورده وبه اتاق خود رفته یا بکارهای مدرسه خود برسی.
چون بنظرم اینکار بیشتر تفاهم داخلی خانه وگرمای خانه را از بین خواهد برد تا
اینکه بگذارم همگان در آن احساس راحتی کنند
( چیزی که به « خانه » مفهوم « خانه » را میدهد. *)
*اشکهای دیگران را مبدل به نگاههای پر از شادی نمودن بهترین خوشبختی هاست . * بودا
یادر شکلی دیگر حتما باید به علت اینکه والدین درهال خانه نشسته اند
فرزند موظف باشد درکنار آنان نشسته وبه تمام آنچه که شاید حتی ضروری نیست
گوش فرا دهد
چون بسیاری از صحبتهای والدین به فرزند مربوط نمیشود.
حال درنظر بگیرید که
پیر این خانه چه پدر چه پدر بزرگ , به جوان 18ساله کمی بالاتر پائین تر خود
حکم کند که
وقتی من بر سر سفره نشسته ام به لحاظ احترام هم شده باید بیائی وبنشینی و
.!!مرا نگاه کنی و به حکم احترام حتی اگر گشنه هم نیستی,باید چیزی بخوری , چون من میگویم .
اینگونه رفتار های جبری نه تنها از شخصیت واحترام پیران می کاهد که از آنان
شخصیتی منفور نیز درست میکند که جز جبر و زورگوئی وبدخلقی وفرمان دادن
هیچ فایده وثمری درپیرامون زندگی ما ندارند .
بسیارند این موارد که می بینیم پیری که میبایست الگو باشد از پیری خود
سواستفاده کرده است وازان برای بهره برداری از اطرافیان خود سود میجوید
** نیرنگ پیران بدنهاد ، تنها با مرگ به پایان می رسد .ارد بزرگ
وایشان بااعمال ِ رفتارهائی نابجا که هم حرمت نام پیری را از بین میبرد
وهم اعتماد دیگران را ازاو سلب مینماید وحس دشمنی یا تنفر را
در درون شخص مقابل ایجاد میکند بلکه باعث میگردد
که تمام آنچه را که جوانتر ازاو می بایست
می آموخت ازاو دریغ کند واین تفکر را در افراد ایجاد خواهد کرد که
شخص پیر وحتی پیران با تجربه وارزشمند
تنها افراد پیری هستند که بدنبال بهانه میگردند تا به اسم بزرگتری
باعث آزار وناراحتی دیگران شوند واین جمله که میگویند
پیری مانند کودکی ست
چراکه عقل رو به فرسایش میرود
یا به زبان عامه که میگویند
: مردم وقتی پیر میشوندبه مانند بچه ها میشوند
از نظر من تنها زمانی واقعیت پیدا میکند که پیری سالمند دچار امراضی
چون الزایمر (فراموشی ) یا مواردی نظیر ان شده باشد یا بعلت مصرف بالای
داروهائی که بعلت نوعی بیماری تجویز میگردد عقل حاضر وهوشیاری خود را
از دست داده وروزانه قادر به تفکر درست نباشد .
دراین شکل قابل قبول خواهد بود که بعضی از خواسته های نابجای آنان را نیز
تنها برای نشان دادن مهر خود به او و سپاس از زمانی که سلامت وشادمان بود
ودر همه حال وهمه موقعیت و درهمه شکلی , خالصانه در خدمت ما بوده
وبیاریمان میشتافت
برای او انجام دهیم حتی اگر کمی برایمان مشکل وبوده یا قابل قبول نباشد
رنگ رخساره
_________:
رنگ رخساره خبر میدهد از درد درون
کس نبوده ست در این قافله دنبال جنون
زندگی گاه ترا میبردت سوی فغان
گاه از ,, اوج,, فرو افتی, گردی تو زبون
گاه چون ساعت دوار تو گیج فلکی
گاه در شیب وفرازی و گهی غرق سکون
زین میان بهّ که نبازی دل خود در شب تار
تن دهی گر به غمی گشته غم سینه فزون
لاجرم تکیه به آن یکه خداوند بدار
تکیه بر یاوریش کن , که نباشی محزون
خود او یاور غمهای دلت خواهد بود
او به مهرش ببرد رنج تو از, سینه برون
شنبه 2دیماه 1385
ف.شیدا
در این باب
که پیری مولد کودک شدن دوباره است ,این مطلب به هیچ وجه قابل قبول نیست
که پیری سالمند وتجربه دیده وگرم وسرد روزگار کشیده ای
که در سلامت عقل وهوش بسر میبرد
از موقعیت خود استفاده ای نا روا نماید ودیگران را برده واسیری خود بپندارد
اینگونه رفتارها را متاسفانه در بسیاری از خانه ها میتوان دید
بدترین نوع وشکل والدین دردنیا از این افراد هستند که
وجدان ومحبت فرزندان خود را وسیله استفاده از انان قرار میدهند
وبدین شکل عمری با احساس فرزند خود باز ی کرده وبه بهانه ی اینکه
من نیز سالهای عمر خود را برای تو نهاده ام
با توقعاتی که گاه براستی قابل قبول نیست از فرزند خود بهره می گیرند
وبی آنکه بدانند یا اهمیتی بدهند زندگی اورا در
مسیری قرار میدهند که او هرگز قادر به این نباشد که بدون حضور ایشان
واوامر ایشان بر روی پای خمویش ایستاده
وزندگی خود را براحتی شروع نماید.
واین ظلمی ست که ما
ناخواسته به فرزندان خود می کنیم ونامش را حمایت میگذاریم .
