معیارهای یک سروده وشعر خوب به قلم آقای محمد حسن چنگی زاده

به قلم آقای: محمدحسن چگنی زاده




در موضوع آموزش (شعرنو)


سلام در مدّت کمی که با شاعران جوان و خوش ذوق این سایت(شعر نو) آشنا شده ام ،

اکثر این عزیزان ، همان مشکلی را دارند که سال ها در شعر دانش آموزی دیده ام .


به عنوان یک داور شعر ، توصیه می کنم ، مطلب زیر که بر گرفته از کتاب

رهنمود مسابقات شعر است را بخوانید .غزل ، مثنوی ، چارپاره ، نیمایی ،


سپید ، آزاد ، دوبیتی و قطعه ، رایج ترین قالب های شعر امروزی هستند.


در ارزش گذاری شعر ، مبنا و میزان شعریت و برخورداری از عناصر شعرساز می باشد



1 – اندیشه و پختگی شعر در سیر طبیعی :شعر باید مبتنی بر اندیشه ای اساسی ساخته شده باشد .


اندیشه ای تازه یا بازسازی شده که در دو محور افقی و عمودی شعر با رعایت تعادل در استفاده


از لفظ و معنی بیان شده باشد .




2 – زبان شعر :منظور از زبان شعر ، چگونگی بیان شعر در جریان همنشینی واژه ها


، رنگ مایه های هنری و کم و کیف توزیع آن ها در پیکره ی شعر

و استفاده از زبان ادبی روز با درون ساخت و برون ساختی از


عناصر لفظی و معنوی شعر ساز می باشد .


3 – تخیّل و تصویر پردازی :تخیّل یعنی استفاده ی شاعر از ظرفیت خیال در نگاه به کلمات ،

مفاهیم وموضوعاتی که موجب اعتلای ذهن و ذوق می شود

. یکی از بارزترین صورت های تخیل ،

پرداختن تصویر است که در قالب ترکیب های ساده و گسترده ، ساخته می شود .



4– عاطفه : عاطفه از جمله عناصر سازنده ی شعر است که سرایت دادن هنرمندانه ی

آن به شعر در بخش مربوط به زبان قابل اندازه گیری است .


امّا آن چه در این بند مورد توجّه است آن بخش از بیان عاطفی است

که به رسالت الهی شعر که همانا ترویج مهربانی ، خوبی ، تلطیف درون

و ایجاد روحیّه ی شور و نشاط در مخاطب است .


گاه این شور و حس در قالب بازگفت دردها و هم دردی با مخاطب تا سوق دادن او


به گستره ی امید جریان می یابد .




5 موسیقی شعر :استفاده از وزن های مناسب و خوش ساخت ،


انتخاب کلمات زیبا در جایگاه قافیه و ردیف و پرداخت قوی آن ها



، تکرار متناسب حروف و کلمات که به نوعی منجر به ایجاد زنجیره هایی از آوا شود .



همچنین رعایت نوعی وزن که در نتیجه ی هم نشینی کلمات در پاره های شعر سپید

حاصل می شود و می توان آن را از ضروریات موسیقایی این قالب نامید .


6 – وحدت و هماهنگی شعر در دو محور افقی و عمودی :


ارتباط قوی میان مصراع های شعر و هم فضایی بیت ها

( پاره ها ) در بلندای شعر از جمله نکات اساسی در شعر است


که عدم رعایت آن ، شعر را دچار گسیخت معنایی و ضعف در القای مقصود می کند .




7 – نوآوری و مضمون آفرینی :در این بخش هرگونه نوآوری در شعر



از قبیل ساخت نترکیب های تازه ، تعبیرهای نو ، بازسازی مضامینی



که در شعر شاعران گذشته خوب پرداخت نشده اند


و ساختن مضامین تازه از موضوعات متداول و تازه .


به قلم آقای محمد حسن چنگی زاده


شعرنو:




نوشته شده در دوشنبه سی ام شهریور 1388 توسط امید ارجمندی


منتخب فرزانه شیدا

نظرات

جملات کوتاه مشاهیر جهان

پست‌های پرطرفدار