حمله گسترده بیماری پاناما به میوه موز

بیماری قارچی پاناما به سرعت در حال نابودی گیاه موز است و هیچ چیزی هم جلودارش نیست
محققان هلندی در مطالعه‌ای جدید دریافته‌اند شیوع این بیماری‌زا در آمریکای جنوبی اجتناب‌ناپذیر است،‌منطقه‌ای که ۸۲ درصد از موزهای کاوندیش،‌محبوب‌ترین گونه موز در جهان رشد می‌کنند. اکوادور به تنهایی تامین یک سوم این بازار صادرات جهانی میلیارد دلاری را به عهده دارد.
بیماری پاناما ناشی از نوعی قارچ خاکزی است که از دهه ۱۹۶۰ گونه گروس میشل موزها را به آستانه انقراض کشاند. عوارض این بیماری اولین بار در سال ۱۸۷۶،‌زمانی که نوعی بیماری موجب پژمردگی و نابودی محصولات موز در استرالیا شد، شناسایی شد. در سال ۱۸۹۰ بیماذی مشابهی محصولات موز گروس میشل را در کاستاریکا و پاناما تحت تاثیر خود قرار داد و ۲۰ سال بعد نهایتا بیمار به قارچی به نام فوساریوم اوکسیسپوروم یا FoC نسبت داده شد.
این قارچ در آلوده‌سازی محصولات موز به شدت کارامد است و زمانی که گیاهان آلوده آن می‌شوند،‌نتیجه نابود‌کننده است. سایت هایوهو می نویسد : قارچ FoC که از راه خاک و آب قابل انتقال است می‌تواند برای ۳۰ سال در خاک غیرفعال و پنهان باقی بماند از این رو تشخیص ابتلای گیاهان به این قارچ از طریق آزمایش‌های پیچیده نیز غیرممکن است. زمانی که قارچ میزبان مناسبی پیدا کند، مسیر خود را به سوی سیستم ریشه‌های گیاه هموار ساخته و از مسیر آوند‌های اصلی به سمت بخش‌های بالایی گیاه می‌رود.
از این مرحله به بعد قارچ با سیستم آوندی گیاه درگیر و موجب پژمردگی شدید گیاه می‌شود و رنگ آن را به دلیل کمبود آب به زرد-قهوه‌ای تغییر می‌دهد. پس از آن گیاه به سرعت در اثر کم‌آبی شدید از بین می‌رود.
پیش از آنکه کشاورزان به وجود این قارچ پی‌ببرند،‌ بیماری پاناما در میان بیشترین بخش محصولات موز گروس میشل شیوع پیدا کرده‌بود و تقریبا تمامی این محصولات را به جز در بخش‌هایی از تایلند نابود کرده‌بود.
خوشبختانه برای این بلا درمانی وجود داشت. موزهای کاوندیش که در باغ‌های گیاه‌شناسی بریتانیا و هندوراس نگهداری می‌شدند، به عنوان جایگزین‌هایی مقاوم برای موزهای گروس میشل معرفی شدند و توانستند به حفظ تولید جهانی موز کمک کنند. اما اکنون بیماری پاناما در شکل جدیدی با نام TR4 بازگشته و موجب مرگ درختان موز کاوندیش در سرتاسر جهان شده‌است.
به گفته محققان این نوع قارچ جدید از مالزی در سرتاسر جهان پراکنده شده و اکنون در تایوان،‌چین، جنوب شرق آسیا، پاکستان، لبنان، تونس، عمان، موزامبیک و شمال شرق کوئینزلند پراکنده شده‌است. محققان دریافته‌اند موزهای کاوندیش در برابر این قارچ تغییر شکل یافته کاملا بی‌دفاع است و از آنجایی که موزهای کاوندیش با تکنیک بدون بذر و از روی یکدیگر کشت داده می‌شوند،‌ هیچ تنوع ژنتیکی از آنها در جهان وجود ندارد که بتواند در برابر قارچ مقاومت کند.
از این رو در صورتی که تغییری در روند شیوع این قارچ ایجاد نشود، نسل موزها در جهان منقرض خواهد شد. سایت هایوهو می افزاید : درحال حاضر و پس از شیوع قارچ TR4 در تایوان،‌میزان صادرات موز این کشور به دو درصد از میزان صادرات در دهه ۱۹۶۰ رسیده‌است.
از بین بردن کامل محصولات آلوده،‌ ایجاد تست تشخیصی دقیق به منظور ردیابی تند قارچ در مزارع و مرزهای قرنطینه‌سازی شده می‌تواند به مهار شیوع این قارچ کمک کند. علاوه بر این دانشمندان به دنبال راهکاری برای جایگزینی موزهای کاوندیش هستند.
که البته تا کنون به نتیجه ملموسی دست نیافته اند .


منبع :
http://tarmooo.activebb.net/t29-topic

اکوادور چتر خود را باز کرد! ترکیه پر!!