البته
منظور این نیست که فرزند را بدون داشتن کار
یا محل اقامت بلافاصله پس از سن 18 سالگی
از خانه ی خود بیرون کنیم وبگویئم ازاین ببعد خودت میدانی وزندگیت!
که در اروپا وامریکا هم چنین کاری را نمیکنند
اما فرزندان از اول زندگی بگونه ای بار می آیند که
خود درچنین سنی امادگی شروع یک زندگی را دارند
واینکار بدین شکل صورت میگیرد که درطول سالهای مدرسه ودبیرستان بارها
آنان را به کمپ برده ودراین کمپ های تفریحی مسئولیت
پخت وپز و تمیزی روبراه کردن رختخواب وهمه ی کارهای روزمره زندگی را
بعهده خود ایشان میگذارند ودر طول کلاسهای درسی نیز
کلاس آشپزی/ خیاطی/نجاری /برق و...
را که لازمه نگهداری ورسیدگی از یک زندگیست بطور مقدماتی
درحد کشیدن گلیم خود از آب به دختر وپسر به شکل یکسان اموخته
ودرطی سال از سن 14 ببعد هفته ای با نام هفته ی کار در برنامه مدرسه
موجود می باشد که دراین هفته شاگردان میبایست در هرکجا که امکان دارد
برای خود برای یکهفته کاری دست وپا کنند
وحقوق انرا نیز به مدرسه باز میگردانند تا در تسهیلات بیشتر
دربرنامه های کمپ وسفر وگرفتن اتوبوس برای مسیر های طولانی سفر,
,ازاین مبالغ بدون فشار گسترده بر والدین استفاده میکنند
وازاین جهت است که در کشورهای اروپائی هر کاری که باشد درهر سطحی
تا جائی که شرافتمندانه وبر اساس زحمت است
به هیچ وجه بدید ه ی کاری پست یا کم اهمیت نگریسته نمیشود
وشاگردان که نمیتوانند دراین سن کاری در پشت میز فراهم کنند
مسلما به ساندویچ فروشی های معتبر رفته درانجا کار میگیرندیا درفروشگاهی
بمدت یکهفته مشغول بکار میشوند ازاین رو دربین دیگر شاگردان نیز
مشکلی از لحاظ تمسخر یکدیگر پیش نمی آید که فلانی در مرغ سوخاری کارگر است
یا زیر دست مکانیکی کار میکند.
وگاهی پدر یا مادر اگر درمحیط کار خود مکانی برای استفاده از ااینان داشته باشند
انها را به مدت یک هفته استخدام میکنند که مثلا
کارهای دفتری کامپیوتری را انجا م دهند یابه مرتب کردن دفتر کا
ر پردا( چون معمولا بچه های دوره راهنمائی و دبیرستانی همه کار با کامپیوترخته کمی با کار دفتری اشنا شوند یا درمغازه ی پدری خود مشغل به فروشندگی میشود در باب کامپیوتر که گفتیم محصلین این کار را
از دوره دبستان می آموزند ودر مدرسه نیز آموزش هفتگی دارند
وهرسال به شکل گسترده تری استفاده ازاین سیستم را
در برنامه درسی خود خواهند داشت
که البته درصورت تمایل بیشتر محصل میتواند درادامه
تحصیلات دانشگاهی خود همین رشته را دنبال نمود درسطح حرفه ای تر
آنرابیآموزد .
حال شما در نظر بگیرید که ما حتی در خانه وخانواده ی ایرانی
برای فرزندان خود که دیگر بالای سن 18 سال هستند ساعت خواب
هم تعیین میکنیم یا ساعت نشستن پای کامپیوتر
یا بیرون بودن با دوستان
** تبصره :
لازم به ذکر است که زمانی که فرزندی بعد 18 سالگی درخانه والدین
سکونت داشته باشد
یکسری از قوانین را همچنان ملزم به رعایت است
مانند اینکه اگر بیرون میرود کلید به همراه داشته باشدوبگویدچه ساعتی برمیگردد
اما اینکه ما بگوئیم چه ساعتی درخانه باش
از وظایف والدین محسوب نمیشود
چرا که در مقام درست آن اگر او امکان گرفتن خانه ای برای خود را داشت
ورفته بود دیگر چه میخواستیم چه نه ازاین مطلب بی خبر میماندیم
که کی میخورد /میخوابد/ بیرون میر ود /ویا درخانه سر میکند /ودیگر نیز
این ما نیستیم که به او امر ونهی کنیم که درخانه ی خود چنین وچنان باش
«که« قانون خانه ای زمانی که بنام اوست متعلق باوست
حال با وصف تمامی اینها در کشورما بطور کل درک تمامی اینها
سخت است وانجام آن سخت تر چرا که هستند فرزندانی که
بدون والدین هرگز سفر نکرده اند
حتی به خانه ی اقوام وهرگز در جامعه جائی برای یک فرد مجرد
پسر یا دختر درخانه های مستاجری بدلایل مختلف دینی /فرهنگی نیست
تمامی این مسائل تولید اشکالات بزرگی در سیستم زندگی جوانان ما خواهد کرد که می بینم
جوانی به مرز 40 رسیده هنوز درخانه ی مادری سکنی دارد
وهنوز پول تو جیبی خود را از پدر دریافت میکند وهنوز خود را اماده ی ازدواج نمی بیند
وهنوز معلوم نیست چه موقع خودرا بحد کافی بزرگ میداند
که آستین بالا زده و زندگی خود را به سروسامانی برساند واین جای بسی تاسف دارد
ودراین میان پیران ما هنوز مشغول امرو نهی باو هستند ونه تنها با که بدختر شوهر کرده
وپسر متاهل وهنوز متوقع هستند که روی حرف ایشان حرفی زده نشود
بگذارید قبول کنیم وقاطعانه بگوئیم** ))
« سیستم زندگی ما از پایه دچار نقصان /اشتباه /خطا و کمبود عمقی ست »
که در سیستم جامعه نیز تاثیر نامطلوبی بجا نهاده
وجوانان ما هرگز نه تنها طعم جوانی خود را احساس نمیکنند
که بر اثر هزار ویک مشکل امکان مجرد زندگی کردن در ایران
یا بیکاری و تفکر غلط درمورد رشته کار ی ونوع وسطح کار ,
جوان حتی
شجاعت عنوان این مطلب را نداشته باشد که میخواهد با داشتن پدر پولداری
یا حتی بی پولی از ترس خانواده وفامیل در پیتزا فروشی کار کند !!!
