انجمن گل سرخ - نظریه رسانه
رسانه ها دارای کارکردی بسیار گسترده هستند و نمی توان به ساده گی از آنها گذشت .
در طی زندگی عدم شناخت درست قابلیت و نوع عملکرد دستگاه رسانه موجب می شود همواره دچاره پاردوکسی ذهنی باشیم بین حقیقتی که شنیده ایم و باور داریم و آنچه از رسانه ها می شنویم و می بینیم .
بهترین وجه تمایز بین عوام و خواص شاید همین جا باشد ، خواص با دیده شک و تردید به اخبار رسانه می نگرند و عوام در کوتاه مدت اندیشه خود را هم به رسانه می سپارند ! و همواره در حال گول خوردن هستند البته با پچ پچ کردن های اجتماعی خود در نهایت پی به اصل جریان می برند و صد البته آن گزارش دروغ کار خود را انجام داده و دیگر نمی شود جریانی مرده را زنده کرد .
برای شناخت بشتر دستگاه رسانه و قابلیتهای آن " نظریه رسانه " ارد بزرگ را پیشکش می کنم که بسیار موجز و عمیق آن را شکافته است نظریه به دو بخش تقسیم می شود با عناوین :
رسانه می تواند
رسانه نمی تواند
که در هر بخش توان و ناتوانی رسانه بررسی شده است :
رسانه می تواند
1- رسانه می تواند در کوتاه مدت موجب شجاعت و یا ترس همگانی گردد .
2- رسانه می تواند نشان دهنده فر و یا بیچاره گی یک کشور در گستره جهانی باشد .
3- رسانه می تواند ذهن مردم را آرام و یا دگرگون و در هم بریزد .
4- رسانه می تواند گزارش های دروغ و رویدادهای غیر مستند را هم در میان اخبار درست به خورد آدمیان دهد .
5- رسانه می تواند با بستر سازی سیاه ، موج های همگانی ایجاد نموده و برای کسانی اسباب رشد یک شبه را فراهم سازد .
6- رسانه می تواند اموری همانند مراسم های سنتی و یا بزم های همگانی را کاهش و یا گسترش دهد .
7- رسانه می تواند در کوتاه مدت ابله ترین آدمیان را روشنفکر و روشنفکران را خانه نشین بنماید .
8- رسانه می تواند ابزاری باشد برای همبستگی و یا جدایی طلبی در یک کشور .
9- رسانه می تواند موجب افزایش آگاهی های شهروندی گردد .
رسانه نمی تواند
1- رسانه نمی تواند عشق و خواست های میهنی مردم را نابود و یا حتی سبک بشمارد .
2- رسانه نمی تواند برای همیشه اسطوره ها و بزرگان یک کشور را نادیده بگیرد .
3- رسانه نمی تواند در بلند مدت ، راستی حقیقتی را پنهان و دروغی را راست جلوه دهد .
4- رسانه نمی تواند برای همیشه آدمهای ناشایست را شایسته جلوه دهد.
5- رسانه نمی تواند یک خواست همگانی را برای همیشه کم اهمیت جلوه دهد .
6- رسانه نمی تواند خواهان پس رفت خواسته های مردمی باشد .
7- رسانه نمی تواند گریزگاهی برای سردمداران یک کشور به خاطر انجام ندادن درست کارهای آنان باشد .
8- رسانه نمی تواند خشونت و بخشش بی اندازه از خزانه کشور را توجیه کند .
9- رسانه نمی تواند خودکامگی و پستی هیچ گروه و دسته ایی را پنهان سازد و سعی برای انجام آن رسوایی به بار می آورد .
نظریه رسانه ارد بزرگ به ما می گوید : رسانه می توانند بال پرواز و رشد یک کشور و یا به عکس غل و زنجیری برای کتمان حقیقت باشد .
لذا بر ماست که همواره هیچ خبری را بی تحقیق و تامل نپذیریم ...
دکتر شهناز خاتمی
در طی زندگی عدم شناخت درست قابلیت و نوع عملکرد دستگاه رسانه موجب می شود همواره دچاره پاردوکسی ذهنی باشیم بین حقیقتی که شنیده ایم و باور داریم و آنچه از رسانه ها می شنویم و می بینیم .
بهترین وجه تمایز بین عوام و خواص شاید همین جا باشد ، خواص با دیده شک و تردید به اخبار رسانه می نگرند و عوام در کوتاه مدت اندیشه خود را هم به رسانه می سپارند ! و همواره در حال گول خوردن هستند البته با پچ پچ کردن های اجتماعی خود در نهایت پی به اصل جریان می برند و صد البته آن گزارش دروغ کار خود را انجام داده و دیگر نمی شود جریانی مرده را زنده کرد .
برای شناخت بشتر دستگاه رسانه و قابلیتهای آن " نظریه رسانه " ارد بزرگ را پیشکش می کنم که بسیار موجز و عمیق آن را شکافته است نظریه به دو بخش تقسیم می شود با عناوین :
رسانه می تواند
رسانه نمی تواند
که در هر بخش توان و ناتوانی رسانه بررسی شده است :
رسانه می تواند
1- رسانه می تواند در کوتاه مدت موجب شجاعت و یا ترس همگانی گردد .
2- رسانه می تواند نشان دهنده فر و یا بیچاره گی یک کشور در گستره جهانی باشد .
3- رسانه می تواند ذهن مردم را آرام و یا دگرگون و در هم بریزد .
4- رسانه می تواند گزارش های دروغ و رویدادهای غیر مستند را هم در میان اخبار درست به خورد آدمیان دهد .
5- رسانه می تواند با بستر سازی سیاه ، موج های همگانی ایجاد نموده و برای کسانی اسباب رشد یک شبه را فراهم سازد .
6- رسانه می تواند اموری همانند مراسم های سنتی و یا بزم های همگانی را کاهش و یا گسترش دهد .
7- رسانه می تواند در کوتاه مدت ابله ترین آدمیان را روشنفکر و روشنفکران را خانه نشین بنماید .
8- رسانه می تواند ابزاری باشد برای همبستگی و یا جدایی طلبی در یک کشور .
9- رسانه می تواند موجب افزایش آگاهی های شهروندی گردد .
رسانه نمی تواند
1- رسانه نمی تواند عشق و خواست های میهنی مردم را نابود و یا حتی سبک بشمارد .
2- رسانه نمی تواند برای همیشه اسطوره ها و بزرگان یک کشور را نادیده بگیرد .
3- رسانه نمی تواند در بلند مدت ، راستی حقیقتی را پنهان و دروغی را راست جلوه دهد .
4- رسانه نمی تواند برای همیشه آدمهای ناشایست را شایسته جلوه دهد.
5- رسانه نمی تواند یک خواست همگانی را برای همیشه کم اهمیت جلوه دهد .
6- رسانه نمی تواند خواهان پس رفت خواسته های مردمی باشد .
7- رسانه نمی تواند گریزگاهی برای سردمداران یک کشور به خاطر انجام ندادن درست کارهای آنان باشد .
8- رسانه نمی تواند خشونت و بخشش بی اندازه از خزانه کشور را توجیه کند .
9- رسانه نمی تواند خودکامگی و پستی هیچ گروه و دسته ایی را پنهان سازد و سعی برای انجام آن رسوایی به بار می آورد .
نظریه رسانه ارد بزرگ به ما می گوید : رسانه می توانند بال پرواز و رشد یک کشور و یا به عکس غل و زنجیری برای کتمان حقیقت باشد .
لذا بر ماست که همواره هیچ خبری را بی تحقیق و تامل نپذیریم ...
دکتر شهناز خاتمی
نظرات