ترکیه با رفتارهای اشتباه خود بازار بزرگ روسیه را از دست داد و حالا اولین جانشین ایم کشور توسط کشور روسیه انتخاب شد .  سایت هایوهو به نقل از خبرگزاریها گزارش می دهد : سازمان تجارت اکوادور گفته است بعد از تحریم محصولات کشاورزی ترکیه از سوی روسیه؛ این کشور فرصت جدیدی بدست آورده است تا محصولات کشاورزی خود را برای صادرات به روسیه افزایش دهد.
به گفته مقامات اکوادوری در سازمان تجارت این کشور مذاکرات نهایی برای صادرات محصولات کشاورزی اکوادور به روسیه بین دو کشور انجام شده است.
کشور روسیه بعد از سقوط جنگنده خود توسط ترکیه و حمایت غرب از این کشور واردات محصولات کشاورزی از ترکیه و اتحادیه اروپا و آمریکا را تحریم کرده است.
سایت هایوهو به نقل از نخست وزیر ترکیه می افزاید که دولت این کشور وعده داده تا ضرر و زیان بازرگانهای ترکیه را جبران نماید انجام این وعده بسیار دور از ذهن به نظر می رسد برای یک بازرگان تجارت تنها مسیر برای ماندن در گردونه اقتصاد است در این جا باید از مقامات ترکیه پرسیده شود مگر پیدا کردن بازار جدید و بزرگی همچون روسیه کاری ساده ی است ؟ و آیا ترکیه می تواند بازار به این بزرگی را به راحتی پیدا کند ؟ سفر امروز اردوغان به کشور قطر شاید به همین منظور صورت پذیرفته باشد !؟ که البته فکر کردن به این موضوع بیشتر شبیه طنز است تا واقعیت .

منبع : 
http://tarmooo.activebb.net/t40-topic

اگر بیشتر سماجت می کردم آسیب دیدگی‌ام بیشتر می‌شد

مجید عسگری: توانم همین بود و کم فروشی نکردم
» سرویس: ورزشي - نهادهاي ورزشي و ساير
کد خبر: 94090200821
دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۵
3102_12.JPG

مجید عسگری اگرچه در شرایط کنونی بهترین استعداد وزنه‌رداری ایران در سبک وزن است، اما این بار در رقابتهای جهانی به دلایل مختلف عملکرد بسیار ضعیفی داشت.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به هیوستون، مجید عسگری ملی پوش دسته 62 کیلوگرم ایران که بامداد دیروز در گروه B رقابتهای جهانی هیوستون به روی تخته رفت، عملکرد قابل قبولی نداشت و به عنوان شانزدهمی دست یافت.

با توجه به این که این عنوان پیش از برگزاری دیدار نهایی این دسته بدست آمده پس از برگزاری رقابتهای گروه A به طور حتم رتبه او از رده بیستم هم خواهد گذشت و هیچ امتیاز برای تیم ایران به دست نخواهد آورد. با این وجود او معتقد است صدور دیرهنگام روادید و آسیب دیدگی بازویش باعث شد تا نتواند عملکرد مثبتی داشته باشد.

وی درباره دلیل اینکه نتوانست رکوردهای درون اردویی خود را تکرار کند به خبرنگار اعزامی ایسنا گفت: متاسفانه پارگی جزئی بازوی دست راستم در آستانه اعزام باعث شد تا چند روزی را نتوانم تمرین کنم و درست در همین ایام به دلیل عدم صدور روادید مجبور شدم 4 روز را در آنکارا برای پیگیری ویزای آمریکا بمانم که همین دو موضوع شرایط آمادگی روحی و بدنی‌ام را تحت تاثیر قرار داد.

وی ادامه داد: تا قبل از رکوردگیری تیم ملی در استادیوم آزادی شرایط خوبی داشتم و اگر با همان آمادگی در هیوستون حضور می یافتم بعید نبود بتوانم جزو 5 نفر اول هم باشم، اما همانطور که گفتم آسیب دیدگی و مشکل ویزا تمام برنامه‌هایم را بهم ریخت.

عسگری در مورد اینکه چرا فقط دو وزنه را در مجموع 6 حرکت توانست مهار کند هم اظهار کرد:به هر حال توانم همین بود. بدنم خالی کرده بود و توان مهار آنها را نداشتم، شاید اگر بیشتر هم سماجت می کردم آسیب دیدگی‌ام بیشتر می‌شد. بنابراین چاره‌ای جز تسلیم شدن مقابل این وزنه‌ها نداشتم.

ملی‌پوش کشورمان در خصوص اینکه حضورش در گروه B تاثیری در نتیجه‌گیری‌اش داشته یا خیر افزود: قبل از اعزام به هیوستون در خصوص رکوردهایم با کادر فنی تیم ملی مشورت کردم و با هماهنگی آنها رکورد ورودی‌ام اعلام شد. با توجه به آمادگی بدنی‌ام صلاح نبود رکورد بالاتری را عنوان کنیم و در گروه A باشم؛ ضمن اینکه این موضوع جزو حق و وظایف سرمربی است و من به آن احترام می گذارم.

وی در پایان ضمن تشکر از ایرانیان شهر هیوستون که برای تشویقش به سالن آمده بودند گفت: اصلا فکر نمی کردم در اینجا هم این همه ایرانی علاقه‌مند داشته باشیم. آنها با اینکه می دانستند من در گروه B هستم و شانس چندانی برای مدال ندارم، اما باز برای تشویق و روحیه دادن به من به سالن آمدند که جا دارد ضمن تشکر به همه آنها بگویم که شرمنده‌شان شدم. اما باور کنید کم فروشی نکردم، توانم همین بود.

 منبع :
 http://tarmooo.activebb.net/t21-topic



نظرات

جملات کوتاه مشاهیر جهان

پست‌های پرطرفدار