*آزادی در بی آرزوئی است. بودا
بگذاریم جوان ما همان باشد که نیاز دارد باشد وهمان کند که احساس میکند
نیاز اوست برای پیشرفت خود در زندگی! .....
بسی جای تعجب است که چطور کاری شرافتمندانه
وبر اساس زحمت وتلاش میتواند زشت باشد!اما دست دراز کردن جلوی پدر
بهتر است تا کارگر باشد واین چیزیست که درهیچ کجای دنیا هضم نمیشود مگر در
جوامعی چون جامعه ی ما با فرهنگی که به آن افتخار میکنیم
اما انقدر درخود اشتباه ونقصان وکمبود دارد که
رسیدگی ودرست کردن هریک زمانی بس دراز را تا طی شدن نسلها
نیازمند است!
من حتی نمونه ی اینرا در اطرافیان خود نیزبسیار دیده ام که کار عاراست اگر
اسم ورسمی نداشته باشد وآبرو وشخصیت خانوادگیشان میرود
اگر پسر با دست روغنی
در مکانیکی زیر دست یک مکانیک کار بیآموزد
!!!
تاسف جزاین چه میتواند باشد که ما خود فرزندان خود را باتوقعاتی بزرگ میکنیم
که حتی قادر نیستیم درزمان مناسب جوابگوی همانی باشیم که خود
در جایگاه پیران وبزرگان خانواده باو آموخته ایم
من زمانی میتوانم از فرزندم توقع داشته باشم که حتما کار دفتری ومهندسی داشته باشد
یا بدنبال ...
کاری باشد که حرمت داشتمنتسب با چه میدانم جایگاه خانوادگی آنان باشد که خود نیز در تهیه آن یاری کرده باشم کسی چنین چیزی را طلب میکند که امکانات جانبی تحصیل را هم برای او فراهم کرده باشد
ولی اگرخود قادر به پرداخت شهریه ی اونیستیم تادردانشگاهی ومکتبی وکلاسی
لااقل این اجازه را باو بدهیم که در مکانیکی خرج تحصیل خود را دربیاورد یا باوسیله ای چون اتومبیل و موتور سیکلت
پیتزا به خانه ی این وآن ببرد
هرچه هست کاریست که نه بالا رفتن از دیوار خانه ی مردم است
نه خیانت نه باعث شرمندگی بلکه
زحمت کشیدن و پول دراوردن درست است وباعث افتخار
چه کسی گفته است این گناه وخطاست و می بایست چنین کاری باعث شرمندگی
او یا والدین او باشد؟!!
اینگونه تفکرات در جوامعی که قصد پیشرفت واقعی را دارند جز گفتن مضحکه ای وطنزی و جوکی درنگاه آنان نیست که بگوئیم:
من نمیگذارم فرزندم کار کند مگر من مرده ام که او
!برود زیر دست این وان کار بیآموزد
وبسی جای تاسف که پیران دانا میدانند که جوان را می بایست
تشویق وترغیب نمود به اینکه کار کند به اینکه بیآموزد باینکه ازاین کار واموزش
درجهت رفاه اینده ای که دیگر والدینی نیست پیر دست گیری نیست
برای خود سود بجوید اما ....!!!
و متاسفانه پیران دانای ما برخلاف رسم دانائی رفتار میکنندو
تنها با درخواستها وتوقعات نابجامانع زندگی درست دیگران
در اطراف خود میشوندوبااینکه
حتی خودنیز دردرون میدانند که جز آزار دیگران نیستند
همواره با توقعات بیجا ودستورات نادرست واز سر خودخواهی
وتنها برای به کرسی نشاندن خود
دیگران را در مخمصه های وجدانی قرار میدهند که شخص مداوم
حتی خود را سرزنش کند
که اوپیر است ,احترام او برمن واجب است , من باید تحمل کنم
من باید باو احترام بگذارم و.....
در صورتی که هیچ پیری اگر پیر عاقلی باشد چنین رفتارهائی را با عزیزان
ونزدیکان خود پیش نخواهد گرفت
مگر اینکه ذات او درکل انسانی ازارگر وموذی باشد
که از ازار دیگران دردرون خود را ارضا شده می بیند
که این نیز ریشه های روانی دارد ومی بایست علت را در زندگی او جستجو کرده ودریافت
که دلیل آزار رسانی وامر ونهی بیهوده ی او چیست
چراکه اگر فردی انقدر حرمت دارد که دیگران باو احترام بگذارند دیگر نیازی
به اعمال خشونت درخود نمیبیند
وهرگز نیزاحساس نکرده ونخواهد کرد که می باست امر ونهی ودستوری را صادر کند
پیران واقعی اندیشمندان انساندوست ومهربانی هستند که درطی بودن
خود چنان دیگران را دراطراف
خود پرورش داده اند که حتی اطرافیان آنان نیز ازجمله افراد هوشمند دانا
وبا تجربه ای خواهند بود چراکه پیر صالح ودانا میداند که چگونه میتوان فرزند
ویا عزیز نزدیک وحتی همسایه ای رابه راه آورد که او با دل وجان گوش
به فرمان اوداشته باشد تا ان حدی که نیاز فرماندهی نیز درکار نباشد .
درعین حال نیازی حتی برای دادن دستور ویا حتی پندی!
جوانان ! زندگی خردمندانه می خواهند ، کهنسالان باید آگاهی بخش اندیشه های
آنان باشند نه بازیگران زندگی آنان . ارد بزرگ
پیران اندیشمند به ریشه ها می پردازند نه به شاخه ها . ارد بزرگ
پیران جهان دیده برای گفتگو با جوانان مانع تراشی نمی کنند . ارد بزرگ
گاهی وقتا....
گاهی وقتا دل نمیخواد دیگه هیچی رو ببینه
نشنوه حتی صدائی و توِی خلوتش بشینه
دلم از دنیا میگیره وقتی هر کجا ئی که میرم
واسه ی به غم نشستن من جوابی نمیگیرم
میبینم دلا گرفته س یا توی دنیائی دیگه ست
رسم زندگی و بودن مثه دیواره و بن بست
یکی چسبیده به حرفش اون یکی یه بیقراره
حتی هیچکس نمیدونه واسه چی آروم نداره
این خطای زندگی هاست یا که بیهوده گی ماست
یکی امروزش نرفته بامید صبح فرداست
ای خدا یه راه رفتن !یه امیدِ بدونِ غم
یه بهانه! نه ! یه اصلی! که باشه نجات آدم!
تو خودت بده به قلبها به دلهای مونده تنها
یا یه قانون درستی که باشه نجات دنیا
آخه امروزه امروز همه دلها پر درده
اگه خوبه چرا آدم دنبال شادی میگرده
یه چیزی اینجا درست نیست یه چیزی همش میلنگه
ما که موندیم تو دو راهی نمیگیم دنیا قشنگه
اینکه ما زندگی کردیم زندگی نبود برامون
زندگی رو کسی دیگه زندگی کرده بجامون
" زندگی " رو کسی دیگه "زندگی کرده بجامون "
شنبه اول اردیبهشت 1385
فرزانه شیدا
نگاهی بیشتر داشته باشیم بر افکار بودا
که تمامی این بزرگان وپیران خود در کلمه به کلمه ی گفتار خویش راه زندگی را به منو شما آموخته اند , بی آنکه نیازمند این باشیم که حتی تجربه ای شخصی به آن بیافزایم و میتوانیم از یک یک این گفته ها وسخنان برای بهتر زندگی کردن استفاده نمائیم وچه بسیارند اینگونه جملات نغز خواندنی پراز تجربه پراز اندیشه پراز تجربیات والای باارزش که بسیاری ازما حتی ازآن بی خبریم واین نیز جای تاسف دارد که میشود خوب زیست وباز به تلخی سرگردا راه وروش زندگی باشیم وبپرسیم بی آنکه در پر جوابهای واقعی آن باشیم
یک یک سوالات ما دریکیک سخنان این پیران این بزرگان این اندیشمندان
پاسخی عمیق داده شده است اما کجاست علاقمندی که با عشق وعلاقه درپی آن باشد وچقدر بسیارند افرادی که بی هیچ مطالعه وشناخت به خود اجازه میدهند پند واندرزی به کسان دیگری بدهند که شاید
حتی بیش از آنان تجربه زندگی را اموخته اند حتی درسنین کم .
پیرانی که میبایست خود الگو باشند ودرجایگزین ان جوانانی را پیدا میکنیم که از ثد پیر زمان دیده عمر کرده بیشتر وبهتر درک میکند
ایکاش یکایک ما قادر باشیم در زمان کهولت سری برافراشته باشیم وبا اعتماد کامل توان اینرا در خود داشته باشیم که بگویئم همان کردم که میبایست میکرزدم
همان بودم که میبایست باشم همان گفتم که میبایست میگفتم وآنگونه آموختم وآموزش دادم که ازمن توقع میرفت
فرگرد پیران را درهمینجا به اتمام میبریم باامید اینکه همگان در سراسر دنیا موفق باشند وکامیاب:
زندگی انسان مانند شبنمی است که از برگ گلی می لغزد و فرو می چکد. بودا
کسی که از ابتدا نا بینا به دنیا آمده است معنی تاریکی را نمی فهمد زیرا هرگز روشنایی را تجربه نکرده است. خردمند بودایی
هستی ما به ناپایداری ابرهای پاییز تماشای تولد و مرگ موجودات همچون نظاره
شعلههای آتش یک عمر مانند جرقه رعدی در
آسمان چون سیلابی پر شتاب و روان از سراشیبی کوهی . گواتما بودا
اشکهای دیگران را مبدل به نگاههای پر از شادی نمودن بهترین خوشبختی هاست . بودا
پایان فرگرد پیران
به قلم فرزانه شیدا - اسلو / نروژ
سه شنبه 12 آبا ن 1388
05.11.2009
OSLO-NORWAY
اس ام اس و پیامكهای موبایل: عاشقانه
بریدم بند ناف دلبستگی را با قیچی دلسردی .
رابطه ی قلبی دو دوست نیاز به بیان الفاظ و عبارات ندارد . (جبران خلیل جبران)
نماز عشق ترتیبی ندارد ، چرا که با نخستین سر بر خاک گذاردن ، دیگر برخواستی نیست . (ارد بزرگ)
اگر تنهاترین تنها شوم باز خدا هست ، او جانشین همه ی نداشتن های من است .
ادامه در آدرس زیر :
http://small-google.mihanblog.com/post/1252
شناخت زن و مرد
اگر شناخت زن و مرد نسبت به ویژگی های درونی و بیرونی یکدیگر بیشتر گردد کمتر دچار گسست می شوند .
ارد بزرگ
منبع :محمدرضا ناظم بکایی
http://psychlogy.mihanblog.com/post/1376
parizad (mahiye shabe eyd)
پریزاد بیوه جنگاوری بود که سالها پیش در جنگهای ایران و دشمنان کشته شده بود پریزاد دو دختر نوجوان داشت آنها مستمند و بینوا بودند و در هنگام عید تنها شیرینی آنها آب بود . صدای شیپوری که مژده بهار میداد لبخند در چهره غم گرفته آنها باز آورد ، دو فرزند پیاله آب را به پریزاد دادند تا نخست مادر کمی آب بنوشد چشمان پریزاد از این همه غم پر از اشک بود هنگامی می نوشید دو قطره اشک از چشمانش در آن پیاله افتاد .
دختران پریزاد هنگامی که پیاله را گرفتند شگفت زده دیدند در آب ، دو ماهی سرخ بسیار زیبا بازی می کنند .
هر سه با خنده و هیجان به آن ماهی ها نگاه می کردند . صدای در برخواست ! چه کسی می توانست باشد ؟
در پشت در اُخُس ( اردشیر سوم پادشاه هخامنشی ) بود او گفت برای من از رنج شما سخن ها گفته اند دیروز به نزدیکان گفتم روز نخست نوروز را در خانه شما خواهم بود و آمدم که شادی را به شما هدیه کنم اما از پشت در صدای خنده های شما را می شنیدم !
پریزاد و دختران داستان ماهی ها را گفتند اخس بسیار گریست و گفت وقتی فرزندان ایران اینچنین گرفتار غم و تنهایی باشند پادشاهی را ارزشی نیست .
دستور داد یکی از باغهای پادشاهی ایران را به آنها بدهند و برای شادی آنها هر کاری از دستش بر می آمد انجام می داد .
زندگی شاد آنها نتیجه رنج هایی بود کشیده بودند همانگونه که ارد بزرگ اندیشمند فرهیخته کشورمان می گوید : روزهای سخت بهایی ست که باید برای سرافرازی پرداخت .
از آن زمان بر سفره هفت سین ایرانیان ماهی سرخ میهمان شد و تا کنون هر سال همراه نوروز زیبای ماست .
منبع :diaka_dj
http://en.netlog.com/diaka_dj/blog/blogid=3489739
دختران پریزاد هنگامی که پیاله را گرفتند شگفت زده دیدند در آب ، دو ماهی سرخ بسیار زیبا بازی می کنند .
هر سه با خنده و هیجان به آن ماهی ها نگاه می کردند . صدای در برخواست ! چه کسی می توانست باشد ؟
در پشت در اُخُس ( اردشیر سوم پادشاه هخامنشی ) بود او گفت برای من از رنج شما سخن ها گفته اند دیروز به نزدیکان گفتم روز نخست نوروز را در خانه شما خواهم بود و آمدم که شادی را به شما هدیه کنم اما از پشت در صدای خنده های شما را می شنیدم !
پریزاد و دختران داستان ماهی ها را گفتند اخس بسیار گریست و گفت وقتی فرزندان ایران اینچنین گرفتار غم و تنهایی باشند پادشاهی را ارزشی نیست .
دستور داد یکی از باغهای پادشاهی ایران را به آنها بدهند و برای شادی آنها هر کاری از دستش بر می آمد انجام می داد .
زندگی شاد آنها نتیجه رنج هایی بود کشیده بودند همانگونه که ارد بزرگ اندیشمند فرهیخته کشورمان می گوید : روزهای سخت بهایی ست که باید برای سرافرازی پرداخت .
از آن زمان بر سفره هفت سین ایرانیان ماهی سرخ میهمان شد و تا کنون هر سال همراه نوروز زیبای ماست .
منبع :diaka_dj
http://en.netlog.com/diaka_dj/blog/blogid=3489739
دانستنی ها از وبلاگ زولا
آیا میدانستی که ستاره های دریایی مغز ندارند؟
آیا میدانستی که در حدود 5 هزار سال پیش در شهر سوخته ایران بازی شبیه تخته نرد انجام می شده است ؟
آیا میدانستی که یک موش میتواند بدون آب بیشتر از یک شتر دوام بیاورد؟
آیا میدانستی که پوست درختان قدیمی قرمز رنگ نسبت به آتش مقاوم است ؟
آیا میدانستی که سالانه 7هزار گونه جدید حشرات کشف میگردد؟
آیا میدانستی که چربی متوسط بدن انسانها به اندازهای است که میتوان از آن 7قالب صابون درست کرد؟
آیا میدانستی که چشم یک شترمرغ بزرگتر از مغزش میباشد؟
آیا میدانستی که بیشترین رکورد پرواز جوجه مرغ 13 ثانیه میباشد؟
آیا میدانستی که تشخیص اثر انگشت خرس کوآلا از اثر انگشت انسان بسیار مشکل است و یکی از گیج کنندهترین موارد کشف جرم میباشد؟
آیا میدانستی که مرواریدها در سرکه حل میشوند؟
آیا میدانستی که یک گاو را میتوان به بالای پلهها هدایت کرد ولی نمیتوان آن را پایین آورد؟
آیا میدانستی که حدود ا3.7 تریلیون ماهی در دریاها و اقیانوسها زندگی میکنند؟
آیا می دانستی که که افراد قبیله مبوتسی از کشور زئیر کوتاه قدترین انسانهای روی زمین هستند. قد آنها صد و سی و پنج تا صد و سی و هفت سانتیمتر است؟
آیا می دانستی که کشاورزان از سال 1389 خورشیدی می توانند از تراکتور های خورشیدی در مزارع خود استفاده کنند ؟
آیا میدانستی که شن خیس از شن خشک سبکتر است؟
آیا می دانستی که مغولستان بزرگترین کشور جهان است که به دریا و اقیانوس راه ندارد؟
آیا می دانستی که زمان بارداری فیل به 2 سال می رسد؟
آیا می دانستی که در هر میلیمتر مکعب خون شما پنج ملیون رعیت به نام گلبول قرمز وجود دارد؟
آیا میدانستی که سهم ایران از تولید علم دنیا از 0.03 درصد به 0.3 درصد افزایش یافته است ؟
آیا میدانستی که اندیشمند کشورمان ارد بزرگ را فارسی زبانان جهان بیشتر از خود ایرانیان می شناسند ؟
آیا میدانستی که 250 هزار برده سیاهپوست یا دورگه که در فرانسه تا 160 سل پیش به استثمار کشیده شده بودند ؟
آیا میدانستی که درازترین گردن در جهان مربوط به زنی است که اندازه گردنش چهل سانتی متر میباشد؟
آیا میدانستی که نوعی ماهی وجود دارد که با کمک باله هایش به سطح آب می آید و یک و نیم دقیقه در هوا پرواز می کند و به شکار طعمه خود می پردازد؟
آیا میدانستی که اعصابی که در بدن شما وجود دارد به اندازه فاصله زمین تا ماه است؟
آیا می دانستی که 30 برابر جمعیتی که امروز بر سطح کره زمین زندگی میکنند ، در زیر خاک مدفون شده اند ؟
آیا میدانستی که تنها قسمت بدن که در آن خون جریان ندارد قرینه چشم است ؟
آیا میدانستی که با یک مداد میشود خطی به طول پنجاه و هشت کیلومتر کشید ؟
ادامه مطلب در آدرس زیر :
http://zolaso.persianblog.ir/page/4
آیا میدانستی که در حدود 5 هزار سال پیش در شهر سوخته ایران بازی شبیه تخته نرد انجام می شده است ؟
آیا میدانستی که یک موش میتواند بدون آب بیشتر از یک شتر دوام بیاورد؟
آیا میدانستی که پوست درختان قدیمی قرمز رنگ نسبت به آتش مقاوم است ؟
آیا میدانستی که سالانه 7هزار گونه جدید حشرات کشف میگردد؟
آیا میدانستی که چربی متوسط بدن انسانها به اندازهای است که میتوان از آن 7قالب صابون درست کرد؟
آیا میدانستی که چشم یک شترمرغ بزرگتر از مغزش میباشد؟
آیا میدانستی که بیشترین رکورد پرواز جوجه مرغ 13 ثانیه میباشد؟
آیا میدانستی که تشخیص اثر انگشت خرس کوآلا از اثر انگشت انسان بسیار مشکل است و یکی از گیج کنندهترین موارد کشف جرم میباشد؟
آیا میدانستی که مرواریدها در سرکه حل میشوند؟
آیا میدانستی که یک گاو را میتوان به بالای پلهها هدایت کرد ولی نمیتوان آن را پایین آورد؟
آیا میدانستی که حدود ا3.7 تریلیون ماهی در دریاها و اقیانوسها زندگی میکنند؟
آیا می دانستی که که افراد قبیله مبوتسی از کشور زئیر کوتاه قدترین انسانهای روی زمین هستند. قد آنها صد و سی و پنج تا صد و سی و هفت سانتیمتر است؟
آیا می دانستی که کشاورزان از سال 1389 خورشیدی می توانند از تراکتور های خورشیدی در مزارع خود استفاده کنند ؟
آیا میدانستی که شن خیس از شن خشک سبکتر است؟
آیا می دانستی که مغولستان بزرگترین کشور جهان است که به دریا و اقیانوس راه ندارد؟
آیا می دانستی که زمان بارداری فیل به 2 سال می رسد؟
آیا می دانستی که در هر میلیمتر مکعب خون شما پنج ملیون رعیت به نام گلبول قرمز وجود دارد؟
آیا میدانستی که سهم ایران از تولید علم دنیا از 0.03 درصد به 0.3 درصد افزایش یافته است ؟
آیا میدانستی که اندیشمند کشورمان ارد بزرگ را فارسی زبانان جهان بیشتر از خود ایرانیان می شناسند ؟
آیا میدانستی که 250 هزار برده سیاهپوست یا دورگه که در فرانسه تا 160 سل پیش به استثمار کشیده شده بودند ؟
آیا میدانستی که درازترین گردن در جهان مربوط به زنی است که اندازه گردنش چهل سانتی متر میباشد؟
آیا میدانستی که نوعی ماهی وجود دارد که با کمک باله هایش به سطح آب می آید و یک و نیم دقیقه در هوا پرواز می کند و به شکار طعمه خود می پردازد؟
آیا میدانستی که اعصابی که در بدن شما وجود دارد به اندازه فاصله زمین تا ماه است؟
آیا می دانستی که 30 برابر جمعیتی که امروز بر سطح کره زمین زندگی میکنند ، در زیر خاک مدفون شده اند ؟
آیا میدانستی که تنها قسمت بدن که در آن خون جریان ندارد قرینه چشم است ؟
آیا میدانستی که با یک مداد میشود خطی به طول پنجاه و هشت کیلومتر کشید ؟
ادامه مطلب در آدرس زیر :
http://zolaso.persianblog.ir/page/4
* جملات کوتاه و پر معنا * از انجمن پی سی سیتی
توماس کلارنس: بر خورد خوب ، درهایی را می گشاید که بالاترین تحصیلات نیز قادر به گشودن آن نیست.
ارد بزرگ : آغاز هر روز،نو شدنی دوباره و زمانی برای پویایی بیشتر است.
ارد بزرگ : آغاز هر روز،نو شدنی دوباره و زمانی برای پویایی بیشتر است.
فرناندوپسوا: تمدن، تربیت نهفته در طبیعت است.
ادامه در آدرس :
http://p30city.net/showthread.php?p=81668
ادامه در آدرس :
http://p30city.net/showthread.php?p=81668
سایت استاد شهریار
سایت شهریار
بعد گذشتن از طوفان بی مهریها در فروردین ماه 1387 تاسیس گردید
و از تمام جهات مستقل بوده و به هیچ نهاد اعم از دولتی و یا غیردولتی
وابسته نبوده ونیست
و هدف سایت ایجاد شناخت عمیق در ابعاد مختلف اشعار استاد شهریار
و نیز شناساندن آن بزرگ مرد عرصه شعر ایران زمین میباشد
امید دارم بتوانم با همت شما خوبان سایت استاد شهریار ر
امید دارم بتوانم با همت شما خوبان سایت استاد شهریار ر
ا وزین تر و پربارتر از این نمایم .
سید یوسف سعیدی
سایت شهریار از دامنه های زیر قابل دسترسی میباشد :
www.shahreiar.org
www.shahreyar.org
com.شهریار.www
آدرس پست الکترونیک سایت
Ostad.shahriyar@gmail.com
سید یوسف سعیدی
سایت شهریار از دامنه های زیر قابل دسترسی میباشد :
www.shahreiar.org
www.shahreyar.org
com.شهریار.www
آدرس پست الکترونیک سایت
Ostad.shahriyar@gmail.com
خبرگزاري فارس: اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي اعلام كرد:
شهريار بيترديد آينه تمام نماي شعر و ادب فارسي در جغرافياي فرهنگي ايران است
به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان آذربايجان شرقي
به مناسبت 27 شهريور ماه، سالروز بزرگداشت مقام استاد محمدحسين بهجت تبريزي
و روز ملي شعر و ادب ايران با صدور بيانيهاي اين مناسبت را گراميداشت.
در اين بيانيه آمده است: 27 شهريور ماه يادآور روزي است كه يكي از استوانههاي مستحكم شعر و ادب ايران زمين
و پرفروغترين ستاره شعر معاصر ايران اسلامي به افول گراييد و جاودانه شد.
اين بيانيه ميافزايد: در تاريخ دوره اسلامي، شعر به عنوان قائمه اصلي فرهنگ حتي در دشوارترين
و خونينترين سالها هم حامل رسالت راستين ايرانيان شيفته اسلام عزيز بوده است.
اين بيانيه تصريح كرده است: تاريخ ادبيات اسلامي ايران نام و آثار هزاران شاعر را چونان گوهرهاي ناب
در دل خود دارد كه در ادوار گوناگون فريادگر ايمان و آزادي بودهاند اما در هر دورهاي برخي نامها
مرزهاي زمان و مكان را درهم شكسته و جاودانه تاريخ شدهاند.
در اين بيانيه تاكيد شده است: بيترديد رسيدن به چنين جايگاهي والا مشروط و منوط به تسخير ملك دل هاست،
آنگونه كه زنده ياد استاد محمدحسين شهريار، شاعر جاودانه و بيمانند تاريخ ادبيات شيعي نيز
به كرات و دفعات تأكيد كرده اين امر جز به ايمان و اعتقاد حاصل نميشود.
در بخش ديگري از اين بيانيه، شهريار نماينده راستين شعر و ادب فارسي و نقطه پيوند شعر كلاسيك
با شعر معاصر قلمداد شده و آمده است: قدرت و تسلط بينظير «شهريار» در سرودن غزلهاي عارفانه
يادآور غزلهاي حافظ، مثنويهاي بلند و حكيمانهاش يادآور مثنويهاي حكيمانه سعدي و شعر حماسي وي
در به تصوير كشيدن حماسههاي دلاورمردان دفاع مقدس، يادآور شعر حماسي فردوسي است.
در اين بيانيه تاكيد شده است: نبوغ استثنايي استاد به همراه اوج شاهكار ادبي وي يعني «حيدر بابايه سلام»
و «سهنديه» همچنين نفوذ كلام شعريش در ميان آحاد مردم ايران زمين پيرايههاي ترديد را در ارتباط با جايگاه
رفيعش در شعر و ادب ايران از ذهن منصفان و آگاهان بيغرض ميزدايد.
اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي در بخش پاياني اين بيانيه با استناد به اظهارات
صاحبنظران آثار ادبي درباره اشعار شهريار و نيز يادآوري آفرينش غزل «علي اي هماي رحمت»
توسط اين سخنسرا، شهريار را نماينده بلند قامت شعر و ادب جغرافياي فرهنگي ايران دانسته
و خواستار فراگيري و مطالعه آثار ادبي اين شاعر نامي توسط آحاد مختلف جامعه به ويژه جوانان شده است
اشتراک در:
نظرات (Atom)
پژواک اندیشه در فراسوی مرزها
تاریخ بشر، داستان مبارزه بیپایان برای آزادی، عدالت و معناست. در این مسیر، گاهی یک اندیشه، یک فلسفه، میتواند مرزهای جغرافیایی و فرهنگی ر...
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در سراسر جهان
کتاب انسانگرایی در برابر امپریالیسم - اختلاف نظرهای ارد بزرگ و دوگین
کتاب تفاوت های بارز اتوپیای جزیره اُرُدیسم با اتوپیای کشور جهانی هاکسلی
کتاب شباهت های فلسفه ارد بزرگ و مدل حالت پایدار
کتاب تفاوتهای اساسی، دیدگاههای زیست محیطی فیلسوف اُرُد بزرگ و ترامپ
کتاب تفاوت های بارز اتوپیای جزیره اُرُدیسم با اتوپیای کشور جهانی هاکسلی
کتاب شباهت های فلسفه ارد بزرگ و مدل حالت پایدار
کتاب تفاوتهای اساسی، دیدگاههای زیست محیطی فیلسوف اُرُد بزرگ و ترامپ
- فلسفه اُرُدیسم چیست ؟ Orodism
- بازتاب جهانی فلسفه اردیسم Reaction of the World to the ORODISM Philosophy
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور هندوستان The philosophy of Orodism in India
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آمریکا The philosophy of Orodism in United States
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ازبکستان The philosophy of Orodism in Uzbekistan
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کلمبیا The philosophy of Orodism in Colombia
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور لهستان The philosophy of Orodism in Poland
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور تاجیکستان The philosophy of Orodism in Tajikistan
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور افغانستان The philosophy of Orodism in Afghanistan
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور مراکش The philosophy of Orodism in Morocco
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور برزیل The philosophy of Orodism in Brazil
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور نیجریه The philosophy of Orodism in Nigeria
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور نائورو The philosophy of Orodism in Nauru
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور لیبی The philosophy of Orodism in libya
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بلژیک The philosophy of Orodism in Belgium
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سریلانکا The philosophy of Orodism in Sri Lanka
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور فیلیپین The philosophy of Orodism in Philippines
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کنگو The philosophy of Orodism in Congo
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ژاپن The philosophy of Orodism in Japan
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اتیوپی The philosophy of Orodism in Ethiopia
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کرواسی The philosophy of Orodism in Croatia
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور جمهوری چک The philosophy of Orodism in Czech Republic
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور گینه استوایی The philosophy of Orodism in Equatorial Guinea
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور صربستان The philosophy of Orodism in Serbia
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور دانمارک The philosophy of Orodism in Denmark
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور مالزی The philosophy of Orodism in Malaysia
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اکوادور The philosophy of Orodism in Ecuador
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور قزاقستان The philosophy of Orodism in Kazakhstan
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور هائیتی The philosophy of Orodism in Hait
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور هندوراس The philosophy of Orodism in Honduras
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور تانزانیا The philosophy of Orodism in Tanzania
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سوئیس The philosophy of Orodism in Switzerland
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور نپال The philosophy of Orodism in Nepal
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور تایلند The philosophy of Orodism in Thailand
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ایتالیا The philosophy of Orodism in Italy
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور گرجستان The philosophy of Orodism in Georgia
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آفریفای جنوبی The philosophy of Orodism in South Africa
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بلغارستان The philosophy of Orodism in Bulgaria
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کنیا The philosophy of Orodism in Kenya
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کامرون The philosophy of Orodism in Cameroon
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کره جنوبی The philosophy of Orodism in South Korea
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور نروژ The philosophy of Orodism in Norway
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور مکزیک The philosophy of Orodism in Mexico
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اندونزی The philosophy of Orodism in Indonesia
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در جمهوری آذربایجان The philosophy of Orodism in Azərbaycan
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور انگلیس The philosophy of Orodism in England
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور عراق The philosophy of Orodism in iraq
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آلمان The philosophy of Orodism in Germany
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور پورتوریکو The philosophy of Orodism in Puerto Rico
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور غنا The philosophy of Orodism in Ghana
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اسپانیا The philosophy of Orodism in Spain
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور فرانسه The philosophy of Orodism in France
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ترکیه The philosophy of Orodism in Turkey
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور روسیه The philosophy of Orodism in Russia
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بنگلادش The philosophy of Orodism in Bangladesh
- بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور پاکستان The philosophy of Orodism in Pakistan
- زندگینامه فیلسوف حکیم ارد بزرگ ( بنیانگذار فلسفه اُرُدیسم Orodism)
-
* «اگر انسانها در طول عمر خویش فعالیت مغزشان به اندازه یک میلیونیوم معدهشان بود، اکنون کره زمین تعریف دیگری داشت.» * «اگر واقعیات با نظر...
-
سياستمدار انسانها را به دو دسته تقسيم ميكند: ابزار و دشمن. يعني فقط يك طبقه را ميشناسند و آن هم دشمن است. فردریش نیچه بلند پروازی من ...
